2015.07.31.
A leghitelesebben szeretném megformálni
a figurát
Japánban népszerű a Kodály-módszer, és ott szeretik a magyar
operajátszást
Szüle Tamás
magánénekes (basszista), a Magyar Állami Operaház tagja szülővárosában,
Miskolcon kezdte zenei tanulmányait. Zenei általános iskolában
tanult csellózni, majd zeneiskolában magánéneket. A Miskolci Földes
Ferenc Gimnázium angol tagozatának elvégzése után az egri tanárképző
főiskolán matematika–fizika szakon tanult, de még a diploma
megszerzése előtt, 1974-ben felvételt nyert a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola Egyetemi Tagozatára, ahol 1979-ben
jeles minősítéssel szerzett operaénekesi és szakközépiskolai
énektanári diplomát.
Mesterei: Kutrucz
Éva, Adorján Ilona.
Egy évig volt az
Operaház ösztöndíjasa. 2011-ben DLA fokozatot szerzett. (A PhD
zeneművészeti, képzőművészeti és iparművészeti megfelelője
a csak nevében eltérő DLA, amely a Doctor of Liberal Arts,
latinul a Doctor Liberalium Artium rövidítése.)
Kurzusok: Weimar,
Pavel Liszicián kurzusa
Szerepek: Wagner:
Lohengrinjének Henrik királya volt az első főszerep, melyet
beugrással elénekelhetett. Ezután a Trubadúr Ferrandója, a
Rigoletto Sparafuciléja, majd Mozart nagy basszus szerepei következtek:
Ozmin, Leporello, Bartolo, Sarastro, Publio, majd Rossini Sevillai
borbélyának Bartolója, Donizetti Szerelmi bájitalának
Dulcamarája. Itthon a Lammermoori Lucia Raimondója, majd a
legnagyobb kihívás; R. Strauss: A rózsalovag c. operája felújításában
Ochs báró szerepe várt rá. 1996-ban ő nyerte el a Székely
Mihály emlékplakettet. A nagy basszus buffo szerepek sorában
kimagasló a Don Pasquale címszerepe és Rossini Hamupipőkéjének
Don Magnificója. Részt vett XX. századi magyar művek operaházi
ősbemutatóiban: Szokolay Sándor: Ecce homo – Ladasz apó,
Vajda János: Leonce és Léna – Péter király, Fekete Gyula: A
megmentett város – Kopasz. Dalok és oratóriumok egész sora bővíti
repertoárját, Bach passiói, egyházi és világi kantátái, Händel
nagy oratóriumai: Messiás, Saul, Belsazar, Acis és Galathea,
Haydn oratóriumai, Mozart Requiemje, miséi, Rossini: Stabat
Mater, Verdi: Requiem (vendégszereplés Párizsban és Argentínában
2000), Mendelssohn: Paulus (Mexico City 1999), Mahler: VIII. szimfónia
(Prága, Szófia 1988), Sosztakovics: XIII. szimfónia (Buenos
Aires), XIV. szimfónia, Bruch: Mózes – címszerep (Amszterdam
2002), valamint számos magyar mű; Bartók: Cantata profana,
Lendvay Kamilló: József és testvérei, Orbán György: Passió,
Karácsonyi oratórium. Az utóbbi kettőt CD-re is énekelte.
Legkedveltebb dalai Schumann, Brahms, Muszorgszkij és Kodály művei
közül kerülnek ki.
Vendégszereplések:
1990-ben a Drottningholmi Palotaszínházba kapott meghívást,
ahol Ozmin szerepét alakította Mozart Szöktetés a szerájból
c. operájában Arnold Östman vezényletével. Svédországi
sikerének köszönhetően bemutatkozhatott a Strasbourgi Fesztiválon,
Nancyban, Svájcban, Izraelben. 1994-ben Singapurban Leporellót,
1995-ben Tel-Avivban Basiliót és Bartolót énekelt felváltva a
Dario Fo rendezte előadásban. Ezután következett bemutatkozása
a velencei Teatro
La Fenice-ben
a Kékszakállú herceg szerepében. 1996-ban Smetana Eladott
menyasszonyában csehül énekelte Kecal szerepét Tel-Avivban,
majd Geronte-ot a Manon Lescaut-ban beugrással a bécsi
Staatsoperben. Bartók operájával az Egyesült Államokban is járt,
a Bard Fesztiválon Kincses Veronika partnereként.
