2015.07.03.
A TÖOSZ elégedetlen a 2016-os költségvetési
javaslattal
Pogácsás Tibor: pedig stabilabbá válik az önkormányzatok működése
Több
mint 664 milliárd forintos központi támogatásban részesülnek
az önkormányzatok 2016-ban. Ez 23 milliárd forinttal magasabb
összeg, mint amennyivel az állam az idén támogatja az önkormányzatok
működését.
A 2016-os költségvetési
javaslat biztosítja az önkormányzatok működését?
– A 2016-os javaslat biztosítja a működési feltételeket.
Hiszen több mint 664 milliárd forintos központi támogatásban
részesülnek az önkormányzatok. Ez majdnem 23 milliárd
forinttal magasabb összeg, mint amennyivel az állam az idén támogatja
az önkormányzatok működését. Mindez egyértelműen érdemi növekedés,
hiszen már nem arról van szó, hogy növekvő feladatokra stagnáló,
vagy csökkenő forrásból gazdálkodnak az önkormányzatok. Így
meglesz a fedezete a pedagógus életpályamodellre szánt szükséges
többletkiadásoknak, illetve minden olyan feladatot el tudnak látni
az önkormányzatok, melyet az önkormányzati törvény számukra
előír. Tehát már nem kell attól tartaniuk, hogy többletfeladatot
kapnak, s finanszírozás-csökkenés sújtja őket, hiszen
stabilabbá válik a működésük.
A Települési Önkormányzatok
Országos Szövetsége(TÖOSZ) nagyon sok kifogást emel: „nő a
centralizáció, kiüresítik az önkormányzatiságot, és települési
feladatok tömkelegével nem számolt a kormány a 2016-os költségvetés
tervezetében.” Egyeztettek velük?
– Nem csak a TÖOSZ-szal, hanem minden önkormányzati érdekszövetséggel
egyeztettünk a költségvetéssel kapcsolatban, és tájékoztattuk
őket a számsorokról. Én is olvastam azt az állásfoglalást,
amelyből idézett. Ebből egyértelműen kiolvasható, hogy összességében
a működés feltételeit az önkormányzati szövetségek is
biztosítottnak látják. A megfogalmazott kifogások egy része
azért nem időszerű, mert nem a jelenlegi változásokkal
foglalkozik. Például a feladat átstrukturálása, amit ők
koncentrációnak neveznek, már az előző években megtörtént.
Ki kell emelnem, hogy alapvetően nem önkormányzati feladatok
kerültek el a településektől. Hanem jegyzői, közigazgatási
hatáskörök kerültek át a járásokhoz. A köznevelés az
egyetlen olyan feladat, amely az államhoz került. A 2016-os költségvetésben,
illetve a jelenleg tárgyalt törvényjavaslatokban nem szerepel
olyan passzus, mely az önkormányzatoktól feladatokat csoportosítana
át.
Mi lesz azokkal a településekkel,
ahol alacsonyabb a saját bevétel?
– Az önkormányzati költségvetés már régóta több
elemből tevődik össze. Az egyik elem a feladatalapú állami támogatás,
a másik a saját bevétel. Ezen túlmenően pedig a Belügyminisztérium
a saját keretéből támogatja azokat az önkormányzatokat,
melyek olyan csekély forrással rendelkeznek, hogy az működésüket
veszélyezteti. Maga az alapköltségvetés is kedvezőbb
helyzetbe hozza a kisebb bevételű önkormányzatokat a beszámítás
rendszerével, a nagyobb bevételű önkormányzatoktól pedig több
hozzájárulást vár el a feladatok ellátásához. Mindez nem újdonság,
mivel a kiegyenlítő rendszerek alkalmazása kezdetektől fontos
eleme az önkormányzati finanszírozásnak. Egyértelmű, hogy a
költségvetési számok mindig vitát generálnak, de összességében
úgy tűnik, hogy ezeket minden településtípus elfogadja,
hiszen így megmarad az iparűzési adó feletti helyi rendelkezés
is, s ugyanakkor a kisebb, alacsony saját bevétellel rendelkező
településeket sem hagyjuk magukra.
