2015.07.03.
Folytatódnak a hatósági ellenőrzések
A miskolciaknak elegük lett abból, hogy a nyomortelepeken
hegyekben áll a szemét, és az ott lakók nem akarnak fizetni
semmiért
Dr. Kriza Ákos
polgármester: szeretnénk
biztosítani a rendet a miskolciaknak, élhető környezetet
teremteni nekik, hogy ne kelljen szeméthegyektől bűzlő, patkányoktól
hemzsegő negyedek mellett élniük, hogy kiszorítsuk az uzsorásokat,
a garázdákat és a kábítószer terjesztőket.
Beszélgetésünk elején nem árt tisztázni; miért is jöttek létre a
lecsúszott városrészek?
A rendszerváltozást követően a nagy nehézipari üzemek
bezártak, az emberek munka nélkül maradtak. Megszűnt a kötelező
foglalkoztatás, és kialakult egy olyan segélyezési gyakorlat,
amelyre egyesek a megélhetésüket alapozták. A jól képzett
munkaerő jelentős része elvándorolt. A szocialista kormányok
alatt pedig a segélyezési rendszer sajátosságai miatt
megindult az inaktív rétegek vándorlása a nagyvárosok, így
Miskolc felé is, hiszen magasabbak voltak a juttatások, és a különböző
ellátások színvonala is jobb volt. Ezek az emberek, mivel pénzük
nem nagyon volt, olcsó, többnyire komfort nélküli lakásokat
kerestek, és emiatt, az életvitelt tekintve meglehetősen homogén
közösségek alakultak ki azokban a városrészekben, ahol
alacsonyak voltak az ingatlanárak és a bérleti díjak.
Az elmúlt 25 évben pedig ezekben a közösségekben több
olyan generáció nőtt fel, amelyik nem látta a szüleit
dolgozni járni, de még a ház körül sertepertélni sem. Ahol
pedig inaktívak az emberek, ott az ingatlanok, és a környezet
is leromlanak. Alapvetően ez volt az oka a Miskolci nyomortelepek
közül az egyik típus kialakulásának. Szegregátumok alakultak
ki az ún. Fészekrakós beköltöztetések – de inkább úgy
fogalmaznék, gigantikus csalás-, és visszaélés-sorozat –
miatt is. Ennek részletei már jól ismertek, a szocialista
miskolci városvezetés ideje alatt ügyvédi és banki segédlettel
egyébként alapvetően élhető környékekre, lakótelepekre költöztettek
be olyan családokat, amelyek nem tudtak beilleszkedni a zsúfolt
közösségekbe. Például volt, hogy disznót vágtak az ötödik
emeleti folyosón! Ez a szegregátum-típus sok és kemény munka
árán megszűnőben van, a fészekrakós lakások nagy többségét
a város már visszavásárolta. Maradt még egy pár, de azokat
is visszavesszük, felújítjuk, és arra érdemes személyeknek,
fiataloknak, fiatal családoknak adjuk ki.
A miskolci önkormányzat tavaly nyáron
jelentette be, hogy felszámolja a nyomortelepeket, köztük az úgynevezett
számozott utcákat. Mivel indokolták döntésüket?
A nyomortelepek felszámolásának miértjére összetett
a válasz. Alapvetően közegészségügyi, közbiztonsági és
gyermekvédelmi okai vannak. A miskolciaknak elegük lett abból,
hogy ezeken a területeken hegyekben áll a szemét, és az ott
lakók nem akarnak fizetni semmiért. Ezeken a környékeken
hemzsegnek a rágcsálók, és mindenféle rovar. A gyerekek a
szeméthegyek között játszanak, a lakások többségében pedig
nincs víz. Több helyen megjelent a hepatitis, szerencsére
mindenütt időben sikerült a népegészségügyi szolgálatnak
megakadályoznia, hogy járvány legyen, ami egyébként átterjedhetett
volna más városrészekre is, hiszen ezek a szerencsétlen sorsú
gyerekek integrált iskolákba járnak. A kriminológiai vizsgálatok
szerint a nyomortelepeken mindenhol ugyanazok a jellemző bűnözési
formák jelennek meg. A miskolci szegregátumokban is jelen van az
uzsorázás, az öregek, a tisztességes életet élni próbálók
zaklatása, megfélemlítése, a garázdaság, a testi sértés, a
családon belüli erőszak, a gyermekbántalmazás, a drogterjesztés
és a droghasználat. Egyre rosszabb lett a helyzet, egyre súlyosabb
cselekmények történtek, és ebből lett elege a miskolciaknak.
