2015.06.12.
Csak modern eszközökkel
ábrázolhatunk hitelesen
A kortárs művészek többsége eltávolodott a társadalomtól
Restyánszki
Attila szobrászművész 1978-ban született a Borsod-Abaúj-Zemplén
megyei Szikszón. 2003-ban diplomázott jeles minősítéssel a Képzőművészeti
Egyetemen.
Mesterei: Máger
Ágnes festőművész, Farkas Ádám szobrászművész, Gulyás
Gyula szobrászművész.
2004-től a Magyar
Alkotóművészek Országos Egyesületének, 2008-tól a Magyar
Szobrász Társaság, 2011-től a Kettőspont Egyesület tagja.
Kiállítások:
2014: sCULTURE – Art Market, Budapest; III. Szobrászbiennále,
Szentendre; Labyrintus – kiállítás; Szentendre • 2011:
Bin-art, Ferencvárosi Pincegaléria • 2009: Térrészlet kiállítássorozat,
Budapest Galéria • 2008: Csillagszálló utcaproject, Gödör
Klub • 2007: Kutna Hora, Csehország; Kisplasztikai Biennále, Pécs;
Látványzónák című kiállítás, Mednyánszky Galéria •
2006: Új Ikonok című önálló kiállítás a Bartók 32 Galériában;
Látványprés című kiállítás a Közép Európai Kulturális
Intézetben; 2005: Kisplasztikai Biennále, Pécs • 2004: Dzbani
művésztelep kiállítása; Publikus! Aluljárók című tárlat
a Dsida Stúdióban • 2003: Fiatal Képzőművészek című tárlat
a Kbazovsky Galériában; Diplomamunka a Képzőművészeti
Egyetem Barcsay – termében; Tigrisek, gepárdok és leopárdok
című kiállítás a Dovin Galériában • 2002: Utolsó csepp
fesztivál, Trafó Galéria; Barcsay-pályázat kiállítása,
Csepeli Kék Iskola Galéria (Hossala Tamással) • 2001: Magyar
Képzőművészei Egyetem Barcsay-pályázatának kiállítása
• 2000: Szobrászhallgatók kiállítása a Csepeli ÁMK-ban •
1998–2003: Egyetem év végi tárlatai • 1998: Szerencsi Művésztelep
kiállítása a Ráday Galériában; Kiállítás a Budapesti Szt.
István Bazilikában (Bátorfy Szabolccsal).
Részt vett a
szomolyai (1994), a gömörszőlősi (1995), az encsi (1995), a
szerencsi (1996-98), a királyréti (2001), a tihanyi
(2002–2003), a dzbani (Csehország, 2004), a szepezdi (2005;
2008–2010), a Kutna Hora-i (Csehország, 2007) és a móri
(2011) művésztelep munkájában.
·
Fibonacci kocsi (réz)
·
Atlantis (réz, plexi)
·
Áttört architektúra (réz)
·
Homo cubus (réz, plexi)
·
Ecce homo (fa)
Soha nem törekedtem polgárpukkasztásra
Jól látom, hogy bár több munkája figurális, mégis
nagyon távol áll a realista irányzattól?
– Ez így igaz. Két mesteremre hivatkozok ezzel
kapcsolatban: Gulyás Gyulára, aki általános iskolás korom óta
foglalkozott velem, és Farkas Ádámra, aki az egyetemen tanított.
Mindketten a posztmodern, a neoavantgárd irányzat jeles képviselői.
S az ő tanításukon keresztül ismerkedtem meg a magas művészettel
már tizenéves koromban. Tehát ebből az irányzatból építkezem,
de folyamatosan munkálkodik bennem a vágy valami új megvalósítására.
Jelenleg a figurális és az absztrakt szintézisén dolgozom.
Ez meg is látszik a művein, melyek kortársak, mégis
értelmezhetők. Igaz, hogy távol áll öntől a polgárpukkasztás?
– Nem törekedtem soha a polgárpukkasztásra. Fő célom
egy olyan művészet létrehozása, mely egyrészt mai, tehát
abszolút kortárs, ugyanakkor távol áll tőlem az elefántcsonttoronyba
való elzárkózásból eredő, öncélú mítoszra való építkezés.
