2015.07.03.
Több mint ígéret: megállapodás
Csatasorba állnak a szolnoki IC-kocsik
Legkésőbb
2019-ig Budapestet és Szolnokot négysávos autóút köti össze,
mégpedig a „klasszikus nyomvonalon”, a ferihegyi repülőtértől
induló 4-es főút nyomvonalán – közölte Orbán Viktor
miniszterelnök Szolnokon, miután a Modern városok program részeként
együttműködési megállapodást írt alá Szalay Ferenc polgármesterrel.
Szalay Ferenc kérdésünkre elmondta: 300 hektáros új ipari
parkot hoznak létre Szolnokon, s a területet a kormány vásárolja
meg.
Mi a Modern városok program lényege?
– A program
sikere azon múlik, hogy – az ország gazdaságának Budapest után
a legfontosabb motorjai – a megyei jogú városok miként tudnak
csatlakozni a kormány gazdaságpolitikai terveihez, s ehhez
milyen erőforrással rendelkeznek. Közel 2 millióan élnek
megyei jogú városokban, és az ország gazdasági erejének
25-30%-át adják. Fontos, hogy ezek a városok világos fejlesztési
tervekkel rendelkezzenek, s a kormány ezek alapján végiggondolja,
hogyan tud segíteni a programok megvalósításában. A modern városok
jelző arra utal, hogy a kor követelményeinek megfelelnek-e a
megyei jogú városok gazdaságfejlesztési tervei, kulturális és
oktatási kínálatai, és különböző szolgáltatásai.
Mit kell teljesíteni a programon belül Szolnok városának?
– Szolnok, ahogy a többi megyei jogú város is, elkészítette
tíz évre szóló integrált fejlesztési stratégiáját. Ebben
tájékoztattuk a kormányt a szükséges fejlesztésekről. Számunkra
a leglényegesebb a közlekedési infrastruktúra fejlesztése.
Ennek elemei a gyorsforgalmi út építése Szolnok és Budapest között,
és kelet felé a közúti lehetőségek magasabb szintű, illetve
a vasúti közlekedés fejlesztése. Már elkezdődött a vasúti
közlekedés fejlesztése, és az Abony és Fegyvernek közötti,
leállított útépítés tovább folytatódik. Ennek egyik része
a szolnoki északi elkerülő, a másik a Törökszentmiklóstól
Fegyvernekig tartó szakasz. 2016-ban pedig elkezdődik a
Szolnok–Budapest gyorsforgalmi út építése. Lényeges, hogy a
közúti fejlesztéssel párhuzamosan új ipari területek létesüljenek.
300 hektáros új ipari parkot hozunk létre Szolnokon, a területet
a kormány vásárolja majd meg, mi pedig az infrastruktúrát
biztosítjuk. Ezek a legfontosabb elképzeléseink, melyeket kiegészít
az az idegenforgalmi „csomag”, melynek lényege, hogy Szolnok
éljen természet adta lehetőségeivel. A vendégéjszakák növelése
érdekében fürdőt építünk, repülőmúzeumot építünk,
fejlesztjük a művésztelepet, új, sétányos Zagyva-partot alakítunk
ki, a városháza alsó szintjén sörmúzeum épül. Emellett a
Tiszán egész évben üzemelő medencés kikötőt szeretnék létrehozni
– tehát lesznek turisztikai látványosságok. Jelenleg tárgyalunk
az országos vízügyi irányítás Szolnokra költöztetéséről,
ennek érdekében a kormány munkacsoportot hoz létre.
Az útépítéseknek és az új ipari parknak köszönhetően
elérhető, hogy még több vállalkozó érkezzen a megyeszékelyre?
– Ezt szeretnénk elérni, mert ipari parkunk megtelt, és
az érdeklődésekből arra következtethetünk, hogy nagy számban
érkeznének hozzánk újabb vállalkozók, beruházók.
Az ipari parkokban szolnokiak dolgoznak?
– Nem csak szolnokiak dolgoznak az ipai parkokban, hanem a
megye településeinek lakosai is. Tehát, ha a programunk megvalósul,
akkor az nem csak Szolnoknak, hanem az egész megyének kedvez. S
ha már az iparnál tartunk, meg kell említeni, hogy a tárgyaláson
szóba került a szolnoki intercity kocsigyártás lehetősége.
El szeretnénk érni, hogy városunk ne csak a hazai igényeket,
hanem számos más ország intercity-igényét is elégítse ki. Már
most évente 50 intercity kocsi gyártására képes a szolnoki járműjavító;
célunk a helyi vasúti gépgyártás megerősödése.
Miniszterelnök úr mit ígért, mikorra lesz meg a szükséges
kormányzati támogatás a célok eléréséhez?
– A tárgyaláson nem ígéretek hangzottak el, hanem megállapodás
született. Hiszen városfejlesztési stratégiánk megfelelt a
kormányzati stratégiának. A megvalósulás a 2014–2020-as
fejlesztési időszakhoz kötődik; de a fejlesztések jelentős része
2018-ig befejeződik.
Medveczky Attila
|