2015.07.03.
Csorja Gergely: Leviatán elbotlott
Manyika Scholl-papucsában
Zárug Péter
Farkas Leviatán ébredése, avagy illiberális-e a magyar
demokrácia? című munkája a könyvhéten jelent meg. Mivel
Zárug Péterhez több mint évtizedes, mondhatni baráti viszony
fűz, így nagy érdeklődéssel olvastam korábbi, a 2010–2012
közötti időszakot feldolgozó munkájának folytatását, mely
lényegében a mai napig elemzi az Orbán Viktor által létrehozott
rendszer természetét, szigorúan politológiai megközelítésből.
Az elemzés tisztességes munka, megfelelő hivatkozással,
differenciált véleményalkotással és tényanyaggal. Azonban lényegében
a kiindulási pontnál tévútra fut, ezért sok ponton nem értek
vele egyet. Mégis érdemes a megismerésre és a vitára.
Zárug elemzésének
lényegi alapja a következő, igaz, ez csak a könyv közepén
jelenik meg, mivel az első rész a korábbi munkát tartalmazza,
melyre az elemzés támaszkodik.
2014 nyarán Orbán
Viktor tusnádfürdői beszédében a Fareed Zakaria által a
’90-es évek végén meghatározott illiberális állam építését
hirdette meg, ezzel tulajdonképpen szakítani akart a nyugati típusú
demokratikus berendezkedéssel. Ez bizonyos területeken sikerült
is.
Zárug ezeket a
területeket veszi végig. A pártpretorianizmusnak nevezett
jelenséget vizsgálja, mely a Fidesz választókerületi elnökein
keresztül közvetlen irányítást biztosít a miniszterelnöknek
a közigazgatás, az önkormányzatok, sőt a gazdaság legkisebb
ügyeihez is, valamint a pártkatonákkal feltöltött közszférát,
mely sok esetben a minőségi követelmények helyett a pártkötődésre
koncentrált. Ehhez adódik a Zárug által hiperaktivizmusnak
nevezett jelenség, mely magában foglalja a rendkívül gyors, a
hagyományos demokratikus vitafórumokat kikapcsoló, vagy formálissá
tevő törvénykezést, illetve bizonyos demokratikus alapintézmények
formálissá tételét, valamint a döntések csak azért is végig
erőltetését.
Ezeken keresztül
Zárug a hobbesi értelemben vett Leviatán, az állampolgárok lényegében
önkéntes felhatalmazásával, szabadságjogaik részleges vagy
teljes lemondásával létrejövő, mindenben önállóan cselekvő
hatalom felemelkedését látja, és ezt a folyamatot károsnak,
elvetendőnek minősíti, sőt kijelenti, hogy ilyen értelmű
felhatalmazást a kormány senkitől sem kapott.
Zárug elemzése
politológiai szempontból tisztességes, csak éppen a kiindulási
pont meghatározása téves. Orbán 2014-es tusnádfürdői beszédében
az illiberális állam kifejezést elsősorban nem mint politológiai
terminus technikust kell értékelni, hanem sokkal inkább az idáig
létező liberális állam hibáinak ellentételét. És bár ezt
a véleményt Zárug a bértollnokok sajátjának tudja be, valójában
ez releváns értelmezés. Lássuk, miért!
Az az átfogó
elemzés, mely Orbán rendszerének illiberális elemeit mutatja
be, ugyan sok tekintetben tényszerű, megfeledkezik azonban egy
fontos összefüggésről. Horn és Gyurcsány rendszere
ugyanilyen teljes pályás letámadásba kezdett, azzal a különbséggel,
hogy Magyarországot mind a mai napig át és átszövi egy hálózat,
mely megkerülhetetlen hatalommal bír, és ezt a hatalmat az Orbán-kormány
nem tudta megtörni.
Orbán az első
kormányzati ciklusban szembesült a ténnyel, hogy a szövet lényegesen
erősebb, mint bárki gondolta volna, és a 2002-es választáson
ez a titkosszolgálati kapcsolatrendszerrel is rendelkező hálózat
különösebb erőlködés nélkül húzta ki a talajt a lába alól.
