2015.07.26.
A nemzeti hagyományok a legfontosabbak
A művész, aki képekben látja a világot
Bácskai
Bertalan grafikus, festő 1948. augusztus 6-án született Békéscsabán.
Rajz–földrajz szakos tanári diplomát szerez a Szegedi Juhász
Gyula Tanárképző Főiskolán Pataki Ferenc és Lelkes István
tanítványaként 1975-ben. Az év szeptemberétől rajz szakos általános
iskolai tanár lesz Túrkevén. 1997-től 2001-ig a Kaszap Nagy
István Református Általános Iskola igazgatója. Túrkevére költözése
után azonnal bekapcsolódik a Kevi Kör munkájába, rendszeresen
kiállít a Körrel, részt vesz az alkotótáborokban, sőt maga
is szervez művésztelepet, ahol a vendégművészek ma már a középgeneráció
jelesei: Bereznai Péter, Bukta Imre, F. Zámbó István, Buhály
József, Budai Tibor, Szilágyi István. 1979-ben felvételt nyer
a Művészeti Alap Fiatal Művészek Stúdiójába. 1986. október
1-jétől tagja a Művészeti Alapnak. Számos egyéni és
csoportos kiállításon vesz részt szerte az országban. Rangos
országos tárlatokon kap nívódíjat. Kezdetben grafikákat, főleg
linómetszeteket készít. Lapjain megjelennek a széthulló
paraszti világ tárgyai. „A grafikus jó megjelenítője annak
a képi struktúrának, amelyben a kompozícióvá rendeződő motívumok
egyszerre dokumentumok és jelképek. Egy keresztmotívum megjelenése
egyaránt jelzi például a vallásos hit szimbólumát és az
aratás utáni kévéket a határban, sőt a föld megmunkálóinak
sírjeleit is. (Leltár, 1978: Csordajárás) Megjelenik lapjain a
kevi kalap, az ujjlenyomat (mint a személyiség egyetlen megkülönböztető
jele), a kerítés zárt kapuval és a magyar vidék számos
attribútuma” – írja róla Sárközi Zoltán 1983-ban a Művészet
című folyóiratban. Festményein viszont nem a tárgyakra, hanem
a színekre épít, melyekből finoman kiegyensúlyozott, önálló
képi világot teremt. Nem érdekli a fű, a fa, a virág vagy a ház
a maga konkrétságában, de a sokszor rendkívül elvontnak látszó
kompozíciókban mindig felismeri a figyelmes szemlélő, hogy a kép
valóságos tájélményen alapul, amire a képek címe is utal. Külön
kis fejezetet képviselnek azok a képek, amelyeket azután fest,
hogy sárkányrepülővel a táj fölé emelkedik. A kompozíció
feszesebbé válik, nagyobb hangsúlyt kap a kép belső ritmusa.
Az ellentétes színfoltok egymásnak feszülnek az egész képet
mozgás hatja át. Ezzel nemcsak a látvány, hanem a repülés
izgalma is érződik. Az utóbbi években sajátos változás
figyelhető meg munkáin. A grafikák tárgyi világa átszivárog
a festményekre is. Ezzel együtt megjelennek képein a belső
terek, a képek felülete plasztikussá válik, kidomborodik és
bemélyed, a színek visszafogottá válnak, a képeken
eluralkodik a sötétebb tónus, a kompozíció kiegyensúlyozottabb.
Az eddigi harsány dinamizmust felváltja a nyugodt szemlélődés
a képeket némi szomorúság sokszor fájdalom lengi be.
Kiállítások:
1977. Budapest, Fiatal Képzőművészek Stúdiója; 1978. Gyula,
Gyulai Művelődési Központ; 1979. Szarvas, Tessedik Sámuel Múzeum;
1980. Szeged, Ifjúsági Ház; 1981. Budapest, Ferencvárosi Pince
Tárlat; 1982. Túrkeve, Finta Múzeum; 1983. Kisújszállás,
Papi Lajos Műterme; 1984. Nagyszalonta, Arany János Múzeum;
1984–1990-ig csoportos kiállításokon való részvétel; 1991.
