2015.07.10.
Ortutay hazugságai
Dr. Horváth Erzsébet: A református iskolák államosítása
Magyarországon (1945–1948)
Horváth Erzsébet
habilitációs dolgozata – A református iskolák államosítása
Magyarországon 1945–1948 – bemutatja a Magyar Kommunista Párt
1945 utáni, társadalomra gyakorolt hatását, hatalomra törését,
egyeduralmát, amelynek egyik „mozzanata” volt az egyházi
iskolák államosítása. A Magyarországi Református Egyház számára
ez nem „mozzanat”, hanem döntő esemény volt, mert az egyház
és az iskola a reformációtól kezdve összetartozott. A tét a
magyar nemzet keresztyén jövendője, az egyházak megmaradása,
vagy a jövő nemzedék politikai, ateista átnevelése volt. A történelmi
tanulmányok, kötetek, de főként a levéltári iratok és a
bennük lévő adtok pontosabb rálátását adtak a kommunista
hatalom gyakorlásának menetére és ez megmutatta, hogy nem
mondhatjuk, hogy a reformátusság a leggyengébb láncszem volt a
diktatúra idejében.
A szerző leírja
az államosító miniszter, Ortutay Gyula álságos tevékenységét.
Ortutay 1937-ben kapcsolódott be a munkásmozgalomba, és az
1940-es évek elejétől Kállai Gyula és Orbán László révén
az illegális kommunista párttal került kapcsolatba. 1945-től
1953-ig nemzetgyűlési, illetve országgyűlési képviselő az
FKGP színeiben. 1946. március 7-én támogatta a pártot, hogy a
Baloldali Blokkhoz csatlakozzon. A kommunista párttal tovább élt
a kapcsolata, olyannyira, hogy 1945. március 7-én a kommunista párt
titkos tagja lett. 1946 májusától vállalta az FKGP Politikai
Bizottságának tagságát, ahonnan 1946 júliusában kizárták túlzott
baloldali magatartása miatt és pártfegyelmit is kapott. 1948.
április 17-étől ismét a politikai bizottság tagja és a párt
társelnöke is egyben. 1947. március 14-étől 1950. február
24-éig vallás- és közoktatásügyi miniszter. Ortutay Gyula Művelődés
és politika című tanulmánykötetében, amely 1949-ben jelent
meg, művelődéspolitikai elképzeléseinek összegzését adja.
Ez az összegzés az 1943 óta megjelent tanulmányokat, cikkeket,
beszédeket tartalmazza. Ezeknek a beszédeknek a megírása az új
művelődéspolitikáért, egyben a „klerikális reakció”
ellen folyatott harcban születtek meg, mivel a kommunista párt a
politikai és gazdasági hatalom átvétele után a művelődés
és a köznevelés „demokratizálását” tekintette a soron következő
feladatnak. A Művelődés és politika című kötet Ortutay
1947–1948-ban több mint 20 helyen elmondott beszédét közli.
Látható, hogy vannak olyan tipikus témák, formák, sémák,
amelyeket szinte minden beszédében elmond. Nagy változatosságot
ezek a beszédek nem mutatnak. Ortutay vallotta, hogy az ország a
kommunista típusú demokrácia – amilyen nem létezik soha –
lehetőségét az általa felszabadítónak mondott Vörös
Hadseregnek köszönheti, és nevelődnie kell még a demokráciára,
hogy hogyan valósítsa meg a demokratikus eszméket a politikában,
a társadalomban és az élet más területén. Szerinte:
amennyiben a magyar köznevelés nem tudja demokratikus szellemben
nevelni az ifjúságot, észrevétlenül romjába dőlhet az új típusú
demokrácia. Ortutay már az Új magyar köznevelésért című,
1943-as írásában támogatta az általános iskolai oktatás
bevezetését a magyar dolgozó nép egyenlő és magas szintű
oktatása érdekében. Amivel egyben támadást indított az
akkori oktatási, nevelési rendszer, így az egyházi iskolák
ellen. Ortutay a fiatalokat a „magyar politikai jövendőért”
próbálta felelőssé tenni, és nem a haza és a magyar nemzet jövőjéért.
