2015.07.10.
Csak az ember
A művészet lehetőség, általa lelkünk, szellemünk
gazdagodhat
S. Faragó Gyöngyi
fotóművész Budapesten született. Érettségijét követően
elvégezte a Kirakatrendező és Dekoratőrképző Iskolát, majd
öt évig kirakatrendezőként és dekoratőrként dolgozott.
1988-ban a Magyar Testnevelési Főiskolán középfokú kosárlabda
szakedzői képesítést szerez. 1990-ben a Magyar Iparművészeti
Főiskolán felsőfokú tipográfus oklevelet kap, ennek során
kezd komolyabban foglalkozni a fotográfiával. 2000-től fotói
megjelennek újságokban, csoportos kiállításokon, pályázatokon,
gyakran a díjazottak között. 2001-ben részt vesz a Magyar Fotóművészek
Szövetsége „Bevezetés a professzionális fotográfiába” képzésen,
2002-ben pedig a szövetség mesterkurzusán. 2006-tól kiállító
művész. 2007-ben a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete
(MAOE) tagja lesz, és egyre több csoportos kiállításon vesz részt.
2010-től a MAOE Fotóművészeti Tagozatának elnöke. 2008-ban
megkapja a MAOE Alkotói ösztöndíjat, 2011-ben a HUNGART fotóművészeti
ösztöndíjat, 2012-ben pedig a „Valóság és illúzió” pályázat
Fotóművészet Fődíját.
A kosárlabdától a fotózásig
Már tizenkét évesen versenyszerűen kosárlabdázott,
s tagja volt a nemzetközi Ronchetti Kupán győztes csapatnak. Később
a Testnevelési Főiskolán kosárlabda szakedzői oklevelet is
kapott. Gyermekkorában a sport, vagy a művészet állt közelebb
önhöz?
– Ifjúsági válogatottként sokáig nem is gondolkodtam
azon, hogy sportoló szeretnék-e lenni, vagy művész. Lelkesen
sportoltam, szerettem edzésekre járni, nagyon jól éreztem
magam a csapatban, remek társaság tagja lehettem a korosztályos
válogatottban ugyanúgy, mint az egyesületemben, a BSE-ben is. A
régi csapattagokkal a mai napig megmaradt a szoros kapcsolat. Talán
ezért is, volt mindig egy kicsit fontosabb számomra a közösség,
mint az eredmény. Ha nem így lett volna, könnyebb lett volna
elszakadni, s hamarabb váltottam volna egyesületet is. Nagyon szép
eredményeket értem el csapattársaimmal közösen. Erős
centersorunkban én voltam a legfiatalabb, s a legalacsonyabb (
186 cm
), így nehezebb volt lehetőséghez jutnom. A sportban, ahogy az
élet más területén, egyáltalán nem mindegy az, hogy ki mikor
születik, kik a versenytársai, riválisai. Tehát, ha egy kosárlabdázó
épp Szemjonova (
213 cm
) mellé született a TTT Riga csapatába, jóval nehezebb volt
center poszton érvényesülnie, mint esetleg máshol. Szép eredményeim
annak is köszönhetőek, hogy kiváló csapattársaim voltak. Az
NB I-ben csapatunk tagja volt Németh Ági (
202 cm
), Tarkovács Andrea – ők nagyon erős egyéniségek és remek
játékosok. De nem hagyom válasz nélkül a kérdést; eleinte,
koromnak megfelelően, a sport került előtérbe. Szerettem
mozogni, a tanulás mellett a kosárlabdázás jó kikapcsolódási
lehetőség volt. Ám a sporttal párhuzamosan mindig is érdekeltek
a művészetek, de sokáig nem tudtam, hogy melyik képzőművészeti
ág áll a legközelebb hozzám. Nagyon sok művészeti témájú
könyvem volt, s szabadidőmben rajzoltam – kicsit lazításképpen.
Amikor 17 évesen megkérdezték tőlem az edzőim, hogy mik a
terveim a jövőt illetően, akkor nem azt válaszoltam, hogy a
felnőtt válogatottság, hanem: felvételt nyerni az Iparművészeti
Főiskolára. Mondanom sem kell, hogy ennek nem örültek túlságosan.