Szentendre, Építészek Háza; 1993. Gyula, Dürer terem;
1993–2000-ig csoportos kiállításokon való részvétel; 2009.
Budapest, Írók Szövetsége; 2009. Túrkeve, Református
templom, Templomgaléria; 2011. Nagykörű, Városi Galéria;
2011. Túrkeve, Református templom, Templomgaléria (Bereznai Péterrel);
2012. Debrecen Nagytemplom Galéria; 2014. Szolnok, Damjanich Múzeum;
2014. Mezőtúr, Városi Galéria; 2014. Szeged, EDF Galéria, III.
Mezőberényi Művésztelep
A ’80-as években
tanulmányutakon vett részt: Hollandiában, Svájcban, Németországban
és Luxemburgban.
Szakolczay Lajostól idézek: „Bácskai a föld
vonzalmában a paraszti (néprajzi, tárgyi) világ megörökítője.”
Mennyire ért egyet ezzel a megfogalmazással?
– Szakolczay Lajos nagyon jó barátom, évek óta ismeri
munkáimat, és éppen ezért nem meglepő, hogy több kiállításomat
is megnyitotta. Egyetértek azzal, amit Szakolczay Lajos írt rólam,
mert nagyon fontosnak tartom a nemzeti hagyományokat. Azokhoz
ragaszkodom, nem pedig a Lajtán túli irányzatokhoz. A nemzeti
hagyományok alatt – többek között – a magyar táj megörökítését,
a néprajzot, néptáncot, Kodály és Bartók struktúráját értem.
A paraszti világot viszont meg lehet örökíteni túlzottan
naturalista formában is. Ön is így tesz?
– Dehogy. Egy lírai absztrakt, kissé elvonatkoztatott,
inkább expresszívebb műveket hozok létre. Nagyméretű munkákat
készítek. Nagyon sokat linóztam, s a tárgyi világ ábrázolása
főleg linómetszeteimben van jelen.
A paraszti kultúra hatása
Megfigyelte a faragott falusi tárgyakat?
– Hogyne, és nagyon könnyen, mert olyan környezetben
nevelkedtem, éltem, melyben az általam nagyon szeretett tárgyak
vettek körül. Nagyon sok ilyen tárgyat szereztem be, annyira,
hogy szinte kiszorulok miattuk a műteremből.
Mennyire hat a pályájára az, hogy egyes művészeti írók
mit írnak önről?
– A kritikára valóban odafigyelek. Lajosra feltétlenül,
és Dr. Egri Mária művészettörténészre is, akit régóta
ismerek, és ő nyitotta meg nemrég szolnoki kiállításomat. Az
ismeretség esetünkben azért lényeges, mert ők végigkövetik
a munkásságom. Tehát az ő megjegyzéseiket figyelembe veszem,
de azokét már nem, akik nem ismerik munkáimat, semmit sem
tudnak pályafutásomról, és úgy ítélkeznek.
Festőbarátaira is hallgat?
– Ők főleg szentendreiek, s mint embereket, kedvelem őket,
attól függetlenül, hogy teljesen más stílusban dolgoznak.
Gyakran találkozom Aknay Jánossal, Szemadám Györggyel,
Bereznai Péterrel, Bukta Imrével. Nem akarok közhelyeket
mondani, de számomra a nemzeti hagyományok követése a mérvadó.
Az említett festőknek sokszor el is mondom: azért élek itt
lent a „sárban”, mert nem vagyok korszerű művész. Na, ez a
kijelentésem nem igazán tetszik nekik.
Ha már a korszerűségnél tartunk. Ön is ebben a
korban él, a XXI. század elején. Ma sokan, ha meghallják a
kortárs művészet kifejezést, azonnal valami értelmezhetetlen
dologra gondolnak. Ebben a néző a ludas, vagy egyes alkotók?
