vissza a főoldalra

 

 

 2015.06.05. 

Hittel és ragaszkodással

Csíksomlyói búcsújárás a zetelaki keresztaljával

Láncfűrésszel és baltával

 A Ceausescu-diktatúra éveiben tiltották a búcsújárást, csak a csíkiak gyűltek össze Pünkösd szombatján. Az ünnepi misét sem a nyeregben mutatták be, hanem a Kissomlyó-hegyen található Salvator-kápolna előtt.

Az 1989. decemberi forradalmat és rendszerváltozást követő Pünkösd alkalmával nyílt lehetőség ismét, hogy Erdély-szerte útra keljenek a zarándokok. Ezelőtt pár esztendővel hunyt el Gyuri bácsi, aki még a diktatúra előtt vezette a zetelakiak búcsújárását, ’90 tavaszán újból útjuk szervezésébe kezdett.

A régi időkben a gyalogos zarándokokat szekerek követték, amelyek holmijukat és elemózsiájukat szállították. Pünkösd előtt két héttel Gyuri bácsi pár fiatallal elindult, hogy bejárják ezt a Csíksomlyóba vezető szekérutat. Láncfűrésszel, baltákkal tisztították meg a fákkal benőtt szakaszokat, majd irányjelző nyilakat tettek ki, és jelzéseket festettek a kövekre. Az első esztendőben mintegy harmincan alkották a zetelaki keresztalját, létszámuk az idei évre 216-ra nőtt, jó pár magyarországi zarándokkal kiegészülve. Egyik társunk április közepén indult Ráckevéről, és pénteken csatlakozott a keresztaljához, 920 kilométert gyalogolt, hogy eljusson a somlyói búcsúba.

 Az ünnep

 A templom udvaráról, kapualjakból, ablakokból figyelték sokak a Zetelakát elhagyó zarándokokat péntek hajnalban. Az egykori búcsújárók, akik már egészségük vagy koruk miatt nem tarthattak társaikkal, könnybe lábadt szemekkel integettek.

Nyilvánvaló, hogy a székelység legnagyobb ünnepe a pünkösdi búcsú, de hogy ez mennyire így van, azt csak helyben lehet megtapasztalni; volt, aki Olaszországban dolgozik, de erre a pár napra hazatért, hogy részt vehessen a zarándoklaton. Elsősorban hitük és Mária iránt érzett tiszteletük viszi a székelyeket Csíksomlyóra amellett, hogy nagy öröm számukra a nemzettársaikkal való találkozás.

Vasárnap este Zetelaka határában a falu népe virággal, borral és süteménnyel fogadta a búcsújárókat. Kamaszok és idősek egytől egyig mély tisztelettel nézték a zarándokokat, könnyekig hatódott asszonyok borultak férjeik, fiaik, unokáik nyakába, valahogy úgy, mint 1567-ben, amikor őseik karddal védték meg hitüket.

 „Le van szegezve”

 Jó páran vannak, akik bár születésüktől fogva Zetelakán élnek, mégis csak negyven éves koruk környékén éreztek belső indíttatást arra, hogy útra keljenek. Aki viszont ezt vállalja, az messzemenően tisztában van vele, hogy zarándoklatra megy, nem kirándulásra vagy teljesítménytúrára. Egy panaszszót sem lehetett hallani a székelyektől, mit sem törődtek a reggeltől estig tartó égető napsütéssel. Volt olyan, aki egész visszaúton húzta a lábát, de egy rossz szava sem volt, sőt még az egyik zászlót is vitte egy darabon. A búcsút pedig csak úgy érzik „teljesnek”, ha nem csak Somlyóig mennek, hanem utána vissza is Zetelakára, vállalva ezzel a közel 120 km gyaloglást.

Ahogy székely zarándoktársainkkal beszélgettünk, az volt az érzésem, hogy sokkal inkább leolvasható arcukról a személyiségük, nem találkoztunk a felénk oly gyakran álarcok mögé rejtőzködő emberekkel. Ehhez társul az adott szóhoz való ragaszkodás is, ami szintén sokkal erősebb, mint nálunk.

Mindössze másfél órát beszélgettünk egyikükkel, mikor kijelentette, hogy a következő pihenőnél meghív minket egy Igazi Csíki Sörre. Csakhogy egyik barátja hamarabb ért a büféhez, és már vett neki egyet. Barátunk hirtelen borzasztóan kellemetlenül érezte magát: „Most mit csináljak? Nem szeretem ezt. Ha egyszer le volt szegezve, hogy veletek iszom…” Komolyan zavarba jött, és idegesen gondolkodni kezdett, hogyan is rendezhetné a dolgot. Azért ne féljen a kedves Olvasó, megoldottuk a problémát.

 Legyünk hűek

 Jakubinyi György gyulafehérvári érsek a csíksomlyói kegyszobor elkészültének 500. évfordulója alkalmából pápai áldásban részesítette a búcsújárókat, beszédében pedig hűségre szólította fel a magyarságot. Először is legyünk hűek őseink hitéhez, mint a székelyek 1567-ben! Másodszor, legyünk hűek nemzetünkhöz, szülőföldünkhöz! Mai kifejezéssel élve a Szent Család politikai menekült volt Egyiptomban, de amint lehetett hazatértek és soha többet nem hagyták el azt a földet. Harmadszor pedig, legyünk hűek anyanyelvünkhöz! Jézus is az Édesanyjától tanult arámi nyelven beszélt egész életében, nem héberül, a kor hivatalos egyházi nyelvén.

Az érsek atya gondolataival csengtek össze másnap, a zetelaki Pünkösd vasárnapi szentmisén elhangzott szavak; a rendszeres hátrányos megkülönböztetés ellenére a székelyek merítsenek erőt abból, hogy a Szentlélek eljövetelekor Jézus az összes nyelvet megáldotta, kedvüket ez által ne szegje a kisebbségi lét. A hithez, nemzethez és anyanyelvhez való ragaszkodás mellett pedig egyre fontosabb a gyermekvállalás, hiszen ez a (az erdélyi) magyarság jövőjének záloga – hangzott el a plébános beszédében.

 

Märle Tamás