Szerethető, befogadható alkotásokat kívánok létrehozni.
Ugyanakkor a tanulmányaimból fakadó hozadékaim: a konceptualitás,
a minimal art, a geometriai stílus formailag közel állnak hozzám.
Első pillantásra talán értelmezhetetlenek a műveim, de ha a
befogadó veszi a fáradtságot arra, hogy körbejárja a plasztikáimat,
akkor talál olyan kapcsolódási pontokat, fogódzókat, melyek
segítségével az adott alkotás szinte „beszél hozzá”, és
gondolkodásra inspirálja.
Valóban szánnak rá időt az emberek, hogy megszülessen
az a pillanat, amíg az alkotás „beszél hozzájuk”?
– Sajnos nagyon kevesen hajlanak arra, hogy több percen
át tanulmányozzanak egy kortárs alkotást. Azt tapasztalom, ha
nincs a galériákban egy moderátor, aki elmagyarázza a mű lényegét,
akkor azokat az alkotásokat, melyek első ránézésre nem
befogadhatók, azonnal el is vetik a nézők. Erre egy példa:
tavaly Móron rész vettem egy olyan művésztelepen, amely úgynevezett
public art rendszerben működött, tehát egy köztéren
dolgoztunk. A létrejött műveket megtekintették a járókelők.
Akkor egy életnagyságú figurán dolgoztam, mely egy lécekből
összeállított szobor volt. A legtöbben első látásra
idegenkedtek tőle. Mondtam nekik: járják körbe a szobrot, és
próbálják kitalálni, mi lehet ez. Aki ezt megtette, hamar rájött:
ez a mű egy emberi alakra hasonlít. Ez azt mutatja, ha valaki
csak egy kis időt is szán arra, hogy megpróbálja megérteni a
művet, már egy figurális formát lát bele az absztrakt
szoborba. Adott esetben a befogadó ilyenkor teljesen másra
gondol, mint én, mikor a művet készítettem. De ez nem zavar;
annak örülök, ha a szobor elgondolkodtatja a nézőt.
Lényeges, hogy a művész ne magának, öncélúan,
hanem a közönségnek alkosson?
– Természetesen. Amennyiben az autonóm művészetet
visszavetítjük az időben, rájövünk arra, hogy a képzőművészet
régebben abszolút alkalmazott művészet volt. A megrendelő
megszabta az irányt, a témát, s abból konkrét ábrázolások
születtek. Gondolhatunk a templomi freskókra, vagy egy ókori
uralkodó mellszobrára. A II. világháborút követően hatalmas
irányváltás következett be, s megjelent a magánmitológia,
ami önmagában még nem lenne baj, a gond az, hogy rombolja a művészi
alázatot. Holott a művésznek az üzenet továbbítása a
feladata, ezért úgy kell alkotnia, hogy az befogadható legyen.
Hiába csinálta meg Malevics a Fehér alapon fehér négyzet
festményét, ami egy tökéletes filozófiai mű, ha a befogadó
azt mondja: „nem látok rajta semmit”. Amennyiben a művész
nem figyel oda, hogy munkája befogadható legyen, akkor jó alkotása
is veszít az erejéből. Ezért határoztam el, hogy bár a
minimalista, geometrikus szemlélet jellemző rám, mégis
„visszafejthető”, befogadható alkotásokat produkáljak.
Arany középút az absztrakt és a figurális között
Annak mi lehet az oka, hogy igen sokan úgy tekintenek a
kortárs művészetre, mint az értelmezhetetlen dolgok seregszemléjére?
– Azért, mert korunk művészeinek többsége eltávolodott
a társadalomtól. Már a művészeti egyetemeken is „kutatások”
folynak, és nem művészképzés. Ezért nem meglepő, hogy úgy
gondolkodnak a kezdő képzőművészek is, mint mondjuk a részecskekutatók:
„olyan fontos dolgot művelünk, amelynek a lényegét a szűk
szakmai körön kívül alig érti valaki”. Ezen a mentalitáson
szeretnék a magam eszközeivel változtatni. Ha belépünk egy
templomba, és megtekintjük a teljesen figurális festményeket
és szobrokat, akkor azonnal be tudjuk fogadni azokat. Természetesen
én nem a teljes realizmusra törekszem, hanem, amint mondtam, az
absztrakt és a figurális szintézisére, ami nem egyszerű.
