2015.07.10.
Terítéken az építőipar
Papír helyett internetes ügyintézés
Mit tesznek annak
érdekében, hogy az építőiparban emelkedjen a foglalkoztatás
mértéke? Megvalósul-e az építőanyag 27 százalékos áfacsökkentése?
Mi lesz a lánctartozásokkal? Ezekkel a kérdésekkel kerestük föl
Dr. Lenner Áron Márk helyettes államtitkár urat.
A kormány közleménye szerint 2020-ig 3474 milliárd
forint pályázati pénz áll rendelkezésre építési célra. Mi
a különbség a két EU-s ciklus között? Mi ez az 1000 milliárdos
különbség?
– A 2007–2013 közötti időszak tekintetében az építési
közbeszerzések keretében szereplő szerződések értékének
összege nettó 2478,25 milliárd Ft-ot tett ki. A fenti két
adatot azonban egyelőre nem lehet összehasonlítani, mivel a két
időszak számai más módszertan alapján készültek: A
2014–2020-as keretösszeg az egyes operatív programok adott
prioritásainak építési jellegű beruházásra is fordítható
forrásaiból tevődik össze, a 2007–2013-as adat pedig már a
tényekre, tehát a forrásokból megvalósult vagy folyamatban lévő
beruházásokra vonatkozik.
Esetünkben, amikor építésről beszélünk,
akkor lakásépítésről van szó, vagy egyéb infrastruktúrák
építéséről is?
– Az építés fogalma természetesen nem csak a lakásépítéseket
foglalja magában. Az építésen belül értjük többek között
az infrastruktúra építését is, mint például az út- és vasútépítési
beruházásokat vagy a közműépítéseket, árvízvédelmi beruházásokat,
de kiemelésre érdemes az oktatási és egészségügyi épületek
építése is. A fentiekből is kitűnik, hogy a szorosabban vett
lakásépítés csak egy, de nemzetgazdasági szempontból
kiemelten fontos szelete az építésgazdaságnak.
A baloldal szerint nem sikerül teljes egészében lehívni
a korábbi uniós forrásokat. Beszélhetünk-e bent ragadt pénzekről?
– A programok zárása előtt nem lehet „bent ragadt”
pénzekről beszélni. 2015-re 2200 milliárd forint kifizetését
irányozta elő a kormányzat, és a támogatások kifizetései
egyelőre időarányosan, terv szerint teljesülnek. Az év eleje
óta 725 milliárd forint támogatást utalt ki a Miniszterelnökség
az uniós pályázatok nyerteseinek, s a kifizetések már a
tervezett május végi határidő előtt megtörténtek. A 2015-ös
év az utolsó, amikor még lehetőség van a 2007–2013-as pénzügyi
ciklus forrásainak felhasználására. Eddig mintegy 7500 milliárd
forintot fizettek ki a rendelkezésre álló 8200 milliárdból.
Annak érdekében, hogy – például a pályázók által be nem
tartott határidő miatt – ne veszítsünk el uniós forrásokat,
a magyar kormány túlvállalta a kötelezettségeket, és 9200
milliárd forintra kötöttek támogatási szerződést a pályázókkal.
A különbözet fedezetét a hazai költségvetés állni tudja.
Az elmúlt években a magyar gazdaság nagyon jól teljesített,
van benne akkora tartalék, hogy több száz milliárd forintot is
saját költségvetési kockázatára vállaljon a kormány.
Mennyire tervezi tudatosabban a pénzlehívást a kormány,
mint azt tették 2007 és 2010 között a szocialisták?
– Megállapíthatjuk: 2010 közepétől kezdődően
dinamikusan felgyorsult a kifizetett támogatások összege. A
kormány mindemellett olyan pályázati rendszert hoz létre, mely
kiszámíthatóbb és egyszerűbb lesz a korábbinál. Korábban például
egy GINOP-pályázathoz 600 adatmezőt kellett kitölteni, ma már
csak mintegy háromszázat, mert a nyilvános adatokat az állami
adatbázisok nyerik ki. 2015 végére száz tételre csökkentik
egy klasszikus pályázat adatmennyiségét, azok is leginkább a
projekt céljára vonatkoznak. Megszüntetjük a papíralapú ügyintézést
és a pályázókat is elektronikus úton értesítik az ügyükben
született döntésekről, valamint a nullás NAV igazolással
rendelkező és köztartozásmentes, lezárt üzleti évvel
rendelkező vállalkozások biztosítéknyújtási kötelezettségét
eltöröljük. A pályázatok elbírálásában 300 millió
forintos beruházási értékig bevezetik az egyszerűsített eljárásrendet,
aki a feltételeknek megfelel annak a források rendelkezésre állásáig
automatikusan osztják ki a támogatást. Ha a vállalt feltételek
bármelyikét nem teljesíti, azonnal vissza is követelik a
kifizetett összeget. Azoknál a beruházásoknál, ahol az állam
a kiíró és az állam a felhasználó, mint például az egészségügyben,
ott nem pályázati úton, hanem normatív alapon helyezik ki a
forrásokat. Változik a pályázatok elszámolási logikája is.
