2015.06.05.
A
holokauszt fia siker
Most tulajdonképpen
boldog méltatást kellene írnom a nagy sikerről. Hogy a Saul
fia című film tarolt Cannes-ban, hogy kiderült Andy Vajna mégiscsak
ért a filmhez, tudja, kinek kell adni a támogatást. Elsőfilmes
kapott 340 milliót, megcsinálta a filmet és nyert.
Komoly fricska ez
a fanyalgóknak, kiderült, hogy az Ascher–Schilling–Tar
tengelyen köpködők nem csak alkalmatlanok, de hazudnak is.
Vajna már a második sikerprodukciót finanszírozza elsőfilmessel.
Van szeme hozzá.
De mégsem lehet
felhőtlenül kacarászni, hogy tessék, a rikácsolás ellenére
a kormány elképzelése a jó, mint oly sok más területen.
Nem láttam a
filmet, biztosan jó, mint ahogy Kertész Imre is jó író, és
Szabó István Mephistója is jó film. A rossz érzéseim kiváltói
nem az alkotók, a film, a finanszírozás, vagy a siker. A rossz
érzés kiváltója az alkotói szabadság tudatos, manipulatív
és politikai célokat szolgáló korlátozása. A szocializmusra
emlékeztető kategorizálás, a támogatott, tűrt, tiltott kategóriák
továbbélése.
Éppen csak a tiltás
most nem fogalmazódik meg, nem mondja senki, hogy szó sincs róla,
erről a témáról nem lehet filmet készíteni, erről viszont
kell, nincs dramaturgiai tanács, nincs Aczél György. Ennél a
mai módszer lényegesen kifinomultabb, nemzetközibb és pusztítóbb.
A tűrt és
tiltott kategóriában alkotó magyar művészek sikertelenségre
vannak ítélve. Még akkor is, ha sikeresek. A paradoxon feloldást
kíván. Az európai művészeti világban Magyarország szerepe
csekély. Mi itthon azt hisszük, hogy világraszóló művészeink
vannak, de más európai országokban Puskáson kívül egy magyar
alkotó – amennyiben Puskást elismerjük a labda művészének
– sem jutott át, senki sem örvend általános ismertségnek.
Persze művészeti körökben ismernek néhány alkotót, de közel
sem annyit, mint azt mi gondolnánk.
Ma Magyarországról
alkotással berobbanni az európai kulturális közegbe tulajdonképpen
egyetlen témával lehet. A holokauszttal. Ennek elsődleges oka,
hogy míg a cseh, lengyel, román, szerb művészeti élet természetesnek
veszi, hogy cseh, lengyel, román, vagy szerb témákkal
foglalkozzon, addig a magyar alkotók felett ott lebeg egy hártya,
melyet kritikusok, intézményvezetők, oktatók és kultúrhatalmasok
választanak ki mirigyeikből és mely összenyálaz minden alkotást,
mely témáját tekintve magyar.
Valódi, a magyar
élettel vagy múlttal foglalkozó alkotás legalábbis gyanús.
Rudolf Péter Kossuthkiflijét már azelőtt összeköpködték,
hogy képernyőre került volna. Hiába szereti mindenki Rudolf Pétert,
hiába jó a sorozat, hiába minden. A témaválasztás kiütötte
a sorozatot, még akkor is, ha legkisebb mértékben sem mondható
„magyarkodónak”.
A producerkedés lényege,
hogy a finanszírozó sikerre törekszik. Az alkotók túlnyomó többsége
szintén sikerközpontú, ritka az olyan művész, aki nem csak
mondja, de tényleg önmagáért az alkotásért dolgozik. Ilyen körülmények
között érthető, sőt természetes, hogy a sikertéma felé
igyekszik mindenki.
Ha pedig ez így
van, akkor a nemzetközi siker biztosítása érdekében tulajdonképpen
a magyar művészet átállhatna kizárólag a holokausztot
bemutató alkotásokra. Igaz, a holokauszton kívül történt a Kárpát-medencében
ez-az az elmúlt ezer évben, de hagyjuk az Árpád-ház uralkodóit,
a tatárjárást, a törököt, szabadságharcainkat, háborúinkat,
hódításainkat és vereségeinket, aljas és nagy embereinket,
lelki defektusainkat és nagyszerű gondolatainkat. Maradjunk meg
a holokauszt feldolgozásánál, mert az a kifizetődő. Ha az
iszlám művészetnek elég a Korán, akkor mit fanyalgunk, elégedjünk
meg a holokauszttal!
A fenti okfejtés
természetesen antiszemitának minősíttetik. Pedig nem az. Nem a
zsidók és mások ellen elkövetett bűnök feldolgozása miatt
ágálunk. Hanem a valódi alkotói szabadság mellett. Mert nem
az az alkotói szabadság, ha műpénisszel énekeljük a
Himnuszt, és nem is az, ha néhány magát liberálisnak gondoló
kultúrsmasszer dönt minden pénzről. Nem az a szabadság,
amikor a politika felteszi a kezét, és elfelejti támogatni a
magyar művészetet, vagy nincs világos elképzelése arról,
hogy kikkel és milyen értékek mentén kívánja támogatni a művészetet.
Az alkotói
szabadság az, amikor az alkotás minősége és mélysége indukálja
a sikert, és nem a megmondóemberek euróban kifejezhető ízlése.
Utóbbi egyszerűen kultúrdiktatúra akkor is, ha nem lehet a
diktátort egy személyben megnevezni.
Mindezekkel együtt
gratulálunk az alkotóknak és reméljük, hogy egyszer
Cannes-ban, Berlinben vagy akárhol egy, a magyar élet más
aspektusaival foglalkozó alkotás is sikerre számíthat.
Csorja Gergely
|