Miért?
– Mert a szakmai körök szinte kivetnek engem, és ha
benyújtom valamelyik művemet egy pályázatra, akkor azt mondják
rá: nem korszerű, nem követi a mai trendeket.
Szinte szóhoz sem jutok… Honlapján teljesen modern ábrázolások
láthatók…
– Pedig egyik pályaművemre azt mondta az „értő zsűri”,
hogy ennyire archaikus módon létrehozni egy szobrot korunkban
szinte pofátlanság. Lelkük rajta! A honlapomon már nem annyira
klasszicizáló munkák találhatók, de valóban készítettem
figurális, és archaikusabb munkákat is, mert folyamatos útkeresés
jellemzi a pályámat. De azért nézzük csak meg az egyiptomi művészetet,
amely szintén nem egységes, hanem több irányzat fedezhető föl
benne. Voltak bennük figurális, de geometrikus alkotások is.
Amerika őslakóinak művészetében is számtalan irányzatot találhatunk.
Ez is mutatja, hogy évezredek óta azzal küzd a művész, hogy
mennyire lehet elvontan fogalmazni úgy, hogy az alkotás még
befogadható legyen.
Mi a véleménye a figurális–nonfigurális vitáról?
– Ennek a vitának nincs semmi értelme. A figurálist nem
lehet különválasztani a nonfigurálistól. Jelenleg azt
kutatom, hogy mi a plasztika esszenciája, mi az a legkisebb egység,
amire lebonthatom a teret, vagy a formát, amiből azt újraépíthetem.
Az emberi sejt önmagában egy absztrakt forma. És ezekből a
formákból épül föl a figura, maga az ember. Tudjuk, hogy
vannak különböző irányzatok, és iskolák. Az avantgárd képviselői
a ’60-as években azt hangoztatták, hogy semmilyen olyan dolgot
nem szabad létrehozni, ami a figurativitásra emlékeztet. Ám,
ha például Korniss Dezső festményeit megvizsgáljuk, feltűnik,
hogy a geometrikus formákon kívül egy figurális motívumot –
mondjuk egy tulipánt – is a vászonra vitt.
Létezik-e még a XXI. században a szép mint esztétikai
kategória?
– Úgy vélem, hogy a műalkotásoknak gyönyörködtetniük
kell. Olyan műveket kell létrehozni, melyeket az emberek
feltesznek a falra, vagy a polcokon helyeznek el. Természetesen,
ha egy világháborús emlékművet kell létrehozni, akkor nem a
gyönyörködtetés, hanem a megdöbbentés a művész célja. De
az alkotó mindkét esetben érzelmeket szeretne kiváltani a
befogadóból, s ez a legfontosabb.
Ön a bin-art egyik jelentős hazai művelője. A
bin-artnak tudtommal köze van a számítógéphez?
– Itt is azt kutatom, hogyan lehet egységekre szétszedni
a dolgokat, s mi a vizualitás alapvető összetevője. Jelenünkre
a totális digitalizáció jellemző. A bin-art elnevezés a
binary (bináris) és az art szó összetételéből fakad. A
binary meghatározás a számítógép alapnyelvét, a kettes számrendszert
jelenti; azt a „kommunikációs csatornát”, melyen keresztül
az ember kapcsolatot tart fenn a digitálisan absztrahált világgal.
Analóg észlelésünk felbomlott bitek és bájtok adatmátrixára.
Célom az, hogy a kortárs művészet is kövesse ezt a trendet.
Szoborideámat, mely egy konkrét, valós, analóg világból
indul, beviszem a számítógépbe. A digitalizált valóságot a
számítógép minimális elemekre bontja. A végső megjelenés már
egy térbe digitalizált bináris másodvalóság.