Amíg egy felhasználónak a támogatás 90 százalékát nem
fizették ki, addig nem kell önerőt befizetnie. A felhasznált
összegből megvalósult beruházás fedezetet jelenthet egy olyan
hitelhez, mely az önrészt finanszírozza.
Mekkora összeg fordítható épületenergetikai célra?
– A hazai építőipar tartós és fenntartható növekedéséhez,
illetve stabilizálásához az állami építési beruházások
mellett elengedhetetlen a lakossági építőipari beruházások
ösztönzése. Ehhez megfelelő eszköz lehet az elfogadott
Nemzeti Épületenergetikai Stratégia (NÉeS), amely alapján
2020-ig korszerűsíteni kell a hazai lakóingatlanok (családi házak,
panellakások és hagyományos társasházi lakások) jelentős részét,
a középületek korszerűsítése mellett.
A NÉeS a
keretfeltételekben megállapított éves 80,2 milliárd forintnyi
állami támogatás alapján a 2020-ig terjedő időszakra összesen
561,4 milliárd forint állami támogatással számolt, amelynek
összege tartalmazza az Európai Uniós támogatásokat is. A NÉeS
elfogadásával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megkezdte a
III. Nemzeti Energiahatékonysági Cselekvési Terv összeállítását,
amely meghatározza a NÉeS alapján elvégzendő feladatokat,
azok ütemezését, felelőseit.
2006-ban kezdődött el egy igen negatív periódus, mely
során több mint a felére zsugorodott a magyar építőipar
teljesítménye. Elindult-e már a növekedés a szektorban, s ha
igen, akkor az minek köszönhető?
– A magyar építőipar 2013 februárja óta folyamatos és
tartós növekedési pályán halad, amelynek gerincét az állami
és európai uniós forrásokból megvalósuló, alapvetően
infrastrukturális beruházások (út- és vasútépítés, közmű)
és az egyéb építőipari beruházások (pl. oktatási intézmények
építése és kórházépítés) tették ki. Ez a folyamat 2014
során sem szakadt meg, az év egészét tekintve az építőipar
termelése 14,2%-kal haladta meg a 2013. év teljesítményét. Az
építőipar termelésének bővülése az egyik legmagasabb értéket
tudta felmutatni a nemzetgazdasági ágak közül, 4-szeresen múlta
felül a magyar GDP növekedési ütemét (3,5%) és ezáltal a
GDP-n belül az építőipar részesedése 2012 óta tovább növekedett.
Meg kell említeni, hogy a 14,2%-os növekedés az EU-n belül is
kiemelkedő eredménynek számít. A magyar építőipar növekedése
multiplikátor-hatást kifejtve számos más ágazatban is pozitív
változást eredményezett (pl. a foglalkoztatottak számának bővülése,
infrastrukturális beruházások általi vállalkozói környezet
javítása). Külön örömteli, hogy az építőiparon belül a
legnagyobb visszaesést elszenvedő új lakásépítési szektor
2014-ben már újra növekedésnek indult. A növekedés azóta töretlen
és tartós, amelynek eredményképpen a 2014. év 12 hónapja
alatt összesen 8358 db új lakás épült (2013 hasonló időszakához
képest 14,6%-os növekedés). A kiadott lakásépítési engedélyek
száma 2015 első negyedévében 2381 volt, 44%-kal több a 2014.
január-márciushoz viszonyítva. Mindemellett márciusban az építőipar
termelése 12,7%-kal magasabb volt az egy évvel korábbinál. A
termelés az épületek építményfőcsoportban 9,8, az egyéb építményekében
16,4%-kal nőtt. Az első három hónapban az építőipari termelés
9,2%-kal bővült az előző év azonos időszakához képest.
A vállalkozások, vagy a természetes személyek építenek
inkább lakásokat?
– A legfrissebb adatok szerint 2015 első negyedévében a
természetes személyek által épített lakások aránya változatlanul
56, a
vállalkozások által építetteké 44% volt, míg Budapesten az
összes lakás 82%-át vállalkozók építették. A hasonló időszakban
az újonnan épült lakóépületek között a családi házak aránya
55-ről 54%-ra, a többszintes, többlakásos épületeké 42-ről
25%-ra csökkent, miközben több fővárosi beruházás befejeződésének
hatására a lakóparkban épült lakások aránya 2-ről 18%-ra nőtt.
A régiókat összehasonlítva hogyan alakult a növekedés
üteme?