Összességében csökken
az ideihez képest a szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési
feladatokra szánt keret az ellenzék szerint.
– Egyértelműen növekszik az önkormányzatoknál maradó
feladatokra a keret. A csökkenést matematikailag úgy lehet
kimutatni, hogy 2015. első három hónapjában azokra a
feladatokra is az önkormányzatoknál nevesítették a költségvetést
a szociális kiadásokra, amelyek áprilistól átkerültek a járásokhoz.
Így az a rész, ami a járásokhoz átkerült, számszakilag valóban
kikerült az önkormányzati költségvetésből. Ennek ellenére
a teljes önkormányzati költségvetés nemhogy csökken, hanem
jelentősen növekszik. A szociális feladatok ellátására és a
gyermekétkeztetésre is rendelkezésre áll a szükséges forrás,
mert figyelembe vettük, hogy kiterjesztették az ingyenes gyermekétkeztetésre
jogosultak körét. A növekedés 9,6 milliárd forint.
Mi célból csoportosították át a feladatokat az önkormányzatok,
a kormányhivatalok és járási hivatalok között?
– A szociális segélyezés átalakításnál nem a
pénzügyi szempontok voltak a meghatározók. Az volt a cél,
hogy a helyben megállapítandó, a helyi ismereteket igénylő
szociális juttatások a települési önkormányzatoknál
maradjanak, amik pedig standardizálhatóak, automatizálhatóak
kerüljenek át a járásokhoz. Tehát a munkamegosztás változott,
aminek pedig nincs a költségvetésre kihatása.
A TÖOSZ szerint az önkormányzati
hivatalok alulfinanszírozottak.
– Alapvetően nem változik a hivatalok finanszírozása.
Meglátásunk szerint, főleg a feladatellátás területén még
mindig megosztottan működnek a közös önkormányzati
hivatalok. Formailag közös hivatalba vonták a működést,
azonban ugyanazokat a feladatokat több helyen is ellátják. Jövőre
ezeknek a mechanizmusoknak a tisztázása szükséges ahhoz, hogy
választ kapjuk a kérdésre: valóban alulfinanszírozottak-e a
polgármesteri hivatalok?
Elegendőnek tartja a
településeket érintő közművelődési és könyvtári támogatás
összegét?
– A 2016-os költségvetésben növekszik a közművelődésre
szánt összeg, illetve a kistelepülések alapnormatívája 1
millió forinttal lesz több a 2015-ös büdzsében szereplő összegnél.
Ezen a téren a legnagyobb a lemaradás. Ezért a közművelődésre,
kultúrára szánt forrásokat a jövőben növelnünk kell.
Még májusi hír, hogy települési feladatellátásra
új fejlesztési források nyílnak az önkormányzatok számára
3,5 milliárd forintos keretösszegből. Mi a különbség a
meghirdetett belügyminisztériumi és az uniós pályázatok között?
– Az uniós pályázatok nagyobb volumenű, például
kapacitásnövelő beruházásokat tesznek lehetővé. A BM által
kiírt pályázat a kisebb fejlesztésekre, felújításokra
vonatkozik. Esetünkben lényegesen egyszerűbb a pályázat
rendszere, ahogy az elszámolás is.
Június 9-éig lehetett az önkormányzatoknak pályázni
erre a forrásra. Mely pályázatok kerülnek előtérbe az elbírálás
során?
– A pályázatot három csoportban hirdettük meg. Egyrészt
az önkormányzati feladatokat ellátó épületekhez kapcsolódó
fejlesztésekre, másrészt útépítésre, harmadrészt a sportlétesítmények
fejlesztésére lehetett pályázni. Több mint 2500 önkormányzat
nyújtott be pályázatot a határidőig, összességében több
mint 57 milliárd forintra. Most dolgozzák föl a pályázatokat,
s azután indul el az elbírálási folyamat, mely során
figyelembe vesszük az adott település saját bevételeit, forrásait
és a férőhely-kihasználtságot. Arra törekszünk, hogy a
hatalmas túljelentkezés mellett igazságosan osszuk szét a
keretösszegből a pénzt az önkormányzatok számára.
Medveczky Attila
|