2015.06.05.
A művészet nem távolodhat el az élettől
Erdélyben úgy neveltek, hogy megalkuvás nélkül a magyar közösségért
dolgozzam
Ferencz Ernő
szobrászművész 1944-ben született Csíkszeredában. 1968-ban a
kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Egyetem szobrász
szakán diplomázott. Mesterei: Hunyadi László, Izsák Márton,
Szervátiusz Jenő, Kós András, Virgil Fulicea. A Hargita-műhely
tagja volt. 1989-ben telepedett le felségével, Bakos Erzsébet
textilművésszel Magyarországon. 1969-től kiállítóművész.
Számos munkája született a híres gyergyószárhegyi alkotótáborokban,
ezek egy része az ottani szoborparkban látható.
Köztéri művei:
Nagy István festő (emlékoszlop dombormű – 1975, Csíkmindszent),
Zöld Péter emlékmű (1977, Csíkrákos templomkert), Kájoni János
portré (1971, Csíksomlyó), Márton Áron (márványszobor –
1988–1990, Gyulafehérvár, a papnevelde udvara), Bretter György
síremléke (1980, Kolozsvár, Házsongárdi temető), Bethlen Gábor
portré (márvány – 1978, Gyergyószárhegy, szoborkert), Feszület
és Mária szobor (1983–87, Tusnádfürdő).
Erdélyben több köztéri művet készített. Főleg közterekre
alkotott?
– Közterekre is alkottam, de ettől még nem nevezem
magam köztéri szobrásznak. Főleg egyházi megrendeléseim
voltak. Kivéve Bethlen Gábor-szobromat, mely a szárhegyi művésztelepen
készült. A csíkrákosi templomkertben látható Zöld Péter-emlékmű
vagy a Házsongárdi temetőben felállított Bretter György-síremlék
csak igen tág értelemben nevezhető köztéri alkotásnak. Nem véletlenül
mondta egyszer Gergely István kolozsvári szobrászművész:
„Ernő, te tulajdonképpen templomkerti szobrász vagy.”
Én faragtam az első Bethlen Gábor-szobrot Erdélyben
A köztéri szobrásznak mennyire „kötött” a keze?
– Szerencsére a megrendelők nem kötötték ki
egyetlenegy esetben sem, hogy milyen stílusban alkossak. Így
absztrakt szobrot készíthettem Zöld Péter pap emlékének. Ő
volt a madéfalvi veszedelem idején a székelyek vezetője. Az
osztrákok elfogták, megszökött és kiment a csángókhoz, majd
kegyelmet kapott, később Csíkrákoson temették el. Az ő munkásságának
erejét jelképesen ábrázoltam egy maggal, amelyből élet
fakad. Érdekes módon a szobrot többen úgy értelmezik, mint
egy világító gyertyát. Szerintem egy gyertya nem ilyen, de nem
zavar, ha valaki mást lát bele a műbe. Semmilyen visszajelzést
nem kaptam, hogy nem tartják jónak ezt az absztrakt alkotást.
Mivel Zöld Péter a székelység nagy egyénisége, ezért a március
15-ei koszorúzásokat az általam készített szobornál tartják.
Ez is azt mutatja, hogy nem kell annyira idegenkedni az elvontabb
ábrázolásmódtól az emlékművek felállítása kapcsán. Ha Zöld
Péter szobrom naturalista munka, vagy végletesen absztrakt
volna, akkor talán ma sem lenne érdekes, egy lenne a sok közül.
