2015.06.05.
A magyar gazdaság teljesítménye
Voltak
olyan időszakok, amikor nem volt felelős állami gazdálkodás,
ennek lett az eredménye az eladósodottság. Emiatt veszélybe
kerültek az uniós források, magas kamatokkal keltek el az állampapírok.
Most, hogy a kormány benyújtotta Magyarország Konvergencia
Programját és a Nemzeti Reform Programot az Európai Bizottságnak.
Banai Péter Benő államtitkárt kérdezzük a költségvetésről
és az államadósságról.
Mennyiben más ez a
konvergencia-program, mint az előző?
– Alapvetően más a makrogazdaság és az államháztartás
helyzete, mint öt évvel ezelőtt. A 2008–2009-ben kibontakozó
gazdasági válság az egész világgazdaság peremfeltételeit
radikálisan megváltoztatta a korábbi évekhez képest, és
ennek Európa számos államában, így Magyarországon is nagyon
drasztikus következményei lettek. A magyar államháztartás
kifejezetten rossz állapotba került: jelentős volt az államháztartási
hiány, eladósodott az állam és a lakosság nagy része, főleg
devizahitel formájában. Csekély volt a gazdasági növekedés mértéke,
és a foglalkoztatás aránya is csökkent. Tehát egy igazán nehéz
helyzetben lévő országot sújtott a gazdasági válság. Ezért
2010-ben az Orbán-kormány elsődleges feladata a válságkezelés
volt, s ez nyilván tükröződött a 2010–2011-es
konvergenciaprogramban, valamint az akkori intézkedésekben. A válságkezelés
időszaka lezárult, amit a múltbeli tényszerű adatok is alátámasztanak.
Ezek közül az egyik mutató az államháztartás hiánya. A
2000-es évek közepén egymást követte hat olyan év, amikor az
uniós tagállamok közül nálunk vagy a legnagyobb, vagy a második
legnagyobb volt a deficit. Ennek következményeként az államadósság
mértéke 80 százalék fölé emelkedett. Ehhez képest az elmúlt
években – elég komoly erőfeszítések árán – sikerült 3
százalék alá csökkentetni az államháztartás hiányát, s az
államadósság mértéke csökkenő tendenciát mutat. Ennek is köszönhető,
hogy lezárult a túlzottdeficit-eljárás. Az Eurostat-adatok
alapján 2011-hez képest igen kevés ország tudta csökkenteni
az államadósságát. Ez az egyik nagy mutatószám, ahol jelentős
javulást láthatunk, s ez is bizonyítja, hogy teljesen mások
most a feltételek, mint 2010-ben. A reálgazdasági folyamatok változása
a másik jelentős mutató. Mára a növekedési arányok európai
szinten is jók, és ezen belül a magyar gazdasági növekedés
2013-as és a 2014-es 3,6%-os mutatója igen kedvező volt. 2015-ös
gazdasági növekedésünk nemcsak a kormányzat, hanem az elemző
intézetek szerint is 3 százalék körül alakulhat. A reálgazdasági
mutatókat illetően a foglalkoztatást kell kiemelni. A 2000-es
években, a válság időszakában rendkívül alacsony volt a
foglalkoztatási ráta. Ezen a téren szintén jelentős változást
sikerült elérni. 2015 első negyedévében 2010 hasonló időszakához
képest hazánkban majdnem 440 ezer fővel többen dolgoznak. A
plusz foglalkoztatottság a legnagyobb arányban a versenyszférában
valósult meg. Ez is azt mutatja, hogy most egészen mások a
gazdasági peremfeltételek, mint 2010-ben. Már nem az államháztartás
konszolidációjára kell koncentrálnunk, nem is arra, hogy a
nagy ellátórendszerekben milyen átalakításokat hajtsunk végre,
vagy hogy megteremtsük a fegyelmezett államháztartási gazdálkodás
és gazdasági növekedés jogszabályi alapjait – hiszen ezek
megvalósultak az új Alaptörvénnyel, a stabilitási törvénnyel,
valamint az új önkormányzati törvénnyel –, hanem a korábbiaknál
sokkal stabilabb reálgazdasági és államháztartási alapokra történő
építkezésre fókuszálhatunk. Mindez a 2015-ös
konvergenciaprogramból is kitűnik.
A konvergenciaprogram 2018-ig szól. Ez alatt a három
év alatt, hogy lesz a közfoglalkoztatottnak újra munkája?
– Alapvető célunk, hogy mindenkinek legyen munkája, ami
nem csak a gazdaság, hanem az egészséges társadalom működése
szempontjából is lényeges. Egyértelmű, hogy akinek van munkája,
teljesen más lelkülettel él, mint aki szeretne, de nem tud
sehol sem elhelyezkedni. A konvergenciaprogram azzal számol, hogy
a gazdasági növekedéssel fokozatosan bővül a versenyszféra
foglalkoztatottainak száma. De azt is gondoljuk, hogy az elkövetkezendő
években nem tud akkora növekedés megvalósulni, hogy a
versenyszféra felszívja azt a réteget, amely munkaképes és
dolgozni szeretne. Éppen ezért a versenyszférában történő
foglalkoztatás mellett a Startmunka-programokat is kiszélesítjük.