Amikor a VKM minisztere ezt várta el a magyar ifjúságtól,
egyben nyilvánvalóvá tette, hogy semmilyen szinten, semmilyen módon
nincs szükség az egyházi oktatásra és nevelésre, amely a
reakció eszköze és melegágya. A miniszter nem mondta ki
1947-ben, hogy be kell zárni az egyházi iskolákat, de azt igen,
hogy milyen típusú képzésre van szükség Magyarországon.
Akinek van füle a hallásra, az hallja, és értse a minisztert.
A református egyház vallási és tanügyi vezetői értették az
üzenetet. Nem érte őket váratlanul az államosítás
gondolata, felkészültek minden rosszra, de az utolsókig
ragaszkodtak jogaikhoz.
Mit várhatott az
egyház, a magyar nép Ortutay Gyulától? – veti fel a kérdést
a szerző. Egyik oldalon valóban odahajlást a munkásság és a
parasztság felé. Fölkarolni őket, megadni számukra is nagyobb
mértékben a tanulás, a művelődés lehetőségét. A református
egyház számára azonban ez nem volt új dolog. Tudjuk, hogy a
református egyház iskolái mindenkor kiálltak a szegény sorsú
diákok képzéséért, és amennyire az anyagiak engedték, annyi
ingyenes diákot vállaltak az egyházi tanintézetek, kollégiumok.
Ortutay neveléspolitikájához hozzátartozott, hogy a klerikális
reakcióra hivatkozva csökkentette a latin nyelv óráinak számát,
és bevezette már az általános iskolában az orosz nyelv oktatását.
Elindította az oktatáspolitikában a tankönyvkiadással, majd később
a minisztériumon belül különböző osztályok, bizottságok létrehozásával
a nevelésügy teljes állami felügyeletét, diáktól tanárig
terjedően. Ortutay, oktatáspolitikájának érvényesítése érdekében
tisztességes fizetést ígért a pedagógusoknak, akiknek számított
lojalitására – legfőképpen a Magyar Pedagógusok Szabad
Szakszervezetére (MPSZSZ) – és arra, hogy a VKM rendeleteit végrehajtják.
Az MPSZSZ-ben olyan eszközt látott, amely által ellenőrizni,
befolyásolni tudja az ország pedagógus társadalmát. A pedagógus
szakszervezet propagandamunkája kézzelfoghatóvá vált, amikor
elkezdődött az egyházi iskolák államosítása. Ortutay
kimondta, hogy a tankönyveknek nem szabad „haladásellenes”
eszméket tartalmazniuk, vagyis mindazokat a könyvrészeket vagy
könyveket, amelyek eddig a magyar nép múltját bemutatták, de
a kommunista vezetés számára nem voltak elfogadhatók, ki
kellett húzni a listáról. Ortutay Gyula 1947. március 25-ei rádiós
beszédében az Állami Tankönyvkiadó Vállalat megalakítását
szorgalmazta, amelynek a tankönyveket a lehető legolcsóbban
kellett előállítania. Ez és a tartalmi követelmények a minőség
rovására mentek. A tankönyvkérdésben a Független Kisgazdapárt
nagyválasztmányi gyűlésén, 1948. április 18-án az iskolák
államosítási folyamatának közepette képes volt azt mondani:
„…ha az egyházak nem akarták hivatalosan, mi egy árva szóval
sem erőltettük rájuk a tankönyveinket. Nem csináltunk
propagandát az állami oktatásnak”. Ezek a szavak szépen
hangzottak az FKGP választmányi gyűlésén, de kevés közük
volt az igazsághoz. A miniszter nyugtatni akarta a párttagokat,
és tisztességes színben kívánta feltüntetni saját magát és
a kormányt. 1948. február 21-én a Parlamentben költségvetési
beszédében az egyházak támogatásával kapcsolatban megemlítette
a „szabad egyház a szabad államban” elvet, ezzel azt akarta
bebizonyítani, hogy az államnak közömbösnek kell lennie az
egyházi oktatás és művelődés iránt, s ennek a közömbösségnek
legfőképpen az anyagi támogatásban – pontosabban e támogatás
hiányában – kellene megjelennie.