– Megélhetésemet
biztosítva évekig tanítottam, és sajnos az oktatásügy hibájának
vélem azt, hogy a kortárs és az értelmezhetetlen közé ma többen
egyenlőségjelet tesznek. Hiba, hogy nem tanítottak vizuálesztétikát.
A zene területén könnyebb volt elfogadtatni a változtatásokat,
mert a Kodály-módszert nagyon sok helyen sikerrel alkalmazták.
A hibás rajz-és művészettörténeti pedagógia okolható azért,
hogy félműveltekké vált igen sok ember. Hányszor halljuk azt
egy nézőtől, hogy „ezt az alkotást én is meg tudnám csinálni”.
Az is probléma, hogy a nemzeti gondolkodásmód régebben sem
volt elfogadott.
Szólt a nyugatról jövő művészetről. A ’80-as évek
elején Hollandiában, Svájcban, NSZK-ban, Luxemburgban járt
tanulmányúton. Az ott tapasztaltak mennyire voltak önre hatással?
– Igen nagy hatással voltak. Azt láttam, hogy napi
aktualitásokat próbáltak ábrázolni. Mi még most sem tartunk
ott ebben, mint ők. A mi „kortársaink” leképezik a nyugati
irányzatokat. Én viszont a magyar életet ábrázolom, s nem értek
egyet azzal a látásmóddal sem miszerint Magyarország egyet
jelent Budapesttel. Az amszterdamiaknak, a bázelieknek, a locarnóiaknak
tetszettek a munkáim, s ki is állították azokat különböző
galériákban. Nagyon érdeklődtek a munkáim iránt. Mert úgy
tartom, hogy valaki attól európai, hogy nemzeti gondolkodású.
Azt szerették a munkáimban, hogy másként készítem el azokat,
mint a hollandok, vagy a németek. Kockológiát, vagy gyufaszálakból
összerakott dolgokat bárki láthat ott is, ha betér egy kortárs
galériába, de olyat, amilyet én készítek, már nem. Nem is
igazán érdekli a nyugatiakat, ha valaki olyan típusú alkotásokkal
megy ki, amit ők minden egyes kortárs galériában láthatnak.
Az nem egyediség, csupán a felkapott trendeknek való feltétlen
megfelelés.
Szabadság
és szabadosság
Ma már a művészetben nincs egységes kánon, mindenki
olyan stílusban alkot, amiben csak akar. Ezt szabadságként,
vagy szabadosságként értelmezik az alkotók?
– Sajnos a nézők sem tudnak különbséget tenni a
szabadság és a szabadosság között. A másik gond, hogy sok
alkotó munkásságában nem tapasztalok méltóságot. Holott egy
képnek, vagy egy tárgynak kell, hogy méltósága legyen, mert
teremtésnek minősül, mivel ha egy művész megfogalmaz egy
eddig ismeretlen, és elmondhatatlan gondolatot, akkor a művészet
nem tűnődés, hanem tanítás, Ha nem így teszünk, akkor előadóművészként
beszélnénk a műveinkről. Számomra mindig gyanús, ha egy képzőművész
megideologizálja munkáit. Az nem az ő feladata, hanem a kritikáé,
amely kívülről szemléli az alkotásokat.
Az nem jelent problémát, hogy mi, magyarok – gondolok
Ady komp-országra – mindig meg akarunk felelni a
„nagyoknak”? Vagy Moszkvának, vagy a Nyugatnak.
– A Kárpát-hazában mi – főleg Mátyás halála óta
– mindig levertségben, kiszolgáltatottságban éltünk. Ez az
oka annak, hogy nem is kevesen igazodnak az éppen aktuális irányzatokhoz.
Holott be kell látnunk, hogy nemzeti művészetünk éppen olyan
színvonalas, mint például a németeké. Az, hogy ez a nemzeti
irány a globalizmusban nem képes érvényre jutni, annak számos
politikai oka van. Azt tudomásul kell venni, hogy ez a világrendszer
sem marad fenn örökké, ezért olyan munkákat kell készítenünk,
melyek túlélnek bennünket, melyekre az utódok büszkék
lesznek. Ez a művész felelőssége.
