2015.07.17.
Stratégiánk célja az önfenntartó vidék
Az egészséges, biztonságos, jó minőségű hazai termékeket támogatjuk
A magyar élelmiszeripar
mintegy 130 ezer embernek ad közvetlenül munkát, és több százezer
mezőgazdasági termelő termékeit vásárolja fel. No de
mennyire versenyképesek a magyar élelmiszerek a hazai és a külföldi
piacon? Támogatják a kézműves élelmiszerek és a hungarikumok
előállítását? – kérdeztük Zsigó Róbert államtitkártól.
Mekkora fejlesztési forrás áll a magyar élelmiszeripar
rendelkezésére?
– A következő öt évre vonatkoztatva összesen 300
milliárd forint uniós összeggel segítjük a hazai élelmiszeripart.
Ebből 200 milliárd forint a Vidékfejlesztési Program forrásaiból,
100 milliárd forint pedig a Gazdaságfejlesztési és Innovációs
Operatív Programból (GINOP) pályázható meg. A támogatások
10-15 százalékban hazai forrást tartalmaznak.
Kik pályázhatnak erre a keretre?
– A Vidékfejlesztési Programból elsősorban a hazai mezőgazdasági
alapanyag-termeléssel szoros kapcsolatban álló, elsődleges
feldolgozást végző mikro- és kisvállalkozásokat (például
lisztet, malátát, glükózt, keményítőt, cukorszirupot előállítók)
szeretnénk hozzásegíteni ahhoz, hogy növeljék versenyképességüket,
hatékonyságukat. De igényelhetnek támogatást az élelmiszer-ipari
profillal tevékenységi körüket bővítő vállalkozások is.
Ugyanebből a forrásból juthatnak támogatáshoz – mérettől
függetlenül – a mezőgazdasági termelő vállalkozások élelmiszer-feldolgozásra
irányuló fejlesztéseikhez. A Gazdaságfejlesztési és Innovációs
Operatív Programban rendelkezésre álló 100 milliárd forintból
az elsődleges feldolgozást végző középvállalkozásokat
lehet majd finanszírozni. Továbbá uniós jogforrás alapján
hagyományosan a GINOP támogatja a nem elsődleges feldolgozás
iparágainak fejlesztéseit is.
Ez az összeg elegendő arra, hogy öt éven belül
jelentősen emelkedjen az élelmiszeripar éves teljesítménye?
– A kormány már 2010 óta kiemelt területként kezeli
az élelmiszeripart. Ez az ágazat több százezer mezőgazdasági
termelő termékeit vásárolja fel, és mintegy 130 ezer embernek
ad közvetlenül munkát. A fejlesztési stratégiával a kormány
arra törekszik, hogy az elkövetkező öt évben a belföldi értékesítés
7-10%-kal, míg az export 30-40%-kal bővüljön.
Növelhető a magyar ellátásban a hazai előállítású
termékek és szolgáltatások részaránya?
– A stratégia átfogó társadalompolitikai célja a
lakosság egészséges, biztonságos, jó minőségű hazai élelmiszerrel
való ellátása. Kiemelten fontos, hogy az előállított élelmiszerekhez
a lehető legtöbb belföldi alapanyagot használják fel,
folyamatosan nőjön a hozzáadott érték, illetve az alapanyagok
feldolgozottsága, valamint bővüljön az exportárualap is, miközben
erősödik a vidék önfenntartó képessége, és új munkahelyek
teremtődnek. Ehhez erősíteni kívánjuk a termékpálya szereplőinek
együttműködését, támogatjuk a vállalatok korszerűsítését
és az innovációt, valamint hosszú távú stratégiai gondolkodásra
ösztönözzük a vállalkozások vezetőit.
Mennyire versenyképesek a magyar élelmiszerek a hazai,
és a külföldi piacon? Milyen módon támogatják a rövid ellátási
láncok, a kézműves élelmiszerek és a hungarikumok előállítását?
