2015.07.17.
Praxisvásárlás
Legyen vonzó a háziorvosi pálya
Az Országos Egészségbiztosítási
Pénztártól a betegek ellátásáért járó összegből finanszírozhatnák
a praxisvásárlást a háziorvosok. Jelenleg 240 tartósan betöltetlen
körzet van, ebből 100-110 helyen több mint egy éve nincs állandó
orvos. Az új lehetőséggel helyzetbe lehet hozni a fiatalokat?
– kérdeztük Dr. Selmeczi Kamill elnök urat.
Nem problémás, ha a háziorvosok közpénzből
szerezhetnek magánvagyont?
– Az a forint, ami a háziorvosi praxist működtető vállalkozó
vagy vállalkozás számlájára mint támogatás – nem díj –
megérkezik nem tekinthető közpénznek. Hiszen a praxis nem költségvetési
intézmény, olyan, aminek gazdasági vezetője is van, és elszámolási
kötelezettséggel tartozik az államkassza felé. Esetünkben még
arról sincs szó, hogy a szolgáltatás tényleges díját
kifizetné a megrendelő, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár
– közvetve a magyar állam –, mert erre nincs elegendő forrása.
Ezért támogatást juttat a háziorvosi vállalkozónak vagy vállalkozásnak,
hogy ebből gazdálkodva a szerződésben előírt szolgáltatást,
a betegállását biztosítani tudja. A vállalkozás, mivel nem
minden költségelemet figyelembe vevő díjért dolgozik, hanem támogatást
kap, egyéb más tevékenységéből kell kiegészítenie a forrást,
hogy a szerződésben vállalt kötelezettségének megfeleljen.
Ez hogy történik a gyakorlatban?
– Az ügyelet, az üzemorvosi tevékenység, s más egyéb
magánellátási körbe tartozó bevételek biztosítják a forrást
ahhoz, hogy ez az alulfinanszírozottság ne akadályozza a szerződésben
foglalt szolgáltatás teljesítését. A kórházaknál mindez
egyértelműen költségvetési hiányként jelenik meg, de a vállalkozásoknál
ilyenről nem is lehet szó, mert abban a pillanatban, hogyha
hitelezői úgy döntenek, hogy felszámolási eljárást indítanak
ellenük, azzal jár, hogy nem tudják a szerződésben vállalt kötelezettséget
teljesíteni. Tehát a hiányt, nekünk, háziorvosoknak kell pótolnunk
az ellátás érdekében. Eléggé furcsa lenne úgy kezelni az államkasszából
származó pénzt, hogy az onnantól is közpénzként él tovább,
miután beépül a vállalkozás kasszájába. Hiszen éppen azért
jött létre a vállalkozásként működő egészségügyi
alapellátás, hogy nagyobb legyen a mozgástere a háziorvosoknak
abban, hogy a legmegfelelőbb módon, s a számukra szakmailag is
megalapozott szolgáltatást nyújtsák a betegeknek, úgynevezett
egzisztencia-vállalkozáson keresztül. Ez azt jelenti, hogy bár
profitérdekeltségű vállalkozásokban tevékenykedünk, de a
rendszerben esetleg képződő nyereséget visszaforgatjuk, hiszen
abban vagyunk érdekeltek, hogy a vállalkozás stabilan tudja a vállalt
kötelezettséget biztosítani. S természetesen abban is, hogy ha
módunkban áll, szakmailag igényesebb, jobb betegellátást nyújtsunk.
Tehát újfent hangsúlyozom, hogy hamis az a nyilatkozat, mely
szerint a vállalkozásból törlesztett praxisvásárlás közpénzből
történik, hanem a szolgáltatásért kapott támogatásból,
aminek a fölhasználásáról a háziorvos gazdálkodó teljes mértékben
szabadon dönt. Az, hogy a praxisvásárlásnak mint befektetésnek
a hiteltörlesztését ebből a forrásból biztosítjuk, az éppen
olyan, mint bármelyik más vállalkozásnál, hogyha valaki tőkét
fektet be, akkor ennek a költségeit a későbbiekben a bevételből
kigazdálkodva törleszti és visszafizeti. Azért kellett törvényi
beavatkozás, és változtatás, mert a praxisjog mint vagyonértékű
jog és koncesszió személyhez kötött. Erre egy személyes példa:
nekem praxis-, tehát koncessziós jogom van az alsónemesapáti háziorvosi
körzetre, de a szolgáltatást a MEDI+SEL Bt. keretei között
biztosítom. Tehát ez a bt. realizálja a bevételeket, s
amennyiben hitelfelvételre kerül sor, akkor annak a visszafizetése
is ebből a forrásból történik. Az új szabályozás azt teszi
lehetővé, hogy ne kelljen magántőkével rendelkeznie egy
fiatal orvosnak ahhoz, hogy praxist tudjon vásárolni, hanem
ehhez államilag támogatott hitelt kaphat. A hitel visszafizetését
pedig az OEP-től is származó bevételekből tudja törleszteni.
