2015.06.05.
A
legősibb örömhír
Martos Levente Balázs: Márk evangéliuma
Nagy örömmel
vettem a kezembe az idei Szent István Könyvhét egyik újdonságát,
a Márk evangéliumát. Nem csupán az igényes, tudományos munka
miatt, hanem, mert a szerző évfolyamtársam volt az esztergomi
ferences gimnáziumban. Már 1988-ban, elsős korunkban megállapítottuk
róla – Arany János szavaival élve: „e fiúból pap lesz, akárki
meglássa!”. Jóslatunkban nem kellett csalatkozni. Martos
Levente Balázs nagy szorgalommal vett rész P. Barsi Balázs
ferences teológus úgynevezett kispapedzésein, s minden reggel
és este a diákkápolnában imádkozott. A könyv szerzője a Pázmány
Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karának elvégzését követően
Rómában és Jeruzsálemben tanult tovább, s 2010-ben teológiai
doktorrá avatták. Jelenleg a Győri Hittudományi Főiskola
Szentírástudományi Tanszékének tanára.
Márk evangéliuma
az Újszövetség második könyve. Tizenhat fejezetével a négy
közül a legrövidebb, és minden bizonnyal a legrégebbi is, Kr.
u. 70 körül keletkezett. Márk evangéliumát az egyház emlékezete
Péter személyéhez és tekintélyéhez kapcsolta, amikor szerzőjeként
az apostolfejedelem első leveléből (1Pt 5,13) ismert „Márkot”
tartotta számon. Péter szeretettel említi őt: „Márk, a
fiam.” Euszebiosz, aki Kr. u. a IV. században írta meg Egyháztörténetét,
korabeli tanúságtételre hivatkozva Péter tolmácsaként említi
Márkot. A szerző rámutat, hogy a középkor és az újkor előbb
kissé elhanyagolta, aztán meg különleges történeti értékkel
ruházta föl Márk tanúságtételét. Máté és Lukács tanító
gazdagsága vagy János bensőséges tanúságtétele mellett Márk
irata kissé színtelennek, rövidnek tűnt. A rövid elbeszélések
füzére felcserélhetőnek, esetlegesnek látszott, s a másutt
meg sem található többlet, például a tavon való átkelés háromszori
elbeszélése, a kenyérszaporítás kettős emlékezete, olyan fölöslegesnek
minősült, amelyről már Máté vagy Lukács is lemondott. Az újkori
történeti érdeklődés mindenesetre igyekezett a szükségből
erényt kovácsolni, amikor azt állította, hogy talán éppen ez
a rövidség volna a második kánoni evangélium eredetiségének,
hitelességének fontos jele.
Ha korát tekintve
ősibb, és a másik két szinoptikus evangélista – Máté és
Lukács – is ezt használta fel és alakított át, akkor közelebb
áll magához a forráshoz, a történeti Jézushoz, akinek
felkutatását különösen a XIX. és a XX. század tudósai
tekintették elsődleges céljuknak. (A szinoptikus elnevezés
alapjául az a megfigyelés szolgál, hogy e három evangélium
oly mértékben hasonlít egymásra – különösen, ha
figyelembe vesszük a Jánostól való különbözőségüket –,
hogy szövegüket akár egymás mellé is lehet írni három hasábban,
amely így együtt olvasható.) Ha korban Márk evangéliuma a legősibb,
az egyben azt is jelenti, hogy ez az irat az evangélium műfaj
első képviselője. Márk azzal teremtette meg az evangélium új,
keresztény műfaját, hogy ezen a néven összefoglalta, amit Jézus
életéről felkutatott a számára szóban vagy írásban
rendelkezésre álló ősegyházi források alapján, illetve talán
részben saját kutató igyekezetének gyümölcseként. Szerkesztő
munkájával létrehozta azt a keretet is, amelyben Máté és Lukács
közvetlenül követte őt: Jézus életét, mint Galileából
Jeruzsálembe tartó utat beszélte el, amelynek kezdetén
Keresztelő János tanúskodik, s amelynek vége Jézus kereszthalála
és feltámadása. János evangélista bátrabban eltér a Márknál
megjelenő rendtől, de lényegében ugyanarról az eseményről
tanúskodik: a galileai Jézus Jeruzsálembe megy, és ott Isten
tervének megfelelően, de emberi gonoszság miatt meghal, majd
Isten erejéből feltámad. Az evangélium tehát egyszerre egyéni
alkotás, Márké, Mátéé, Lukácsé vagy Jánosé, s ugyanakkor
az ősegyház tanúságtétele, mert ez az ősegyház őrizte
azokat az igen korai hagyományokat, amelyekből az evangéliumok
épültek. Az evangélium történeti műfaj, amelynek a történeti
tényeken túlmutató teológiai mondandója van. Bár leginkább
egy életrajzra hasonlít, valójában nem életrajz, inkább a Názáreti
Jézus életének jelentőségét tárja fel. Célja nem az események
puszta rögzítése, hanem az eseményeken át Jézusnak, az Isten
Fiának, Isten végső kinyilatkoztatójának bemutatása, mégpedig
olyan módon, olyan összefüggésben megmutatva őt, ahogy személye
és műve az egyházban továbbra is jelen van. Az evangélium címzettjei
tehát olyan olvasók, akik döntöttek Jézus mellett, vagy legalábbis
nyitottak arra, hogy megismerjék, s így felismerjék benne az
„örömhír” meghozóját, Isten küldöttjét.
