2015.07.26.
Egyszerűbb szabályok
Csökkennek az adminisztrációs terhek
Az Országgyűlés
június 23-ai ülésén elfogadta a mezőgazdasági, az agrár-vidékfejlesztési,
valamint a halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez
kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi
XVII. törvény módosítását. Kik tekinthetők ezután jogszerű
földhasználóknak? Amennyiben kétség vetődik föl, akkor mi a
módja az igazolási eljárásnak? – kérdeztük Czerván György
államtitkártól.
Miért kellett törvényt módosítaniuk?
– A jogszerű földhasználatnak korábban az adott évi
egységes kérelem rendeletekben meghatározott szabályozása
2014-ől kezdődően törvényi szintre került. A jelenleg hatályos
szabályokat a mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési,
valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez
kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi
XVII. törvény (a továbbiakban: MVH eljárási törvény)
tartalmazza. A jogszerű földhasználat előzetes igazolása nem
feltétele az egységes területalapú támogatás igénylésének,
hiszen azt 2014-től a törvény alapján vélelmezni kell. Az ügyfél
földhasználati jogosultságát a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési
Hivatal (MVH) jogosult vizsgálni, annak igazolására a támogatás
igénylője akkor kötelezhető, ha ellenőrzésre kerül sor,
vagy ha a jogszerűségben kétség merülhet fel, mert ugyanarra
a földterületre egyidejűleg több ügyfél igényelt támogatást.
Ekkor az igénylő törvényben meghatározott módon igazolhatja
a földhasználat jogszerűségét.
Mi az újítás a jogszabályban?
– Az MVH eljárási törvénymódosítás lehetővé teszi
a jogszerű földhasználat igazolását haszonbérleti, feles bérleti,
részesművelési, szívességi földhasználati vagy alhaszonbérleti
szerződés, továbbá használati rendről szóló megállapodás
alapján, valamint jogszerű földhasználónak tekinti a
vagyonkezelőt, haszonélvezőt vagy a használat jogának
jogosultját és a tulajdonost is. Ezenfelül a földforgalmi törvényben
a vetőmag előállítók számára biztosított használati csere
alapján is megállapítható a jogszerű földhasználat. Végül
pedig ellenérdekű ügyfél hiányában az osztatlan közös
tulajdonban álló földterületen a tulajdoni hányadát meghaladó
mértékű területen gazdálkodó tulajdonostárs vagy harmadik
személy haszonbérlő, ha a földhasználati nyilvántartásba önhibáján
kívüli okból nem került bejegyzésre és rendelkezik a föld
használatára jogosító írásbeli megállapodással, és a
használat tényét az általa vezetett gazdálkodási napló alátámasztja,
szintén jogszerű földhasználónak minősülhet. Emellett
figyelemmel arra, hogy gyakori a közeli hozzátartozók között
az az eset, amikor egymás földjein gazdálkodnak, vagy a házastársak
egyike adja csak be a támogatási kérelmet, így a felsorolt
esetekben a közeli hozzátartozó is jogszerű földhasználónak
minősülne. Házastárs esetén sok esetben a terület közös
vagyonba tartozik, és így a házastárs jogosult azt használni.
További újításként a tulajdonos is jogszerű földhasználónak
tekinthető földhasználati nyilvántartásba történő bejegyzés
nélkül is, hiszen a tulajdonos jogosult a saját földjét használni.
A tárca az MVH eljárási törvény fent részletezett módosuló
rendelkezéseit a 2015-ben beadott egységes kérelmekre induló
eljárásokban is alkalmazni rendeli, ezzel is segítve a termelőket.
Ha a közvetlen támogatást igénylő termelő ellenőrzéskor
nem tudja igazolni a jogszerű földhasználatot az igényelt területre,
akkor nem jogosult az adott területen közvetlen támogatásra.
Szintén a június 23-ai ülésén döntött a parlament
a szőlő- és bortermeléssel kapcsolatos egyes törvények módosításáról.
Mit tesz lehetővé ez a módosítás?
– A törvény a szőlőtermesztésről és a borgazdálkodásról
szóló 2004. évi XVIII. törvény, a hegyközségekről szóló
2012. évi CCXIX. törvény, továbbá a védjegyek és a földrajzi
árujelzők oltalmáról szóló 1997. évi XI. törvény módosítását
tartalmazza. A szőlőtermesztésről és a borgazdálkodásról
szóló 2004. évi XVIII. törvény módosítása részben
technikai jellegű pontosításokat tartalmaz, amely elősegíti
az adminisztrációs terhek további csökkentését is.
A törvény érdemi
változást tartalmaz a következő kérdésekben:
a) a nem művelt
borszőlő ültetvények hatékony és gyors kezelése érdekében
a törvény növény-egészségügyi veszélyeztetés esetén
lehetővé teszi a kényszerkivágást (különös figyelemmel az
aranyszínű sárgaság szőlőbetegség veszélyes terjedésére)
abban az esetben, ha a növénytermesztési hatóság megállapítja,
hogy a műveletlen ültetvény növény-egészségügyi állapota
alapján veszélyt jelent más ültetvényekre;
b) a törvény
meghatározza a 2016. január 1-jétől hatályos uniós előírásoknak
megfelelően a szőlőtelepítésekre vonatkozó új engedélyezési
rendszer szabályait;
c) a törvény módosítja
és pontosítja a borhamisítás esetén alkalmazható szankciókat,
hogy a hatóság kezében visszatartó erejű bírságolási lehetőség
legyen.