Ettől függetlenül gyermekeim születéséig versenyeztem, s
csak a sport után került előtérbe a művészet, amikor felmértem,
hogy a sportban meddig és milyen sikereket érhetek el. Tehát
megváltozott az érdeklődési területem, de a sporthoz sem
lettem hűtlen.
Bizonyára a sport is ugyanolyan koncentrációt,
fegyelmet kíván, mint az alkotás.
– Így igaz; és mindkettő egyéni, de csapatmunka is
egyben.
Viccel? A fotóművészet miért lenne csapatmunka?
Kimegy az adott eseményre, s ott kattint néhányat.
– Bizonyára úgy is lehet. De az én legfontosabb érdeklődési
területem maga az ember. Nekem nagyon is fontos a kapcsolatteremtés,
az empátia, a másikra való odafigyelés, amit a sportban nagyon
jól meg lehetett tanulni, mert ott is lényeges volt az összehangolt
munka. Nem feltétlenül minden fotóprojekt kívánja meg a
csapatmunkát, természetesen az önálló alkotói időszakok
legalább olyan fontosak. Viszont vannak olyan dolgok, melyeket
csak ebben a metódusban lehet eredményesen, jól és hatékonyan
elvégezni.
Pályája kissé kacskaringós volt…
– Nem is kicsit. (Nevet.)
Az érettségijét követően kirakatrendezőnek tanult.
Érdekelte ez a munka, vagy kényszermegoldás volt?
– Közvetlen érettségi után nem vettek föl az Iparművészeti
Főiskolára, mert a sport mellett nem voltam elég tájékozott a
felvételi követelményekben, és amint említettem, azt sem
tudtam, az akkori szakok közül melyik érdekelne igazán. A
folyamatos válogatott versenyek mellett a tanulás is kissé háttérbe
szorult. Akkortájt sokkal zártabb volt minden, s nem volt annyi
lehetőség, mint ma. Megvoltak a klasszikus hivatások: az orvos,
a mérnök, a tanár, s még sorolhatnám. A főiskolára
textiltervező szakra jelentkeztem, olyan területre, ami igazából
nem is annyira érdekelt. Azért választottam ezt a szakot, mert
gyermekkoromban többek közt ruhákat is rajzolgattam. A
Kirakatrendező és Dekoratőrképző Iskolába való jelentkezést
sosem éreztem kényszermegoldásnak, sokkal inkább életem egyik
legjobb döntésének. Igazából nem is az én, hanem a családommal
való közös döntésemről volt szó. Hiszen tudták rólam,
hogy művészettel szeretnénk foglalkozni, de nem szeretek sokat
egy helyben ülni. Úgy emlékszem vissza erre az iskolára, mint
életem két legfelhőtlenebb évének helyszínére. Nagyon jól
éreztem magam abban a szabadabb közegben, nagyszerű tanáraim
voltak, s izgalmas volt, hogy kicsit kinyílt számomra a világ.
A kirakatrendezői, vagy a dekoratőri látásmódot később
tudta hasznosítani a fotóművészetben is?
– Annyiban mindenképpen, hogy más területről érkeztem,
másfajta látásmóddal. S azt mondanom sem kell, hogy minden
ember életében nyomot hagy az, amit megtapasztalt. Ez
kiirthatatlan a személyiségfejlődésünkből. A fotográfia is
attól izgalmas, hogy egy adott témára mindenki máshonnan közelít.
A fotó egyik érdekessége: hogy bár ugyanazon a helyszínen állunk,
ugyanazt az eseményt, vagy embert, tájat fotózzuk le, netán
ugyanazzal a géppel – mégis teljesen más kép készül attól
függően, hogy ki áll a gép mögött. Első képeimből jól
kivehetők, hogy én teljesen máshonnan kanyarodtam a fotográfiához,
mint azok, akik a Práter utcában végeztek, s akik pontosan
megtanulták, hogy mit hogyan kell fényképezni. Amikor az Iparművészeti
Főiskola tipográfia szakára jelentkeztem, alapvető feltétel
volt a nyomdász képzettség, illetve bizonyos elméleti tudás.
Mivel nem végeztem nyomdaipari iskolát, a felvételire be
kellett bifláznom a kötelező tudásanyagot. Sokan voltak közöttünk
olyanok, akik végzett nyomdászok voltak, s a tipográfusi képesítést
is meg szerették volna szerezni. Nagy különbség volt a
gondolkodásmódunkban. Előttem nem álltak olyan gátak, mint
amit egy nyomdász számára a már ismert szabályok jelentettek.
