2015.07.31.
Duray
Miklós 70
Duray Miklós
közéleti személyiség, politikus, író, a Szövetség a Közös
Célokért társulás elnöke most töltötte be 70. életévét.
Ebből az alkalomból az utóbbi öt esztendőben született írásaiból,
beszédeiből, interjúiból válogattunk össze hetven markáns
gondolatot, így tisztelegve munkássága előtt.
A honfoglalás, Árpád népének bejövetele a Kárpát-medencébe
stratégiailag ugyanannyira átgondolt volt, mint az ország alapítást
követő államalapítás. A nyugati kereszténység felvétele
melletti döntés, a faluhálózat kiépítése ugyancsak István
király érdemének tudható be. Ha nem ezt tettük volna, a késő-avarok
sorsára jutunk.
A Nagy Háborút a XIX. századi Európa politikai
felfogásában zajló, csaknem százéves változás logikus következményeként
kell értelmeznünk, ami a hagyományos dinasztikus politika
modern hatalmi politikává történő átalakulásának tragikus
következményeként jelent meg kontinensünk és a világpolitika
akkori színpadán. A röpködő hadüzenetek 1914 nyarának elején
pontot tettek a XIX. század végére.
Sikerült a Habsburg Birodalmat és vele együtt a történelmi
Magyarországot úgy feldarabolni, hogy már akkor biztosak
lehettek abban a mű megalkotói: száz évig, de lehet, hogy még
hosszabb ideig őszinte államközi és nemzetek közötti
kapcsolatok nem alakulhatnak ki a térségben, tehát az itt élők
hosszú időre manipulálhatóvá válnak.
A megfeszített lánc is mindig a leggyengébb láncszemnél
szakad el. Mint ahogy a versailles-i rendszernek legnagyobb
vesztesei azért lettek a magyarok, mert mi voltunk a leggyengébb
láncszem, azaz a történelmi magyar állam elkerülhetetlen, de
mérsékeltebb csonkolásához senkinek sem fűződött érdeke
– pont ellenkezőleg, bármilyen léptékű feldarabolása
semmilyen további politikai kockázattal nem járt.
Sajátos, de logikus is, hogy a határok ügye vált központi
kérdésévé a modern hatalmi politikának. Ez ugyanis a leghatékonyabb,
ha nem az egyetlen eszköze a befolyási övezetek hatalmi (külhatalmi)
kézbentartásának.
Míg a Kárpát-medencében a trianoni határok meghúzásakor
álcaként a természetes határokra és a közlekedési vonalakra
hivatkoztak, a Közel-Keleten, az Oszmán Birodalom feldarabolását
sok helyen vonalzóval végezték el. Többek között ennek is
lett a következménye, hogy ez a térség az elmúlt száz évben
Földünk egyik folyamatos válságövezetévé vált.
Sokat jelentett a Kárpát-medencében Antall József híres
kijelentése, amikor „lélekben 15 millió magyar miniszterelnökének”
nevezte magát, de nem lehet azt állítani, hogy ezt követően a
magyar nemzetstratégia töretlenül érvényesült volna.
Esterházy János
egyszerre volt realista és idealista politikus. Realista, mert tényként
kezelte az első világháború után kialakult új nemzetközi
helyzetet, s idealista, mert ebben a helyzetben is bízott és
hitt abban, hogy ilyen körülmények között is el lehet érni a
régiónkban élő népek egyenjogúságát.
A Csemadokot ugyan próbálta a hatalom ellenőrzés alatt
tartani, mégis a legfontosabb eszköz lett a szétesőben lévő
magyar társadalom megszervezésére. A Csemadoknak is köszönhető,
hogy az ötvenes évek végén 90 ezer általános iskolás járt
magyar iskolába, ma a számuk csupán 27 ezer.
A rendkívüli helyzet rendkívüli teljesítésekre ösztönzi
az embereket. Ez benne van az emberi természetben. A kérdés, miért
kell rendkívüli helyzettel szembesülnünk ahhoz, hogy emberi módon
viselkedjünk? Miért nem lehet későbbre is, ezekből a rendkívüli
helyzetekből levonni az emberi magatartásra általánosítható
tanulságot?
