2015.07.17.
A természet ereje
Fókuszban a nemzeti parkok
A természeti és
táji örökség megőrzését, bemutatását szolgáló ökoturisztikai
létesítményeket minél inkább családbarát módon, interaktívan,
élményszerűen kell kialakítani. V. Németh Zsolt államtitkár:
a nemzeti parkok látogatottsága, tavaly rekordot ért el.
Mivel támasztja
alá azt a kormányzati kijelentést, hogy hatalmas nagyságrendben
fejlesztik a nemzeti parkok létesítményeit?
– A számokkal: a 2014–2020-as uniós költségvetési
időszakban több mint 46 milliárd forintot fordíthatnak természetvédelmi
és ökoturisztikai fejlesztésekre a nemzeti parkok. Ezenkívül
természetesen más támogatások is kapcsolódhatnak a természetvédelemhez
– de most a közvetlen fejlesztésekről szólok. A jelenlegi
EU-s pénzügyi-tervezési időszakra a Gazdaságfejlesztési és
Innovációs Operatív Program (GINOP) meghirdette a Természeti
és kulturális erőforrások megőrzése, az örökségi helyszínek
hasznosításán és az energiahatékonyság növelésén keresztül
támogatási területet. Az elvárások szerint olyan konstrukcióban
kell ezt a projektet megvalósítani, hogy országos jelentőségű
és hálózatos jellegű fejlesztésekre irányuljon. Ezért a tíz
nemzeti park igazgatósága összeállította projektcsomagját Élmény?
Természetesen! – Interaktív bemutatóhelyek hálózatának
kialakítása és fejlesztése a magyar nemzeti parkokban és egyéb
védett természeti területeken címmel. A konstrukció keretében,
az ökoturisztikai bemutatóhelyek rendszerében természetvédelmi
és turisztikai szempontból kiemelkedő szereppel bíró látogatóközpontokat
fejlesztünk, amelyeket többnyire a nemzeti parkok kapujánál
alakítunk ki. A fejlesztés célja, hogy egységesen magas színvonalat
biztosítsunk. Ezért egységes arculati elemeket alkalmazunk, ami
a tavaly elindított magyar nemzeti parkok brand továbbfejlesztését
jelenti.
Mondana néhány példát az egységes elemekre?
– Minden bemutatóhelyen lesz olyan zöldbolt, amiben kizárólag
a bemutatás tematikájához kapcsolódó, illetve a nemzeti parki
védjeggyel ellátott termékek vásárolhatók. Szintén
mindegyik helyen kialakítanak bemutatósarkokat, melyek a magyar
nemzeti parkokról közölnek információkat, ezzel ráirányítja
a látogatók figyelmét a többi hazai nemzeti parkra és egyéb
természetvédelmi területre. Összesen 15 milliárd forintot különített
el a GINOP látogatóközpontok, tanösvények interaktív, élményszerű
fejlesztésére az új, hétéves uniós programozási időszakban.
Már megszületett az a kormányhatározat is, amely 4,5 milliárd
forintot irányoz elő a 2015–2016-ban meginduló fejlesztésekre.
Legkésőbb szeptemberben írja ki ezeket a pályázatokat kizárólag
a nemzeti parkok számára a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Milyen konkrét fejlesztéseket emelne ki?
– A 15 milliárdos forrásból tervezik a kis-balatoni és
a dömösi (Dunakanyar-) látogatóközpont, a Bükki Nemzeti Park
területén a miskolci Herman Ottó turistapark, a Fertő tavon a
vízi turisztikai bázis, a balatonfüredi Lóczy-barlang új
fogadóhelyének, a szarvasi körösvölgyi látogatóközpont és
a salföldi major bemutatóhely fejlesztését és építését.
Még messze vagyunk a 46 milliárdtól…
– Ezért folytatom a sort: a Környezeti és Energiahatékonysági
Operatív Programban a nemzeti park igazgatóságok számára a
természetvédelemre és a szemléletformálást szolgáló Natura
2000-es területekhez kapcsolódó bemutatóhelyek fejlesztéseire
további 3 milliárd forint áll rendelkezésre. Valamint 28 milliárd
forintos keretből lehet majd mintegy százezer hektárnyi élőhelyet
rehabilitálni, állattartó telepet korszerűsíteni és a természetvédelmi
őrszolgálatot fejleszteni.
A fejlesztések örvendetesek, de miként lehet elérni
azt, hogy egyre többen keressék föl a nemzeti parkokat, s azok
látogatóközpontjait?
– A látogatottság folyamatosan növekszik. 2014-ben közel
1,5 millió fizető látogató tekintette meg a nemzeti parkokat.
S ahol megújult a látogatóközpont, vagy maga a turisztikai
attrakció – például a tapolcai tavasbarlangnál, vagy a Bükki
Nemzeti Park területén – 10-20%-kal növekedett a látogatók
száma.
Medveczky Attila
|