2015.07.10.
Bezárnák a felvidéki magyar kis iskolákat
A szlovák oktatási miniszter fütyül a magyarok petíciójára
Levélben
tiltakozott a szlovák oktatásügyi miniszternél a magyar iskolákat
érintő diszkriminatív intézkedések miatt Csáky Pál. A
tervezet csökkentené a magyar nyelv oktatásának óraszámát,
és minimális osztálylétszámot vezetne be, ami száz felvidéki
magyar kis iskolát veszélyeztet.
A washingtoni központú Freedom House nemzetközi jogvédő
szervezet június 23-án hozta nyilvánosságra „Nemzetek átalakulóban
2015”
című éves jelentését. Eszerint Szlovákiában megszilárdult
a demokrácia. Felvidéki politikusként nem érzi ezt abszurdnak?
Hiszen az embertelen Benes-i dekrétumok még érvényben vannak,
a kettős állampolgárság felvételét is ellenzi a kormány, a
dunaszerdahelyi szurkolók törvénytelen megverettetésének
kivizsgálása sem történt meg napjainkig. Fájó pont Malina
Hedvig esete is, akiből mint áldozatból a szlovák állam vádlottat
kreált. És a kis iskolák felett Damoklész kardjaként függ a
bezáratás veszélye.
– A Freedom House jelentése nem csak hogy abszurd, hanem
pontatlan és felháborító. Ez a dokumentum azt bizonyítja,
hogy ezek a szervezetek semmilyen helyismerettel nem rendelkeznek.
És akkor még finoman fogalmaztam. Kétségtelen, hogy lobbizással
nagyon sikeresen lehet pozitív, vagy negatív irányba befolyásolni
a Freedom House jelentését. Szlovákiában a demokratikus
berendezkedés vonatkozásában visszarendeződés tapasztalható.
S ezt nem csak én állítom, hanem ezt jelentette ki a múlt héten
a szlovák ombudsman, Jana Dubovcová, s ezt hangoztatják a szlovákiai
civil szervezetek. Az egyik meghatározó szlovák szakmai grémium
több mint két évtizede évente ad ki jelentést a demokrácia
állapotáról, s az ő véleményük szerint is romlott a helyzet
Szlovákiában. Ezért úgy gondolom, hogy ezeknek a
szervezeteknek sokkal erőteljesebben kéne magukat képviseltetniük
a nemzetközi politikában.
Az említett lobbizás a szlovák kormányzathoz köthető?
– Csak részben. Azzal, hogy polgári elnöke lett Szlovákiának,
az Amerika-barát lobbival az elnöki hivatal foglalkozik. A lobbi
fő irányítója Martin Bútora volt amerikai nagykövet, külpolitikai
szakértő, aki a 2004-ben az elnökválasztás első fordulójában
6,5 százalékot szerzett, s most Andrej Kiska államfő tanácsadója.
Bútora ízig-vérig liberális politikus és nagyon jó nemzetközi
kapcsolatokkal rendelkezik, s él is azokkal. Bizonyára az ő véleménye
is befolyásolta ezt a jelentést. Azért engedjenek meg egy
kritikát is: számos esetben hangoztattam elégedetlenségemet a
szlovák kormányok magyarellenes megnyilvánulásaival
kapcsolatban. Partnereim erre azt felelték: tudomásul veszik
azt, amit én mondok, s egyet is értenek velem, ám a regnáló
magyar kormány tagjai többször kijelentették, hogy nagyon jó
a kapcsolatuk Szlovákiával. Azt kéne hozzátenni, hogy milyen téren.
Gazdasági téren biztos jó az együttműködés, s a bevándorlásügyben
is egyetértenek Ficóval. De azt a magyarországi politikusoknak
erőteljesebben kéne hangoztatniuk, hogy Szlovákiában milyen sértések
érik a magyar lakosokat.
Hogyan lehet az, hogy Szlovákiáról sosem vitáztak az
Európai Parlamentben?