Majd annak ellenére, hogy 2002 és 2010 között a nómenklatúra
gyakorlatilag lerabolta az országot, ha Gyurcsány és a mögötte
állók nem próbálják meg a széles tömegeket titkosszolgálati
eszközökkel is manipulálni, és ezáltal nem verik szét lényegében
saját magukat, akkor a 2010-es óriási győzelem elképzelhetetlen
lett volna. Ehhez hozzáadódott, hogy ekkorra a világgazdasági
válság miatt a nyugati döntéshozók is kockázatnak látták
Gyurcsány rendszerét.
Azokon a területeken,
melyeken Zárug Orbán illiberális hatalomépítését mutatja ki
– például az állítólagos, sokat hivatkozott, de valójában
soha nem működő korábbi politikai konszenzus felrúgásánál,
a média lerohanásánál, vagy a közigazgatás pártkatonákkal
való feltöltésénél –, valójában a korábbi és még ma is
eleven hatalmi rendszernek, annak a teljes magyar életet átszövő
hálózatnak az ellensúlyát akarta megteremteni, mely gazdasági
eszközökben, ügyintézési képességben még ma is messze az
orbáni rendszer előtt jár.
A tény az, hogy
egykori szocialista nagyvágók, az SZDSZ gazdasági holdudvarába
tartozók, az ún. liberális értelmiség gazdasági kapcsolatai,
a politikai hatalmat gazdaságira cserélő nómenklatúra köszöni
szépen, jól van, és miközben tele pofával szidja a kormányt
és az egész orbáni rendszert, pályázatot pályázat után
visz el, zavartalanul üzletel és fölözi le az elmúlt évtizedekben
összelopott tőkéjének hasznát. (Jellemző, hogy Kóka János,
a Fidesz által is sokat bírált korábbi miniszter a kormánydelegációval
utazik Szingapúrba, vagy Gyurcsány cégének milliárdos EB-megbízása)
Ugyanígy az igazságszolgáltatásban
ülő bérbírók, akik futószalagon hozták a törvénytelen, a
gazdasági hatalom igényeit kielégítő döntéseket, ma háborítatlanul
ítélkeznek tovább. A konszenzus ebben az értelemben nem került
felrúgásra, sőt a devizahitelesek ügyében a Fidesz éppen
ezeknek dobott mentőövet azzal, hogy törvénybe iktatta,
miszerint nem lehet tisztességtelen szerződést kötni. Talán
mintha a korábbi PTK-szerint lehetett volna?! A Fidesz alkotta törvény
nélkül a devizahiteles ügyek felülvizsgálatára csak akkor
kerülhetett volna sor, ha a bírói kar (ideértve az Alkotmánybíróság
legtöbb korábbi bíráját is) jelentős része megszégyenülten
szembesül azzal, hogy az éppen aktuális erőviszonyok szerint
és nem a jog alapján ítélkezik.
De
megkérdőjelezhetők az illiberális törekvések a média terén
is. Mert miközben a közszolgálati adókat valóban a kormány
alá fordították – kétharmaddal a világ mely országában ne
tették volna? – ezenközben az ellenzéki lapok közül többen
komoly reklámbevételre tesznek szert állami hirdetésekből. A
Magyar Narancs teljes oldalas Opera-hirdetéseket kap, a kormányt
ekéző RTL Klub sem mentes az állami vagy állam közeli hirdetésektől
és – ahogy arra Zárug is rámutatott – egy Zakaria által
definiált illiberális államban már a Klubrádiónak helyet adó
épületet is lebontották volna, nemhogy az ellenzéki adó
pereket nyerne az állammal szemben.
Ne felejtsük el,
hogy az ún. jobboldali, majd később Fidesz közeli sajtó
jelentős hátrányban volt a 2010 előtti időszakban. Amennyiben
az a balliberális médiafölény konszenzusnak tekinthető, akkor
ezt kétségtelenül felrúgta a második Orbán-kormány, tegyük
hozzá nagyon helyesen.
