2015.06.12.
Az énekes, aki
mindvégig hazáját szolgálta
Winkler Gábor: Egy élet az operaszínpadon – Portré Melis Györgyről
1923. július 2-án
született Szarvason. Melis György Kossuth- és háromszoros
Liszt Ferenc-díjas magyar bariton operaénekes, a Halhatatlanok Társulata
és az Operaház örökös tagja. 60 éves pályája során 68
operaszerepet énekelt, és külföldön is nagy sikert aratott, többek
között az Egyesült Államokban, Mexikóban és a milánói Scalában.
„A legbüszkébb arra vagyok, hogy mindvégig a hazámat szolgálhattam.
Örömet okozhattam az embereknek, nem mentem el külföldre,
pedig nagyon sok helyre hívtak” – mesélte a művész több
mint félévszázados pályájáról egy interjúban. S milyen érdekes!
Melis egyik nagy szerepe volt a Don Carlos Posa márkija. Ebben az
operában Posa így szól II. Fülöphöz: „Hazámat szolgáltam,
nem jutalmat lestem én.” Melis élete végéig szarvasi lokálpatrióta
maradt. Ezért nem véletlen, hogy a magyar operatörténelem
egyik legnagyobb alakja, Melis György hangján szólalt meg a
szarvasi Mini Magyarország makettparkban a Magyar Állami Operaház
kicsinyített mása.
A szlovák
paraszti családból származó énekest a lelkésze fedezte fel,
és az evangélikus gyülekezet patronálta. A szarvasi evangélikus
gimnázium után először a Műegyetemre járt, majd a Zeneakadémiára.
Tóth Aladár hívta próbaéneklésre a Magyar Állami Operaházba,
amelynek sikere után ösztöndíjas lett, és 1949. október 12-én
mutatkozott be Morales szerepében Bizet Carmen című operájában.
Sokszínű egyéniségének, színészi játékénak és magas
technikai tudásának köszönhetően világszerte elismert operaénekes
lett. Lírai, drámai és buffo szerepekben egyaránt kiemelkedő
teljesítményt nyújtott. Wagner műveinek kivételével az
operairodalom szinte minden jelentős baritonszerepét elénekelte,
köztük Mozart, Verdi hőseit. Emellett pályájának egyik
legkiemelkedőbb és legfontosabb szerepe volt a Kékszakállú
is, amellyel egyik legnagyobb hazai és nemzetközi sikerét
aratta a művész, többek között a milánói Scalában. Énekelte
még Biberachot, Tiborcot és Petúrt a Bánk bánban; a János
vitézben Kukorica Jancsit, a Strázsamestert és Bagót, Rossini
A sevillai borbélyában pedig Figarót. Színészi tehetségének
köszönhetően egyedülálló volt Anyegin-alakítása is. Emlékszem
még egy, a ’90-es évek elején tartott operaházi gálaestre:
a Medveczky Ádám által irányított zenekar kísérte Melist és
Ilosfalvyt, mikor a két énekes a Don Carlos szabadságkettősét
adta elő. „A szolgaság szenvedés, az ördög műve az.”
Melis György neve sokáig összeforrt a Bánk bán Tiborcával.
Melis pályája elején még Biberachot, a lézengő rittert szólaltatta
meg, éreztetve az alak intrikus mivoltát: „a haza ott van,
ahol a haszon”. Majd jött Tiborc. A Simándy József és Melis
György által előadott Bánk–Tiborc-kettős a magyar operajátszás
feledhetetlen momentuma. Melis egy életre szóló tanácsot
kapott az Operaház hajdani igazgatójától, a híres baritonistától,
Palló Imrétől: „Egyenesen kell járni, mert attól még a színpadon
lehet görbét alakítani.”. Melis György énekelt operettet
(Cigánybáró), népdalt, magyar nótát, olykor oratóriumot.
Versmondását rádiófelvételek őrzik, jellegzetes alakja
filmekben is feltűnt (Hány az óra Vekker úr?, Banánhéjkeringő).
Kedvenc szerepe nem volt, szavai szerint mindig az aktuális volt
a legkedvesebb. Halálával hatalmas veszteség érte a magyar
operajátszást.
A mintegy hetven
operaszerep mellett számtalanszor fellépett dal- és oratóriuménekesként
is. 18 operalemeze és két önálló albuma jelent meg. 1988-ban
saját díjat alapított: a Melis György-emlékplakettet, amelyet
évente adnak át a legszebb, legtisztább magyar kiejtésű énekesnek.