Azzal számolunk, hogy a Startmunka-programban munkához jutók száma
fokozatosan növekszik 2018-ig; a jövő évi költségvetési
tervezetben például 70 milliárd plusszal számolunk az idei
kiadási szinthez képest. Jelenleg 10 százalék körüli azoknak
az aránya, akik a közmunka után a versenyszférában tudnak
elhelyezkedni. Szeretnénk, ha ez a mutató magasabb lenne, de amíg
ez nem lehetséges, addig a közmunka keretében kell értelmes
munkát adni az e területen dolgozók számára. A
konvergenciaprogram becslést is tartalmaz a foglalkoztatottak számának
alakulására. Mivel a foglalkoztatási mutató nagymértékben függ
az európai környezettől, ezért felelőtlenség lenne pontos számot
mondani, de több százezres bővülést tartunk reálisnak.
Mit tesznek a
feketegazdaság visszaszorítása érdekében?
– A feketegazdaság visszaszorítása minden ország célja.
Az EU-ban léteznek olyan fórumok, melyeken a feketegazdaság
elleni kérdésekről egyeztetnek a tagállamok. Sajnos eddig
egyetlenegy országban sem sikerült teljes mértékben megszüntetni
a feketegazdaságot. Magyarországon csupán becslések készültek
a feketegazdaság arányáról. Pozitívum, hogy a becslések
alapján olyan intézkedések születtek, melyek által a fekete-
és szürkegazdaság aránya csökkent. Az egyik lényeges jogszabály
a fogyasztási és forgalmi szabálytalanságok kiszűrésére irányult,
ez pedig az online pénztárgépek rendszerének bevezetése. Az
áfa területén a számlaösszesítők alkalmazásával és több
más lépéssel próbáltuk a feketegazdaságban eltitkolt jövedelmeket
fehéríteni. Az online pénztárgéprendszer költségvetési bevételi
hatása 100 milliárd forintos nagyságrendű. Ennek a rendszenek
a kibővítését a kormány elviekben eldöntötte. Ez a bővítés
szóba jöhet például a taxisoknál, a fodrászoknál, valamint
a kozmetikusoknál. Azt is tudjuk, hogy a foglalkoztatók sokszor
nem vallják be a valós jövedelmet; sokakat minimálbérrel
jelentenek be, majd zsebbe fizetnek az alkalmazottaknak. Ezért
vezettük be a személyi jövedelemadó rendszer átalakítását,
amelynek szintén volt fehérítő hatása, mert az egykulcsos
rendszer nyomán mindenkinek 16 százalékos adót kell fizetni.
Így már nem éri meg a munkáltatóknak az, hogy zsebbe
fizessenek az alkalmazottaknak a minimálbéren felül.
Mindemellett a jövőre életbe lépő élő sertés tőkehús áfacsökkentésének
is lehet fehérítő hatása.
Az ellenzék szerint nem növekszik a közalkalmazottak
bére.
– Az adócsökkentésnél és a plusz kiadások teljesítésénél
fontos szempont, hogy a felelős állami gazdálkodás továbbra
is megvalósuljon. Voltak olyan időszakok, amikor ezekre úgy került
sor, hogy annak nem volt meg a fedezete. Ennek az eredménye a
jelentős mértékű eladósodás lett. Akkor veszélybe kerültek
a Magyarországnak jutó uniós források is. Emellett az állam
finanszírozási költsége rendkívül magas lett. Miután a
magyar állam jelentős mértékben eladósodott, az állampapírokat
rendkívül magas kamatszinten finanszírozták azok, akik hajlandóak
voltak megvenni azokat. Ez azért problémás, mert a kamatokat a
magyar állampolgároknak kell kifizetniük. Értem, s megértem,
hogy minden közszférában dolgozó a jelenlegi kereseténél többet
szeretne hazavinni. Ahogy azt is, hogy minden állampolgár
kevesebb adót szeretne fizetni. De azt gondolom, hogy csak akkor
hozhat felelősen adócsökkentésről vagy béremelésről döntést
az Országgyűlés, ha ezeknek a többletkiadásoknak megvan a
fedezetük. Emellett az elmúlt évek eredményei alapján most már
a közszféra több területén úgy kerülhetett sor a bruttó bérek
emelkedésére, hogy azoknak megvolt a fedezetük. A pedagógusoknál
indult el 2013-tól egy nagyon jelentős béremelés. Ezt megelőzően,
2012-ben az egészségügyben dolgozóknál történt béremelés.
Idén pedig a háziorvosok kapnak mintegy tízmilliárd forintos többletforrást.