Szlovákok, csehek segítették 1965-ben a velük egy államban
élő árvíz sújtotta magyarokat. Húsz évvel korábban a
csehek és a szlovákok támogatásával újjáalakuló állam még
üldözte a magyarokat. Az árvíz után három évvel pedig szlovák
bandák nyargalásztak ugyancsak errefelé olyan rémületet
keltve, hogy a magyarok bedeszkázták házaik ablakát.
Minél inkább
zsugorodik egy közösség, annál inkább hajlamos az asszimilációra,
szétesésre az elsikkadásra.
A természetes régiók gazdasági felvirágoztatására
adott az eszközrendszer, hisz megannyi kormányzati vagy európai
uniós készlet lehetőséget biztosít erre. A nemzetstratégia
feladata főleg abban áll, hogy ezeket a szinteket összefésülje
és egységes nemzetstratégiai koncepcióba foglalja.
Magyarnak
megmaradni elvontan nem lehet. Sohasem lehetett, csak talán annyi
kihívással nem állt szemben az ember, mint most.
A Nyugatra vagy a munka utáni elvándorlás teljesen más
okokkal kapcsolatos, mint az a nemzetpolitikai gondolkodás, amely
a Kárpát-medencében élő magyarok közötti kapcsolatokat kívánja
rendszerbe foglalni úgy, hogy az a nemzetépítést támogassa. A
baj az, hogy a kettőt megpróbálják egymással szembeállítani,
miközben a kettőnek semmi köze sincs egymáshoz.
Ahhoz, hogy a gazdasági kiúttalanság megszűnjön, nem
kell államhatalmi szándék vagy különböző szociális támogatás,
hanem gondolkodni kell.
A közös célok
nem változtak, mondhatnám azt is, hogy gyarapodtak, a kérdés
az, hogy mennyire tudunk a közös célok mögé együttesen
felsorakozni.
Sajnos világossá vált, hogy nagyon sok embernek, érdekcsoportnak
nem igazán tetszik, hogy meg tudjuk fogalmazni a közös célokat,
és tenni is akarunk az elérésük érdekében.
Ma egy közös cél
van, újraéleszteni a felvidéki magyarok pozitív értelmű társadalmi
aktivitását.
Magyarországon a mai napig nem dőlt el, hogy egy minisztériumnak
kellene-e a határon túli magyar üggyel foglalkoznia, vagy pedig
ágazatokra szétosztva kellene vele foglalkozniuk a különböző
magyar kormányszerveknek. A kérdés eldöntetlensége
nemzetpolitikai koncepciónk hiányossága.
Valószínűleg egy történelmi sorsdöntő korszak határára
érkeztünk. Rövidesen eldől, folytatható-e globális méretben
a XIX. század utolsó harmadában kivirágzott hatalmi politika,
amelynek sorshordozói vagyunk mi magyarok is, kb. 100 évvel
Versailles után. Ha folytatódik, a globalizmus parancsuralmával
kell szembesülnünk, ami a hagyományos kultúrák megsemmisüléséhez
vezethet.
A
multikulturalizmus zagyvaságot jelent, Európában több mint
ezer évig a sokszínűség jelentette az értéket és ezt kiegészítve
I. Ottó óta, azaz 973-tól számítva a kereszténység, ami máig
egységes értékrendet jelent.
A megsemmisüléstől csak az menekülhet meg, aki a világfelfogással
szemben fogalmazza meg magát, azaz ortodoxként viselkedik.
Sohasem a fizikai konfliktust kell keresni, hanem a vélemények
szintjén megvalósuló szellemi és szerveződési konfrontálódást.
Csak ebből következhet valamilyen letisztulás. Rátaláltunk a
helyes útra a magyar Kárpát-haza újrateremtése irányában.
Eddig csak kerestük az utat.
– szerk–
|