2015.07.10.
Lehár a kastélyban
Királyi Operettgála Gödöllőn
Kétéves szünet
után újra megrendezték igazi festői környezetben, a Gödöllői
Királyi Kastélyban a Királyi Operettgálát. Most a gála
helyszíne a gyönyörűen felújított lovarda volt, míg
2013-ban a kastély udvara. Bevallom, nekem az utóbbi helyszín
jobban tetszett, hangulatosabb is volt. Bár bizonyára a szervezők
féltek – Ifj. Johann Strauss polkájának címével élve – a
mennydörgéstől és a villámlástól. Ahogyan a cigánymuzsikát,
úgy az operettet is trendi lenézni bizonyos körökben. Holott
gondoljunk csak arra, hogy az elmúlt 40-50 évben kik is énekeltek
operetteket Magyarországon. Néhány név: Németh Marika,
Udvardy Tibor, Simándy József, Pitti Katalin, Leblanc Győző,
Melis György, Bende Zsolt, Feleki Kamill, Kalmár Magda, Németh
Sándor, Ötvös Csaba, Gárday Gábor, Miller Lajos, Maros Gábor
és még sorolhatnám. Opera- és operetténekesek egyaránt. S
bizony az operaénekesnek sem derogált Strauss-, Lehár- vagy Kálmán-melódiákat
megszólaltatni.
Tudom, hogy egy
fél oldal partitúra Liszttől többet ér, mint összes
operettem, amelyeket írtam és még írni fogok. De azt is tudom,
hogy ez a fél oldal partitúra egy magas szellemi színvonalon álló
közönséget követel, és ez még mindig csak csekély töredéke
a színházba járó közönségnek. A nagy muzsikusok mellett
bizonyára olyanok is lehetnek, akik… nem szégyellnek könnyű,
vidám, humoros, csinosan öltözött és jól csengő zenés komédiát
írni – írta Kálmán Imre 1913-ban. A párizsi, az angol,
majd a bécsi operett kirobbanó sikerét három sajátosságának
köszönhette. Elsősorban a friss, szellemes-dallamos zenének,
amely befogadta az opera szép szólóit, duettjeit, kvartettjeit,
kórusait, de kerülte, a mesterkélt drámaiságot. Népszerűségét
fokozta a tánczene és a folklorisztikus motívumok beépítése.
Másodszor, széles tömegeket vonzott a fordulatos történet,
amely a vágyálmokat elégítette ki, s többé-kevésbé a népi
igazságérzetet, miként a népmese. Az operett hatását növelte
harmadik erénye: a látványossága, a pompás díszletek, a
csillogó kosztümök, a művészi táncok. Belső értékein kívül
volt az operett születésének és tüneményes karrierjének egy
alapvető környezeti feltétele: a nagyváros. Valamennyi színházi
műfaj a kortól, a társadalomtól meghatározott térbeli környezethez
kapcsolódott: az antik poliszhoz, a reneszánsz és a barokk
fejedelmi udvarhoz, az intim kamarateremhez. A XIX. századi nagyváros
is megtalálta a szórakoztató műfajainak legmegfelelőbb
helyet: a tágas kőszínházat, az operaházat, a
hangversenytermet no meg a sportstadiont. Az is kiemelendő, hogy
a XIX. század második felének operája egyre erősebben
felbontotta a belcanto melodikus dallamszövését. Közönsége a
műélvezők szűk körére csökkent. Amíg a századvég operája
vesztett közérthetőségéből, s ezáltal szegregálta a műértő
elitet a lefelé bővülő népelemektől, addig az operett a
nagyvárosi tömegkultúra igényeihez igazított összművészet
lett, amely szinte közös kultúrába integrálta a nagyvárosi társadalmat
a felső rétegektől a művelődésre szomjas munkásságig. A
mindenki által ismert Ifj. Johann Strauss operettjeiben a bécsi
keringőt tette Európa-szerte híressé. A Strauss-család vidám
muzsikája meghódította a közönséget Bécsben. Figyelemre méltó,
hogy ez idő tájt még nem különült el élesen egymástól a
szórakoztató és az úgynevezett klasszikus, illetve komolyzene.
Strauss polkái ma is osztatlan sikert aratnak a táncmuzsika területén,
de a komolyzenében is megállják helyüket. Strauss halála után
főleg Le Fall korszerűsített darabjai lettek népszerűek, és
a pesti Huszka Jenő Bob hercege hódította meg mindkét főváros
közönségét. A Nagyváradi Napló fiatal publicistája ezzel
kapcsolatban hívta fel a figyelmet arra, hogy nem valaminő „édes
naiv és bolondos” játékról van szó. „Az operett voltaképpen
a legkomolyabb színpadi műfaj, a legszebb és legszabadabb,
mellyel királyokat üthetünk veszedelem nélkül nyakon, s mely
tartalmas, ötletes, újítani vágyó lelkekben születve, többet
rombolhat e korhadt világból… öt parlamenti obstrukciónál…”
Ami ugyan nem volt nagy kunszt akkoriban, de azért Ady Endre értelmiségi
sznobizmustól mentesen mutatott rá az operett közvélemény-formáló
hatásának egyik rejtett, többnyire jól elrejtett vonására.