Tanítás: 2006 őszétől
2011-ig a Pécsi Tudományegyetem magánének szakán, és 2011-től
2015 nyaráig énektechnikát, műismeretet tanított a Miskolci
Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetében.
Egy évad, 60 előadás
A 2014–2015-ös évadban számos szerepben láthatták
itthon és külföldön. Talán erre eddig nem is volt példa.
– Valóban ebben az évadban 60 előadást énekeltem. Az
előzetes tervek szerint valamivel kevesebbet kellett volna, de több
beugrásom is volt. Például öt Ozmint énekeltem négy helyett.
Májusban pedig két hét alatt kilenc előadásom volt: öt Ozmin
a Szöktetés a szerájból és négy Bartolo A Figaró házassága
c operában. A maradék időmet pedig Miskolcon töltöttem, mert
öt növendékem diplomázott bachelor fokon, kettő tanári
masteren.
1978-ban volt az első operafellépése. Mi a titka
annak, hogy 37 év alatt megőrizte hangi adottságait, és számos
főszerepet énekel?
– Nagyon egyszerű a titok nyitja: mindig a saját
hangomon énekelek.
Hogyan is van ez? Vannak, akik más hangján énekelnek?
– Hogyne! Egy basszistától vagy basszbaritontól elvárják
a sötét színű hangot, tónust. Ha valaki ezt mesterségesen
fokozni akarja, akkor az egy ideig nagyon látványos és eredményes
is lehet, mert általában külföldön szeretik, mikor a mély
hangú énekes sötéten is énekel – ezt én is meg tudnám
oldani, de ártanék vele a hangomnak. Ugyanakkor, véleményem
szerint, ezzel olyan módon terhelik meg a fiatal basszisták
hangadó szervüket, hogy az egy idő után „elfárad”. Tehát
sok fölösleges energia megy el, és az izomzat megterhelése
megbosszulja magát, és akkor előjönnek az úgynevezett lebegések.
Művész úr, olvasóink közül nem mindenki érti
ezeket a kifejezéseket, megmagyarázná?
– Arról van szó, hogy a hang nem a normál sinus-hullámban
rezeg, hanem egy túlzott vibrato alakul ki. Ez igen nagy veszély,
mert általában ezt már nagyon nehéz utólag korrigálni,
szinte lehetetlen visszatérni ebből az állapotból. Ezért
igyekeztem mindig saját adottságaimnak megfelelően énekelni. S
ez az, ami frissen és fiatalon tartja a hangot.
Két évvel ezelőtt beszéltem egy tenoristával, aki
azt mondta, azért cigarettázik, mert attól sötétebb lesz a
hangja, és jobban tud Wagner-szerepeket énekelni. Ezekre a rossz
megoldásokra felhívta tanítványai figyelmét is?
– Természetesen; az utóbbi időben két basszistát is
tanítottam, és úgy vettem észre, hogy a sötétebben való éneklésre
szinte minden kezdő törekszik. Ilyenkor a fiatal énekes szinte
a saját öregapjának a hangján próbál megszólalni, mert
hallgatja a nagy orosz és keleti basszisták fölvételeit, s
azokat próbálja utánozni. Ezért úgy próbálom növendékeimet
vezetni, hogy mindenki a saját hangjából igyekezzék a
legjobbat kihozni, hiszen ez az ideális.
Olaszos tanítási módszer
Ha már az utánzásról van szó, bizonyára sokan úgy
készülnek a pályára, hogy olyan leszek, mint a bolgár Nikolaj
Georgijev Gjaurov, vagy az orosz Jevgenyij Jevgenyijevics
Nyesztyerenko. A fiatalok csalódnak, amikor elmondja, hogy ne
legyenek epigonok?
– Valószínű, hogy növendékeim számára csalódást
jelent, hogy nem rögtön a nagy szerepekre tanítom őket, de az
alapok megtanulása – szép zenék által – nélkül senkiből
sem lehet jó énekes. Nagy hangsúlyt fektettem a tanításban az
énektechnikára. Igyekszem az olasz iskola módszereit követni
az énekoktatásban, mert a bel cantóra (szép ének) esküszöm.
A német iskola követői is teljes testtel énekelnek, de a hozzáállásban,
a metódusban nagy a különbség. Az olasz iskolában a levegő
adagolásának, áramlásának, hömpölygésének és a szinte
semmiből indításnak van kiemelkedő jelentősége.