Így viszont egy különös jellel megjelölt hely, amit a település
lakói elfogadnak, és kedvelnek. Ez a legfontosabb. Ugyancsak
ilyen emlékmű egykori tanárom, a fiatalon elhunyt Bretter György
filozófus, esszéíró síremléke. Ő volt az a gondolkodó, aki
megértette velünk, hogy olyan, mint dialektikus materializmus
nem létezik. Szerinte vagy materializmus valami, vagy dialektika,
s nem lehet a kettőt összeegyeztetni. Így filozófus tanítványai
hegeliánusok vagy kantiánusok lettek. Mi, művészhallgatók
természetesen nem voltunk filozófusok, de Bretter György előadásait
hallgatva világossá vált előttünk, hogy a marxizmus nem egy végérvényesen
lezárt, megmásíthatatlan rendszer. Egészen különleges módon
jött az emlékmű ötlete. Bretter György még élt, amikor egy
lexikont véletlenül éppen az úgynevezett „negyedrendű görbe”
címszónál nyitottam ki, ami számomra a filozófus személyiségét
adta vissza. Egy olyan szimmetrikus-absztrakt kőbevésett emlékművet
készítettem a család felkérésére, amely lefelé szinte egy
alsó hurokkal belenyúlik a valóságba, fölfelé pedig megemeli
a plafont, a „tudásunk plafonját”. Az alsó hurokban lévő
vízszintes és függőleges találkozása utalás Itt és most című
cikkére. Ugyanez a motívum jelenik meg az emlékmű hátoldalán,
ahol egy rákos daganat elfedi a valóság – felismerés jelképének
egy részét.
Nem volt semmilyen kellemetlensége azután, hogy
1973-ban Bethlen Gáborról szobrot faragott?
– Erdélyben a kommunizmus idején ez az első Bethlen Gábor
ábrázolás, és ugyanez vonatkozik a később készült Márton
Áron szoborra is. Elkészítésük időszerűvé vált. Márton
Áron az erdélyi magyar kisebbség legnagyobb hatású képviselője
a 30-as évektől Szerencsémre semmilyen zaklatásnak nem voltam
kitéve miattuk. Talán ma már semmilyen jelentősége nincs
annak, hogy ezek az első szobrok voltak kiválóságainkról. De
akkor én nagyon fontosnak találtam, hogy nekik emléket állítsak.
A Bethlen Gábor szobrot Szárhegyen faragtam, ahol négy-öt évig
nevelkedett a későbbi fejedelem. Így, ha meg kellett volna
magyarázni, hogy miért pont oda került a szobor, akkor lett
volna hivatkozási alapom. Végül is nem kellett magyarázkodnom.
A szobor a kolostor területéhez tartozó kertben, szoborparkban
lett felállítva, így jogi értelemben nem nevezhető köztéri
alkotásnak. Ez azért lényeges, mert a köztéri szobrokra külön
törvények vonatkoztak. A Bethlen-szoborra latinul véstem föl a
nevet: Gabriel Bethlen.
Magyarul nem lehetett volna?
– Magát a nevet magyarul is fel lehetett volna tüntetni.
Azért döntöttem a latin mellett, mert a név után ez következett
volna: Princeps Transilvaniae Et Siculorum Comes. Számomra nagyon
lényeges lett volna, hogy a székelység szerepeljen, ha latinul
is, egy szobor feliratán. A szöveg betűit meg is írta Deák
Ferenc grafikusművész. Csakhogy ezután már nem hívtak meg a
gyergyószárhegyi alkotótáborba, s ezért nem tudtam a teljes
mondatot ráírni arra szoborra, amin még dolgozni szerettem
volna. Így maradt a művön csak a latin név.
Petőfi-szobromat eltávolíttatta a bukaresti tanfelügyelő
Tudtommal a Kájoni János-mellszobrot eredetileg nem Csíksomlyóra
szánta.
– Kájoni János nyomdaalapítónak, a „Cantionale
Catolicum „ szerzőjének mellszobrát egy évfordulóra készítettem,
és ki is állították a megyei tárlaton. Ez a portré a csíkszeredai
– ma Márton Áron nevét viselő – líceum folyosójára kerülhetett
volna, de olyanok voltak a körülmények, hogy meg kellett értenem,
értenünk, hogy felállítása nem ajánlatos. Végül a
nagytiszteletű csíksomlyói ferences atya, János atya vette
meg, és a kolostor udvarán áll ma is. Gipszből készült Petőfi-portrémat
pedig a Petőfi Iskola folyosójáról távolíttatta el egy Ürményi
nevezetű bukaresti tanfelügyelő. Felkeresett egy újságíró,
aki arra kért, hogy ezt a portrét ajándékozzam a kászoni kultúrháznak.
Igent mondtam, s azóta a Balássy-kúriában lévő szobor előtt
emlékeznek meg a kászoni iskolások a ’48-as forradalomról.