2009-ben halt meg, de emlékét tovább őrzik számos tiszteletére
rendezett előadásban. Ezek közé sorolható a 2014 áprilisában
megtartott emlékkoncert is, ahol Melis György ikonikus
szerepeinek felidézése mellett eredeti hangfelvételt is
hallhattak az érdeklődők. Még halálának évében megjelent
egy életét összefoglaló monográfia Egy élet az operaszínpadon
– Portré Melis Györgyről címen.
Winkler Gábor –
orvos, operarajongó, a Barangolás az operák világában című
négykötetes mű írója – olvasmányos, minden részletre
kiterjedő életrajzi könyvet állított össze a művészről
személyes beszélgetésekből, korabeli kritikákból, újságcikkekből,
illetve szubjektív élmények felidézésével.
A szerző egy
interjúban elmondta, hogy a műhelymunka nem volt könnyű,
ugyanis Melis György szűkszavú ember, a beszélgetések során
azonban fokozatosan megnyílt, és életének, pályájának
legemlékezetesebb epizódjait elevenítette fel. „Ez a könyv
nem az embert, hanem a művészt, az operaénekest kívánja
reflektorfénybe állítani. Be akarja mutatni azt a gyermekkortól
kezdve nyomon követhető szorgalmat, céltudatosságot, a nehézségekkel
bátran szembenéző, a sikerektől nem megrészegedő, inkább még
több feladatot, munkát célul kitűző életszemléletet, ami
ezt a töretlen ívű pályafutást jellemezte.” A könyvből az
elmúlt 60 év hazai operaéletét is megismerhetjük, azt a
korszakot, amelynek 1950–1965 közötti szakaszát joggal
nevezhetjük a magyar operajátszás új hőskorának. Melis György
e kor meghatározó egyénisége, a sikerek egyik letéteményese
volt.
2008-at írtunk. A
törökbálinti Munkácsy Mihály Kultúrközpont nézőterét zsúfolásig
megtöltő közönség önfeledten élvezte az újévi
operett–opera gálaestet. A második rész közepén jártunk,
amikor váratlan csend ült a teremre. Egy szálfatermetű, bár
botra támaszkodó, bizonytalanul lépegető, a rászegeződő
reflektorfényben hunyorgó, elegáns férfi jelent meg a színpadon
– idézek a könyv előszavából. A 85. évében járó Melis
György. Reméltük, hogy fellép, hiszen neve szerepelt a színlapon,
mégis nagy volt a bizonytalanság, s az ezzel járó várakozás.
Jó három éve visszavonult ugyanis a nyilvános szerepléstől,
s híre ment, hogy azóta minden felkérést elhárított. Most mégis,
talán kissé elfogódottan, ott állt a színpadon. Megszólalt a
zene, s felcsendült az oly sokszor megcsodált hang: „Hja, az
irka-firka kérem, sosem volt a mesterségem…” Ahogy egyre
jobban belelendült Zsupán Kálmán, a sertéskirály jól ismert
kupléjába, szinte sorról sorra változott ismét azzá a Melissé,
akit megszoktunk, akit annyira vártunk. Hangja talán veszített
erejéből, a kitartott hangok talán rövidebbek lettek, mint régen,
a dallamívek azonban töretlenül szólaltak meg, s minden szó,
minden énekelt mondat tökéletesen érthető volt a leghátsó
sorokban is. S az éneklést kísérő játék! Nem csak énekelte,
elő is adta a dalokat. Ekkor született meg ennek a könyvnek a
gondolata: előttünk egy művész, aki szinte egész életét a
magyar operaszínpadon töltötte, s lételeme volt a rajongva
szeretett közönsége maradéktalan kiszolgálása. A nézőkkel
való találkozásért vállalta az említett, talán utolsó fellépését
is. Tudta, hogy számítanak rá, ezért nem akart csalódást
okozni.
