2015.07.26.
Kiemelt figyelem a külhoni agrárszakképzés
támogatására
Nemzetpolitikai cél a határon túli mezőgazdasági iskolák
megerősítése
A magyarországi
intézmények, tangazdaságok segíthetik-e a határon túliakat
abban, hogy a szülőföldjükön megéljenek a mezőgazdaságból?
Megbecsülik a földműveseket idehaza és Erdélyben? –
faggattuk Tóth Katalin helyettes államtitkár asszonyt.
Megerősíthetők az anyaországi és a külhoni magyar
agrár szakképző iskolák közötti kapcsolatok?
–A vidékfejlesztési és agrár-együttműködések keretében
2012 óta dolgozunk együtt a Kárpát-medence összmagyarságával.
E munkának nagyon fontos része a középfokú oktatás, képzés
szintjének vizsgálata, illetve – lehetőségeinkhez mérten
– a képzés színvonalának emelése is. Jelenleg 12 határon túli
intézményben folyik agrárprofilú, illetve vidékfejlesztéshez
köthető magyar nyelvű oktatás. Sajnos Kárpátalján jelenleg
nem működik mezőgazdasági szakképző intézmény. Ezért különösen
fontos számunkra, hogy 2016-tól a nagydobronyi gyakorlati képzőközponttal
újra indulhat mezőgazdasági profilú képzés, melyhez a
beregszászi II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
biztosítja az elméleti oktatási hátteret. Az általános
gazdaképzés, mezőgazdasági gépész és kertész szakmák kerülnek
az oktatás fókuszába. Mint köztudott,
a 2015. esztendőt a kormány a külhoni magyar szakképzés évének
nyilvánította. Természetesen ez még nem jelenti önmagában
azt, hogy azonnal kapcsolat alakul ki a Kárpát-medencei magyar
intézményekkel, illetve szakmai tartalommal töltődnek meg a
programok. A tárcánál 2014-ben kezdtük el a külhoni agrárszakképző
iskolák felmérését, ami természetesen helyszíni
tapasztalatszerzést jelent elsősorban. Felvettük az iskolákkal
a közvetlen kapcsolatot, majd az egyes helyszíneken megvizsgáltuk
az elméleti és gyakorlati képzés színvonalát. Felmértük
továbbá, hogy mely szakokat oktatnak, s milyen egy-egy iskola
profilja. Természetesen a tangazdaságok felszereltségéről is
adekvát képet kaptunk, valamint átfogó kép alakult ki bennünk
arról is, mit szeretnének az intézmények megvalósítani a jövőben,
s milyen eszközfejlesztések szükségesek ahhoz, hogy a megfelelő
színvonalú képzés vonzóvá váljon a jövő generációja számára.
2014-ben az elméleti agrárképzés színvonalának javítását
egy olyan programmal segítettük, melynek keretében szakkönyvállományt
biztosítottunk az iskoláknak, főleg Erdélyben és a Délvidéken.
A borsi és az érmihályfalvi iskolákat mintegy ezer, a topolyai
és a magyarkanizsai intézményeket mintegy 3500 szakkönyvvel láttuk
el. Ami a gyakorlati képzést illeti, 2014-ben három iskola eszközfejlesztését
pénzügyi forrás biztosításával is támogattuk. Az Emberi Erőforrások
Minisztériumával 2013 decemberében együttműködési megállapodást
írt alá tárcánk, ez különösen fontos számunkra, hiszen
ennek keretében az agrártárca szakmai állásfoglalása alapján
a tangazdaságok fejlesztésére tudtunk forrásokat csoportosítani.
A 2015-ös év vonatkozásában elmondható, hogy ma már egy
teljes, komplex képünk van a Kárpát-medencei agrárprofilú
szakképző iskolák hálózatáról. Jelen projektünkkel 6 millió
forint elosztásán és a támogatási szerződések megkötésén
dolgozunk, mely forrás ismét a tangazdaságok fejlesztését célozza
meg. Idén elsősorban Erdélyre koncentrálunk, ahol négy iskola
fejlesztése az elsődleges cél. Ezen intézményekben élelmiszer-ipari,
agroturisztikai, mezőgazdasági, állattenyésztési képzések
folynak, tehát nagyon diverz profillal rendelkeznek. Úgy vélem,
hogy az egyes intézményeknek maguknak kell meghatározniuk azt,
hogy mire lenne elsősorban szükségük ahhoz, hogy magasabb színvonalon
folyjon az oktatás. Az igények begyűjtése folyamatban van.
Fontos szót ejteni egy másik, közelmúltban lezárult – elsősorban
a kapcsolatépítést ösztönző – gyakornokprogramunkról,
melynek keretében a topolyai és a magyarkanizsai iskolából
tizenhat tanuló számára tettük lehetővé az anyaországi
helyszíni tapasztalatok megszerzését. A diákok megismerhették
a minisztérium, illetve háttérintézményeink működését, az
itt folyó szakmai munkát, valamint három hazai agárszakképző
intézményt is meglátogattak, s ott bekapcsolódtak a gyakorlati
munkába, tapasztalatokat gyűjtöttek, kapcsolatokat építettek.