Mit jelent a semmiből indítás?
– A német iskolában a gégefővel való hangindítás,
hangütés sokkal erőteljesebben érvényesül, míg az olasz
teljesen szabad torokkal indít.
Azt is olvastam a német iskoláról, hogy azt mondják:
a Mozart-áriákat lehet, sőt kell is egyenesen, élesen is énekelni.
– A túlzott vibratót igyekeznek a régi zenéhez visszatérő
zenészek megszüntetni. Ebben egyet is értek velük, mert a túlromanticizált
vibrato nem megfelelő a régi zenéhez. De Mozart a „határ”.
A Mozart-művek sok mindent elviselnek tempóban és előadói stílusban
is, mert annyira csodálatos muzsikák.
Egyik operaénekes nyilatkozta lapunknak, hogy az énekeseknek
Mozarttal kell karban tartani hangjukat, tehát zeneileg
„edzeni”.
– Ezzel egyetértek. A Mozart-művek éneklése közben
minden hiba hallatszik, mert annyira áttetsző a melódiák
szerkezete. Tehát fegyelemre szoktatnak. Nem lehet ezeket az áriákat
hamiskásan énekelni. Bizony sokat kell gyakorolnia az énekesnek,
ha azt akarja, hogy igazán jól énekeljen egy Mozart-operában.
Régóta hallani, hogy Magyarországon tenorhiány van. Növendékei
közül is kevés az az énekes, akiből nem buffo, hanem hőstenor
válhat?
– Miskolcon és Pécsett tanítottam, ami azt jelenti,
hogy olyan fiatalokkal foglalkoztam, akiket nem vettek föl a
Zeneakadémiára. Nem állítom, hogy ezek a diákok rossz hangi
alapadottságokkal rendelkeznek. S bizony buffotenorhiányról is
beszélhetünk. És én egyáltalán nem becsülöm le a
buffotenorokat.
Gondolhatunk a Szöktetés a szerájból Pedrillójának
szerepére?
– Ez egy nagyon jó példa. Pedrillo igen nehéz és mívesen
megírt szerep. Melódiáinak zöme többnyire közép-mély fekvésű,
ehhez képest van egy olyan bravúráriája, amelyben magas
„a” hangokat kell kiénekelni. Találkoztam olyan fiatalokkal,
akiket alkatuk miatt beszéltem rá a buffotenorságra. Nem azért,
mert nem lett volna elég erős hangjuk, hanem mert a színpadi
megjelenésük, vagy a hangszínük nem a hőstenor szerepkörre
predesztinálja őket.
Maradjunk a tenoroknál. A Bánk bán Ottó, és a
Hunyadi László V. László szerepét nem szívesen éneklik el
sokan. Úgy érzik, hogy Bánk és Hunyadi mögött háttérben
vannak. Azt is közli tanítványaival, hogy ezek azért igen lényeges
szerepek, és fontos karakterek?
– Hogyne, mert rendkívül fontos alakokról van szó.
Ezeket jól el lehet énekelni úgynevezett karakter-tenor színnel,
de a hőstenoroknak is. Tehát nem hangfajtól függ ez a két
szerep.
Nemrég tért vissza Japánból. Igaz, hogy ott sokkal
jobban alkalmazzák a Kodály-módszert, mint hazánkban?
– Nem tudok erre a kérdésre hiteles választ adni. Én
is hallok olyan megjegyzéseket, hogy a japánoktól kéne újra
megtanulnunk a Kodály-módszert. Egy tény: egyre inkább
sorvasztják az általános iskolai zeneoktatást.
Azt is hallani, hogy több kisgyereket elriasztanak a
zenetanulástól a szolfézs erőltetésével. Még számolni sem
tudnak, de megkövetelik tőlük, hogy mondják meg, ha a C a Dó,
akkor mi lesz az F.
– Ez tanárfüggő. Nagy szerencsém volt, mert a miskolci
zeneóvodában olyan varázslatos pedagógus tanított, akinél
semmiféle kényszert nem éreztem a szolmizálással
kapcsolatban. Úgy tanított minket, hogy már hat éves koromban
szinte mindent tudtam a szolmizációról. Az pedig külön öröm
számomra, hogy Miskolcon abban a teremben vizsgáztatok, ahol az
első főszerepet énekeltem egy zeneóvodai fellépésen. Többek
közt a Kihajtom a tinóm a rétre dalt adtam akkor elő. Csak később
döbbentem rá, hogy igen nagy hangterjedelmű, és elég nehéz
dallam.