A sikeres illiberális
állam építése helyett a valóság inkább Lázár nagy port
kavart, szekszárdi, építészeknek tartott előadásában, vagy
Orbán korábbi, Kossuth rádióban mondott félmondatában
keresendő. Azaz, hogy az Orbán-rendszer miközben megpróbálta
kiaknázni a kétharmadban rejlő lehetőséget és tartósítani
hatalmát, és miközben – nem mellesleg – konszolidálta az
országot és jelentős építkezéseket hajtott végre a szó
szoros és átvitt értelmében is, képtelen volt áttörni az évtizedek
óta keményedő magyar közigazgatás betontömbjén.
Leviatán
elbotlott Manyika Scholl-papucsában. A magyar közigazgatásban,
az állami vállalatoknál, az önkormányzatoknál, a közvetlenül
az államból élő cégeknél több százezer felesleges ember
van alkalmazásban. Merthogy ez a nyolctól négyig dolgozó tömeg
lényegében semmit sem ad a magyar élethez, sőt… (Természetesen
nem az orvosokra, mentősökre, tanárokra, közterületi rendőrökre
gondolok.)
Zárug ezt a legutóbbi
tévés szereplésében annyival intézte el, hogy igen a bürokrácia
önmagát termeli újra és Lázár feltehetőleg tanulmányiból
emlékezett Corzier bürokrácialeírására. Csakhogy ez ennél lényegesen
nagyobb probléma. A Zárug által említett hiperaktivitást, ami
elsősorban a jogalkotás terén mutatkozik, mutatkozott meg éppen
az generálja, hogy az apparátus nem vagy hiányosan hajtja végre
az utasításokat. Hogy a kétharmad mindent törvényi, sőt
alkotmányos szinten szabályoz, ezt többen kormányoldalról is
kifogásolták, csakhogy amennyiben azt akarják, hogy a totálisan
jogpozitivista idomítású apparátus a kormányzati szándékból
végrehajtson bármit, vagy kézi vezérléssel kell irányítani
az eseményeket a Miniszterelnökségből vagy a miniszteri
kabinetből, vagy a törvény tekintélyét kell latba vetni
piszlicsáré ügyekben. (A másik lehetőség a rendeleti kormányzás
lenne, mely azonban valódi alkotmányjogi aggályokat vethet
fel.)
Az apparátus évtizedes
reakciója bármilyen utasításra vagy problémára ugyanis igen
egyszerű. Először az adott tisztviselő vagy közalkalmazott
megpróbálja kideríteni, hogy az ügy miért nem hozzá
tartozik, majd, hogy miért nem lehet megcsinálni. Ha mindezek
ellenére nála marad a döntés lehetősége, akkor biztosak
lehetünk benne, hogy a lehető legtovább odázza a döntést,
vagy megpróbálja elkerülni.
Nem a tisztviselő,
közalkalmazott gonoszsága miatt, hanem egyszerű önvédelemből.
Ebből ugyanis nem lehet baj, minden más cselekvési mód csak a
bajt szüli.
Ezzel szemben a
jogpozitivista törvényértelmezési mechanizmus egyszerű. Nézzük
mit ír a jogszabály, attól eltérni nem tudunk, mérlegelés nélkül
alkalmazzuk. A jogszabály – a gyors jogalkotási folyamat és a
Zárug által amúgy kiválóan leírt hiperaktivitás miatt –
általában rossz vagy hiányos, ezért végül mégis kézi vezérlésre
van szükség, hogy bármi elintéződjék. Így kerülnek államtitkári,
miniszteri, sőt miniszterelnöki íróasztalra olyan kérdések,
melyeket helyi tisztviselőknek vagy közalkalmazottaknak kellene
megoldaniuk.
Ennek eredményeként
is – és természetesen hatalmi megfontolásból is – a
rendszer átállt a pártgépezeten keresztüli ügyintézésre. Zárug
ezt az általa pártpretorianizmusnak nevezett jelenséget a következőként
írja le: A rendszer gyakorlati működése, mivel sok tekintetben
átnyúl a demokratikus jogállam adta keretek feje fölött,
befolyásol vagy éppen el is dönt piaci versenyeket, helyi és
országos oligarchákat szül. Kontroll alatt tartja az állam
helyi gépezetét és az önkormányzatok intézményeit, ezért
leginkább e rendszer mutat illiberális működést a magyar állam,
a kormány és a kormánypárt összefonódott működésében.