– Tekintettel arra, hogy a magyar élelmiszer-ipari vállalatok
– de különösen a kkv-k – a tömegtermékek gyártásában
nem lehetnek versenyképesek a nemzetközi nagyvállalatokkal, törekedniük
kell a magasabb hozzáadott értékű, különleges igényeket
kielégítő készítmények előállítására, a réspiacok
kihasználására, illetve a helyi, regionális ellátásban való
jelentősebb szerepvállalásra. A stratégia épít a különleges
minőségű, GMO-mentes, valamint a kézműves termékek iránti
fokozódó érdeklődésre, valamint a rövid ellátási láncokban
előállított minőségi élelmiszerekre. Az élelmiszer előállítóknak
fel kell ismerniük a minőségi rendszerekben rejlő potenciális
marketinglehetőséget. Törekedniük kell olyan termékek, termékcsoportok
előállítására, amelyek egyediségük, előállításuk helyére
jellemző tulajdonságuk, kiemelkedő minőségük vagy egyéb
tulajdonságaik miatt védjegy oltalomban részesülhetnek, ami erősíti
a fogyasztók bizalmát, és lehetővé teszi az igényesebb piaci
szegmens elérését. Ennek megfelelően ösztönözni kell az uniós
minőségrendszerekben (földrajzi árujelző oltalom a mezőgazdasági
és élelmiszer-termékek, borok, szeszes italok területén,
valamint a hagyományos, különleges termékek) való részvételt.
Ki kell használni továbbá a nemzeti minőségrendszerekben (pl.
Kiváló Magyar Élelmiszer – KMÉ), valamint a
hungarikumrendszerben rejlő marketing lehetőségeket. Előre
kell lépni a borok és egyéb erre alkalmas minőségi termékek
(pl. sajt) vonatkozásában a „terroir” szemlélet kialakításában
és népszerűsítésében.
Kik vannak a fókuszban: a nagytermelők, vagy a kis- és
közepes vállalkozások?
– A mikro-, kis- és közepes vállalkozások, de keressük
annak lehetőségét, hogy a nagyobb mennyiséget termelő nagyvállalkozások
is forráshoz juthassanak technológiai fejlesztésükhöz. Minden
rendelkezésre álló eszközzel elő kell segíteni, hogy az
alapvető élelmiszerek körében fennálló versenyben a jelenleg
tőkehiányban és innovációs hátrányban lévő magyar élelmiszer-ipari
nagyvállalatok helyt tudjanak állni, felzárkózva a Magyarországra
beszállító cégekhez a hatékonyság, termelékenység, innováció,
technológia, szervezés, menedzsment területén.
A forrás biztosításával munkahelyeket is teremtenek?
A fejlesztés eredményeképpen a mostani uniós költségvetési
időszak, azaz 2020-végéig a magyar élelmiszeriparban várhatóan
mintegy 10-15 ezer új munkahely jöhet létre. Ennek kapcsán a
magyar mezőgazdaságban nőhet is a munkahelyek száma, és nem
utolsó sorban növekszik majd az innovatív kis- és középvállalkozások
részaránya.
Ezzel a támogatással növelhető az ágazat jövedelmezősége?
– Szeretnénk elérni, hogy az ágazat jövedelmezősége
2020-ra a mostani nulla százalék körüli értékről 4-5 százalékra
nőjön, miközben a belföldi értékesítés 7-10 százalékkal,
az export pedig 30-40 százalékkal bővülne.
Mekkora Magyarországon az élelmiszeripar részesedése
a GDP termelésből?
– Az élelmiszeripar a feldolgozóipari ágazatok között
a termelési értéket nézve évente változóan a második-harmadik
helyen áll. Az ágazat nemzetgazdasági jelentőségét a pusztán
a GDP termelésből való részesedéshez köthető számoknál tágabban
kell értelmezni. Tekintettel az ágazat élelmezésbiztonságban
betöltött szerepére, valamint arra a tényre, hogy az ágazat a
mezőgazdasági alapanyag-termelés legnagyobb felvevőpiaca, az
élelmiszer-feldolgozás önmagán túlmutatóan stratégiai
jelentőségű ágazat. A GDP-ből való jövőbeni részesedése
nagyban függ a többi ágazat teljesítményétől, reményeink
szerint a stratégia végrehajtásával pozíciója megerősödik.