– A 2014. év során a legalább 5 főt foglalkoztató
szervezetek adatai alapján minden régióban emelkedett a székhely
szerint odatartozó építőipari szervezetek termelése, a legtöbb
régióban jelentősen (10–25% között). Legnagyobb növekedést
a nyugat-dunántúli (25,3%), a dél-alföldi (22,1%), illetve a közép-magyarországi
(22,1%) székhelyű vállalkozásoknál figyeltünk meg. A
legkisebb növekedés (4,3%) Észak-Magyarországon volt. Az építőiparon
belül továbbra is meghatározóak a közép-magyarországi székhelyű
szervezetek, amelyek a termelés csaknem felét adják.
Az építőipar mindenkori helyzete mennyiben befolyásolja
a munkaerő-piaci mutatókat?
– A gazdasági válság következtében történt kapacitásleépítések
eredményeképpen megtörtént foglalkoztatotti létszámcsökkenés
az építőiparban 2012 során megállt és 2013-hoz hasonlóan a
2014. év során is tovább bővült az építőiparban
foglalkoztatottak száma, így az összes foglalkoztatott körében
arányuk már meghaladta a 6,5%-ot (2014-ben 270 300 fő). Az építőipar
munkaerőpiacra gyakorolt hatását jól mutatja, hogy miközben a
foglalkoztatottak száma 2014 során 5,34%-kal 4 100 800 főre
gyarapodott, az építőipari foglalkoztatottak aránya 6,32%-ról
6,5%-ra növekedett.
Mit lehet tenni annak érdekében, hogy az építőiparban
a foglalkoztatási szint elérje a válság előttit?
– Az egyik legfontosabb cél az építőiparban a
munkahelyteremtés. Ahhoz, hogy az építőipar növekedése tartós
és egyben fenntartható legyen, szükség van a lakossági építőipari
beruházások számának nagymértékű növekedésére. Kiindulópontként
figyelembe vehető, hogy az ágazatban az új lakásépítések
mellett a lakóingatlanok energetikai korszerűsítésére lehet a
jövőben tartós és fenntartható teljesítménynövekedést
alapozni. Az épületek – NÉeS-ben foglalt – hőszigetelésének
programszerű alkalmazása például nagy számban teremt
munkahelyeket alacsony szakképzettségű, vagy szakképzetlen
munkavállalók számára is, akiknek a képzettség hiánya miatt
eddig nem volt lehetőségük a munkaerőpiacon elhelyezkedni. Az
épület-felújítások (beruházások) közvetlen többletmunkaerő
igénye – a NÉeS számításai alapján – 41-42 ezer fő
alkalmazását jelenti, mely ugyanebben az időszakban megtartható,
vagy évente megújítható. Az alacsony képzettségű munkaerő
mellett az épületek korszerűsítése, valamint az új lakásépítések
a szakképzett munkaerő, valamint a képzett munkaerő részére
is munkalehetőséget biztosítanak.
Nem mindenki optimista az építőipar teljesítményével
kapcsolatban. Maráczi Zsolt, a Társaság a Lakásépítésért,
Lakásfelújításért Egyesület elnökeke szerint százéves mélypontjára
esett a magyar lakásépítés, a kilábaláshoz átgondolt, hosszú
távú lakáspolitika és állami szerepvállalás szükséges.
– A lakáspiac a mélypont után látványos növekedésnek
indult, amely a devizahitelesek megsegítése és a jövedelmi
viszonyok javulása mellett elsősorban a kedvező hitelkörnyezetnek
és az alacsony kamatoknak is köszönhető, az egyre stabilabb lábakon
álló gazdaság pedig vonzza az ingatlanpiaci befektetőket is. A
hitelezéshez kapcsolódóan meg kell említeni, hogy lakásépítésre
a befektetők, illetve vállalkozók most már úgy is igénybe
vehetik a Növekedési Hitelprogramot, ha nem bérbeadásra, hanem
továbbértékesítésre szánják a felépítendő ingatlant. Az
ingatlanpiacon tehát a már említett eredményeknek köszönhetően
megnövekedett kereslet húzza magával a kínálatot, és bár
egyelőre ennek egyértelmű központja Budapest, várhatóan
egyre erőteljesebb lesz a fellendülés a megyei jogú és környező
városokban, településeken is. A számokból jól látható,
hogy a fővároson kívül elsősorban saját használatra épülnek
új lakások, amelyben nagy szerepe van a lakáscélú hitelek bővülő
piacának, viszont a családi otthonteremtési kedvezmény már a
használt lakások vásárlására is támogatást nyújt 2015. július
1-jétől.
Többen sürgetik az építőanyag 27 százalékos áfa-csökkentését.
Tudja-e ezt a kormányzat garantálni?
– Jelenleg a kormányzat nem tervezi az áfa csökkentését
az építőanyagok tekintetében, mivel az elsődleges cél a jövedelmet
terhelő adók és járulékok mérséklése. A lakásépítésekre
és lakáskorszerűsítésekre fordítható támogatási források,
támogatott hitelek ugyanakkor biztosítják azt a többletforrást,
amely kiküszöbölheti az építőanyagokat terhelő áfatartalom
esetleges hatásait.
Medveczky Attila
|