A hegyközségekről
szóló 2012. évi CCXIX. törvény módosítása a telepítési
jogok új rendszerével kapcsolatos szabályokat, valamint a hegyközségi
rendtartások elfogadásával és módosításával kapcsolatos
szabályok pontosítását tartalmazza. A védjegyek és a földrajzi
árujelzők oltalmáról szóló 1997. évi XI. törvény szabályozza
a borászati termékek földrajzi árujelzőinek uniós oltalma iránti
eljárást, a törvény módosítása csak az uniós jogszabályok
változása miatti pontosításokat tartalmazza.
Mi a különbség a jogszabályban a telepítési jog és
a telepítési engedély között?
– Az, hogy a telepítési jog vagyoni értékű jog, az
uniós jog szerinti új telepítési jog vagy újratelepítési
jog. A telepítési jogok adás-vétele 2015. december 31-éig
lehetséges. 2016. január 1-jétől a telepítési jog tulajdonosának
a telepítési jogot a módosított rendelkezések és a vonatkozó
uniós jogi aktusok szerint telepítési engedélyre kell átváltania.
A meglévő telepítési jogok engedélyre való átváltása érdekében
figyelemmel kell lenni a telepítési jog érvényességi idejére.
Rátérve a telepítési engedélyre: az 1308/2013/EU rendelet
alapján a telepítési jogok rendszerét 2016. január 1-jétől
engedélyezési rendszer váltja fel. Ez azt jelenti, hogy a meglévő
telepítési jogokat telepítési engedélyekké kell átalakítani.
A 2015. december 31-e előtt a termelők részére megadott, az átváltás
iránti kérelem benyújtásának időpontjában még érvényes
telepítési jogokat telepítési engedélyre lehet átváltani. Lényeges,
hogy az átváltott telepítési engedély érvényességi ideje
megegyezik a telepítési jog érvényességi idejével. A már
említett EU-s rendelet lehetővé teszi, hogy a tagállamok a
telepítési jogok engedélyre való átváltásának kérelmezésére
hosszabb határidőt állapítsanak meg. Ezért Magyarország
2020. december 31-ig teszi lehetővé a telepítési jogok engedélyre
való átváltásának kérelmezését.
Döntöttek a mezőgazdasági termékpiacok szervezésének
egyes kérdéseiről, a termelői és szakmaközi szervezetekről
szóló törvényjavaslatról is. Ezt az új uniós szabályozás
miatt kellett véghezvinni?
– A mezőgazdasági termékpiacok szervezésének kérdéseivel
kapcsolatos jelenleg hatályos törvényi szintű hazai szabályozást
a szakmaközi szervezetekről és az agrárpiaci szabályozás
egyes kérdéseiről szóló 2012. évi CXXVIII. törvény
tartalmazza. Ennek alapját az 1234/2007-es tanácsi rendelet
adta, amely 2014. január 1-jén átadta helyét az 1308/2013-as
parlamenti és tanácsi rendeletnek. Az új EU-s rendeletben az
egyes ágazatok szabályozásának további piaci orientálásával
a szakmaközi és termelői szervezetek önszabályozáson alapuló
piaci intézkedései még jobban előtérbe kerültek, aminek következtében
e szervezetek szerepe a laza szabályozású ágazatokban is erősödött.
Ezenkívül a szervezetek elismerésével, működésével
kapcsolatos szabályozás is átfogó megújuláson esett át,
valamint új, a korábbinál hatékonyabb és egységesebb válságkezelési
intézkedéscsomag került az EU-s rendeletbe. A korábbi
jogalapot jelentő uniós szabályozás tehát jelentős mértékben
átalakult, emiatt célszerű volt egy új törvény elkészítése,
amely egészében felváltja a jelenlegit. Az elfogadott új törvény
alapvetően tovább viszi a korábbi szabályozás jól működő
elemeit, egyben biztosítja az uniós termékpiaci szabályozás
hazai végrehajtásának kereteit. A magyar mező- és élelmiszer-gazdaság
fejlődése és versenyképessége szempontjából kulcskérdés,
hogy növekedjen az egyes ágazatok szervezettsége. Ezért a közös
agrárpolitikai reform által meghatározott irányok figyelembe vételével
a magyar agrárpolitika is egyre nagyobb szerepet szán az egyes
ágazatokban megvalósuló, alulról szerveződő, nyitott tagság
elvén működő ágazati önszabályozásnak. Ezt az önszabályozást
a termelői és a szakmaközi szervezetek, termelői csoportok
hivatottak megvalósítani. A termelői szervezetek megerősítésén
keresztül növelhető az ágazatok technikai és technológiai színvonala,
elősegíthető a friss piacok elérése és könnyebben megoldható
a feldolgozóipar ellátása megfelelő minőségű és mennyiségű
hazai alapanyaggal. Emellett fontos szerepük lehet a hazai
feldolgozóipar újjászervezésében is, amely összhangban van a
vidékfejlesztési és az élelmiszer-gazdaság fejlesztésére irányuló
általános célkitűzéseinkkel. Az új törvény tehát egy
minden részében megújult, az EU-s szabályozáshoz igazított,
ugyanakkor a nemzeti sajátosságokat is figyelembe vevő, modern,
áttekinthető és a mezőgazdasági piacok szabályozásának
eddigi tapasztalataira is építő jogszabály.
Medveczky Attila
|