2015.07.17.
Stanley R. Sloan: Vakmerő blöff (részlet)
Bizonyos szempontból
a szerződés (Washingtoni Szerződés) és a kollektív védelmi
kötelezettségvállalás tekinthető vakmerő blöffnek,
tekintetbe véve az európai országok sebezhetőségét 1949-ben,
és a széleskörű kételyt, hogy a rendelkezésre álló
hadseregekkel megállítható egy szovjet hadjárat, mielőtt elérné
az angol csatornát. Ezek a körülmények húzódtak meg a franciáknak
azon meggyőződése mögött, hogy sürgetőbb szükségük lenne
az USA katonai segítségnyújtására, mint valamilyen
transzatlanti szerződésre. Akárhogy is volt, a blöff bejött,
mert jelentős amerikai ígéreteket tartalmazott Európa védelmére
vonatkozóan, vagy pedig azért, mert Sztálinnak az volt a stratégiája,
hogy az európai demokráciákat a Moszkva által pénzelt
kommunista pártokon keresztül belülről győzi le, mielőtt akárcsak
egy orosz élet elvesztését is megkockáztatná a hadszíntéren.
Ha úgy vesszük,
hogy az 1949-ben aláírt Szerződés 5. cikke blöff volt, akkor
a nem sokkal későbbi események javítottak hitelén. A
Szovjetunió bőven szolgáltatott alapot a Nyugat fellépésére.
Berlin blokádja 1948-ban és 1949-ben hirtelen sürgőssé tette
a szövegezés folyamatát. Az 1949 augusztusában végrehajtott
szovjet atomfegyver-kísérletek tovább gyorsították az európai
szövetségeseknek adott amerikai katonai segítségnyújtást. Észak-Korea
támadása Dél-Korea ellen 1950 júniusában megszilárdította
az USA elkötelezettségét az 5. cikk iránt, melynek eredményeképp
az USA további 4 hadosztályt küldött Európába.
Azzal, hogy az
Egyesült Államok jelentős mennyiségű konvencionális erőt és
atomfegyvereket telepített Európába, az 5. cikk hitelessége is
megnőtt. Ahogy Franciaország érvelt a szerződés tárgyalásainak
kezdeti időszakában, és ahogy a szerződés ellenzői az USA
szenátusában tartottak tőle, amint az Egyesült Államok teljes
mértékben szerepet vállalt egy szovjet támadás elleni védelem
középpontjában, úgy lett több gyakorlati értelme az 5.
cikknek, mint amennyi elméletben valaha is volt.
A hidegháború
során mindvégig vita folyt a szövetségesek között arról,
hogyan lehetne az 5. cikket a lehető legjobban megvalósítani.
Az USA kezdetben azt preferálta volna, ha az európaiak szárazföldi
erőihez biztosít légierőt és kiegészítő szárazföldi
csapatokat. Az európaiak az amerikai csapatokat előretoltan
telepítették volna Európába, biztosítva az USA részvételét
már a csata kezdeti fázisában. Az európaiaknak persze sohasem
sikerült kiállítaniuk annyi katonát, amennyi megfelelt volna
az USA preferenciáinak.
Az amerikai
katonai kiadások csökkentésének szükségessége és az európai
szövetségesek kudarca a megfelelő számú konvencionális haderő
kiállítására arra ösztönözte Dwight D. Eisenhower elnököt,
hogy ragaszkodjon, hogy a szövetség a tömeges (nukleáris)
megtorlást jelölje meg mint a kollektív védelem elsődleges
eszközét, amit a szövetség 1954 decemberében meg is tett.
Amikor a tömeges megtorlást a Szovjetunió, az Egyesült Államok
honi területeit is elérni képes hordozó rendszerek megépítésével
aknázta alá, az Egyesült Államok meggyőzte a szövetséget
egy „rugalmas reagálás” elfogadásáról, amelyben a NATO
egy szovjet támadásra való reagálásra tervezne mindent, a támadás
visszaveréséhez szükséges konvencionális vagy nukleáris erőkkel.
A rugalmas reagálással
sohasem volt teljes mértékben elégedett sem az Egyesült Államok,
sem az európai szövetségesek és ennek köszönhetően a szövetség
sok évig tartó tehermegosztási és az új nukleáris fegyverek
bevetéséről szóló vitát kellett elviseljen. Az összes stratégiai
fordulat ellenére az 5. cikk alapján való elrettentés
kitartott a Szovjetunió szétesése utánig.
A hidegháború végén
a NATO teljesen új kérdésekkel találta magát szemben, köztük
az 5. cikk relevanciájának folytonosságáéval. A kötelezettségvállalás
megkérdőjelezése nélkül, a szövetségesek elkezdték felszámolni
sok elemét. Az USA kivonta atomfegyvereit Európából és elkezdődött
az amerikai csapatok létszámának csökkentése, valamint a NATO
stratégiájának „új kockázatokra és veszélyekre” való
hangolása.
Sok elemző, köztük
jómagam is, az 1990-es évek közepén úgy látta, hogy az 5.
cikk helye, csak szükség esetén való használatra átkerült a
NATO „farzsebébe”, és hogy az 5. cikk hatályán kívül eső
veszélyhelyzetek kezdték el lekötni egyre nagyobb mértékben a
szövetséget és uralni napi politikai és katonai tevékenységét.
Bár az 5. cikk
alkalmazására a 2001. szeptember 11-én az Egyesült Államok
elleni támadásokra adott válasz kapcsán került sor, a NATO
tevékenysége már egyre inkább a Washingtoni Szerződés 4.
cikke köré összpontosul. Ez a cikk, amely szerint „a Felek
tanácskozni fognak egymással valahányszor bármelyikük véleménye
szerint a Felek egyikének területi épségét, politikai függetlenségét
vagy biztonságát veszély fenyegeti”, elsősorban azért került
be a szerződésbe, mert az európaiak féltették megmaradt
gyarmati érdekeltségeiket. Semmit nem ígér, amint az egyértelművé
vált az Irakról folytatott szövetséges vitában. Mégis arra
ösztönzi a szerződést aláírókat, hogy bármilyen forrásból,
a világ bármely pontjáról eredő fenyegetés esetén együttműködjenek
érdekeik megvédésére.
Stanley R. Sloan
az Atlanti Közösségi Kezdeményezés volt igazgatója és a
NATO, az Európai Unió és az Atlanti Közösség: a
Transzatlanti megállapodás kihívása (Rowman and Littlefield,
2005) című könyv szerzője.
|