Így én kötetlenebbül tervezhettem.
Gondolataink képpé formálásának lehet eszköze a
grafika, a festészet, és a fotózás is. Miért éppen a fotózást
választotta?
– Nagyon egyszerű erre a válaszom: mert úgy éreztem, a
többi területen mások tehetségesebbek. Nekem a fényképezőgép
az alkalmas eszköz arra, hogy az érzéseimet, gondolataimat úgy
tudjam láthatóan közvetíteni, ahogyan szeretném. A rajz nekem
másra való, ott ezt sosem éreztem. Voltak nagyon tehetséges
osztálytársaim a Kirakatrendező és Dekoratőrképző Iskolában,
akikből később grafikus, festőművész, színész lett, tehát
ez az iskola egy nagyon jó hely volt arra, hogy a képességeinket
jobban megismerjük, felmérjük.
Mikor kezdett el komolyabban fotográfiával foglalkozni?
– Az Iparművészeti
Főiskolán, ahol fotó tantárgyat is oktattak. Ezáltal sokkal mélyebben
megismerkedhettem a fotózás technikai részével. Abban az időben
született első gyermekem, a kisfiam, így vele kapcsolatos lett
aztán a záró diplomamunkám témája is. Nem volt ez olyan
egyszerű azért. Akkor is, s most utólag is nagyon hálás
vagyok a tanáromnak, aki nem halmozott el állandóan dicsérettel,
hanem kőkemény kritikákat mondott. Így voltak hullámvölgyek
is, mikor nagyon elkeseredtem, de annál jobban értékeltem,
amikor megtaláltam a megoldást a problémára. A főiskolának köszönhettem,
hogy volt lehetőségem a visszakanyarodásra. Mikor az érettségi
után szakmát választottam, elsősorban vizuális szakmákban
gondolkodtam; hogy fotós, kirakatrendező, vagy aranyműves
legyek. A Práter utcai szakközépiskolába nem volt felvételi,
viszont nem lehetett csak úgy, az utcáról bekerülni, kellett
hozzá egyéb kapcsolat, ami nekem nem volt. Az aranyműves-ötvös
szakra túl egyszerűnek tűnt a felvételi, a kirakatrendező
viszont igazi kihívást jelentett, amire készülni kellett. Külön
rajzórákra jártam, ahol megtanultunk modell után rajzolni. Számomra
ez egy remek elfoglaltság volt. Ráadásul nagyon nagy tudású,
és kedves tanárunk Gábor Béla bácsi, nagypapás szeretettel
foglalkozott velünk. Az Iparművészetire viszont elsőre, akkor
is és ma is, nagyon nehéz volt bejutni. Oda legtöbben úgy
mentek felvételizni, hogy szinte kiforrott egyéniségek voltak,
s már értékelhető, kész művekkel rendelkeznek.
Gyermekeim voltak az első modelljeim
Először az érdekes látványt kereste, vagy a természetnek
egy kicsi részletét akarta megörökíteni?
– Mivel a kisfiam, majd a kislányom volt az első
„modellem”, ebből adódóan az ember megörökítésére törekedtem.
Akkor még semmilyen más absztrakció nem vonzott; az emberek érdekeltek,
az, hogy egy érzést, egy belső kisugárzást meg tudjak jeleníteni.
Tehát hogy ne csak a mindenki számára első benyomás legyen
kizárólag a képen. Nem csak az a lényeges, hogy valaki fizikai
valójában miként néz ki, hanem, hogy mi benne a rá jellemző,
az egyedi. Minden ember szép, mert egyedi, csak meg kell látni,
hogy az egyén szépsége miben rejlik, s ez hogyan tehető láthatóvá
mások számára is. A fotóalanyomat a külső és belső kisugárzásával
együtt igyekszem megörökíteni.
Ez mennyire nehéz? Teszem azt, belépek a műtermébe, s
azt mondom, fotózzon le. Akkor előtte elbeszélget velem, hogy
megtudja, milyen az egyéniségem?
