2015.07.17.
Csorja Gergely: A magyarság helye a XXI.
században (II. rész)
– Háborús konfliktusok, katonai nyomás –
Magyarország a
Nyugat egyik legkeletibb állama. A Nyugat a Római, pontosabban
Constantinus utáni, tehát lényegében a Nyugatrómai Birodalom
tradícióin, kulturális alapjain létrejött, de alapjaiban germán
civilizáció. A Kárpátokon túl a Keletrómai Birodalom, később
Bizánc alapvetően görög kulturális alapú, de szláv, görög
és török (oszmán) gyökerű vegyes társadalmai nem tartoznak
a Nyugathoz. Akkor sem, ha időlegesen szövetségi viszonyban álltak
a Nyugattal, sőt akkor sem, ha a nyugati civilizációra ható,
jelentős kulturális értékeket hoztak létre, melyek sokasága
épült be szervesen a Nyugat kultúrájába.
Ezen a határvidéken
húzódik végig a világ talán legsokszínűbb civilizációs törésvonala,
mely Finnországtól egészen Isztambulig halad, hogy szétágazva
újabb civilizáció széleit jelölje ki. Ez a hármas határ a
Nyugatot elválasztja a ma már kétségtelenül orosz befolyású
ortodox vagy ex-bizánci civilizációtól, hogy megjelölje a
mindkettőjükkel határos iszlám civilizáció északnyugati széleit.
A Samuel P.
Huntington által nagyszerűen újrafogalmazott elmélet,
miszerint a világtörténelmet a civilizációk harca alakítja,
magában foglalja azt a teóriát, hogy a háborús konfliktusok
legtöbbje a civilizációkat elválasztó határzónákban eszkalálódik.
Ezt a tényt mi
magyarok ezer éve érezzük a bőrünkön. A magyar történelem
a civilizációs háborúk története. Ezekben a háborúkban a
mi érdekünk mint betelepülő, nem germán gyökerű nép érdeke
többnyire alárendelt volt, és bár megesett, hogy aktív, nem
egyszer meghatározó szerephez jutottunk a civilizációs összecsapásokban,
jól, gyarapodva a legritkább esetben jöttünk ki a nagy háborúkból.
Ugyanakkor a XX.
század elejére a Nyugat olyan mértékben igázta le a világot,
olyan túlhatalomra, olyan technológiai, hadi és kulturális előnyre
tett szert, hogy két gigantikus, minden korábbi háborút idézőjelbe
tevő belső konfliktusba kezdett, mely törvényszerűen
kiterjedt az egész világra és világháborúvá vált.
Magyarország
mindkét világháborúban a német szövetséget választotta,
mivel évezrede ebben élt. Az első világháború végén,
geopolitikai megfontolásokból, a nagyhatalmak úgy döntöttek,
hogy Magyarországot felaprítják. A második világháború lezárásával
lényegében véglegessé vált az 1921-ben született nagyhatalmi
döntés.
Így a magyarság
elvesztette azt a meghatározó geopolitikai előnyét, hogy
uralja a Kárpát-medencét, a civilizációk keresztútján ezt a
természet építette bástyát. A magyarság európai jelentőségét
valójában ez adta, ezért tudott azon kevés népek sorában
megmaradni, melyek keletről érkeztek a szláv és germán tenger
közé.
1945 után
ugyanakkor az önálló magyar államiság, ha csak formailag is,
de megmaradt, mely a Szovjetunió, azaz az Ortodox civilizáció
sajátos és tekintélyes hatalmú képződményének bukásával
kiteljesedett. 1990-óta Magyarország tulajdonképpen
visszaszerezte teljes szuverenitását, a magyarság önálló
politikai akarata érvényesül államán belül és teljes jogú
tagja a nemzetek közösségének. Csakhogy a nemzetek közösségében
a nemzetek és államok korántsem egyenlők.
Katonai erejük,
gazdasági teljesítményük és népességük alapján több osztályba
sorolódnak. Nagyhatalmak, másodlagos hatalmak, stabil államok
és széteső vagy életképtelen államok csoportjaira.
Ez a csoportosítás
tulajdonképpen az ENSZ alapokmányában is tetten érhető. A
Biztonsági Tanács állandó tagjai döntenek a valódi kérdésekben,
és a Biztonsági Tanács állandó tagjai a nagyhatalmak, mármint
a múlt századi status quo nagyhatalmai. Ma már Nagy-Britannia
és Franciaország tagsága mellé be lehetne rakni Indiát, Brazíliát,
Németországot, Japánt, de akár Pakisztánt is.
A fenti felosztásban
ma Magyarország a harmadik kasztba, a stabil országok közé
sorolható. Ezen belül is a kis népességű, kis területű,
gyenge gazdaságú, haderő nélküli államok közé.
Ilyen értelemben
ma Magyarország jelentőségét stabil, szuverén államszervezete,
Európai Uniós tagsága, geopolitikai helyzete, valamint méretéhez
képest jelentős fejlesztési lehetőségei, elfogadható tudásszinttel
rendelkező lakossága adja.
Az ország kiszolgáltatott
helyzetét, tulajdonképpen társadalmi konszenzus alapján, úgy
kívántuk orvosolni, hogy Magyarország a Nyugat katonai szövetségének,
a NATO-nak lett tagja, lényegében hadi képességek nélkül. Ezért
aztán 1990-óta a honvédelem kérdése hátrasorolódott és általános
meggyőződéssé, mondhatni hitté vált, hogy majd a Nyugat
hadereje garantálja Magyarország sérthetetlenségét, ezért kár
is saját honvédség fejlesztésével bíbelődni. A NATO tagságból
ugyan adódnak bizonyos kötelezettségek, melyeket a magyar haderő
részben – inkább kis részben – teljesít, mondhatni a
minimumot nyújtjuk ezen a téren, de a NATO legnagyobb ereje, az
Egyesült Államok kétségtelenül világelső katonai potenciálja
megadja a magyarságnak a szükséges biztonságérzetet. A kérdés,
hogy ez az érzet mennyire nyugszik valós alapokon?
A NATO alapító
okirata a washingtoni szerződés. A szerződés 5. cikke
tartalmazza azt a kötelezettségvállalást, mely a fent említett
biztonság.
|