Az egyházi iskolák
államosítása, illetve az egyezmények megkötése előtt a
kommunista párt programjába tartozott a papság megtörése,
illetve a papság beszervezése a párt tagjai közé. Ortutay az
államosítás szükségességének egyik célját a „reakció”
munkájának megtörésében látta, és mondvacsinált indokul
hozta föl, hogy az egyházi iskolákban nem lehet elérni a minőségi
változást, mert – szerinte – lefelé haladnak a tudományos
képzésben, s nem segítik az ország felemelkedését. Az MKP
terve az iskolák államosítására nem 1948-hoz, vagy 1947-hez köthető,
hiszen már 1946. december 2-án útmutatás készült az országos
pedagóguskampány levezetéséhez a megyei pártbizottságok és
a városi pártszervezetek vezetőségei részére. A kampány az
értelmiség megnyerését célozta, és az útmutatás működési
területül a városokat jelölte meg. Ahol nem számítottak
nagyobb tömegre, ott ankétot tartottak. A program megszervezésében
részt vettek a pedagógus szakszervezet kommunista titkárai és
pedagógus tagjai. A kommunisták, és kriptokommunisták az
iskolaügy elmaradottságának okát a közoktatásügy
demokratikus átalakulásának hiányában látta. A népiskolák
60%-a, a tanítóképzők 78%-a, az óvónőképzők 75%-a egyházi
irányítás alatt állt. Ugyanilyen károsnak tartották az
iskolaszékek intézményének megmaradását, mert azok befolyásolták
az ifjúságot, és a tanulók szüleit. Az iskolaszék vezetője
rendszerint a helyi lelkipásztor volt, ezért a kommunista párt
az iskolaszékek ellen nemcsak 1948-ban, de már előtte is támadást
indított. Lázították a pedagógusokat, hogy rázzák le magukról
a lelkészi „önkényuralmat”. A pedagógus pártcsoport az
MKP III. Kongresszusa után meghatározta a pártépítéssel, a
reakció elleni harccal kapcsolatos soron következő feladatokat.
A csoport szerint a közoktatásügy demokratizálásáért
megteendő lépések:
a) a reakció teljes
kiszorítása a tanügyigazgatásból, a VKM-ből a reakciós
elemeket el kell távolítani, helyükre kommunista párttagokat
helyezni;
b) a VKM-ben rendeletek
előkészítése és végrehajtása, amelyekkel a klerikális
reakciót meg tudják gyengíteni, illetve fel tudják számolni.
(Az iskolák államosításáról még nem szólt ez a tervezet,
de arról már igen, hogy a nevelőképzést államosítani kell.)
c) mozgalmat kell
szervezni a felekezeti tanítók bevonásával az iskolaszék
ellen.
Néhány hónap múlva
kézzelfogható lett az eredmény, hiszen a tanítók nagy része
csatlakozott az MPSZSZ-hez és nem állt ellen az egyházi iskolák
államosításának, hiszen olyan ígéreteket, ajánlatokat
kaptak, amelyek számukra lehetővé teszik a jobb fizetést,
maradhatnak szolgálati lakásukban. Az egyházi iskolák államosítása
körül folytatott propagandamunka, házi agitációk, emberek
beszervezése, megnyerése, rákényszerítése az államosítás
elfogadására végső soron nem játszott nagy szerepet, mert az
államosítást a párt már eldöntötte. A proletárdiktatúra
diktatúra volt és maradt, a párt az akaratát minden eszközzel
véghezvitte. Nem számított, hogy milyen áron. A kommunisták
szerint a fiatalságot ki kell ragadni az egyház kezéből, a
valláserkölcs hatóköréből és a magyar nemzettudat megismeréséből.
Helyette nemzetközivé próbálták tenni a „hazaszeretetet”.
A vallásos, krisztusi szeretetre épülő erkölcs helyett –
amelyben az ember Isten teremtényeként élt, és egész életével
élt, és egész munkájával Isten dicsőségét szolgálta –,
a Szentháromság, az egy örök Isten helyébe a párt vezére, a
párt vezető személyiségei kerültek, őket éljenezték, őket
„istenítették”. Nekik járt ki a hódolat és a tisztelet.
Ha valaki ezt nem adta meg, akkor azt bármilyen retorzió érhette.
Az egyházi iskolák
1948. évi államosítása a Magyarországi Református Egyház (MRE)
számára „döntő esemény volt, mert az egyház és az iskola
a reformációtól kezdve összetartozott” – írja az előszóban
Horváth Erzsébet, majd hozzáteszi: „A tét a magyar nemzet
keresztyén jövendője, az egyházak megmaradása vagy a jövő
nemzedék politikai, ateista átnevelése volt. Az MRE-nek, mint
ahogy a többi egyháznak, nem volt választási lehetősége.”