A Bácskai-művek egyedisége
Javítson ki, ha tévedek, de azt veszem észre, hogy
festményei a figuralitás és a nonfiguralitás mezsgyéjén állnak.
– Jól látja. Ahogy a régi alföldi festők, én is a
természetből indulok ki. Ha csak egy tárgy látható a képen,
horizont nélkül, akkor azt is egy tájba lehet képzelni. Mert a
föld a legfontosabb dolog. Minden abból születik, s minden azzá
válik. A természet csalhatatlan és öntörvényű. Ezt és a képzettséget
tartom lényegesnek, nem pedig a mulandó ideológiákat.
Mindemellett nem akarok absztrakt művész lenni.
De aki fest, önkéntelenül is absztrahál.
– Igen, de ez inkább elvonatkoztatást jelent. Ha valaki
nem ismeri a szakmát, s nem beszél a „művészet nyelvén”,
nem tud miből absztrahálni. Sok mai művészre ez jellemző. Nem
következetesek, nem egy meghatározott folyamat mentén haladnak
– ami intellektuális kérdés –, és nem érzem az alázatot
műveiken.
Mielőtt tájakat ábrázolna, vázlatot készít a természetben?
– Nem készítek a képekhez vázlatokat, hanem elraktározom
magamban a látottakat. Amikor nem dolgozom, akkor is „képekben
látok”. Olyan sokat voltam a vidékben, hogy jól megjegyeztem
azokat a helyeket, amelyek számomra fontosak. Például egy
kutat, vagy egy olyan madárijesztőt, ami úgy nézett ki, hogy
egy faágra egy döglött varjút dróttal fölkötöttek, tehát
saját fajtájával ijeszti a madarat. Békéscsabai születésű
vagyok, majd Gyulára költöztünk, ami egy soknemzetiségű vidék.
Túrkevén – ahol most lakom – pedig az őskunok élnek,
akiknek az utolsó érvük a vitában az, hogy „csak”, vagy
hogy „azír”. Nagyon örülök annak, hogy megismerhettem az
Alföldet. Minden tárgy, minden tájrészlet újra és újra másképpen
hat rám, még akkor is, ha azokat már ezerszer megfigyeltem.
Azt olvastam, hogy sárkányrepülőzik is. S a magasból
figyeli a tájat. Ez eléggé rendhagyó művészi szemlélődés.
– A sárkányrepülőzésnek semmi köze nincs a művészi
munkámhoz. Mániáról van szó. Ma már nem csinálom. Valamit mégis
megtanultam repülés közben: a fegyelmet. Az életünk fenntartásáért
folytatott küzdelemben a fegyelem a legfontosabb.
Mi volt előbb, a grafikus, vagy a festő Bácskai
Bertalan?
– A főiskolán nagyon sokat festettem, de mikor Túrkevére
kerültem, s mivel nem volt műtermem sem, akkor grafikával
foglalkoztam. Sokszor a tanári asztalon is metszettem a linót,
ezzel bizonyítottam be a párthű igazgatónőnek, hogy grafikára
is oktatom a diákokat. S valóban, idővel tanítványaim is
metszették a linóleumot. Linóim nem egyszerű kényszermunkák,
hanem nagyon sok gondolatot hordoztak. Ezért mondta régebben
Bereznai Péter: könnyű neked, itt van két linód, hat kiállítást
is tudnál belőlük csinálni, ha festményekké fogalmaznád át
azokat. Az igaz, hogy festeni jobb. A grafikához nagy fegyelem
kell. Táblaképekben könnyebben ki tudom fejezni magam.
Milyen anyagokat használ?
– Akrilt, plextolt, homokot, földet. A képeimet pedig
farostra és durva kendervászonra festem. Szeretem a merített
papírt, mert az a természetességet sugallja.
Említette, hogy nagyméretű képeket fest. Ez is különleges,
hiszen egyre többen a minimal art irányzathoz csatlakoznak, és
kisméretű képeket festenek.
– Sokan csodálkoznak azon, hogy miért festek ennyire
hatalmas, ezért eladhatatlan, sőt csúnyának titulált képeket.