Említette, hogy főleg az egyháztól kapott megrendeléseket.
Ebből arra következtethetünk, hogy azok a magyar művészek,
akik nem voltak a rendszer kedvencei, csak egyházi megrendelésre
dolgozhattak?
– Ezt nem állíthatom. Erdélyben s egész Romániában közel
sem készítettek például annyi köztéri szobrot, mint
Magyarországon. Mint mindenhol, ott is sok mindennek kellett összejönnie,
hogy meg lehessen nyerni egy pályázatot. Mindenképpen a ritka
lehetőségek közé tartozott. Esetemben valahogy úgy alakult,
hogy az egyháztól kaptam a legtöbb megrendelést. Ennek nagyon
örültem. Tusnádon épült az első modern erdélyi templom, oda
Madonna szobrot és egy nagy feszületet faragtam. Beszélgetésünk
elején említettük a kötöttséget. A feszület készítése
tele van formai, ábrázolási kötöttséggel, de a kifejezés így
is nagyon változatos lehet. A tusnádi feszülettel nem a szenvedést
igyekeztem hangsúlyozni, hanem inkább a tudatos önfeláldozást.
Ahogyan Krisztus is tudta, hogy föláldozta magát az emberiségért,
úgy az erdélyi magyar értelmiségre is jellemző volt – abban
a korban – egyfajta önfeláldozás. Az elnyomás évtizedeiben
is a magyar közösség érdekében dolgoztak a művészek, tanárok,
orvosok, mérnökök.
A Mária Jézussal, a Petőfi, a Bethlen szobor mind
figurális alkotás. Mégis absztrakt szobrásznak vallja magát.
– A csíkszeredai újság ezzel a címmel jelentette meg a
velem készített interjút: „Absztrakt szobrásznak készültem”.
Valóban erre tettem föl művészi pályámat, az viszont még
mindig kérdés, hogy absztrakt művész lett-e belőlem. Számomra
igazi szellemi kalandot jelentett az absztrakt. Sokkal többet a
figuratív ábrázolásnál. Viszont az absztrakt szobroknál is
mindig a valóságból indultam ki. Átélem világunk különböző
jelenségeit, s azokat absztrakt formában szeretem megfogalmazni.
Az már más kérdés, hogy mi az a szellemi töltet és többlet,
ami miatt megéri, hogy hetekig, hónapokig dolgozzak egy szobron
úgy, hogy annak az elkészítés örömén kívül alig lesz más
hozadéka. Az egyetem elvégzését követően az volt a célkitűzésem,
hogy három nagyméretű absztrakt szobrot készítsek életemben.
Végül is kettő készült el, a Zöld Péter- és a Bretter-emlékmű.
Remélem, sor kerülhet a harmadikra is.
A sértettség, a lázadás, a tiltakozás nem művészeti
kategória
A mai magyar posztmodern alkotásokhoz képest az említett
két szobor nem is tűnik annyira absztraktnak.
– Bizonyára azért, mert az 1970-es évek absztrakt
gondolkodásmódjának megfelelve készültek el ezek a szobrok.
Mindegyik absztrakt munkám megmagyarázható, értelmezhető és
emberi. Korunk egyik nagy problémája, hogy az élet messze került
a művészettől. Ezért ne csodálkozzunk, hogy a modern alkotások
többségét nem szeretik. A sértettség, a lázadás, a tiltakozás
nem művészeti kategória. A főiskolán arra tanítottak bennünket,
hogy téves ideológiai alapon is születhetnek kiváló művek.
De csak akkor, ha az alkotáson átszűrődik valamilyen módon az
élet, s az életigenlés és az ábrázolás művészi formát ölt.
A magyarországi művészek a ’70-es és ’80-as években
a rendszer elleni lázadás miatt választották az absztraktot.
Így volt ez Erdélyben is?
– A korabeli erdélyi és romániai szemléletben nem
nevezték alternatívnak ezt a művészeti magatartást, nem volt
egy vagy-vagy-ként megjelenő állásfoglalás. Az volt a felfogás,
hogy művészet csak egy van, és vagy művészet valami vagy nem.