Ez egyben azt is jelenti, hogy a fiatal generációból ezzel az
egyértelmű pénzügyi könnyítéssel várhatóan többen vállalkoznak
majd arra, hogy háziorvosi praxisban dolgozzanak, s ezzel a generációváltás
is elindulhat a rendszeren belül.
Tehát egyetért az egészségügyért felelős államtitkárság
javaslatával?
– Így van, mert 6000 körzetben a dolgozók harmada nyugdíj
közeli vagy már nyugdíjas, mert nem tudja átadni a praxist a
fiatalabb orvosoknak. Eddig praxist vásárolni, fiatal embernek,
hitelképtelenül nem volt lehetősége. A változtatással a pályakezdő,
fiatal orvos hitelképessé válik. Így minden lehetőség adott
ahhoz, hogy optimális korösszetétel jöhessen létre, feltéve,
ha sikerül megállítani az orvoselvándorlást.
Elnök úr szerint miért lényeges – ahogy olvastam
–, hogy a praxisügyben szűküljön az önkormányzatok
beavatkozási lehetősége?
– A koncesszió megvásárlása az első alkalommal
alapvetően azt jelenti, hogy az úgynevezett területi ellátási
kötelezettséget, amit eredetileg az önkormányzatnak írt elő
törvény, azt a praxisjoggal rendelkező háziorvos átvette. A
koncesszió keretei között az önkormányzattal, illetve az
OEP-pel kötött szerződés alapján a vállalkozó folyamatos
szolgáltatást nyújt – s ezt a területi ellátási kötelezettséget
adja át, amennyiben praxisváltásról van szó. A praxispiac
speciális piac, hiszen praxist csak a törvényben előírt
jogosultságokkal és jogosítványokkal rendelkező orvos vásárolhat.
Tehát arról, hogy ki lehet a távozó háziorvos utódja,
megfelelő jogszabály rendelkezik. Amennyiben ez az adásvétel két
orvos között létrejön, ebbe az önkormányzatnak már nem
lehetne módja beavatkozni, hiszen csak jogosult lehet az utód.
Amennyiben az utód megfelel a feltételeknek, vele szerződést köt
az OEP, és szerződéses kényszerbe kerül az önkormányzat is.
Okafogyottá válik tehát, hogy az önkormányzat vagy a polgármester
a praxisvásárlásba bármilyen módon beavatkozzék. Nem teheti
meg, hogy nem köt szerződést az orvossal, mikor ő jogilag
minden feltételnek megfelel. Egyértelmű lehetőség az önkormányzat
számára, hogy amikor már a praktizáló doktornál a betegellátás
területén olyan problémát észlel, ami a háziorvos
alkalmatlanságára utal, akkor azt jelzi a hatóságoknak – az
ÁNTSZ-nek vagy a népegészségügyi szakigazgatási szervnek, a
Magyar Orvosi Kamarának és az OEP-nek. Ám nem az önkormányzatnak
kell kivizsgálnia az adott praxis körüli vitát, hanem az érintett
szervezeteknek. Amennyiben ők megalapozottnak vélik a betegektől
és az önkormányzattól érkező jelzést, akkor a háziorvosi
tevékenység felfüggeszthető, megszüntethető. Kiemelendő,
hogy a betöltetlen a praxisok jelentős része mögött nem
szakmai, nem finanszírozási problémák húzódnak, hanem többségében
a polgármester, illetőleg a képviselő-testület bizonyos
szubjektív beavatkozásai. Úgy gondolják, ha ők nem szimpatizálnak
a háziorvossal, akkor jogosultak arra, hogy az orvost ebből a
pozícióból kimozdítsák – a legtöbb feszültség ebből
ered. Az országban most több olyan körzet van, ahol lehetne
ugyan orvos, de az önkormányzattal folytatott vitában az orvos
áll vesztésre, és így még dolgozni sem tud a saját körzetében.
S egy ilyen körzetbe nem igazán lehet új háziorvost találni.
Holott az, hogy milyen formában végzi el munkáját a háziorvos,
az az ő személyes döntése, s ha vállalkozás mellett dönt
– amit számára az alkotmány biztosít –, akkor azt nem
lehet megakadályoznia egyetlenegy képviselő-testületnek sem.
Ezért azt javasoltuk az államtitkárságnak, hogy ezeket az ügyeket
vizsgálják ki, és ahol jogellenesen távolították el az
orvost, állítsák helyre az eredeti állapotot.
Medveczky Attila
|