– Ilyen is előfordulhatna, ha lenne műtermem. Egészen másként
csináltam ezt tíz évvel ezelőtt, mint most, mikor az idő előrehaladtával
nagyobb gyakorlatra, emberismeretre tettem szert. Régebben, ha
lehetett, mindig találkoztam a fotózás előtt az illetővel, s
egy kávé mellett elbeszélgettem vele, hogy lássam a karakterét,
kicsit ráérezzek az egyéniségére, s megtudjam azt, mi áll
hozzá közel, s mi zavarja. Ma már ez nem feltétlen szükséges,
de a fotózás előtt mindenképp felvesszük a személyes
kapcsolatot, s telefonon beszélgetünk vagy váltunk egy levelet.
Hajdani kosarasként nem fotózott le sportolókat?
– Sporteseményt csak akkor fotóztam, amikor gyermekeim még
versenyszerűen sportoltak. Viszont a kosárlabda számomra
kiemelten meghatározó egyéniségeiről pl. Zsíros Tiborról,
Kangyal Tiborról, Gellér Sándorról, illetve csapattársaimról
saját célra készítettem személyes fényképeket is. Általában
az emberek a fotográfiára, mint egészre gondolnak, holott
megvannak a különböző területei, melyek ma már nagyon
specifikus hozzáállást, technikát, felszerelést, alkatot kívánnak.
Persze a nagy elődök között voltak olyan művészek, akik a
fotográfia több ágát is kiválóan művelték, mint például
Hemző Károly. Ma már ugyan igyekszünk mindig magas szinten
teljesíteni, de azért általában van egy saját, határozott
haladási irány, s mindenkinek megvan a maga legerősebb területe.
Valahol mindenki amatőrként kezdi
Ha már a kedvtelést említette; az kevésbé jellemző,
hogy valaki hobbi szinten szobrot készítsen, grafikákat
alkosson, de az már igen, hogy fotózzon. Sőt ma már egy
kisiskolás gyereknek is van olyan okostelefonja, amellyel fotózhat.
Mindez nem okozza-e azt, hogy a művészi fotók iránt nem olyan
nagy a társadalmi érdeklődés?
– Helyesen látja, de nem is a művészi fotók iránti érdeklődés
változott meg annyira, hanem azok megítélése. Nagyon kevesen látják
azt, hogy mitől jó vagy mitől más és művészi egy fotó.
Mindig voltak, s lesznek is önmagukat képző, jó esztétikai érzékkel
rendelkező lelkes amatőrök kiváló képekkel, sőt valahol
mindenki amatőrként kezdi. Azt kell megítélniük az
embereknek, hogy attól függetlenül, hogy ő is készít fotókat,
milyen értéket képvisel az, ha elmegy egy fotóművészhez,
hogy ott több óra alatt, a lehető legjobb s legegyedibb eredmény
szülessen. Furcsának tűnhet, de tény, hogy az önarckép az
egyik legnehezebb műfaj, még a profiknak is nagyon nehéz önmagukat
érdekesen fotózniuk úgy, hogy az valami többletgondolatot is
tartalmazzon, nemhogy az amatőröknek. Persze itt nem a ma
divatos szelfizésre gondolok.
De miért? A fotósnak nehezebb megismerni saját maga
egyéniségét?
– Ezeket a képeket, egyedül kell megvalósítani úgy,
hogy a fotóművész önmagát instruálja, miközben nem vagy
csak részben látja magát. Eleve kizökkenti a zavartalan
munkafolyamatból, hogy egyszerre fotós és modell is. Jó példa
erre két kiváló fotóművészünk. Baricz Katalin, aki kivétel,
mert az önmagáról készített fotói legalább annyira beszédesek
és különlegesek mint a fotóalanyairól készültek, s
szerintem ebben a műfajban szinte utolérhetetlen, illetve Tóth
József Füles, aki teljesen másképpen, de szintén utánozhatatlanul
egyedi módon közelíti meg ezt a kérdést. Azt pedig nem tartom
gondnak, hogy mindenki fotózik, még örülök is, mert a fotó
kapcsolatot teremt az emberek között, s nagyon hasznos az önismeret
szempontjából is.
Voltak példaképei ebben a műfajban?
– A példakép szó helyett jobb szeretem a mestert.