35 ezren nyilatkoztak úgy, hogy egyetértenek a szegregátumok
megszüntetésével, a nyomortelepek felszámolásával. Van egyébként
még egy ok: megszüntetjük a komfort nélküli bérlakás kategóriáját.
Egy olyan 21. századi európai nagyvárosban, amelyik innovációban,
modern ipari fejlesztésekben, megújuló energiákban és okos
alkalmazások bevezetésében látja a jövőt, nem engedhető meg
az, hogy maga az önkormányzat költöztessen családokat komfort
nélküli ingatlanokba, konzerválva ezzel a nyomort. Sokan kérdezik,
miért nem javítjuk fel ezeket a házakat, hogy magasabb
komfortfokozatúak legyenek. Felmértük az ingatlanokat, és
sajnos a legtöbbet annyira tönkretették, hogy már nem lenne
gazdaságos a felújításuk. Ráadásul ez csak közpénzből történhetne,
ami, ugye, megint csak számos kérdést vetne fel, és felháborodást
okozna a rendesen adózó, számláikat fizető miskolciak között
– teljesen jogosan!
Mikor indultak el az önkormányzati hatósági intézkedések
a problémás térségekben?
A hatósági intézkedések 2011-ben kezdődtek. A hatóságok jelzésre,
bejelentésre mennek. Számos esetben volt arra példa, hogy az
egyik hatóság kiment, és sok-sok olyan szabálytalanságot is
felfedezett, amiben ő maga nem intézkedhetett. Ezeket jelezte az
illetékes szerveknek, amelyek aztán hamarosan kimentek, és
esetleg még ők is észrevettek valamit, ami megint mások illetékességébe
tartozik, akik aztán megint meglátogatták az adott családot.
Így alakult ki a gyakorlat, hogy most a hatóságok együtt
mennek, és egyszerre ellenőriznek.
Hatóság alatt rendőröket, vagy polgárőröket értsünk?
Egyiket sem. Minden egyes hatóság a rá vonatkozó ágazati
jogszabály alapján végzi az ellenőrzést. A Szociális Osztály
a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló
törvényben, az Építési és Környezetvédelmi Hatósági Osztály
a hulladékról szóló törvényben, a közszolgáltatók, mint például
az ÉMÁSZ az adott közszolgáltatással kapcsolatos jogszabályban
lefektetett felhatalmazás alapján végezhet ellenőrzést.
Minden szerv külön-külön, saját hatáskörben jár el. És ez
nem összetévesztendő a kormányhivatalok szakigazgatási
szervezetei által tartható összevont
ellenőrzésekkel. A rendőrség és a Miskolci Önkormányzati
Rendészet ezeknek a hatóságoknak a kíséretét látja
el. A rendőr, vagy a rendész a hatósági személy akadályoztatása
esetén intézkedik, hogy az ellenőr bejusson az ingatlanba,
illetve ők vigyáznak az ellenőrzést végzők testi épségére.
A rendőrök és a rendészek tehát nem mennek be a házakba. A
kapuban vagy a lépcsőházban várakoznak, és csak akkor kísérik
be a hatósági személyt a lakásba, ha arra az intézkedést végző
ellenőr kéri fel őket.
Ha egy lakó jogcím nélkül él egy lakásban, és nem
fizet a közüzemi szolgáltatásokért, akkor az utcára kerül?
Mi csak az önkormányzati tulajdonú lakásokat vizsgáljuk ebből a
szempontból. Természetesen, ha valaki jogcím nélkül használ
egy köztulajdonban lévő ingatlant, akkor eljárást indítunk
ellene, és bírói végzéssel kilakoltatjuk. Ez így fair a
tisztességesen fizető polgárokkal szemben. Igazságtalan lenne,
ha valakiknek hagynánk, hogy ingyen lakjanak olyan lakásokban,
amelyekért mások havonta fizetnek. A közüzemi tartozásokat -
mint a vízdíj, szemétdíj – pedig behajtjuk. Önmagában azért,
mert valakinek tartozásai kezdenek felhalmozódni, még nem kerül
az utcára. Számos olyan élethelyzet adódhat, amikor ez a fizetési
szándék megléte ellenére előfordul. Ilyenkor lehetőséget
adunk, hogy az illető megpróbálja rendezni a tartozását, részletfizetési
lehetőség is van, tehát humánusan kezeljük az ilyen ügyeket.
Persze csak egy bizonyos összeghatárig. A notórius nemfizetőkkel
szemben el kell járnunk.
Sokan ezeket az intézkedéseket rasszistának, cigányellenesnek
titulálják. Mi erről a véleménye?