Vendégszereplések
Milyen
operákkal ment ki az Operaház Japánba?
– Június 8-án a Magyar Állami Operaház társulata
elindult Japánba, ezzel kezdetét vette a három hetes turné. Júniusban
a Figaro házassága és A sevillai borbély több japán városban
is felcsendült a budapesti operatagozat előadásában. Először
Rossini operáját játszottuk, majd a Figarót. Mindkettőben
Bartolót énekeltem. A sevillai borbély jelentette a nagyobb kihívást,
mert ez a szerep fizikailag eléggé kimerítő, nagyon sok mozgást
igényel. Négy nap alatt három előadást játszottam a
Rossini-féle Bartolóból. Majd jött Mozart Bartolója, ami kevésbé
volt megerőltető. Az opera elején van egy nehéz áriám, majd
több együttesben kell részt vennem.
A japánok mennyire kedvelik a magyar operajátszást?
– Tapasztalataim szerint nagyon szeretik a japánok a
magyar operakultúrát. Néhány éve vettük föl CD-re Erkel
Ferenc István király operáját, melyet Csányi Valéria vezényelt,
s én Barang sámán szerepét énekeltem benne. Legnagyobb
meglepetésemre több japán azt kérte tőlem, hogy ennek a
CD-nek a műsorfüzetét írjam alá. A szigetország operarajongói
nagyon felkészülten, és szeretettel fogadtak bennünket. Északtól
délig végigjártuk az országot, és hatalmas színháztermekben
játszottunk, körülbelül 80%-os házak előtt.
Japánon kívül még nagyon sok helyen vendégszerepelt.
Volt külön menedzsere?
– Nem menedzser útján jöttek ezek a külföldi vendégszereplések,
hanem egyik sikeres fellépés hozta a következőt. Az első egyéni
meghívás volt a meghatározó. 1990-ben a Drottningholmi
Palotaszínházba kaptam felkérést, ahol Ozmint alakítottam. Ez
a svédországi neves előadóhely a királyi palota mellett áll,
és nem is színház, hanem színházmúzeum. Az 1760-as években
épült a palotaszínház, és eredeti állapotában maradt fenn.
Csupán annyit változtattak a XVIII. század óta, hogy bevezették
az áramot. A színpadi nyílt színi változásokat pedig mai
napig csörlőkkel, csigasorokkal oldják meg. Úgy kerültem ki
oda, hogy Polgár László lemondta a szerepet. Ő a Pentatonnak,
az ország első művészeti magánügynökségének volt alapító
tagja. S a Pentaton nem akart lemondani a svédországi meghívásról.
Mivel már énekeltem itthon Ozmint, ezért úgy döntöttek, én
megyek ki Polgár helyett. Kiküldtek egy kazettát és egy fényképet
rólam, s az a felvétel, amit Déri Andrással a Zeneakadémia stúdiójában
vettünk fel tetszett a svédeknek. Onnantól kezdve egymást követték
a meghívások 6-7 éven keresztül.
Egyszer arra is felkérték, hogy A sevillai borbélyban
Basiliót és Bartolót is elénekelje egyazon rendezésben.
– Erre Tel-Avivban került sor. Louis Quilicót kérték föl
Bartolo szerepére, aki számos alkalommal énekelt a Metropolitan
Operában. Ő volt a produkció sztárvendége. Akkor már elég
idős volt, bottal járt, s attól tartottak, hogy ennek a
mozgalmas Dario Fo-rendezésnek nem tud megfelelni. Engem
eredetileg Basiliónak hívtak meg. Az előadás előtt két hónappal
fölhívtak, hogy elvállalnám-e Quilico coverolását – tehát,
ha úgy alakul, akkor én ugorjak be helyette – és az énekmester
szerepe mellett háromszor Bartolót is énekeljek. Végül is öt
Bartolót és öt Basiliót kellett alakítanom.
Melyik a kedvenc szerepe?
– A Kékszakállú herceg, amit sajnos nagyon keveset,
viszont remek helyeken énekeltem. Így a velencei Teatro
La Fenice-ben Takács
Klárával léptem föl Bartók remekművében, s egy amerikai
fesztiválon Kincses Veronikával. Úgy érzem, ebből a műből még
maradt bennem sok érzés, ahogy a bartóki zenének a mélyreható
gondolatisága, szépsége is.