Az élelmiszeripar beruházásainak értéke és volumene
2008–2009-ben drasztikusan visszaesett. Mit mutatnak a számok?
– Míg az élelmiszeripar beruházásainak értéke és
volumene 2008–2009-ben drasztikusan visszaesett, az ezt követő
években jelentősebb növekedésnek indult. 2012-ben a beruházások
közel kétharmadát adták a gépberuházások, és valamivel több,
mint negyedét az épületberuházások. A járműberuházások értéke
5,0% volt. Az utóbbi öt évben a gépberuházások aránya nőtt,
az épület és járműberuházásoké hullámzóan alakult.
A kézműves élelmiszerek sokkal drágábbak azoknál,
mint amelyeket a nagy bevásároló központokban kínálnak. Költenek
a reklámra is?
– A közösségi agrár- és bormarketing speciális
feladat. Míg a marketing általában egy adott szakterületen működő
egyetlen vállalatot népszerűsít, addig a közösségi
marketing az egész ágazat népszerűsítését a területen tevékenykedő
valamennyi szereplő közreműködésével, és közös érdekében
végzi. Ennek értelmében a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing
Centrum Vezérigazgatósága (továbbiakban MT Zrt. AMV) feladata,
hogy a hazai agrártermékeket a hazai termelőkkel együttműködve
népszerűsítse. A kézműves élelmiszerek speciális tulajdonságaiból
adódóan (nagy hozzáadott érték és kis mennyiség v. darabszám),
a marketingtevékenységre is csak speciális feltételek mellett
adódik lehetőség. Ennek eszköze lehet az MT Zrt. AMV által
kiemelt stratégiai feladatnak tekintett új marketingeszköz-rendszer
bevezetése és alkalmazása, mely a Közösségi Agrármarketing
Reform Alapprogram (KAMRA) keretében valósul meg. A KAMRA bolthálózat
célcsoportja: városi, magas vagy közepes státusú középosztálybeli
rétegek. Piaci vállalkozások, üzemeltetők pályázhatnak
arra, hogy a KAMRA hálózat tagjai legyenek. A pályázónak vállalnia
kell, hogy 30 km-es körzetéből származó, és a háztartások
napi élelmiszer igényét kielégítő, jó minőségű helyi
terméket forgalmaz. Az MT Zrt. AMV biztosítja az üzemeltetéshez
szükséges know-how-t, a közös KAMRA BOLT arculatot és a közös
promóciót. A vidéki „KAMRAPOLCOKRA” garantált minőségű,
helyi agrár- és kézműves termékek kerülnek, amelyek az adott
tájegységre jellemzőek (juhsajt, kecskesajt, kolbász, méz,
lekvár, kürtős kalács, bor stb.) Célcsoportja a vidékre látogató
hazai és külföldi turista.
Hogyan növelhető a lakosság fogyasztói tudatossága?
– A helyben előállított, ellenőrzött termékek iránt
egyre növekszik a magyar vásárlók érdeklődése, ezt a pozitív
folyamatot kívánja erősíteni a Földművelésügyi Minisztérium
azzal, hogy a tárcavezető az idei évet a Helyi termék évének
nyilvánította. A kormány 2010 után olyan intézkedéseket,
jogszabály-módosításokat hozott, amelyekkel könnyítette a
kistermelői tevékenység végzését, a helyi termelői piacok létrehozását.
E piacok száma az elmúlt négy évben megduplázódott, mára kétszázhúsz
fölött működnek országszerte.
A szaktárca,
amellett, hogy szeretné növelni a fogyasztói tudatosságot, a
tematikus év fontos programjának tartja azt is, hogy a kistermelők
szakmai ismereteit bővítse. Ezért a Földművelésügyi Minisztérium
a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal közösen létrehozott
a termelők számára egy on-line tudásbázist, valamint szakmai
fórumokat szervez az ország számos pontján. A fogyasztóknak,
a termelőknek, a helyi piacok üzemeltetőinek szóló honlap is
megkezdte működését (http://www.helyboljobb.hu), valamint a
kezdeményezés Facebook profilján is folyamatosan frissülő
információkhoz juthatnak az érdeklődők.
Medveczky Attila
|