Martos atya úgy véli,
hogy a
mai Márk-evangélium
-kutatás rendkívül gazdag, s miközben örököse és folytatója
a korábbi irányzatoknak, kétségkívül sajátos hangsúlyok
szerint érvel. A különböző irodalmi hagyományok elkülönítői
fenntartják álláspontjukat, miszerint az evangélium szerkesztője
elsősorban Jézus szenvedéstörténetével kapcsolatban írásban
is rendelkezésre álló, korábbi elbeszélést használt fel,
amelyet a maga szándéka szerint némileg tovább alakított (Mk
14–15., esetleg 11–15. fejezetek). Az evangélista talán a szájhagyományban
kiforrott egységként ismertette azokat az elbeszéléséket,
amelyekben Jézust a Galileai-tó partján találjuk, elsősorban
az evangélium 4–5. fejezetében. Szerkesztői tevékenysége
azonban korántsem annyira esetleges és véletlenszerű, ahogy
azt korábban sejteni engedték. Elbeszélésében tudatosan hoz létre
nagyobb összefüggéséket, apró változtatásokkal ismétli motívumait,
amelyek így összefüggő elbeszélő stratégiát hoznak létre.
Az egyes hagyományok elkülönítése azért is fontos, mert általa
az evangélium hitelessége melletti érvek is nagyobb súlyt
kapnak. Ha Márk evangéliuma 70 körül már készen volt, a
szenvedéstörténet korai írott formáját talán már a 40-es
évekre, a szájhagyományban megszilárdult egységeket az 50-es
évekre datálhatjuk. Az evangélista szerkesztői tevékenysége
és Jézus életének tényleges időszaka között ilyenformán
konkrét lépéseket azonosíthatunk, amelyek a hagyomány átadásának
megbízhatóságát, hitelességét hihetővé teszik. A kutatói
közvéleményben nincs valódi konszenzus azzal kapcsolatban,
hogy egyáltalán lehetséges-e, illetve milyen módon lehetséges
a szöveg szóbeli és irodalmi előtörténetét az általános
fogalmaknál pontosabban és részletesebben feltárni. A történeti
háttér is nagyban foglalkoztatja a tudósokat. Úgy tűnik, hogy
Márk evangéliuma kétszeres értelemben is egyfajta válságban
keletkezett. Történeti tény, hogy a Krisztus-hívők fiatal közössége
a Néró-féle üldözésben, a 60-as évek Rómájában súlyos
próbatételen esett át. Meghaltak első oszlopai, olyan személyes
koronatanúi, mint Péter és Pál, s miközben új alakot kellett
öltenie az eleven tanúságtételnek, a közösség belső
megosztottsága is érzékeny sebként jelentkezett az üldöztetés
után. A római közösséget a császári önkény fenyegetése,
a palesztinai híveket talán a zsidó háború szörnyűségei
vezették arra, hogy hitük forrásait keressék. Másrészt a
birodalom területén lassan mindenüvé eljutó Krisztus-hívőknek
az evangélium zsidó eredete és „pogány”, vagyis nem zsidó
jelene között is átmenetet kellett találniuk. Jézus tanításának,
a feltámadt Isten Fia valóságának olyan igazságát keresték,
amely megszólítja és rendezi a pogány világot is. Milyennek látjuk
a jövőt, milyen lehet a jövőnk, ha világot itt is, ott is háborúk
fenyegetik, ha a hatalom újra meg újra olyanok kezében összpontosul,
akik másokat tipornak le, hogy uralkodhassanak? – Ezekre a
minden korban aktuális kérdésekre keresi a választ Márk evangéliuma,