Sosem gondolt arra, hogy Nyugatra szerződik?
– Kaptam állandó szerződésre felkéréseket, de mivel
még a rövidebb, másfél hónapos kinn tartózkodást is nehezen
viseltem el a honvágy miatt, s számomra nagyon fontos, hogy minél
többet legyek együtt családtagjaimmal, ezekre nemet mondtam.
Gördül az opera
Tavaly készítettem interjút Cseke Péterrel, a kecskeméti
színház igazgatójával, aki beszámolt arról, hogy ön is fellépett
náluk a Don Pasquale címszerepében. Mióta vesz részt a Magyar
Állami Operaház Gördülő Opera programjában?
– Az indulástól, 2014. januárjától. Óriási élményt
jelentett számomra, hogy kis létszámú zenekarral és kórussal
és Káel Csaba rendezésében énekelhettem. Mindenki teljes
odaadással végezte el a feladatát, így a műszak is. Úgy érzem,
hogy az összes résztvevőnek az volt a célja, hogy minél
jobban sikerüljön a produkció. Némelyik előadás még föl is
töltött, mert annyira sokat kaptam a közönségtől. Azt vettem
észre, hogy a legkisebb mimikámra is reagáltak a nézők,
aminek technikai oka, hogy kisebbek a vidéki színházak, mint az
Operaház vagy az Erkel Színház.
Ott, ahol nincs akkora kultusza az operajátszásnak,
mint mondjuk Győrben vagy Szegeden, nagyobb kihívás énekelni?
– Meg szeretnénk ismertetni az opera műfaját a vidéki
közönséggel – csak ilyen szempontból lehet kihívásról
beszélni. Magyar nyelven énekeltünk, hogy jobban megértsék a
szöveget, a cselekményt, s mindenhol befogadó közeggel találkoztunk.
Így Békéscsabán, Veszprémben, Kecskeméten, Kaposvárott és
Sopronban is. Káel rendezését a jövő évadban bevisszük az
Erkel Színházba, s kíváncsi vagyok, hogyan fogadja ezt a pesti
közönség. A rendezés kicsit könnyedebb, s talán modernebb is
a szó jó értelmében. Tehát kerüli az önmegvalósítást Káel
Csaba, aki tág teret biztosított az adott stíluson belül színpadi
játékunknak, ötleteinknek. Az előző, Nádasdy-féle rendezés
nagyon konzekvensen végigvitt és igen komolyan vett figurát
rajzol meg. Ha ezt a koncepciót megvalósítja az énekes, akkor
a közönség lassabban „zárkózik föl” a címszereplő mellé.
Ugyanakkor a katarzishoz, a Norinától kapott pofon utáni
helyzethez, nagyon szépen elvezet ez a megoldás is. Káel rendezésében
több a közbülső geg, de ezek mind a szituációból fakadnak,
s nem applikációk.
Donizetti egyik remek vígoperájáról van szó. A buffo,
vagy a drámai szerepek állnak inkább közel önhöz?
– Minden egyes szerepre teljes szívvel-lélekkel készülök
föl. Úgy érzem, hogy az általam alakított figurát kell képviselnem
a színpadon. Az adott alak igazságát szeretném megjeleníteni,
az ő fejével gondolkodni, s ez teszi hitelessé alakításomat.
A jó és a rossz tulajdonságok általában egyszerre érvényesülnek
az adott figurában.
Azért vannak az operairodalomban olyan figurák, mint például
Jágó, akiknek csak rossz tulajdonságai vannak.
– Jágót egy szörnyetegnek ábrázolják, de az ő
szempontjai is érthetőek. Úgy érzi, hogy méltatlanul mellőzött,
s neki kellett volna kapitánynak lennie. S ebből fakadnak az ő
gonosz tettei.
Nehéz úgy megnevettetni a közönséget, hogy ne menjünk
le gagyiba?
– A vígoperákat is nagyon komolyan kell venni, s akkor
az úgynevezett gegek is beleférnek. A már említett Don
Pasquale végigkíséri pályámat. Még főiskolásként,
1978-ban egy fiatalok által előadott miskolci előadáson Házy
Erzsébet partnereként énekeltem először Donizetti operájának
címszerepét. Úgy adódott, hogy 25 évvel később a Miskolci
Nemzeti Színházba hívtak meg a Don Pasqualéra, ahol Eperjesi
Erikával, Kincses Károllyal és Derecskei Zsolttal énekeltem
együtt. Ráadásul a 25 éves operaházi évfordulómat is a Don
Pasqualéval ünnepeltem.