Csakhogy a valóságban
a rendszeren belül számtalan pólus létezik, például az önkormányzatok,
pontosabban a polgármesterek a választókerületi elnöki hálózattal
szemben hathatósan tudják érdekeiket megvédeni, sőt képesek
minisztériumokkal, de adott esetben a kormányfővel is szembe
menni, méghozzá sikerrel. (Gondoljunk csak Tarlós István
megnyilvánulásaira.) Ebben az értelemben Zárug leírása hiányos,
amikor a Fidesz hatalmi működését akarja bemutatni.
Az oligarchák
felemelkedése is sok esetben önkormányzati alapokra támaszkodik,
és ezek az újsütetű oligarchának kikiáltott mostani nagyvágók
vagyon tekintetében a közelében sincsenek az SZDSZ–MSZP- vagy
az MDF-időkben megalapozott vagyonkoncentrációknak.
Ráadásul számtalan,
a közigazgatáson belül működő hatalmi rendszer létezik,
melyet a legkisebb mértékben sem érdekel a pillanatnyi úr,
legyen az az MDF, az MSZP vagy a Fidesz. Orbán Viktor nevét
meghallva köpködő cégtulajdonosok, igazgatók és közigazgatási
emberek milliókat, sőt bizonyos esetekben milliárdokat tesznek
zsebre a magyar állam jóvoltából. Jómagam halottam, amikor
1991-től jelen lévő a kormánnyal a legkisebb mértékben sem
szimpatizáló vállalat vezetője egy komplett állami részlegről,
mint az ő saját bejáratú vevőjéről beszélt. Méghozzá a
nemrég nyert közbeszerzés alapján teljes joggal Az Zárug által
leírt pártpretorianizmus hatékonysága nem veszélyezteti a
magyar emberek felemelkedésének lehetőségeit, a maga esetleges
korrupciógyanújával együtt összességében piszlicsáré
jelenség a bürokrácia károkozásához képest. Ugyanis nem az
a baj, hogy egyesek biztosan nyernek a pályázatokon és adott
esetben elviszik a nagy állami beruházásokat, hanem hogy a pályázati
rendszerek – a közbeszerzésiektől az uniósokig – nem
teremtenek hozzáférhető, egyszerű, nyilvánvaló és a társadalom
számára is hasznos lehetőségeket azoknak, akik tényleg
termelni, szolgáltatni, vállalkozni, dolgozni akarnak, és nem
valamilyen nagy rendszer – legyen az multi, avagy magyar
oligarcha, avagy az állam által fenntartva – részeiként kívánnak
ügyeskedni. E tekintetben mindegy, hogy a központilag kiépített
hatalmú választókerületi elnök, az MSZP rendszere szerinti
helyi kiskirály, vagy az SZDSZ szisztémája szerint a miniszter
leszólása hozza helyzetbe a nyertest, vagy egyszerűen méreténél
és tőkeerejénél fogva a multi vagy a politikai oldaltól független
oligarcha nyer.
A demokratikus jogállam
adta kereteken való átnyúlás tekintetében sem látszik az az
éles választóvonal a Fidesz pártpretorianizmusa és a korábbi
magyar gyakorlat között. Gyurcsányt, Horn Gyulát vagy Antall Józsefet
mégsem gondoljuk a Zakaria által megfogalmazott illiberális állam
kiépítőjének.