Említettük századunk művészetét. Korunkat sokan
posztmodernnek határozzák meg. De vajon milyen irányzat jöhet
ezután? Hiszen a művészet nem áll meg egy adott pillanatban,
hanem tovább fejlődik.
– A művészettörténészek szerint a poszt-posztmodern
kor kapujában állunk. A másik kifejezés, amit még használnak,
hogy egyfajta posztmodern manierizmus időszakát éljük. Tehát
már a nagy posztmodern kor is véget ért, s amiket most látunk,
azok vagy a nagy neoavantgárd mesterek utolsó alkotásai, vagy a
fiatalok körében tetten érhető újrafelfedező irányzat
lenyomatai. Ezek a fiatalok már professzionálisabb módon, tökéletesítve
a koncepciókat festik meg a ’60-as évek fotórealista festményeit,
vagy sokkal jobban készítik el a ’20-as évek kubista
szobrait. A tanulmányaim alatt ezeket az irányzatokat már
megismertem, és most arra törekszem, hogy olyan műveket
alkossak, melyek eredendően újak amellett, hogy befogadhatók.
Úgy vélem, lassan eljön az az idő, mikor új művészeti értékeket
kapunk, olyanokat, melyeket igaznak érzünk.
Káosz uralkodik a képzőművészetben
Vannak mások is, akik önhöz hasonlóan gondolkodnak művészeti
kérdésekben?
– Biztos, hogy vannak mások is, akik így vélekednek, ám
jelenleg nincs egységes kánon, hanem stíluspluralizmus
uralkodik; szinte mindenki magánmitológiákat akar gyártani,
magánigazságokat óhajt megvalósítani. Az jó, hogy a művésztelepeket
még a közös gondolkodásra való törekvés jellemzi. De már
megszűnt az a metódus, ami például a Nagybányai Művésztelepen
volt tetten érhető, mikor a festők hasonló dolgokon
gondolkoztak. Ma már minden művész távol tartja magát a többiek
szemléletétől. Jó, hogy ezt megteheti a művész, de mindennek
a negatívuma, hogy elszigetelődnek egymástól az alkotók. A jövőben
valószínűleg már nem is lesz nagy egységes stílusirányzat,
hanem egyéni megoldások tömkelegével találkozhatunk. Ha ellátogatunk
egy művészeti seregszemlére, még hasonló dolgokat sem látunk.
Sehol sincs rendszer… Nehéz ezekre a kérdésekre válaszolni,
mert ki tudja, hogy jól ítélem-e meg azt a korszakot, amelyben
alkotok.
A művészet rendszertelensége zavarja a befogadót?
– Egyértelmű; minden egyes műhöz, minden egyes alkotóhoz
meg kell találni az utat. S ez nem könnyű a befogadó számára.
Kinek van erre ideje, vagy szándéka? Ha valaki elmegy egy
seregszemlére, azt látja, káosz uralkodik a képzőművészeti
életben. S bizony ebben igaza van.
2006-ban rendezték meg Új Ikonok címmel önálló kiállítását.
Kiket ábrázol ikonjelleggel szobraival?
– Ez a kiállítás abban rendhagyó, hogy megjelenik
benne a személyes vonalam. Egy hónapig egy csehországi művésztelepen
vettem részt, s az ottani élményeimet dolgoztam föl. Így
teljesen magánjellegű volt a téma, aminek ikonjellegű szimbólumai
voltak azok a kiállított kisplasztikáim, melyek befogadható
információkat tartalmaztak. Például egy olyan plasztika, ami térkonstrukció,
de olyan fotót is tartalmazott, melyen a prágai Aranytigris sörözőről
volt egy enteriőr, kapcsolódási pontot jelentett a néző számára.
Igaz, hogy kiváltképp foglalkozik a városi ember
mindennapjaival, életszituációival?
– Ez igaz, de nem szociológiai, társadalomfilozófiai
megközelítésből foglalkozom a városban élőkkel, hanem művészi
szinten. A figurális ábrázolások esetén sokszor nem csak egy
embert, hanem embercsoportot mutatnak be alkotásaim. A tér és a
tömeg viszonya is foglalkoztat. Olyan konstrukciókat készítek,
melyek vagy a tömegeket, vagy az egyes embert egy adott szituációban
ábrázolják. Itt is a rész–egész kapcsolatáról van szó.