Fiatalként nem félt Házy Erzsébet mellett énekelni?
– A híres énekesnő beugrott ebbe a szerepbe, s nagyon
kellemes meglepetést jelentett Házy Erzsébet empatikus magatartása.
Szeretettel és megértéssel fordult hozzánk, fiatalokhoz. Néhány
szavas tanácsot is adott számomra, ami rendkívül jót tett
nekem. A legjobb színésznek tartottam ezen a pályán. A mai
napig emlékszem azokra a gesztusaira, amit a Figaró házasságában,
vagy a Rózsalovagban láttam tőle.
Jelenleg egyaránt énekel fő – például Ozmin – és
mellékszerepeket – például Gerontét a Manonból. Mindkettő
ugyanolyan felkészülést kíván?
– A feladatok különbözők,
hiszen hangi megoldásokat tekintve az Ozmin kétszer olyan nehéz,
mint a kisebb szerepek. Bár a Geronte sem kifejezetten könnyű.
A nagy szerepben az a jó, hogy van esély javítani, ha valami
nem sikerült. Leporellót vagy Ochs bárót teljesen hibátlanul
elénekelni szinte képtelenség. A Tosca Sekrestyése
kifejezetten egy „kis nagyszerep”, mert ritmikailag nagyon kényes.
S ott már nem lehet javítani. Ezért sokkal jobban féltem ettől
a szereptől, mint például Ozmintól. A kis és nagy szerepek témájához
kapcsolódik az alábbi történet. Mikó András, az Operaház
hajdani főrendezője egyszer meghallgatott valakit, s azt mondta
neki: magának nem elég szép a hangja a főszerepekhez, viszont
nem elég muzikális a kisebb szerepekhez. Ebben teljesen igaza
volt, mert az igazán tökéletes zenei biztonság a kis
szerepekhez kell.
Kortárs operák és rendezések
Kortárs operákban is énekelt. Ezekre van kereslet?
Vagy inkább kuriózumnak számítanak?
– Nem lehet a magyar kortárs operákról általános véleményt
mondani. Születtek remekművek is, mint Vajda János Mario és a
varázslója.
Ami mára szinte klasszikusnak számít.
– Lehet. Egy opera sikerességét és fennmaradását
nemcsak zenei minősége, de dramaturgiai, színpadi és más külső
tényezők is befolyásolják, például a közönség visszajelzése.
Az idő rostája is elvégzi a maga munkáját. Szerencsére az a
zenei stílus, amely Európában a XX. századot uralta, ma már
letűnőfélben van. Egyre kevesebb operaszerző akar szeriális műveket
alkotni. A szerializmus a modern zene egyik komponálási módszere,
melynek első válfaja a dodekafónia volt. Radikálisan szakít a
tonalitás törvényszerűségeivel, s eszménye a sorelv (széria)
szigorú megtartásával matematikailag szinte totálisan determinált
zene. Ezt az új bécsi iskola képviselői kezdték el: Schönberg,
Berg és Webern. Ők egy mesterséges matematikai sémát állítottak
föl a zenére. A vonzásokat és a taszításokat, melyek a
klasszikus zene alapjai, igyekeztek kiiktatni. Így gyakran olyan
operák születtek, melyek nem elégítették ki az emberek természetes
zenei igényét. Most pedig azt látom, hogy egy
posztneoromantikus stílus vette kezdetét.
Ha már a kortársnál tartunk. Ma sokan azt követelik
meg az operaénekestől, hogy tudjon bukfencezni, falra mászni,
és még sorolhatnám. A látványelemek túlzott használata nem
vonja el a zenéről a figyelmet?
– A kérdésben
benne van a válasz… A komplex operajátszás híve vagyok. Attól
maradhat életben az opera műfaja, ha mozgalmas színház, képzőművészet,
zene jelenik meg együttesen. Ha ezen elemekből bármelyik sérül,
az probléma. Amennyiben a mozgás segít az opera megértésében,
akkor azt csak támogatni tudom.
Ma azt veszem észre, hogy a prózai színészek
operettel, az operetténekesek pedig az operával kacérkodnak.