Melis György naplót
is vezetett, ami megkönnyíti az életrajzíró dolgát. Az első
bejegyzés a már említett 1949-es Carmen dátuma. Amikor ösztöndíjasként
Morales szakaszvezetőként lépett színpadra. „Miért is félne
hozzánk jönni, vegye szómat, fogadom, nem lesz semmi bántódása,
csak jöjjön bátran, angyalom” – énekelte a Micaelát éneklő
Mátyás Máriának. Akkor a címszerepet Tiszay Magda, Josét
Udvardy Tibor, a torreádort Svéd Sándor, a csempészeket Katona
Lajos és Fekete Pál, Zunigát, a másik friss ösztöndíjas,
Faragó András alakította. Azt est karmestere pedig Ferencsik János
volt. Az a dirigens, akivel később Melis számtalanszor
dolgozott együtt. Melis következő új szerepe a János vitéz
strázsamestere volt (csak évekkel később énekelte Bagó
szerepét) 1949-ben, Karácsony másodnapján. Nem nagy szerep, de
kitűnő alkalom a színpadi jelenlét elsajátítására, a
gyakorlottabb pályatársak megfigyelésére. 1950. május 6-án a
címszerepre is sor került. Ezt megelőzően egy nagy szerep lett
az övé: a Don Pasquale Malatestáját énekelhette el 1950. március
24-én. „Akkoriban még tudták, hogyan kell a szerepeket
adagolni” – emlékezik. „Nem terhelték túl a kezdő énekeseket,
hagyták, hadd érjen be a hangja. De ha úgy ítélték meg, hogy
a fiatal már felkészült egy-egy nagyobb szerepre, odaadták: próbálja
ki magát. Malatesta nem hanggyilkos szólam. A bel canto
operarepertoár egyik kedvelt lírai baritonszerepe. Megszólaltatásához
nem erő, a hang zengése szükséges, hanem elegancia, biztos
technikai felkészültség.” Persze nem kis próbatétel volt
egy viszonylag kezdő énekes számára, ha partnerei Maleczky
Oszkár és Gyurkovics Mária voltak. Néhány évvel később rádiófelvétel
is készült a darabból. Melis György CD-jén szerepel is a
Norina–Malatesta kettős. Ezt követte a Traviata Duphol bárója
– évek múlva énekelte el az öreg Germont szerepét – a
Hunyadi László Czilleije, a Cigánybáró Homonnayja, a
Rigoletto Marullója, a Csinom Palkó Balogh Ádámja. 1951. május
13-án megkapta az első igazi főszerepet is, a Ferencsik János
vezényelte Anyegin címszerepét. Az 1951–52-es szezon újabb főszerepet
hozott: pályafutása egyik legmaradandóbb sikerét. A sevillai
borbély Figaróját. Ezt a szerepet énekelte negyedszázados művészi
jubileumán, 1974. szeptember 25-én is. Később rendre nagyobb
szerepek következtek. Több operában két, vagy három szerepet
is énekelt pályája során. Így volt ő Don Pasquale és
Malatesta, a Bánk bán Biberachja, Petúrja és Tiborca, A varázsfuvola
Papagenója és Öreg papja.
Melis György énekesi
működése egyötödét, operaházi tagsága első tíz évét Tóth
Aladár értő felügyelete, pártfogása mellett folytatta.
Igazgatása alatt 25 szerepet tanult meg, 491 előadásban működött
közre. Erre az időszakra, az 1948–1955 közötti évekre esik
a felügyeletileg az Operaházhoz tartozó, irányítását
tekintve azonban független Gördülő Opera, a népszerű
opera-előadásokat a zene világában kevéssé tájékozott
emberekhez eljuttató sajátos magyar stagione működése is. Az
előadásokon Melis György is részt vett. Több kritika megemlékszik
Malatesta- és Háry János-alakításáról. Az 1957-es év
jelentős eseménye: sor került az első élő operaházi közvetítésre.