Az operett „ezüstkorának” reprezentatív alakja, Lehár
Ferenc. Apja zenész volt, katonazenekar karmestere, családjával
bejárta az egész Monarchiát, szülőhelyétől, Komáromtól
Kolozsvárig, Prágától Szarajevóig. Ezeket a regimenttel együtt
vándorló gyerekeket nevezték el a katonai hátizsákról „turnistereknek”.
Zenei tehetsége korán kibontakozván, a fiatal Lehár a prágai
konzervatóriumban tanult, ott Dvorak nagy tisztelője lett. Hegedűsnek
készült, de hamarosan apja nyomdokába lépett, 12 évig
karmesterkedett a hadseregben. A hosszú idő sok tapasztalattal
és előnnyel járt. Ez a Monarchia-szerte népszerű intézmény
ugyancsak integratív szerepet töltött be. A katonakarmesternek
ismernie kellett minden műfajt, a bécsi újdonságokat, a helyi
folklórt, a tömegkultúra ízlésváltozásait. Ez az iskola elősegítette
Lehár felívelő karrierjét. Jól választott tehát a Theater
an der Wien magyar származású igazgatója, Karczag Vilmos, aki
valamelyest ismerte Lehár korai kompozícióit, amikor őt kérte
fel egy ötletesen megírt librettó megzenésítésére. A szövegszerzők
nem voltak teljesen eredetiek: szorgos kutatásaik során
bukkantak rá egy porosodó kéziratra, a L’attaché-ra. A szövegkönyvet
kissé leporolták, a történetet felrázták, csalogatóbb nőnemű
címmel látták el és – ami fontos – egy balkáni kisállamba,
Pontevedróba helyezték, ami lehetőséget nyújtott a monarchiai
közönségnek az azonosulásra is, a fölényesen lenéző elhatárolódásra
is. A fess attasét azzal bízzák meg, hogy nyerje el a víg özvegy,
Hanna Glavari kegyét és kezét, és ezzel az özvegy millióit
– a hazának. Ámde Hanna tart a hozományvadászoktól, Daniló
gróf pedig attól, hogy hozományvadásznak tartják. Szenvedélyes
szakításra még szenvedélyesebb kibékülés és általános összeborulás
következik: a férfi elnyeri a nőt, s a haza meg van mentve. S
így született meg A víg özvegy. A XX. század első évtizedében
kivirágzott az addig inkább aljnövényzetként tenyésző
budapesti operett is. Jeles alkotói, Huszka, Jakobi, Kacsóh,
Szirmai, nem tehetséges amatőrök, hanem a Zeneakadémián képzett
hivatásosok voltak. Ők felsőfokon tanulták a komponálást és
a hangszerelést.
A június 14-ei gálaesten
a magyar zenei élet kiválóságai működtek közre, és
Strauss, Huszka, Lehár, Kálmán muzsikáit szólaltatták meg.
Tehát a Királyi Operettgálán a „best of operettet”
ismerhettük meg. Az esten a közönség Ferenc József korában
érezhette magát a gyönyörű épületben, a pazar bálteremben,
ami korábban lovarda volt. A Gödöllői Királyi Kastély
ugyanis a császár és Erzsébet királyné kedvelt nyári
lakhelyeként szolgált, ez a korabeli miliő pedig a legmegfelelőbb
az operett egykori világának, hangulatának megidézésére. Pándy
Piroska operaénekes a Marica grófnő belépőjét kissé harsányan
énekelte, de Lehár Giudittájából a slágerszámot már remekül
adta elő. Az orgánum szinte hibátlan és tömény, s az arc
egyetlen kis mimikája, a szem egyetlen tekintete mintha mázsás
súlyokat mozdítana meg. Pándy Piroska koncentrált éneklése
és játéka az igazi nagy zeneművészet légkörét hozta az előadásba.
Berkes János operaénekest, érdemes művészt nagy terjedelmű,
egészséges tenorhangja, lobogó temperamentuma, izzó szenvedélye
az ünnepelt tenoristák mellé emelik. A tombolás és taps inkább
emlékeztetett egy külföldi félisten vendégszereplésére,
mint egy operettest fellépőjére. Gyönyörű, puhán hajló,
meleg tenorja nem csak a közönség lelkéhez találta meg
azonnal az utat, de a komor kritikusi füleket is meghódította.
Pohly Boglárka szép hangú szubrett. Jól előadta a számokat,
de nem elég erős a hangja, így nem ártott volna, ha
mikroportot kap. Egri József kellemes színű, hajlékony, mégis
tartalmas hangja egyre több énekkészséggel és zenei biztossággal
mintázza meg a dallamvonalakat. Tánctudása pedig fergeteges.
Pfeiffer Gyula karmester bebizonyította, hogy az operett vezénylés
szakavatott mestere. Neki köszönhető az az ensemble-szellem és
-kultúra, az a csodálatos stílusegység, amely egy szellemében
és kultúrájában koherens világot reprezentál. Minek köszönhető
ennek a gálaestnek a sikere? A jó műsorszámoknak, azok
megfelelő összeállításának, s természetesen az előadóknak.
Ez azért lényeges, mert több tévécsatorna ad helyt olyan
hangtalan színészeknek, akik még beszélni is alig tudnak,
nemhogy énekelni. A gödöllői operettest bizonyítja, hogy az
operett műfaja nem halott, ma is él, de a lényeg, hogy megfelelően
adják elő a slágereket.
Medveczky Attila
|