Fontosak a jó kiállítások. Henri Cartier-Bresson Nemzeti Galériában
megrendezett kiállítását háromszor megnéztem. Sebastiao
Salgado, Annie Leibovitz kiállításaira is úgy emlékszem,
mintha most is ott lennék. Mindhárom művész nagyon különböző
egyéniség, s más stílusban alkotnak. Mindegyikük nagyon
karizmatikus személyiség. Leginkább mégis H. C. Bresson volt
az, aki a legnagyobb hatást gyakorolta rám, s a legjobban inspirált
a továbbiakban.
A Népligeti
absztrakt című alkotása már kissé elvonatkoztatott kép. Ez
azt jelenti, hogy a fotóművészeten belül is beszélhetünk irányzatokról?
– Mindenféleképpen. A nagy egyéniségeknél mindenképp
kialakul egy rájuk jellemző művészi formanyelv, saját stílus,
de nem gondolom azt, hogy ne lehetne kalandozni a különböző művészi
kifejezési módok között. Szeretek kísérletezni is, de mostanában
sajnos ritkán adódik rá időm.
Mennyire érdekli
az elektrográfia?
– Érdekel, de nem művelem. A technikából mindig csak
annyit tanulok meg, amire éppen szükségem van. Szerintem elsősorban
nem a technika határozza meg a fotót, hanem az alkotója.
Sokan azt gondolják, ha minél modernebb, professzionálisabb
géppel fotóznak, annál jobb fotókat tudnak készíteni.
– Kérdés az, hogy mennyire értenek hozzá, s használják
ki a gép lehetőségeit. Egy családi albumhoz való képeket is
lehet csúcstechnikával készíteni, de az ilyen drága gépek
használata ebben az esetben szinte fölösleges. Viszont, ha
nagyméretű kiállítási képeket szeretnénk készíteni, akkor
már tényleg nagyon lényeges a felbontás és a használt
technikai eszközök, pl. az objektív minősége, hiszen ez
meghatározhatja a kivitelezés lehetőségeit és minőségét
is. Emellett létezik a hibaizmus is mint jelenség, amikor véletlenbe
vagy hibába ütközik a képalkotás, s ettől még az alkotónak
is meglepetés lesz az eredmény; s egyáltalán nem a
technikailag tökéletes kép a cél. Ez alkotói módszer, s nem
technikailag, hanem más módon törekszik a valóság tökéletes
leképezésére.
Mai napig tart a vita, hogy a művészi fotóknak
fekete-fehérnek kell-e lenniük. Hogy vélekedik erről a kérdésről?
– Úgy, hogy ez számomra nem kérdés, mert a változatosság
gyönyörködtet. Mostanában inkább színes témákat fotóztam,
s ezért már vágyom a fekete-fehér képek világára. A téma
és a szándék meghatározza, hogy színes vagy fekete-fehér
technikát alkalmazzak. Lehet jó képet készíteni a cirkuszról
színesben és fekete-fehérben is, de biztos, hogy mindkét
technikánál máshova kerül a hangsúly.
Első képei színesek voltak?
– Nem, fekete-fehér filmes képek.
Akkor fényképezőgéppel járta az utcákat, tereket, tájakat,
s ami érdekelte, azt lefotózta?
– Ez nem ilyen egyszerű… Hogy elkezdtem fotózni, a műfaj
iránti szeretetből tettem. Már gyerekkoromban szívesen nézegettem
a régi családi képeket. Edzőtáborokban vagy a sport melletti
szabadidőnkben kikapcsolódásként egyik csapattársammal egymást
fotóztuk fekete-fehérben, s a harmadik csapattársam házi
laborjában hívtuk elő a képeket. Az nem volt rám jellemző,
hogy mindent megörökítsek, amit csak látok. Volt gépem, de
nem fotóztam többet, mint mások. Később, családanyaként én
lettem a „család fotósa.”
Rendezvények fotózására is felkérték?
– Fokozatosan haladtam előre. Eleinte csak portrékat készítettem
barátilag, rokonok, ismerősök felkérésére. Fotóztam néhány
esküvőt is, de soha nem hirdettem magam, s nem is vállalok
ilyen munkát, mert nagyon specifikus terület. Korábban körülbelül
hat tekercset használtam egy esküvői fotózás alkalmával. Ma
az emberek a számok bűvöletében élnek, s azt hiszik, hogy ha
csak 200 jó fotójuk van egy esküvőről, az nagyon kevés. A
laikusok négy számjegyű mennyiséget várnak el. Ez számomra
érthetetlen. Arra ott a film, a videó.