s minden titokzatosságával együtt abban a Jézusban találja
meg, akinek eljövetele és útja új hatalmat, sajátos
diadalmenetet ígér. Bár szenvedésén át visz, ez az út
Istentől jön és Istenhez vezet, akinek minden lehetséges, s
aki a világ valódi, végső bírája lesz. Az utóbbi évtizedek
kutatói azzal a Márk evangélistával is szívesen foglalkoznak,
aki nemcsak teológus, az őskeresztény hagyományok első összefoglalója,
és nemcsak erkölcsi zseni, az alázatos Jézus-követők szószólója,
hanem ügyes elbeszélő is. Azért rendeli olvasóját Jézus
mellé, a tanítványok sorába, hogy az elbeszélés végére
otthagyja őt egyedül, Jézus üres sírja mellett, s így készítse
elő személyes döntését. Az olvasónak el kell döntenie,
vajon merre indul a csodák, a tanítás, a kereszt, s végül az
üres sír tapasztalata után? Az elbeszélő azért engedi Jézust
titkosan és gyorsan cselekedni, hogy személye és hatalma egyre
komolyabb kérdést jelentsen az olvasónak.
A kötet teológus
szerzője kiemeli: az evangélium, vagyis örömhír, elsősorban
és kifejezetten Jézus Krisztusé, de róla négy alakban tesz
tanúságot a négy evangélista. Márkot előbb a sassal, majd a
IV. századtól fogva immár véglegesen a feltámadást és erőt
sugárzó szárnyas oroszlánnal kapcsolta össze a keresztény
hagyomány. Az evangélium és az evangélista szimbólumává vált
oroszlán a keresztények számára Jézus Krisztus jelképe, és
világosan fejezi ki személyének és titkának központi helyét
az evangéliumban. Jézus Krisztus maga „Júda oroszlánja”
(Jel 5,5), „aki immár legyőzte a halált, s aki nem földi,
hanem égi természetű, szolgáló hatalommal győzi le a világot…”
Márk Jézusa „eleven és gyors, határozott és titokzatos,
hatalmas és alázatos, egyszerre gondos gyógyító és türelmes
tanító. Ő az Isten Fia, ahogy arról az Atya tanúskodik a
keresztségben és a színeváltozás hegyén (Mk 1,11; 9,7), és
ahogy azt a római százados megsejti a kereszthalál pillanatában
(uo. 15,39).
Martos Levente Balázs
elemzésében rámutat arra, hogy Jézus útja az emberi elképzelést
felülmúló út, „ahogy Isten útja is felette áll minden
emberi elképzelésnek is.” Ezt az utat csak iránta való
teljes nyitottsággal, Jézus személyét csak teljes bizalommal
fogadhatja el a vele találkozó személy. „A bensőnek kell átváltoznia,
különben az ember inkább ellenkezést tapasztal”, ahogy azt Márk
evangéliuma példákkal érzékelteti: (keményszívűség: 3,5;
érzéketlen szív: 6,52; 8,17). Jézus szavainak ereje, hatalma
van, amely az ördögűzésekben és gyógyításokban mutatkozik
meg. „Isten országa, amely az ő evangéliumának lényege, a
betegségben, illetve a gonosz rabságában sínylődők számára
bizonyul legkézzelfoghatóbbnak.” Lévi meghívását
(2,13–17) bemutatva a kötet írója hangsúlyozza: Jézus
magatartásának belső logikája Isten országának hirdetése és
megvalósítása. Ennek az országnak címzettje kivétel nélkül
mindenki, „aki nyitott Isten Jézusban megnyilvánuló akaratára,
azaz kész arra, hogy higgyen az evangéliumban és megtérjen.”