A visszajelzések szerint a délvidéki tanulók hasznosan töltötték
nálunk ezt az időszakot. Szeretnénk, hogy az iskolák között
aktív, tartalmas szakmai kapcsolat épüljön ki a jövőben, s
erre kiváló alkalmat teremtett ez a kezdeményezés. A magyar
iskolákban sok esetben magasabb színvonalú a felszereltség,
mint a határon túli tangazdaságokban, így a gyakorlati képzés
bemutatására kiváló lehetőség nyílott. Köztudott, hogy
nemcsak a Kárpát-medencében, hanem egész Európában rendkívül
fontos tényező a fiatal generáció bevonása és megszólítása,
az agrárpálya iránti elkötelezettség kialakítása. Csak egy
jól átgondolt stratégia mentén lehet újra vonzóvá tenni a
mezőgazdaságot és a vidékfejlesztést. Ez a Kárpát-medence
vonatkozásában azért is lényeges, mert a határon túli
magyarság mintegy 70%-a vidéken él. A külhoni agrár szakképző
iskolák támogatása, s velük a szakmai kapcsolatok kiépítése
tehát nemzetpolitikai célokat is szolgál egyben. Azt szeretnénk
elérni, hogy a diákok megtalálják számításukat a szülőfalujukban,
és biztos jövedelmet, hosszú távon is perspektívát jelentő
szakmát választhassanak maguknak. Ennek érdekében lehetőséget
kívánunk teremteni számukra, hogy az anyaországban megszerzett
tudással is felvértezve, az itteni tangazdaságokban szerzett
tapasztalatokkal gazdagodva térjenek haza, s az elsajátított
tudást az oklevél megszerzését követően is kamatoztathassák.
A hazai agrárszakképzés átalakulóban van, az agrártárcához
került az agrárszakképző intézmények fenntartói joga. Mivel
integrált rendszert szeretnénk felépíteni, így
szakmapolitikai célkitűzések alapján folyik az oktatás átszervezése
ezekben az intézményekben. Fontos szempont, hogy a nemzetgazdasági
célkitűzésekkel, a munkaerő-piaci igényekkel összhangban
legyenek az agrárképzésben elsajátítható szakmák, valamint,
hogy a gyakorlati képzési szemléletet hosszú távon megerősíthessük.
Korábban a magyarországi agráriskolák nem is működtek
együtt határon túli intézményekkel?
– Néhány hazai agrárszakképző iskola és hasonló
profilú külhoni intézmény kapcsolata már igen régre, 30-40
éves múltra tekint vissza. Viszont – a forráshiány miatt –
ezen együttműködések kizárólag közös pályázatokon történő
szereplést vagy egymás intézményeiben zajló nyári gyakorlat
lebonyolítását tették lehetővé. Reméljük, hogy a
kapcsolatrendszerünkben lévő határon túli iskolák gyakorlati
képzőhelye is fejlődhet a külhoni magyar szakképzés éve
program keretein belül a Miniszterelnökségen rendelkezésre álló
forrásból. A szakmai tapasztalatainkat mindenképp megosztjuk az
érintettel, s az iskolák igényeit is közvetítjük remélve,
hogy szakmai érveink nyitott fülekre találnak. Szűkös anyagi
forrásunkból mi a velünk kapcsolatot kiépítő
gazdaszervezetek működését, illetve szakmai programjaik támogatását
tudjuk biztosítani, de lényegesnek tartjuk a jövő generációjának
megszólítását is.
Csak a középfokú határon túli oktatási intézményeket
támogatják?
– A külhoni egyetemeken folyó magyar nyelvű oktatást
is pártfogoljuk. Két évvel ezelőtt indítottuk el a Darányi
Ignác-ösztöndíjprogramot, melynek keretében anyagi forrás
biztosításával ösztönözzük az agrárium iránt érdeklődő
hallgatókat. Tavaly öt kiváló eredményt elért diákot támogattunk
havi rendszerességgel, idén pedig tíz hallgató számára
nyitott a lehetőség, hogy csatlakozzanak a programhoz. A
programban a gazdaszervezetek ajánlásával kerül sor az ösztöndíjak
kihelyezésére. Ez azért lényeges szempont, mert a felsőfokú
egyetemi képzés ilyen formában összekapcsolódik a
gyakorlattal. A gazdaszervezetek élő kapcsolatot ápolnak a
hallgatókkal, feladatot is szabnak számukra remélve, hogy az
egyetem elvégzését követően tovább folytatódhat a közös
munka.
A csonka hazában és a határon túli magyarság körében
mennyire jelent perspektívát a fiatal generáció számára a
mezőgazdaság?
– Ahogy az élet minden területén, így itt is nagyon
fontos a marketing. Tudatosítani kell a felnövő generációban,
hogy aki a mezőgazdaságot választja, egyben küldetést is
teljesít. A Föld egyre növekvő számú lakosságát el kell látni
kiváló minőségű, biztonságos élelmiszerrel, s egyben a
fenntarthatósági szempontokat is szükséges szem előtt
tartani. Magyarország, bár területéhez mérten jelentős agrárpotenciállal
bír, mégis kis ország. Ezért a jó minőségű, magas
beltartalmi értékekkel bíró, biztonságos élelmiszerekkel
tudunk versenyképesek lenni Európában és a világ bármely
pontján. Ebben az ágazatban van perspektíva, erre azonban a jövő
generációjának figyelmét folyamatosan rá kell irányítani.
Medveczky Attila
|