A Bánk bánra. Melis Biberachot énekelte. Majd sorra jöttek az
új kihívások. A Salome Szent Jánosa, A varázsfuvola Papagenója,
az Ory grófja Robertója, a Macbeth címszerepe, a Manon Lescaut
hadnagya, s a Végzet hatalma Carlosa. Melis sohasem vitatkozott a
karmesterekkel: „Jegyezd meg – mondta egyszer egy fiatalabb pályatársának
– hogy az őrmesternek, a házmesternek és a karmesternek
mindig igaza van. Övék az irányítás, a rend megtartásának
felelőssége. Ha te hibázol a színpadon, lehet, hogy csak néhányan
veszik, vesszük észre, de ha a dirigens téveszt, akkor elmehet
az egész előadás.” Melis kivételes képességeinek lehettek
ismét fül- és szemtanúi, akik jelen voltak 1971. november 19-én
Donizetti A csengő és Puccini Gianni Schicchi c. egyfelvonásosainak
premierjén. Két abszolút főszerep, két teljesen eltérő
figura, s mindkettő revelációszámba menő alakítás. Ha
nagynevű vendégművész társaságában szerepelt, mindig tudta:
az emelt helyáras előadásra nem az ő, hanem a vendég kedvéért
jön el a közönség. Hiába énekelt esetleg jobban, formálta
meg hitelesebben az életre keltendő figurát, sosem tolakodott
az előtérbe. Sokak számára emlékezetes marad az az előadás,
amelyben Boris Christoff énekelte Fülöp királyt. Nem csak a
világhírű basszista miatt, hanem azért is, mert Christoff saját
képére alakította át az előadást. Melis Posája az est egyik
fénypontja volt, a Fülöppel énekelt kettőse a darab legemlékezetesebb
pillanatává vált. Nem véletlen, hogy Christoff a kezét
hosszan szorongatva köszönt el tőle a nagy sikerű est után.
A dalszínház nem
pusztán falakból áll, hanem emberekből. Mint mondta, az intézményt
olyan „oszlopok” tartották, mint Osváth Júlia, Simándy József
és Melis György. Melis nem mindennapi tehetséggel alakította
szerepeit. Hatalmas munkabírását, zsenialitását és a zene iránti
elkötelezettségét mutatja, hogy 1950 és 1990 között az ő
alakításaihoz kötődött az Operaház bemutatóinak csaknem a
fele. De nemcsak a színpadon volt hiteles, hanem az életben is.
Közvetlenségének, nyíltságának és személyes varázsának köszönhetően
a zenén túl a szellemi és a közélet nagyságai közé
emelkedett. Páratlan életmű, páratlan élet volt az övé,
amelynek során tízezreket tanított és szórakoztatott. De mi
is kell ahhoz, hogy valaki mindezt elérje? Melis erről így
nyilatkozott: „Nézze, mint minden pályára, így az éneklésre
is születni kell. Szükséges hozzá persze egy jó nagy adag
szerencse is, de aki csak ezzel számol, az nem viszi sokra. Az
azonban tagadhatatlan, nagyon sokat jelentett számomra, hogy
olyan világnagyságokkal találkozhattam, mint az Operaház
egykori rendezője, majd később igazgatója, Nádasdy Kálmán
vagy Tóth Aladár zenekritikus, akit 1946-ban bíztak meg az intézmény
vezetésével.”2003-ban az Evangélikus Élet újságírójának
kifejtette: Ma is megkeresnek ugyan egy-két szerepajánlattal, ám
már nem sokat vállalok. Július 2-án voltam nyolcvanéves,
tudomásul kell vennem, hogy közeledik az elmúlás, át kell
adni a helyet a következő nemzedéknek. De nem panaszkodom, mert
panaszkodni soha nem szabad. Az én koromban már gyakran előfordul
az, hogy valaki visszatekint az elmúlt évekre, és felteszi magának
a kérdést, volt-e értelme az életének. Engem megvigasztal az
a tudat, hogy a pályámmal a hazámat szolgálhattam, és azt
hiszem, sikerült úgy élnem, hogy senkinek ne ártsak. Úgy érzem,
hogy „hasznossá” lehettem, és tudtam adni valamit az
embereknek.
A több mint 200
oldalas könyvben a portrét rendkívül gazdag képanyag – a művésznek
a kiadó rendelkezésére bocsátott közel 120 képe – illusztrálja.
A kötetet névmutató, valamint az operaházi szerepek, lemezfelvételek,
filmszerepek és a Magyar Rádió számára készített felvételek
tematikus listája egészíti ki. A kiadványhoz CD-melléklet is
készült, amely igazi gyöngyszem az érdeklődők számára,
hiszen eddig lemezen még meg nem jelent felvételeket tartalmaz,
többek között Mozart, Rossini, Donizetti, Giordano,
Leoncavallo, Puccini operáiból, Offenbach, Kálmán Imre, Lehár
Ferenc operettjeiből, és kuriózumként Arany János A fülemile
című verse a művész tolmácsolásában.
(Winkler Gábor:
Egy élet az operaszínpadon – Portré Melis Györgyről; Tudomány
Kiadó, Budapest, 2009.)
M.A.
|