Lehet ilyen átjárás a műfajok között?
– Biztos, hogy lehet. Én is énekeltem operettgála-műsorokon,
melyeket nagyon szerettem. A nagy klasszikus operettek melódiáit
csak igényesen szabad előadni. Korábban énekeltem a Cigánybáró
Zsupánját, a Denevérben Frankot, a fogházigazgatót évek óta
játszom. Musicaleket nem énekeltem, nem is rajongok értük,
mert azt tapasztalom, hogy sokszor egyetlen melódiát ismételnek
végig a darab során. Az viszont nehéz, hogy egy prózai színész
operában vagy nagyoperettben megfeleljen. Nekünk, operistáknak
pedig az operettekben a prózák jelentik a kihívást.
Matematika–fizika szakos hallgatóból operaénekes
lesz
Mikor döntött végérvényesen az operaéneklés
mellett?
– Óvodásként még nem, bár már akkor volt bennem egy
kis exhibicionizmus, mert hétéves koromban, egy gyerekzsúrban,
kipárnázott jelmezben Ozmint énekeltem, csicsergő
gyermekhangon, D-dúrban. Kiskamasz koromban pedig színészeket
utánoztam, amit nagyon szerettek kortársaim. Mutálásom elmúltával
éreztem, hogy nem rosszak a hangi adottságaim, akkor már
komolyan motoszkált bennem a színpad utáni vágy.
Zeneiskolában magánéneket tanult, de ha ennyire érdekelte
a zene, akkor miért jelentkezett az egri főiskola
matematika–fizika szakára?
– Nem vettek föl a Zeneakadémiára, s mivel nagyon jó
tanuló voltam, szüleim azt óhajtották, legyen felsőfokú végzettségem,
így Egerbe azért jelentkeztem matek–fizika szakra, mert abból
volt pótfelvételi. Jó érzékem volt a matematikához. Két évig
tanultam az egri főiskolán, majd fölvettek a Zeneakadémiára,
ahol öt év alatt elvégeztem az opera- és az énektanári
szakot.
Mesterei voltak
Kutrucz Éva és Adorján Ilona. Meglepő, ha egy férfit nők
oktatnak énekre.
– Érdekes kérdés… Nekem is voltak gátlásaim, mikor
lányokat kellett tanítanom. De rá kellett jönnöm, hogy nem
akkora nagy a különbség az énektechnikában a férfiak és a nők
között. Tehát egy énektanár minősége nem függ a nemétől.
Volt valami félsz önben, amikor először énekelt
nagyközönség előtt?
– Eleinte eléggé féltem, ami azért baj, mert az alakítás
rovására mehet. De most is él bennem „egészséges drukk” a
fellépések előtt, azért, hogy magamnak és a szerep kihívásainak
meg tudok-e felelni. A közönség azonban legtöbbször
„doppingol”.
Szigorú kritikusa önmagának?
– Eléggé. S amikor visszahallgatom magam, először nem
vagyok elégedett. Majd egy kicsit megenyhülök, s végül tárgyilagos
kritikát fogalmazok meg magamról.
Vannak olyan mesterek, kollégák, akiknek kikéri a tanácsát?
– Régebben nagyon érdekelt a kollégák véleménye, nem
csak az idősebbekké, hanem a fiataloké is. Ma már ritkán kérem
ki mások tanácsát. Talán egyedül Berczelly István barátom a
kivétel. Az ő véleményére ma is sokat adok.
Elég sok igazgatóváltást megélt. Voltak, olyan vezetők,
akik mellőzték?
– Nem igazán foglalkoztam az igazgatóváltásokkal,
igyekeztem túltenni magam ezeken a dolgokon. Egyetlenegy petíciót
sem írtam alá, mert úgy láttam, hogy úgysem dönthetnek az énekesek
az igazgató személyéről. Csak egyszer kértem szerepet; 30 éves
tagságom alkalmából szerettem volna elénekelni újra Ochs bárót.
De ezt nem engedte az akkori művészeti vezető. Ez egy kissé fájt,
de nem annyira, hogy panaszáradatot zúdítottam volna a sajtó
felé; rezignáltan tudomásul vettem a döntést. Ám, ahogy beszélgetésünk
elején említettem, most újra „fölfedeztek”, és jó és
nagy szerepeket is kaptam.
Medveczky Attila
|