Jézus egyfelől saját tanítványi köréhez hívja a korabeli társadalomból
addig bűneivel „kitűnő” vámszedőt, Lévit, másfelől éppen
az ő személyén keresztül mutatja meg jóindulatát a többi
hasonló sorsú és életű emberrel szemben.
A tanítványok
oktatása című fejezetet (9,33–50) analizálva Martos Levente
Balázs kiemeli, hogy mindenkinek a szolgája Jézus lesz, aki
„nem azért jött, hogy szolgáljunk neki, hanem hogy ő szolgáljon,
és életét adja váltságul sokakért.” Maga helyébe viszont
egy kisgyermeket állít, szimbolikus cselekedettel, hiszen abban
a korban a gyermekek a társadalom jog nélküli tagjai voltak. Jézus
ezzel egyfelől a gyengék iránti szeretetét fejezi ki, amellyel
ő maga viseltetik irányukban, másfelől az Atya szeretetét,
amellyel a világban lévő gyermekeit „körülveszi, magához hívja,
elcsitítja. Az igazi szolgálat mások befogadása, a bármilyen
értelemben kicsinyek, kiszolgáltatottak elfogadása, megerősítése,
növekedésük segítése – ezért küldte az Atya a világba a
Fiút, s ezért küldi a Fiú is a tanítványokat a világba.”
A Jézus szenvedését, halálát és feltámadását leíró nagy
egységet (14–16) tanulmányozva Martos Levente Balázs kifejti:
az evangélium összefoglaló értelme a kereszt alatt álló százados
kijelentésének első mondata: „Valóban Isten Fia volt”
(15,39). Jézusnak „valóban szenvednie kellett, valóban meg
kellett halnia, és valóban fel is támadt”, amint azt többszörösen
is megmondta, s amint tettei nyomán felismerték követői. Jézus
valóban az Isten Fia, „mégpedig az evangélium egészét
tekintve abban a teljes értelemben, amely túlmutat a hívő zsidó
várakozásokon, az igaz ember Istennel való barátságán, és túlmutat
a pogány százados elképzelésén is a földi hatalmasságok
megistenüléséről. Valóban ő a szeretett Fiú, valóban ő a
Lélekben keresztelő, valóban ő a földbe hulló, életet hozó
búzaszem. Valóban ő az, aki sokakért odaadta az életét, hogy
Isten sokak számára az élet forrásává tehesse.”
Az evangélium két
utolsó mondata – „Az Úr Jézus, miután szólt hozzájuk, fölment
a mennybe, elfoglalta helyét az Isten jobbján, ők meg elmentek,
s mindenütt hirdették az evangéliumot. Az Úr velük volt munkájukban,
és tanításukat csodákkal kísérte és igazolta”
(16,19–20) – pedig jelzi, hogy Jézus szava valóra vált:
megdicsőült, felvétetett az égbe. „Isten jobbjára ült,
mert Isten, a világmindenség királya már az ószövetségi, sőt
egyiptomi eredetű elképzelések szerint úgy avatta be választottját
teljhatalmába, hogy jobbjára ültette őt.” Jézus nem egyszerűen
Dávid fiaként, hanem Messiásként ült Isten jobbjára, s ezzel
„Isten hatalmas Fiának bizonyult”, ahogy azt a Római levélben
olvashatjuk (1,3–4). Martos Levente Balázs rámutat: Jézus
uralma valósul meg azokban is, „akik követségében járnak. A
csodák és jelek közé értjük a megtérést és a misszió
folytatását is, a világ végéig, minden teremtménynek.”
Martos Levente Balázs
monográfiájában ókori forrásokra és a legújabb kutatásokra
alapozva mutatja be a Márk-evangélium szerzőjét, a mű
keletkezésének korát, illetve szól az irat céljáról, műfajáról,
irodalmi minőségéről is. A könyv a Szent István Társulat
Bibliakommentárok című sorozatának hatodik köteteként jelent
meg. A sorozatot az idén március 15-én Széchenyi-díjjal kitüntetett
Rózsa Huba teológus professzor szerkeszti.
(Martos Levente
Balázs: Márk evangéliuma; Szent István Társulat, 2015)
M.A.
|