Korunk emberét láthatatlan falak veszik körül,
melyeket igen nehéz áttörnie. Az útvesztőkből való kijutást
is ábrázolja?
– Kérdéseket vetek föl az alkotásaim által. S az így
ábrázolt tárgyakra korlenyomatokként tekintek. Nem az vezérel,
hogy válaszokat adjak, vagy hogy véleményt fogalmazzak meg a társadalomról.
Ilyenkor arra gondolok, hogy az egyiptomi sírokon lévő domborműveken
nagyon bonyolult jeleneteket láthatunk. A mai napig nem tudják
sok ilyen jelenetről, hogy pontosan mit ábrázol, mégis egy
pillanat alatt beleképzeljük magunkat az egyiptomiak társadalmi
és szakrális életébe. Tehát ezek a jelenetek is
korlenyomatok. Én pedig szintén betekintést szeretnék nyújtani
századunk társadalmába.
Ezeket a korlenyomatokat csak a fa használatával állítja
elő, vagy más anyagokat is használ?
– A tárgy anyaga egyrészt klasszikus, tehát bronz.
Bronzzal azért szeretek dolgozni, mert az kapcsolódás a régi
korok művészetéhez. Ugyanakkor modern anyagokat is
megjelentetek – sokszor használom a plexit a konstrukciókban.
Az ipari anyagok közül sárga- vagy vörösrézzel dolgozom,
ezzel jelzem, hogy az új anyagokkal új megoldásokat lehet elérni.
Fával nemrég kezdtem el munkálkodni, s azt kutatom, hogy ezzel
az anyaggal, hogyan lehet megvalósítani a figura és az
absztrakt összekapcsolódását, és a már sokat említett egységekre
bontást.
2006-os újbudai kiállításáról azt írták: „fémes
csillogás, XXI. századi anyagok jellemzik a szobrász alkotásait,
de bennük van Bizánc szigorú ünnepélyessége, stilizáltsága,
merevsége és végtelen komorsága.” Mit jelent ez a bizánci
ünnepélyesség?
– Az alkotásaimban a bizánciság azt jelenti, hogy
egyfelől érezzük, hogy emberekről van szó, másrészt, hogy
egy ünnepélyt, egy nagyszabású eseményt örökítek meg. Erre
utalnak a tömör és geometrikus formák. Nem azért alkotok,
hogy egy szimpla sztorit elmeséljek, hanem mert, valami fontosat
akarok mutatni.
Mennyire érdekli, hogy egyes műveire miként reagálnak
a műítészek?
– Nemcsak a műítészek, hanem a közönség véleménye
is érdekel, mert az is nagyon izgalmas, hogy ki hogyan fogadja
be, értelmezi az alkotásaimat.
Mi lehet az oka, hogy köztereinken igen kevés az
absztrakt, a modern alkotás?
– Talán az, hogy az adott kormányzat arra törekszik,
hogy a maga ideológiájának megfelelő szobrokat állítson föl
az országban, s erre szinte célirányos megbízásokat ad. A
szakmai szervezeteknek pedig nincs pénze arra, hogy köztéri
szobrokra írjon ki pályázatokat. Míg nálunk inkább historizáló
szobrok láthatók – vannak köztük nagyon jók is –, addig
Nyugaton tele vannak az utcák modern alkotásokkal.
Mitől válik valaki művésszé? Az egyetem elvégzése,
a megrendelések, vagy az egyéni kiállítások száma a döntő?
– A művészet külön életforma. Magyarországon nagyon
sok autodidakta művész alkot, ők vagy nem tudták, vagy nem
akarták elvégezni a főiskolát, s igen szép, jó dolgokat is készítenek.
Mások pedig elvégzik a főiskolát, de elhagyják a pályát. A
szakmát el lehet sajátítani bizonyos stúdiumokon, de a művészetet
már nem. Valószínűleg a művészi adottság sokakban megvan, más
kérdés, hogy ezzel élnek-e. Jómagam már apró gyermekkoromban
plasztilinnel „bíbelődtem”.