– Magyarország miniszterelnöke sokkal bátrabban mondja
ki a véleményét, s hazája érdekét képviseli. Szlovákia
viszont nem igazán meghatározó állam. A szlovákság úgy tünteti
föl magát, mintha egy kis provinciális nemzet lenne. Holott a
szlovák politikusok mindig ügyesen kihasználták a nagyhatalmak
által biztosított lehetőségeket. Most sem tapasztaltam azt,
hogy a szlovák miniszterelnök, vagy az államfő olyan kijelentéseket
tenne, amire a vezető államok odafigyelnének. 2010 előtt azért
felvetődtek az EU-ban komoly kifogások Szlovákiával szemben, sőt
dokumentumok is születtek az Európai Parlamentben az első
Fico-kormány idején.
Arról sem lehet hallani, hogy a szlovák ellenzéki
politikusok feljelentenék a kormányukat.
– Ennek egyszerű az oka: Szlovákiában szinte csak papíron
léteznek az ellenzéki pártok, hiszen szétdarabolt a szlovákiai
jobboldal. Sajnálatos módon ebbe a felvidéki magyar politikumot
is bele kell érteni. A jobboldal nálunk gyenge, és alig hallatják
képviselőik a hangjukat. Magyarországon a baloldal esett szét
darabjaira, ennek ellenére annak vezetői sokkal jobb nemzetközi
kapcsolatokkal rendelkeznek, mint a szlovákiai jobboldali pártok.
Ön mint az EP Petíciós Bizottságának alelnöke június
17-én levélben fordult Juraj Draxler szlovák oktatási
miniszterhez a kisebbségi iskolákban tervezett változtatásokkal
kapcsolatban. Milyen változásokról van szó?
– A Felvidéken működő magyar tanítási nyelvű iskolákban
bizonyos óraszámban oktatják a magyar nyelvet és irodalmat és
a szlovák nyelvet és irodalmat is. Így a magyar iskolákból
kikerülő gyerekek megtanulják az állam nyelvét, emellett a
magyar irodalom jelentős képviselőiről is elegendő tudást
sajátítanak el. Egyértelmű, hogy így a magyar tannyelvű
iskolákban magasabb az óraszám, mint a szlovákokban. A pedagógusok,
a szülők azt mondják: ezt a terhet vállalni kell. Többet kell
dolgozniuk a magyar iskolák oktatóinak, de ők ezt szívesen
teszik, mert a cél, hogy a diákok megtanuljanak magyarul. Miután
kevesebb a magyar nyelvre és irodalomra fordítható órák száma,
mint a szlovákra, az iskolák igazgatói az úgynevezett szabadon
felhasználható órákban is magyar nyelvet tanítanak. A szlovák
oktatási miniszter éppen ezért a szabadon felhasználható órák
számát akarja csökkenteni. Természetesen ezt a szakemberek, a
pedagógusok nem akarják, s két hónappal ezelőtt petíciót
kezdeményeztek, s magam is meglepődtem azon, hogy 2 hét alatt több
mint 26 ezer aláírás gyűlt össze, ami a felvidéki magyarság
immunrendszerének jó állapotát bizonyítja. Több kollégámmal
együtt támogattuk ezt a petíciót az Európai Parlamentben. S a
kialakult helyzetről levélben tájékoztattam az Európai
Bizottság alelnökét, Frans Timmermans urat és Navracsis Tibor
kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi uniós
biztost is, azzal, hogy hassanak oda, hogy a szlovák miniszter tárgyaljon
a petíció megfogalmazóival. Ugyanerre kértem Hans Heinrich
Hansen urat az Európai Nemzetiségek Föderalista Uniója (FUEN)
elnökét, aki június 24-én küldte el levelét Draxler
miniszternek. A FUEN elnöke arra kéri a szlovák minisztériumot,
hogy „ismerje el, védelmezze és támogassa a nemzeti kisebbségek
nyelvi és kulturális sokszínűségét, amely gazdagítja a társadalmat”.