Csúnya képeket?
– Azt értem ezalatt, hogy ezek a képek nem olyanok,
amelyeket szívesen kiakasztanak a szobafalakra.
Grafikáinak más a témája, mint a festményeinek?
– A téma ugyanaz, csak a festményeimen elvontabban ábrázolok,
több gondolatot képezhetek le.
Az egyes színek hordoznak szimbólumokat?
– Mindig. Igaz, nagyon sok a feketébe hajló képem. S
ekkor nem a gyászra utalok; a fekete is egy szín, amit szeretek,
mert több dologra, részletre irányítja rá a figyelmet, és
kiemel.
A kezdetektől az oktatásig
Mikor döntött a képzőművészet mellett?
– Már gimnáziumban eldöntöttem, hogy festő vagy
grafikus leszek. Mivel szüleim nem voltak az akkori rendszer
kiszolgálói, s ezt tudták is róluk, ezért a Képzőművészeti
Főiskolára nem sikerült bejutnom. Így átirányítottak a tanárképzőre,
amit Szegeden végeztem el. Nagyon jó tanárom volt: Lelkes István
és Pataki Ferenc. Lelkes tanár úr művészettörténetet
oktatott, és tőle tanultam meg a reneszánsz művészetet és
eszményeit. Pataki Ferenc kitűnő festő – három évtizednek
kellett eltelnie azóta, hogy végre találkozhassam vele a
Bereznai Péter által szervezett mezőberényi művésztelepen.
Ugyanaz a lelkes művész állt előttem, aki hajdan – tudom ez
képzavar – szívvel tanított meg minket gondolkodni. Állandóan
figyeltem a munkásságát, azt, hogy miként fest, Kedvelem Kokas
Ignác műveit, Kondor Bélát, Kohán Györgyöt. Figyelek a
szentendreiek művészetére, szeretem a szolnoki művésztelep
alkotóit is.
1997-ben iskolaigazgatóvá választották. Ez bizonyára
sok bürokratikus munkával járt. Emellett tudott alkotni is?
– Nem rajongtam az igazgatói munkáért. Nem születtem
„íróasztalba kapaszkodónak”, nem is így neveltek. Családi,
anyagi körülményeim viszont nem tették lehetővé azt, hogy
szabadúszóként élhessek. Mellette nem tudtam a művészettel
foglalkozni. Csak egy hivatás létezik.
A rajzra azt szokták mondani: készségtantárgy. Ezért
a gyerekek ezt legtöbbször nem veszik komolyan. Nehéz fegyelmet
tartani a rajzórákon?
– A rajz, az ének-zene, a testnevelés készségtantárgyak.
Hiszen a rajzolás a gyerekek számára fontos kifejezőeszköz. A
művészet sokféle képességet is fejleszt, ahogy a testnevelés
is. Sajnos ezekre az órákra igaz, hogy a rendelkezésre álló
45 percből 10 percet elvesz a fegyelmezés. A hátralévő időben
pedig lehetetlen lezárni egy anyagrészt. A poroszos nevelés híve
vagyok, s nem a mindent megengedő pedagógiáé. Nekünk ilyen túlzó
liberális módszerekkel a Kárpát-medencében nem szabadna
foglalkoznunk, mert mi magyarok is kiválasztott nép vagyunk.
Az
összetört angyal és a közönyösség
Volt része hátrányos megkülönböztetésben, amiért
nem végezte el a Képzőművészeti Főiskolát?
– Szerencsére nem; mert fölvettek a Művészeti Alap
Fiatal Művészek Stúdiójába, s rá két évre a Művészeti
Alapba – ami a jelenlegi Magyar Alkotóművészek Országos
Egyesületének jogelődje volt –, és a Szentendrei Festők Társaságába.
Hátrányt inkább az jelentett, hogy 1990-ig nem szerették a
kulturális vezetők, ha valaki az akkor modernnek mondott művészek
társaságába került. Ahhoz pedig hozzászoktam, hogy nem igazán
engem kerestek kiállítani.