Most már digitális fényképezőgéppel dolgozik?
– Elkerülhetetlen. Ennek az a könnyebbsége, hogy a végfelhasználás
szempontjából sokkal könnyebb kezelni a képeket. A filmes módszernél
viszont pluszmunka és -idő az elkészült képek digitalizálása
és a retus, mert porszemcsék mindig kerülhetnek rá a folyamat
során.
Amikor kiállításokra készít fotókat, az mást
jelent, mint mikor valaki felkeresi, hogy fotózza le?
– Az elsőnél teljesen szabad az ember, önmaga határozza
meg mi a cél. Az utóbbi már némi kötöttséget jelent, hiszen
egyben egy elképzelésnek is meg kell felelni. Meghallgatom, hogy
az illető mit szeretne, de olyat nem vállalok el, ami tőlem
teljesen távol áll, mert annak nincs értelme. Nyilvánvalóan
ismernie kell az illetőnek a képeimet ahhoz, hogy ő pont engem
válasszon, hiszen rengeteg itthon a tehetséges jó fotós.
Ezért szükséges a reklám?
– Egyéniség kérdése, hogy ki hogyan van jelen. Én nem
szoktam magam direkt reklámozni. Természetesen egy honlap ma már
elengedhetetlen ahhoz, hogy az ember ezen a területen „létezzen”.
Amikor bejött a blogrendszer az nagyon jó volt arra, hogy egy
kicsit többen megismerjenek. Hiszek benne, ha valakinek „én
kellek”, előbb-utóbb úgyis rám talál.
A fotó technikai sport
Gondolom, hogy a műtermi fotózásból lehet inkább megélni.
– Magyarországon kizárólag fotózásból nagyon nehéz
megélni. Hiszen, a saját műterem is kiadásokkal jár. Többen
elfelejtik, hogy a fotó „technikai sport”, azzal, hogy
valakit vagy valamit elkezdek fotózni, abban a pillanatban
amortizálom a felszerelésemet is. Egy digitális fényképezőgép
zárszerkezete pedig bizonyos számú expozícióra van kalibrálva.
A zárcsere pedig ötszámjegyű összeget jelent. S még nem beszéltünk
a memóriakártyák megvételéről, az archiválásáról, az
internetkapcsolatról, s arról sem, hogy az elkészült képekkel
napokig kell még dolgozni. A stúdiónak rezsije van, technikai
állománya, amit karban kell tartani, s a vakulámpákat is pótolni
kell. S bizony a civilizációs vívmányoknak megfelelően a
technikai parkot is újítani kell.
Főleg milyen jellegű fotózásokat vállal el?
– Az első helyen az ember megörökítése áll. Ezt követi
az események, rendezvények fotózása. Saját kedvemre, olykor
az elvontabb, kreatívabb, absztraktabb világba kalandozom.
Tájakat is fényképez?
– Sokan próbáltak már rávenni erre. Nagyon szeretem az
izgalmas szép természetfotókat, de az megint olyan speciális
terület, amely nagyon időigényes, és nagyon kell érteni hozzá.
Ráadásul a magyar természetfotósok nagyon erősek a nemzetközi
mezőnyben is, nem könnyű felnőni hozzájuk. Vannak tájképeim,
melyeket nem neveznék természetfotónak. Hiszen nem mindegy,
hogy a természetet milyen mélységében, hogyan közelítjük
meg.
Tud olyat fényképezni az ember, amit nem szeret?
– Jó esetben ilyet a fotós nem tesz, de sokféleképpen
lehet értelmezni ezt a kérdést. Minden témának meg lehet találni
a számomra érdekes részét. Olyat nem fotózok le, ami
semmilyen szempontból nem érdekel, vagy úgy gondolom, hogy nem
értek hozzá eléggé. Tehát mivel megfog, a tájat fotózom a
saját kedvemre, de valószínűleg sosem lesz ezekből a munkákból
önálló kiállításom.
Amennyiben elvontabb képeket állít ki, akkor törekszik
arra, hogy valamilyen szempontból értelmezhetőek legyenek?