Zárug nem győzött
meg arról, hogy Orbán tusnádfürdői beszédében említett
illiberális demokrácia fogalma megegyezik a Zakaria és követői
által körülírt illiberális demokráciával. Sőt mivel végkövetkeztetésében
Zárug is azt állapítja meg, hogy az orbáni rendszer valamiféle
hibrid rendszer, mely a liberális és illiberális
rendszermechanizmusok közé szorult, az a feltételezés vetődött
fel bennem, hogy Zárug rendkívül mélyen ismeri a magyar
rendszermechanizmusokat, ugyanakkor a nyugati demokráciák valós
rendszermechanizmusait csak leírásokból, tudományos munkákon
keresztül láthatja. Ha az amerikai, angol, francia, spanyol,
olasz rendszermechanizmusokat valaki hasonlóan mélyreható
empirikus ismeretek birtokában írná le, akkor ott is több
helyen bukkanhatnánk „illiberális” nyomokra. A jelentős különbség,
hogy a nyugati demokráciákban a legritkább esetben fordul elő,
hogy a törvényhozás kétharmadát birtokolja egy olyan párt,
melynek karizmatikus vezetője van.
Az orbáni
rendszer attól, hogy határozottan él a hatalmával, hogy jelentős
rendszerhibákkal küzd és, hogy törekszik saját holdudvarának
megerősítésére még nem tekinthető szingapúri, putyini,
tadzsikisztáni vagy éppen török értelemben illiberálisnak.
Sokkal inkább az
látszik, hogy az orbáni politika kommunikációs agytrösztjei a
Tilo Schaberti jó kormányzás (good governance) elméletével
szimpatizálnak – tették ezt már 2010 előtt is – és
bizonyos, talán kissé saját tudásukat és teljesítményüket
túlértékelő bátorsággal kezelnek ügyeket. Erre G Fodor ominózus
interjúja a legjobb példa. Ennek a kissé ingatag elméleti háttérnek
köszönhető sok olyan melléfogás, mely jelentős pozícióvesztést
eredményezett. Amikor azonban pozícióvesztésről beszélünk,
ne felejtsük el, hogy az amerikai külügyi gépezet 2014 őszén
ráfordult az Orbán-kormányra, és André Goodfriend ezen a hasábokon
már részletesen elemzett akcióival jelentősen hozzájárult a
kormánypárt gyengüléséhez. Bár ez nem mentesíti a kormányt
a felelősségtől, de komoly elemzésből kihagyhatatlan tény.
Orbán 2014-es
tusnádfürdői beszéde mögött – ahogy ezt Zárug is
megjegyezte – Tellér Gyula elméleti támogatása sejlik fel.
Tellér nagyszerű elemzéseit ismerve hajlok afelé, hogy az
illiberális kitétel használatánál a legkisebb mértékben sem
törődtek Fareed Zakaria több mint tíz éve megjelent írásával,
sokkal inkább arra a cáfolhatatlan tapasztalatra támaszkodtak,
hogy a demokrácia és a liberalizmus mint rendszerleíró
fogalmak kiüresedtek.
A tusnádfürdői
beszédnek komoly hibáját abban látom, hogy a nagy hurrogás
eltántorította a szerzőt, esetleg szerzőket a folytatástól
és nem kezdődött meg a magyar társadalom felkészítése arra
az elodázhatatlan változásra, hogy valamit kezdenünk kell
gigantikus bürokráciánkkal, ezzel a tehetetlen mamutállammal.
Mostanában ez a téma, reményeim szerint tudatosan, a felszínre
bukkan.
Márpedig a mamut
elhalt tagjainak operálása rövidtávon fájdalmas. Sok munkáját,
egzisztenciáját vesztő középkorú jóravaló embert
jelenthet. Annak elmaradása pedig hosszútávon az ország
felemelkedésének gátja.
Az Orbán Viktor fémjelezte
rendszer az elmúlt évtized jelentős problémái közül többre
gyógyírt talált, az ellenérdekeltek hangos hurrogása közben.
Hibáival együtt az 1990 utáni rendszerpróbálkozások közül
kiemelkedik, azonban gigantikus feladatok állnak előtte. A bürokrácia,
a honvédelem, az egészségügy, a cigányság problémái, a kis
és középvállalatok ügye és a többi.
Zárug elemzése a
fentiek ellenére, vagy azzal együtt, bátor és érdekes írás.
Ha nem is értek a legtöbb következtetésével egyet, de
elgondolkodtató olvasmány, és illik a Gyenes Ádám vezette
l’Harmattan kiadó meglehetősen széles értékpalettán mozgó
kiadványai közé.
|