Ez a program jövőre is folytatódik újabb tízmilliárd
forinttal. A szociális szférában dolgozóknál 2014 elejétől
pedig bérpótlék áll rendelkezésre. Ilyen pótlékokat a
fegyveres testületeknél dolgozóknál is bevezettünk. A
legjelentősebb emelésre ezen a területen idén júliustól kerül
sor. A kormánytisztviselők 2016-ban kaphatnak jelentősebb béremelést.
Tehát a különböző területeken, a gazdaság teherbíró képessége
alapján már megvalósult a béremelés, s ez a következő években
is folytatódik. Nemcsak a bruttó bér, hanem az adójogszabályok
is meghatározzák azt, hogy ki mennyi nettó jövedelmet visz
haza. Ilyen szempontból 2016-ban minden foglalkoztatott nyertese
lesz a jövő évi költségvetésnek és adóváltoztatásnak,
hiszen a személyi jövedelemadó kulcsa 15 százalékpontra csökken.
Egyes közgazdászok szerint az államadóság
szintjét jogszabály módosítás nélkül nem lehet 70% alá csökkenteni.
Ehhez pedig kétharmados többség szükséges.
– Feltételezéseink szerint a következő években a
magyar gazdaság növekedésének üteme meghaladhatja az uniós
átlagot – hasonlóan a tavalyi vagy a 2015-ös évhez. Ha ez
megvalósul, akkor az már önmagában az adósságunk GDP-arányos
csökkenését eredményezheti, aminek alapfeltétele a
fegyelmezett államháztartási gazdálkodás. S hogy kell-e ehhez
törvénymódosítás? A gazdasági növekedés elősegítéséhez
vagy az optimális költségvetési mutatók megtartásához nem
kell törvénymódosítás. Abban egyetértek a közgazdászokkal,
hogy szükséges a stabilitási törvényben szereplő adósságképlet
módosítása. Az Alaptörvény meghatározza, hogy a mindenkori
kormánynak olyan költségvetést kell készítenie és végrehajtania,
amely az államadósság csökkenését eredményezi. A stabilitási
törvény pedig azt a képletet határozza meg, amely leírja,
hogy konkrétan milyen mértékben szükséges ezt a csökkentést
megvalósítani. A jelenlegi képlet adott esetben túlságosan is
szigorú költségvetés tervezését tenné szükségessé, amely
nem tudná a gazdasági növekedést és a munkahelyteremtést
kellő mértékben támogatni. Ezért a kormány javasolja majd az
országgyűlésnek a stabilitási törvényben szereplő képlet módosítását.
Ehhez elegendő a képviselők több mint felének a támogatása,
tehát nem kétharmados törvényről van szó.
Mikorra várható a
program brüsszeli véleményezése?
– A határidők minden tagállam vonatkozásában
azonosak. A konvergenciaprogramot az eurózónán kívüli tagállamoknak,
míg a stabilitási programot az eurózóna tagjainak kell benyújtaniuk.
Az Európai Bizottság az egyes programokról értékelést, ajánlást
fogalmaz meg, amelyet a pénzügyminiszterek és a gazdasági
miniszterek tárgyalnak meg július közepén. Ezt követően az
állam- és kormányfők veszik napirendre az ajánlásokat július
végén. A Bizottság a múlt héten tette közzé saját gazdasági
előrejelzését, amelyben felfelé változtatta a magyar gazdaság
növekedési kilátásait. A kormány és a bizottság a főbb irányokat
illetően azonosan látja a folyamatokat. 2015-re Brüsszel 2,8 százalékos
növekedéssel számol, míg a magyar kormány 3,1 százalékkal.
Mind a két szám 3 százalék körüli, sőt egyes hazai és külföldi
elemzők akár 3,5 százalékos növekedést is elképzelhetőnek
tartanak. Az államháztartásra vonatkozóan a kormány 2015-re
2,4 százalékos hiánnyal, míg a Bizottság 2,5 százalékkal számol.
2016-ben pedig magyar részről 2 százalékos deficit, Brüsszel
számításai szerint viszont 2,2 százalékos hiány várható.
Tehát a bizottság kissé pesszimistább, de azt elismeri, hogy a
hiány alacsonyabb lesz idén, mint a tavalyi.
Mit tartalmaz a
reformprogram, s mennyiben van összhangban a
konvergenciaprogrammal?
–Minden tagállamnak az úgynevezett európai szemeszter
keretében áprilisban kell benyújtania mind a makrogazdasági államháztartási
folyamatokra koncentráló konvergencia- vagy stabilitási
programot – attól függően, hogy az adott tagállam tagja-e az
euró övezetnek, avagy sem –, mind pedig a strukturális átalakításokat,
a növekedést meghatározó tényezőket bemutató
reformprogramot. Az utóbbi vázolja, hogy a növekedéshez a
foglalkoztatás milyen mértékben járul hozzá. A két
dokumentumnak összhangban kell lennie egymással.
Medveczky Attila
|