Teljesen elképzelhetetlen, hogy Brancusira úgy tekintsenek, mint
alternatív művészre. Munkássága szerves egységet képez az
egyetemes művészettel. Bartók sem alternatív – igen sokat
gondolkoztam rajta, hogy miért jöhetett létre ez az „alternatívozás”,
mintha lenne a művészetnek egy választható másik oldala.
Magyarországon nincs egységes művészeti kánon, a
hiperrealizmustól a totális absztraktig minden megtalálható.
Ez jelent-e valami nehézséget a befogadó számára?
– Mindenképpen.
Csak gondoljunk bele, hogy 30 évvel ezelőtt egész pontosan meg
lehetett határozni azt, hogy mi a giccs. Mára annyira
elterjedtek a giccses alkotások, hogy sokan kifejezésformának
tekintik. Elképzelhető, hogy azért vesznek annyi giccses tárgyat
az emberek, mert nem kedvelik azokat az alkotásokat, melyekből
az örökös panasz, a nyavalygás árad (egyéni mitológiák!),
és sokszor érthetetlenek is, s emiatt életidegenek. Ez lehet az
egyik oka annak, hogy alig látogatják a modern művészek kiállításait.
Említette többször is a főiskolát.
– A marosvásárhelyi művészeti középiskolába jártam,
s ott sokat tanultam Hunyadi Lászlótól, főleg a portrék elkészítésében.
Szervátiusz Jenő tanított mintázást az egyetemi előkészítőn.
Virgil Fulicea volt a mesterem a kolozsvári képzőművészeti
egyetemen, aki a monumentalitás felé próbálta tanítványait
irányítani.
Miért döntött úgy, hogy pedagógiát is végez?
– Ez nem volt választás kérdése, nem volt külön
pedagógia szak, hanem harmadévben tanítottak pedagógiát is,
mert az oktatásügy irányítói úgy gondolták, hogy legyen
ilyen felkészültségünk is, tekintettel arra, hogy kevés művész
tud megélni csak az alkotásból. A csíkszeredai művészeti
iskolában tanítottam.
Évtizedeken át Csíkszeredában élt. A város mennyire
pártolta a művészeket?
– Számos művész tevékenysége kapcsolódott Csíkszeredához.
Ők voltak a példaképek, a nagy elődök. A legjelentősebbek közül
megemlíteném Nagy Istvánt, Nagy Imrét, Szervátiusz Jenőt, Márton
Ferencet, de Szász Endrét is, akik hosszabb-rövidebb ideig tevékenykedtek
Szeredában. Portréik, tájképeik, szobraik megjelentek a csíkszeredai
polgári elit lakásaiban, gyűjteményeiben. A legjelentősebb műgyűjtő
Gál Feri bácsi volt. A XIX. század második felére általánossá
vált az igény a kortárs műalkotások iránt. Szokássá vált,
hogy a ballagó diákok festményt, szobrot vásároltak emlékként,
ajándékként tanáraiknak. Ez is növelte a művészek, a művészet
megbecsülését. A város, a megye vezetősége megépíttette a
modern Nagy Imre Galériát, művésztáborokat hozott létre,
amelyek közül a legismertebb a szárhegyi tábor, támogatta a Művészeti
Alapot galériák létrehozásában, műtermeket bocsátott a művészek
rendelkezésére és vásárlásaival támogatta a művészeket.
Nagy volt az érdeklődés a galériák egyéni kiállításai és
a Megyei Tárlat iránt.
Világjelenség, hogy a festők nevét jobban ismerik,
mint a szobrászokét. Ez nem zavarja?
– Nem zavar, hozzászoktam. Még jelenünkben is, ha egy
szobor felállításáról adnak hírt a médiumok, közlik a
megrendelő nevét, azt, hogy kik voltak jelen az avatáson, hogy
milyen beszédek hangzottak el, de az alkotót sokszor meg sem említik.
Néha a szobrász nevét zárójelben tüntetik fel. Ez nevetséges,
abszurd dolog. Úgy vélik, hogy nem a szobrász érdeme a szobor,
hanem azé a testületé, aki azt megrendelte. Így volt ez az
egyházi és a világi megrendelések esetében is.