Ez a levél számunkra azért lényeges, mert az oktatási minisztérium
törvénytervezete csökkentené a magyar nyelv oktatásának óraszámát,
és minimális osztálylétszámot vezetne be, ami száz felvidéki
magyar kis iskolát veszélyeztet. Az igaz, hogy a petíció
kezdeményezőit fogadta a miniszter, s azt ígérte nekik, hogy
majd egy későbbi időpontban a minisztérium hivatalnokaival tárgyalhatnak.
De erre nem került sor, s azt látjuk, a miniszter fütyül a
magyarok petíciójára. Ezt bizonyítja, hogy a törvényjavaslatot
beterjesztették a parlament elé. De már másodszorra halasztották
el a tervezet megszavazását, de nem csupán a magyar iskolák
miatt, hanem mert a dokumentum sok egyéb problémát is felvet.
Fico azt hangoztatta, hogy a kis iskolákat azért kell
bezárni, mert a tanítók alacsony színvonalon oktatnak.
– Magam is kis iskolában tanultam, ahogy nagyon sok
ismert szlovákiai személyiség. A kis iskolákban sokkal családiasabb
légkörben tanítanak. Bizonyára vannak olyan kis iskolák, ahol
nem folyik minőségi oktatás, de nem szabad általánosítani.
Ott, ahol nem igazán jól működik a tanítás, meg kell
teremteni a feltételt a magasabb színvonalú oktatáshoz. A bezárás
nagyon könnyű és drasztikus megoldás, míg a feltételek
megteremésének anyagi vonzatai vannak. S ezt a forrást nem
akarják biztosítani. Ezért azt kérjük a kormányzattól, hogy
a helyi önkormányzatoknak legyen joguk a kis iskolák anyagi
helyzetén javítani, mert ezt a törvénytervezet meg akarja
tiltani. Tehát ezentúl a szlovákiai iskolák csak állami költségvetésből
működhetnek, s ha egy önkormányzat segíteni akar rajtuk, s
megszavaz számukra egy bizonyos összeget, az törvényellenes
cselekedetnek számítana.
Mi a jelentősége annak, hogy a közelmúltban
megszavazta az EP Petíciós Bizottsága az európai polgári
kezdeményezés megreformálását támogató jelentést?
– A Petíciós Bizottság (PETI) arról a véleményről
szavazott, amely az európai polgári kezdeményezés első három
évének tapasztalata alapján készült. A PETI-jelentés néppárti
felelőseként kijelentem: megtettük az első konkrét lépést
annak irányába, hogy az uniós polgári kezdeményezés szép és
papíron létező elképzelése valós demokratikus eszközzé váljon,
amely befolyással lesz az uniós intézmények munkájára. Az
európai polgári kezdeményezés a közvetlen demokrácia első
és egyben egyedi, nemzetek feletti, uniós szintű eszköze,
amely lehetőséget nyújt az uniós polgároknak arra, hogy közvetlenül,
a javaslataikkal – ha azok legalább 1 millió polgár támogatását
élvezik, és megfelelnek a jogszabályi feltételeknek – meghatározzák
az uniós agendát. A polgári kezdeményezés első évei
kevesebb eredményt hoztak a vártnál, főként a polgárok várakozásait
illetően igaz ez, hiszen az elindított több tucatnyi kezdeményezés
közül csak néhány jutott el a végső eljárási szakaszig, és
azok közül egyre sem válaszolt az Európai Bizottság új
jogalkotási aktussal. Ezen, az uniós polgárok által kiábrándítónak
nevezett helyzeten kíván most változtatni többek között az
Európai Parlament. A Parlament három szakbizottsága foglalkozik
a témával, az Alkotmányügyi Bizottság mint a téma fő felelőse,
valamint a Petíciós és a Jogi Bizottság. Ősszel kerülhet a
plénum elé a közösen megformált anyag, amely előkészíti és
ösztönzi a polgári kezdeményezésről szóló rendelet felülvizsgálatát,
ez utóbbit az Európai Bizottság a jövő év elejére tervezi.
A Petíciós Bizottság tagjai által egyhangúlag elfogadott
jelentés olyan javító szándékú javaslatokat tartalmaz,
amelyek megkönnyítik a polgári kezdeményezést indítani szándékozó
polgárok feladatait.
Medveczky Attila
|