Az iskolafenntartó egyházak tehát az 1940-es évek második és
az ötvenes évek első felének Magyarországán kényszerpályára
kényszerültek a kiépülő, majd egyre inkább berendezkedő
kommunista diktatúra áldozataiként. Ezt az időszakot dolgozza
fel a szerző, aki egyetemi tanszékvezetőként és a Zsinati Levéltár
igazgatójaként folyamatosan azzal szembesült kutatásai során,
hogy a levéltárak ebben a témában is „hiányosan őrzik a
dokumentumokat”. A kötetből persze az is kiderül, hogy a
kutató sok esetben a források bőségével találkozik, és a
feldolgozás lehetőségeit körülhatárolják az előre kijelölt
keretek. Ugyan korábban már jelentek meg a negyvenes évek végét
elemző egyháztörténeti munkák, Horváth Erzsébet tavaly év
végén kiadott kötete mégis hiánypótló: huszonöt évvel a
rendszerváltozás után új szemlélettel, új kutatási irányokkal
és eddig ki nem mondott következtetésekkel látott napvilágot
a téma történészi módszerekkel megalkotott monografikus
feldolgozása. Hangsúlyozza például, hogy bár a Magyar
Kommunista Párt a szovjetek elvárását teljesítette, de Rákosi
és csapata túlteljesített, nem volt „kötelező ez az elbánási
mód az egyházakkal szemben”. A kötet különösen értékes
fejezete a presbitériumi vélemények ismertetése – az eredeti
dokumentumok alapján. A Zsinati Tanács az országgyűlési döntés
előtt közel két héttel körlevélben kérte a presbitériumokat,
hogy véleményezzék az egyházi iskolák államosításának
tervezetét. „A több száz válasz közül egyetlenegy sem
volt, amely kimondottan örült volna az egyházi iskolák államosításának”
– írja Horváth Erzsébet. A kötet nemcsak az egyháztörténeti
vonatkozásokra tér ki, hanem bemutatja a korszak politikai
viszonyait, vezető politikusait, valamint a Magyar Kommunista Párt
céljait és hatalmi harcait is. A szerző rávilágít arra, hogy
több intézkedés is hozzájárult az egyház pozícióvesztéséhez:
a földreform, a B-listázás, a tankönyvek felülvizsgálata
vagy éppen a fakultatív vallásoktatás kérdése. A legnagyobb
veszteséget azonban az iskolák államosítása jelentette. Az
egyházak ellen folytatott nyílt támadások – különösen az
1947-es évtől – folyamatosak voltak a politikai beszédekben,
a kommunista sajtóban, és az egyházellenesség megmutatkozott
az egyházi vezetők eltávolításában is. Fontos hangsúlyozni,
hogy az egyházi iskolák államosítását a kommunista párt összekapcsolta
az egyházakkal kötendő egyezmények kérdésével. Horváth
Erzsébet korábbi kutatásokra utal: egyik szerint a református
egyház a „leggyengébb láncszem” volt az államosítások
folyamatában, egy másik elmélet szerint – amivel ő is egyet
tud érteni – a kommunisták „faltörő kosként” használták
a református egyházat. Noha a kommunista hatalom az 1948-as
esztendőben, az iskolaállamosítást követően aláírt egyezménnyel
kívánta elsorvasztani az egyházat, ahogyan a szerző is írja,
„Istennek más volt a szándéka”.
A rendszerváltásig
csupán egy gimnáziumot és két teológiai akadémiát működtethetett
a református egyház, huszonöt évvel ezelőtt azonban új lehetőségek
nyíltak a magyarországi reformátusság számára. „A nyomorúság,
a szolgasorba jutás, a szenvedések, a hátratételek után elérkezett
az idő, és 1990 után az egyházak újraindíthatták iskoláikat,
bezárt intézményeiket, és visszakapták elvett javaik egy részét.
Az egyházi iskolák államosításának következményeit
napjainkban is érezzük, tapasztaljuk” – zárja kötetét
Horváth Erzsébet.
(Horváth Erzsébet:
A református iskolák államosítása Magyarországon
(1945–1948). Kiadja: a Magyarországi Református Egyház
Zsinati Levéltára, Budapest, 2014.)
M.A.
|