– A nézőt az értelmezésben főleg a cím tudja segíteni,
de vannak olyan esetek, amikor azt írom ki: cím nélkül. Ez már
egy személyesebb kalandot jelent – a néző fantáziáját
hagyom szárnyalni. A látogató véleménye akkor a
leghasznosabb, amikor konkrétan meg tudja fogalmazni, hogy valami
miért fogta meg vagy miért nem. Optimális esetben a vendégkönyvekből
az is kiderül, hogy esetleg milyen más gondolatokat indít el az
adott kép. Nagyon inspiráló az, mikor új gondolatokat ébresztek
a nézőkben, s ezáltal ők is énbennem.
Mennyire ad a műkritikusok véleményére?
– Nem vagyunk elkényeztetve, így minden egyes véleményt
meghallgatok, elolvasok. Fontosak az olyan kritikák, amik számomra
ismeretlen vagy új összefüggésekre világítanak rá. Mindez
azért érdekel, hogy megtudjam: közölni vágyott gondolatom
mennyiben különbözik attól, ami végül is kivetül a nézők
vagy a kritikusok elé.
Nagyon sok kiállításon mutatkozott be fotóival, s néhányról
lapunkban Szakolczay Lajos is írt méltató mondatokat. Többen
panaszkodnak, hogy a megnyitókra még sokan eljönnek, de utána
alig tekintik meg a kiállításokat. Ön is így véli?
– Arra törekszem, hogy hosszabb szüneteket tartsak két
kiállítás között, s a helyszíneket is tudatosan válogatom.
Nem a hely rangja befolyásol, hanem hogy minél szélesebb kör
számára megtekinthetőek legyenek. Számomra egy kiállításnak
akkor van értelme, ha annak anyagát minél több helyen
bemutathatom. S ha már megrendezek egy kiállítást, s az azt közvetíti,
amit én szeretnék, az már kevésbé érdekel, hogy számszerűen
mennyien tekintik meg. A kiállítás-megnyitó is akkor jó, ha a
barátokon, ismerősökön kívül idegenek is megtisztelik a
jelenlétükkel.
Mi teszi a fotóst ismertté? A kiállítások száma, a
díjak, a sajtómegjelenések, vagy valami más?
– Mind számít, de ha konkrétan az ismertséget nézzük
egyértelműen a televíziós szereplés és az internet, mert az
embereknek nagyon kevés idejük jut tájékozódni arról, hogy
hol, milyen kulturális esemény zajlik. Ez nem jelenti azt, hogy
az embereket nem érdekli a művészet, mert misztikus területnek
vélik. A művészet ugyanis egy olyan lehetőség, ami által
lelkünk, szellemünk gazdagodhat.
Mi a feladata a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete
Fotóművészeti Tagozatának elnökeként?
– A magyar fotóművészeket három nagy szakmai szervezet
tömöríti egybe. A Magyar Fotóművészek Szövetsége a
legnagyobb múlttal rendelkező szakmai szervezet. A Magyar Alkotóművészek
Országos Egyesületén belül több művészeti ág külön-külön
tagozatként működik, s éppen ezért ez egy nagyon inspiráló
közösség. A MAFOSZ pedig a különböző fotós alkotócsoportokat
fogja egybe. Elnökként az a feladatom, hogy a vezetőség többi
tagjával együtt lehetőségeket biztosítsak úgy, hogy
csoportos kiállításokon és alkotótáborokon, művésztelepeken
való részvételt szervezek számukra. Évente új projekteket, pályázatokat
hirdetünk, melyeken mindenki megítélése szerint vehet részt.
A kiállításokkal pedig az egyesületünk hírét öregbítjük
és a magyar fotóművészet értékeit közvetítjük.
A fotózásra is elmondható, hogy a művésznek pályája
végéig tanulnia kell?
– A képzéseken elsajátítjuk az alapokat, de annál nem
lehet leragadni, hanem folytonosan tanulni kell. Ez különösen
érvényes a fotográfiára, ahol a technika egyfolytában fejlődik,
s ezzel a lehetőségek is változnak.
Nem bánta meg sosem, hogy ezt a pályát választotta?
– Nem. Sőt! Szerencsésnek mondhatom magam, mert a
sportot követően ismét találtam egy olyan közösséget, ahol
a tagok csoportosan is képesek együttműködni. Megtiszteltetés
és öröm az, hogy az előző generáció tapasztalt fotóművészeivel
együtt dolgozhatok, ami nemcsak motivál a munkámban, hanem segít
is. Így, ha kérdésem van, hozzájuk fordulok.
Medveczky Attila
|