Több művész arról panaszkodik, hogy a megnyitókon
ott vannak a barátok, ismerősök, de utána kong a galéria az
ürességtől. Ön is ezt tapasztalja?
– Ez egy nagyon szomorú jelenség. Még komoly, híres kiállítóhelyeket
is alig látogatnak. S hogy mi ennek az oka? A vizuális üresség.
Felelős ezért a félműveltség, a politika, a pénz, a mindenáron
való megfelelés kényszere, a kritika. A művészeti folyóiratok
sem állnak a helyzet magaslatán, nagyon sok hiteltelen írás
jelenik meg bennük.
Lehet, hogy több művész a megmondóemberek kívánalmainak
szeretne megfelelni?
– Nem lehet, hanem ez így van. Többeket felfuttatnak, és
hogy a pártatlanság látszatát fenntartsák, egy-két olyan művészről
is írnak, akik nem az ő köreikbe tartoznak. A jó művek
viszont túlélik a rossz kritikusokat, mert úgyis az idő dönt
arról, ki esik át a rostán és ki marad fenn.
Főleg vidéken voltak kiállításai. Nem zavarja, hogy
a fővárosban és a megyeszékhelyeken kevésbé ismerik?
– Így adódott; nem keresem mindenáron a kapcsolatokat.
Ezt tudomásul kell vennem. Bár néha lehetőségem adódik arra,
hogy két négyzetméteres képeimet kiállítsák. Nemrég a
debreceni Belvárosi Galériától kaptam kiállításra ígéretet.
Ön ad valami támpontot a nézőnek ahhoz, hogy grafikáit,
vagy festményeit könnyebben be tudják fogadni?
– A címek is támpontokat jelentenek. S ha van egy képnek
méltósága – amiről már beszéltem – már az eleve segít
a befogadásban. Említettük a szimbólumokat: most fejeztem be
egy grafikát, melyen egy pusztába angyal szállt le. Az angyal
leesik és összetörik a tájban. A lehulló angyal a meg nem értettséget,
a közönyt, a törekvést, a küzdelmet, az elbukást jelenti.
Kik a közönyösek?
– A környezetem nagy része és sokan a szakmában.
Nehéz ilyen miliőben alkotni?
– Nem könnyű, mert óhatatlanul figyelni kell a közegre,
amelyben él az ember. Többen nekem szegezték a kérdést: miért
nem költözöl el Túrkevéről? Azért maradok, mert itt, ha bármilyen
jó dolgot csinálok, nem tudják elvenni tőlem. A nagyvárosokra
az a jellemző, hogy egymáshoz igazodnak a művészek, én pedig
kevésbé vagyok a kompromisszumok híve.
Milyennek látja ma a képzőművészet helyzetét
Magyarországon?
– Nemzeti érzelmű vagyok, ez számomra az első, és
mindennek az alapja. Nem akarok egyetlen divatosnak mondott irányzatnak
sem megfelelni, hogy így váljak ismertté. Örülök annak, hogy
létrejött a Magyar Művészeti Akadémia, ami segíthet abban,
hogy az alkotók, a művészek társadalmi megbecsültsége elérje
a kívánt szintet. Úgy látom, hogy egy folyamat kezdetén
vagyunk, s a hazai művészeti élet nem képes egyik napról a másikra
megújulni. A megfelelési kényszernek is meg kell szűnnie.
Sokan félnek attól, hogyha nem igazodnak egy irányzathoz, kenyér
nélkül maradnak. Rajtam nem uralkodott el a félelem, nem vagyok
megalkuvó. Ha az lennék, akkor nem egy 30 négyzetméteres padlástérben
élnék. Boldog vagyok, még akkor is, ha sok helyen nem tudok kiállítani,
s ezáltal kevesekhez jutnak el gondolataim. Boldog vagyok, mert
igaz barátaim erőt adnak, a Mindenható pedig engedi, hogy a
gyermekeimben, unokáimban valamit viszontlássak magamból.
Medveczky Attila
|