2015.07.03.
Nem sértjük meg az egyetemi autonómiát
Miközben megújulnak a képzési követelmények
A képzések
tartalmának összhangban kell lennie az új szakjegyzékkel, ezért
felül kell vizsgálni a felsőoktatás kimeneti követelményeit
– közölte kérdésünkre Dr. Maruzsa Zoltán.
Miért most került sor a felsőoktatási követelmények
megújítására?
– Eddig egy-két évente továbbfejlesztettük, módosítottuk
az ezt rögzítő 2006-os miniszteri rendeletet. Június 9-én
azonban megjelent az új szakjegyzékről szóló kormányrendelet,
ami a felsőoktatás területén a tavaszi időszak leglényegesebb
munkájának tekinthető, és a miniszteri rendeletet nyilván
ehhez kell igazítani.
Mit tartalmaznak ezek a követelményeknek?
– Minden képzési és kimeneti követelmény (kkk) a szak
fontosabb adatait tartalmazza: a képzési idő hosszát, az egyes
szakok gyakorlatigényességét és a hozzá kapcsolódó speciális
nyelvtudással kapcsolatos előírásokat – amennyiben van
ilyen. Emellett a tartalmi és kompetencialeírások is megtalálhatók
benne, szakspecifikusan; tehát ebben megfogalmazásra kerül,
hogy mit kell tudnia például egy gépészmérnöknek, villamosmérnöknek
vagy egy történésznek. Ezeket a leírásokat foglalják össze
a szakok képzési és kimeneteli követelményei. A miniszteri
rendeletben megjelenő képzési és kimeneti követelményekben
az akadémiai, a munkaerő-piaci, a gazdasági szempontoknak egyébként
egyaránt érvényesülniük kell. Erre egy példa, hogy 2014-ben
az Informatikai Vállalkozások Szövetsége észrevételeket
fogalmazott meg az informatikai képzésekkel kapcsolatban. Ezeket
az észrevételeket egyeztettük a képzést folytató intézményekkel,
és például hosszabb szakmai gyakorlati időt határoztunk meg.
Ezáltal a preferált szakokon végzettek el tudnak
helyezkedni?
– A kkk-k esetén már nem az a kérdés, hogy milyen
szakok lesznek, mert azt a június 9-én megjelent kormányrendelet
már meghatározta. A szakjegyzék a megmaradt és az új szakokat
rögzíti, s azokat a képesítéseket, melyek ezeken a szakokon
megszerezhetők. Most már csak a belső, tartalmi ügyek vannak
napirenden: mit kell tudni, milyen képességekkel kell
rendelkeznie valakinek, aki egy adott szakot elvégez. A Magyar
Rektori Konferencia (MRK) szakbizottságai tesznek arra
javaslatot, hogy milyen tartalmi módosítások, pontosítások,
kiegészítések szükségesek az egyes szakokon belül.
Az MRK társelnöke, Sándorné Kriszt Éva szerint nem
indokolt és nem célszerű teljesen elölről kezdeni a rendszer
felépítését, inkább a korszerűsítésre kell összpontosítani.
– Valóban nincs szükség a rendszer teljes újraépítésére,
és a jogfolytonosság miatt is a meglévő tartalmakból kell
kiindulni. Nagyon sok olyan szak létezik, melyekkel kapcsolatban
semmiféle aggályt nem tapasztalhattunk a szakjegyzék kapcsán
sem. A módosítás azonban már csak az európai képesítési
keretrendszerbe való besorolásból fakadó változások miatt is
szükséges. Mindez eléggé összetett feladat, de az MRK
szakbizottságai megfelelő kompetenciával rendelkeznek az elvégzéséhez.
Nem sérül ezzel az intézkedéssel egyetemi autonómia?
– Miért is sértenénk meg ezzel az egyetemek autonómiáját?
A felsőoktatási intézmények autonómiájához és az oktatás
szabadságához tartozik, hogy az egyes kurzusok, tanórák
tartalmát az érintett oktatók meghatározzák. Az azonban más
kérdés, hogy a miniszteri rendelet egy képzési tartalom állami
elismerését, egyúttal előírását jelenti. A miniszteri
rendelet az MRK-val együttműködve születik meg, de nem egy intézményi
belső dokumentumról van szó: az előírások országosak, nem
értelmezhető tehát az intézményi autonómia. Abba tehát nem
avatkozik bele az állam, hogy az egyes egyetemek miként oktatják
például a jogászhallgatókat, ennél a példánál maradva
azonban a jogászképzés általános és országosan, minden képzőhely
számára kötelező követelményeit ebben a miniszteri
rendeletben határozza meg.
Mi lesz a megszüntetett alapszakokkal?
– Ami nem szerepel a szakjegyzékben, arra semmilyen módon
sem lehet jelentkezni, mert a magyar jogrendszerben az új
szakjegyzék szerint olyan szak már nincs. Nem arról döntött
tehát a kormány, hogy melyek az önköltséges formában elérhető
szakok, hanem az volt a kérdés, hogy kell-e például a műszaki
szakoktatónak tizenegyféle önálló szakképesítéssel
rendelkeznie, vagy csak egyfélével. A kivezetett szakok szakmai
tartalma azonban más szakokba integrálható, esetleg szakirányú
továbbképzés formájában is megszervezhető.
Mit értsünk az egyes tanárszakok párosításának
feltételein?
– Az ősszel kiadandó új képzési és kimeneti követelmények
között az új, osztatlan tanárképzési szakok egyáltalán nem
szerepelnek, ez nem is szükséges, hiszen ez egy-két éve került
kiadásra miniszteri rendeletben. A szakjegyzékről szóló
rendeletben egyébként pontosítottuk a tanárképzésről szóló
kormányrendelet egyik mellékletét, de csupán néhány esetben
került sor kisebb korrekcióra.
Az alapszakok megszüntetésével elbocsátják az oktatókat?
– Nem, mert csak olyan szakokat vezettünk ki, amelyek
mellett léteznek azokkal párhuzamosan működő és hasonló
tartalmú szakok. Tartalmak tehát nem szűnnek meg, így a
szakjegyzék átalakítása nem érinti az oktatókat. A lényeg,
hogy a kevesebb önálló kimenet és szakképesítés hatékonyságnövelést
eredményez, ráadásul igazodik a csökkenő hallgatói létszámhoz
is.
Mikortól érvényesek az újítások?
– Célunk, hogy az év végéig szülessen meg a
miniszteri rendelet, amely alapján a változások a 2017-es felvételi
eljárás után induló képzésekben érvényesülnek majd először.
Medveczky Attila
|