A nyomortelepek felszámolása, és az ellenőrzések nem faji, és nem
nemzetiségi kérdések. Egyszerűen arról van szó, hogy szeretnénk
biztosítani a rendet a miskolciaknak, élhető környezetet
teremteni nekik, hogy ne kelljen szeméthegyektől bűzlő, patkányoktól
hemzsegő negyedek mellett élniük, hogy kiszorítsuk az uzsorásokat,
a garázdákat és a kábítószer terjesztőket. Egyébként én
magam kértem fel a Magyar Máltai Szeretetszolgálatot, hogy segítsenek
rendezni a nyomortelepek helyzetét, mérjék fel, kikben van meg
a hajlandóság az integrációra, az együttélés szabályainak
a betartására. Azon dolgoznak, hogy kiemeljék őket ezekről a
helyekről, és segítik a beilleszkedésüket az új lakókörnyezetükben
is. De zajlik például az ún. Jelenlét program is, amelyben a
szeretetszolgálaton kívül több civil szervezet is részt vesz.
Ők azon munkálkodnak, hogy a lerobbant városrészekben önszerveződő,
magukért tenni akaró, és tenni tudó közösségek jöjjenek létre,
amelyek aztán saját maguk alakítják élhetővé a környezetüket
Tehát egyáltalán nem fekete és fehér ez a kép, többféle és
többirányú intézkedés zajlik párhuzamosan; egyáltalán nem
arról van szó, hogy csak megyünk és eldózerolunk mindent. Ez
egy nagyon összetett folyamat, amit a bulvármédia szeretne úgy
beállítani – persze ebből élnek – hogy itt embertelen,
kegyetlen, rasszista, kirekesztő intézkedések történnek. Erről
szó sincs. Mi – az ombudsmannal ellentétben – nem
foglalkozunk azzal, hogy valaki cigány-e vagy sem. Azt nézzük
csak, hogyan él. Azt viszont megnézzük! És ragaszkodunk hozzá,
hogy mindenkivel betartassuk a törvényeket és a jogszabályokat.
Igaz, hogy a nyomortelepen lakók csak akkor kapnak 1,5
millió forintot, ha elköltöznek a városból?
A lakásrendeletünknek ezt a részét a Kúria megsemmisítette. De ez
így sarkítás is. Nem adtunk készpénzt senkinek, az új lakás
vásárlásához járultunk hozzá, s az eladó kapta meg az összeget.
A korábbi lehetőséggel egyetlen család élt. Egyébként nem
volt olyan könnyű a támogatáshoz hozzájutni. Csak akkor
lehetett igényelni, ha a bérlőnek se lakbér, se közüzemi
tartozása nem volt. De mondom, ezt a passzust a kúria megsemmisítette.
A miskolci lakásrendelet szerint senki nem kap lelépési pénzt.
Állítólag Brüsszel úgy értékeli, hogy a miskolci
önkormányzatnak a „Számozott utcák” ügyében hozott intézkedései
sem az uniós romastratégiák keretrendszerével, sem a kormány
által a magyar romastratégiában vállalt intézkedésekkel
nincsenek összhangban. Beleszólhat-e Brüsszel egy város döntésébe?
Ismét hangsúlyozom: ez nem nemzetiségi kérdés. Egyébként nem
is végezhetünk arra vonatkozó felmérést, hogy valahol cigányok
laknak-e vagy sem. Ezért nem állnak meg az ombudsmani állítások.
Az ő hivatala végzett, végezhetett arra vonatkozó vizsgálatokat,
hogy egy-egy miskolci városrészben hány cigány lakos él?
Ahogy az előbb is mondtam: sokan csak egy oldalát látják ennek az
intézkedés-sornak. Sem az ombudsman, de még egy munkatársa sem
vett részt egyetlen helyszíni ellenőrzésen, nem nézte meg,
hogyan is történik egy ilyen a valóságban. Beadványok, és
elbeszélgetések alapján tájékozódott. De onnantól egy állítás
van szemben egy másik állítással. Hogyan lehet így objektíven
megítélni bármit is? Brüsszel jelezheti a kormányzatnak, ha
problémásnak ítél valamit, és lehet persze bíróság elé
vinni az ügyeket, de Miskolc vonatkozásában, tudtommal, ilyesmi
nem történt.
Több mint egy évig vizsgálta az ombudsman a miskolci hatósági
ellenőrzéseket; jogsértőnek találta. „Miskolcon olyan
jogszabályi felhatalmazás nélküli, megfélemlítő hatású,
razziaszerű közös hatósági ellenőrzési gyakorlatot alakítottak
ki, amely a tisztességes eljáráshoz, a magánszférához és a
jogorvoslathoz való jogot, valamint az egyenlő bánásmód követelményét
is sérti” – jelentette ki Székely László, az alapvető
jogok biztosa és Szalayné Sándor Erzsébet nemzetiségi
biztoshelyettes. Ezután sem gondoltak arra, hogy leállítják a
hatósági ellenőrzéseket?