Tehát már kisgyermekként eldöntötte, hogy képzőművész
lesz?
– Szerettem az anyaggal foglalkozni, az óvodában is kiállították
a művecskéimet. Később rájöttem, hogy a képzőművészeten
kívül máshoz nem is értek, így az élet erre vezetett. Kezdő
művészként nagyon rosszul álltam anyagilag, albérletben éltem,
de akkor is vittem magammal anyagokat. Most, családosként, a megélhetés
miatt sok más dologgal is foglalkozom, de amellett fenntartom a műtermem,
s alkotok, amennyit csak tudok. Az alkotás nálam belső kényszer;
a gondolataimat akarom megjeleníteni.
Egyik mesterének Máger Ágnes, miskolci festőművészt
tartja. Vele tavaly decemberben készítettem interjút, melyben
kifejtette, hogy „a művészetnek, legkísérletezőbbnek is erkölcsi,
morális felelősséggel kell bírnia.” Egyetért ezzel a
megfogalmazással?
– A művészethez hozzá tartozik a morális felelősség.
Attól függetlenül, hogy alkotásaimmal nem akarok a társadalom
felett pálcát törni, és szeretek kísérletezni a módszerekben,
úgy gondolom, hogy jót és értékeseket kell produkálni.
Sajnos, ez a felelősségtudat a köztéri szobrászok egy részére
nem jellemző. Főleg azért, mert az anyagi szempontok vezérlik
őket, ezért túlzottan, szolgai módon megpróbálnak megfelelni
a megrendelő elvárásának.
Megrendelésre nem is alkotott?
– Ha a megrendelés tárgya fölvállalható, akkor elkészítem
az adott alkotást. Egyszer egy nagyon exkluzív üzlet portáljára
meanderből létrejövő kapaszkodót, gyakorlatilag iparművészeti
tárgyat készítettem. De ez engem nem zavart, sőt kihívásként
értelmeztem, hogy növényi motívumokat teljesen klasszikus módon
kell megmintáznom.
Elmosódott a képzőművészet és az iparművészet közti
határvonal
Ha már az iparművészetet említette: tagja a Kettőspont
Művészeti Egyesületnek, melyben iparművészek és képzőművészek
is dolgoznak. Nehéz megtalálni az alkalmazott és az autonóm művészet
közös nevezőjét?
– Mára elmosódott a képzőművészet és az iparművészet
közti határvonal. Hiszen egy levélnehezék lehet egy önálló
szobor, kisplasztika, vagy lehet egy iparművész által teljesen
ergonómiai szempontok alapján elkészített tárgy, ami ugyanazt
a célt szolgálja, és esztétikus is. Például az üvegtervezők
rendszeresen készítenek olyan tárgyakat, melyek gyakorlatilag
olyan szobrok melyekben megjelennek az egyedi stílusjegyek.
Gondolom,
minden művésznek az a vágya, hogy ismert legyen. Nehéz bekerülni
az ismert szobrászok körébe?
– Nem vagyok hiú, sem karrierista. Az ismertség fogalma
pedig világunkban már mást jelent, mint korábban. Ha ismert
akarok lenni, akkor a Facebookon külön oldalt készítek
magamnak, és reklámmal elérhetek több tízezer embert, akik
tudják, mivel foglalkozom. Ezáltal sokkal ismertebb lehetek,
mint egy kétszeres Kossuth-díjas kolléga, aki több évtizeden
át remekműveket készített. Ezért nem is célom, hogy ilyen módon
ismertté váljak. Csak önmagam csapnám be.
Hanem mi a cél?
– Az, hogy néhány alkotásom kerüljön ki a közterekre.
Egy köztéri szobor befolyásolja, azonosítja azt a helyet, ahol
az egyén él, vagy dolgozik. Optimális esetben megszépíti azt.
Tehát ha egy szerethető, jó köztéri szobor „beépül” az
emberek mindennapjaiba, az okozza az igazi örömet az alkotónak.
Medveczky Attila
|