Elbocsátottak, mikor beadtuk átköltözési kérelmünket
Ha kapott megrendeléseket, akkor miért döntött úgy
feleségével, Bakos Erzsébet textilművésszel, hogy áttelepülnek?
– A ’80-as évek
végén mindenki azt hitte, hogy sosem ér véget a diktatúra.
Arra gondoltunk, hogy Ceausescu halála után majd fia lesz az
ország vezetője, és semmi sem változik meg. Azt nem akartuk,
hogy gyerekeink abban a társadalomban, a teljes kiszolgáltatottságban
nőjenek föl. Egy jobb világot szántunk gyerekeink számára.
Ahogy beadtuk átköltözési kérelmünket, rögtön elbocsátottak
mindkettőnket az állásunkból. 1989 februárjában jöttünk át,
decemberben meghalt Ceausescu, s vele együtt a nevéhez köthető
totális diktatúra. Ha tudjuk, hogy egyszer véget ér ez a
korszak, biztosan nem indulunk el. Akik mostanában tüntetnek, és
azt hangoztatják, hogy Magyarországon diktatúra van, nem tudják,
hogy mi is valóban a diktatúra. Mi sajnos tudjuk, ezért
szerintem egy felelőtlen és másokat megtéveszteni akaró társaság
szervezi ezeket a tüntetéseket.
Mi várt önökre mint művészekre, mikor átköltöztek
Magyarországra?
– Tudtuk, ha átköltözünk, akkor valószínűleg le
kell mondanunk a művészetről. Még a ’80-as évek közepén
egyszer kijutottunk Nyugatra, s azt tapasztaltuk, hogy a galériák
konganak az ürességtől, s az a művész, aki nem tudott gyorsan
és ügyesen tehetsége, munkabírása, kapcsolatai révén előtérbe
kerülni, nem ment semmire. Mivel egyikünk sem ért az adminisztrációhoz,
nincs jó üzleti érzékünk, ezért beláttuk, nem lesz mit
keresnünk művészként Magyarországon. Barátaink segítettek
nekünk munkát találni. Feleségem Csömörön tanított
tizenhat évig. Én pedig sokáig szabadúszó voltam, restauráltam
és egyéb művészethez kapcsolható munkákat vállaltam el. Ez
1995-ig tartott, mikor kiderült, hogy a Képzőművészeti Alap
vagyonát elherdálták. Ezért kénytelen voltam elmenni tanítani
Újpestre, hogy meglegyen a nyugdíjam. A tanítás nagyon
keserves volt eleinte. Házat építettünk, tanítottunk; úgy
telt el 10-15 év, hogy nem végeztem rendszeres művészi tevékenységet.
Ez nagyon sok idő, de akkor sem szabad feladni. Installációim
is egy szellemi kényszer és a pályámon való továbbhaladási
folyamat termékei. S ezek sokszor nem találkoznak a közhangulattal,
sem a szakmai körök szemléletével. Nem tehetem meg, hogy azért,
mert tudom, hogy nem tetszik majd a zsűrinek, vagy a kurátornak
a művem, nem készítem el. Ez egy belső szellemi kényszer.
Erdélyben a híres gyergyószárhegyi alkotótábornak
volt a résztvevője. Magyarországi alkotótáborokba is járt?
– Nyugdíjasként tudtam csak ismét táborokba járni. Így
résztvevője lehettem a szárhegyi, a borospataki és bernecebaráti
alkotótáboroknak. Az utóbbit a XV. kerületi önkormányzat
tartja fenn azzal a szándékkal is, hogy anyagot gyűjtsön egy
majdan építendő múzeum számára.
Szinte sugárzik
önből a derű, míg mások ilyen helyzetben keserűen
nyilatkoztak volna.
– Erdélyből hoztam át azt a velem született mentalitást,
hogy minden körülmények között, megalkuvás nélkül, meg
kell tudni élni. Nem bánom, hogy ezt a pályát választottam,
attól függetlenül, hogy hiányzik belőlem az igazi ambíció,
s Magyarországon sem váltam igazán ismert művésszé.
Medveczky Attila
|