Az ombudsman ajánlásokat fogalmaz meg. Az ellenőrzések viszont
Miskolcon eredményesek, és a lakosság támogatja ezeket, még a
nyomortelepeken élők közül is sokan. Napi szintű visszajelzéseink
vannak, éppen egy, az egész városra kiterjedő közbiztonsági
témájú fórumsorozat közepén tartunk; és mindenhol azt mondják
az emberek: folytassuk. Folytatni fogjuk.
Megfelel a valóságnak, hogy a „Számozott utcákat” azért
kell ledózerolni, mert útjába állnak a stadionfejlesztésnek?
A Számozott utcai nyomortelep felszámolása és a stadionépítés két
utcányi területet tekintve valóban találkozik, - 11 számozott
utca van, a Kilencedik és a Tízedik utcákat érinti a stadion
parkolójának építése. De, hangsúlyozom, a két program között
nincs ok-okozati összefüggés. Más utcákban, sőt más városrészekben
is bontunk. A két program független egymástól.
A városlakók üdvözlik minden egyes nyomortelep felszámolását?
Erre egy lakonikus igennel tudok válaszolni.
Mit mutatnak a számok: a hatósági intézkedéseket követően
csökkent Újgyőr, Diósgyőr területén a bűncselekmények száma?
A hatósági ellenőrzések ott történnek, ahonnan bejelentés érkezik.
Ha valahol nagyon sok a probléma oda időnként visszamennek,
hogy felmérjék, történt-e javulás. Az ellenőrzések során
olyan bűncselekményekben és szabálysértésekben kellett intézkedni,
mint kiskorú veszélyeztetése, áramlopás, állatkínzás,
oltatlan ebek, illegális szemétlerakás, közegészségügyi
veszélyeztetés, illegális vízvételezés, lakcím-bejelentési
kötelezettség elmulasztása, szemétszállítási szerződés hiánya,
és még sorolhatnám. Ha a hatóságok rendszeresen mozognak egy
területen rendőri és rendészeti kísérettel, akkor ott csökkenni
fog a szabálysértések, bűncselekmények száma. Pontos adatot
nem tud senki mondani, hiszen a szegregátumokban élők gyakran
nem jelentik, ha ellenük valaki bűncselekményt követ el, és
tanúskodni sem mernek sokszor. De a hatóságok gyűjtik a
statisztikákat. Volt olyan év, hogy nyolc esetben kellett kiskorú
veszélyeztetése miatt intézkedni. Ha csak egyetlen gyereknek
tudjuk könnyebbé tenni az életét, már megérte.
Polgármester úr szerint mi az oka annak, hogy míg önök
a rendpártiak, addig a baloldaliak a bűnözőket, vagy a szabálytalanságokat
elkövetőket védik?
A különböző kormányok alatt sok-sok milliárd forintot
költött már a magyar állam felzárkóztatásra, a szegénység
mérséklésére, hiába. Akik minket támadnak az intézkedéseink
miatt, azt próbálják meg elhitetni a közvéleménnyel, hogy a
mélyszegénységben élők, a nyomortelepek lakói mind önhibájukon
kívül vannak olyan helyzetben, amilyenben, és ezért szánalomra
méltóak, sőt közpénzből kellene őket támogatnunk;
komfortos otthonokat kellene nekik építenünk, hogy talpra álljanak,
integrálódjanak. A baloldaliak mindig is így gondolkodtak. És
éppen az ő segélypolitikájuk vezetett oda, hogy egész generációk
nőttek fel úgy, hogy a családban nem dolgozott senki, mégis
megéltek, és nem is olyan nagyon rosszul. Ennek azonban vége. A
munkaalapú társadalomé a jövő. Ez a kormányzati szándék,
és Miskolcon is mindent megteszünk ennek elősegítésére.
Vannak, akik tényleg nem a saját hibájukból szegényedtek el.
De ők vannak kevesebben, és ők többnyire próbálnak is kitörni
a helyzetükből. A szegénység nem egyenlő az igénytelenséggel,
a tolvajlással, a restséggel. Magyarországon minden gyermek és
felnőtt számára nyitott a tanulás, a szakma megszerzésének
lehetősége, s egy jó szakma birtokában munkahelyet is lehet
találni. Ezt szolgálja a például közmunkaprogram is. Van kiút
a nyomortelepekről, de erre az útra az érintetteknek akarni
kell rálépni, nem lehet a közösségtől várni, hogy az majd
eltart bárkit is érdemtelenül.
Medveczky Attila
|