vissza a főoldalra

 

 

 2015.06.19. 

Nem elég fittek a magyar diákok

Ez nem jelenti azt, hogy a gyermekekben ne lenne meg a mozgásigény

Közel hétszázötvenezer, iskolában tanuló fiatalon végezték el az úgynevezett nemzeti fittségi tesztet. A felmérésekkel nem akarják megbélyegezni a gyerekeket.

Balogh Gábor: tizennyolc éves korukig a fiúknak 37, míg a lányoknak csak 21 százaléka képes megőrizni fittségét.

 Honnan az ötlet, hogy fölmérjék a magyar iskoláskorú fiatalok fizikai, fittségi állapotát?

 – Maga az ötlet nem új keletű, hiszen közel húsz éve próbálnak Európában, s így Magyarországon is különböző fittségi mérési rendszereket létrehozni. Örvendetes, hogy végre idehaza megszületett erre a 20-25 éves kérdésre a mindenki által elfogadható válasz: létrejött egy olyan rendszer, amely egységes protokoll mentén méri az összes iskolában a tanulók fittségét. Már jogszabály által előírtan, rendeletben szabályozzák, hogy a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszttel (NETFIT) kötelező mérni – az 5. évfolyamtól felfelé – a tanulók egészségorientált fittségi állapotát. Az idea onnan indult, hogy mind idehaza, mind a kontinensen romlik a lakosság népegészségügyi állapota. Sokkal mozgásszegényebb életmód jellemzi a mai generációt, viszont nem volt konkrét adatunk a fittségi állapotról. Ezért vezettük be ezt a rendszert. Az anonim, személyes adatokat nem tartalmazó tanulói eredményeket egy külön erre a célra fejlesztett szoftver segítségével dolgozzuk fel, melyeket egyéni visszajelentő lapokon ismerhetnek meg a tanulók, a szülők és a pedagógusok is.

 A NETFIT fittségmérési rendszer milyen fittségi profilokat különböztet meg?

 – Fontosnak tartottuk a teljes körű vizsgálatot, így a NETFIT fittségmérési rendszer négy különböző fittségi profilt különböztet meg, amely profilokhoz különböző fittségi tesztek tartoznak. A négy profil egészében jellemzi egy tanuló egészségközpontú fittségi állapotát. Az egyes profilok különböző számú tesztet tartalmaznak. A testösszetétel és tápláltsági profil 3 db mérést, az aerob fittségi (állóképességi) profil 1 db tesztet, a vázizomzat fittségi profil 5 db tesztet, míg a hajlékonysági profil 1 db tesztet tartalmaz.

 Mit mutattak a 2013-as, s mit az idei Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt mérési számai?

 – Helyesbítenem kell, mert az első mérésre idén került sor, a rendelet szerint januártól májusig tartott a mérési időszak. A 2013-as dátumot bizonyára azért említi, mert akkor egy országosan reprezentatív, véletlenszerűen kiválasztott tanulói minta segítségével határoztuk meg a magyar iskoláskorú fiatalok fizikai fittségét, mely a rendszer zónabesorolásának alapjául is szolgált. Az idei méréssel kapcsolatban elmondható, hogy a testzsírszázalék a lányok körében elég erőteljes növekedést mutat. Az állóképességi teszt eredménye szerint míg a tizenegy éves lányok és a fiúk közel 75%-a az egészségzónába tartozik, addig ez 18 éves korukra nem mondható el. A felnőtt kor küszöbén álló fiúk 47%-a, a lányok 58%-a már a fokozott fejlesztés szükséges zónába került. Összességében – az állóképességet tekintve – tizennyolc éves korukig a fiúknak a 37, míg a lányoknak csak a 21 százaléka képes megőrizni fittségét. Ha nem változtatnak az életmódjukon, akkor félő, hogy később, felnőtt korukban például szív- és érrendszeri betegségek, vagy anyagcsere betegségek alakulhatnak ki náluk.

 Mi garantálja, hogy a felmérést végzők valós adatokat közöltek?

 – Föl sem vetődik bennünk, hogy nem valós adatok érkeznek be hozzánk, hiszen a pedagógusnak érdeke, hogy ne csapja be a gyereket és a szülőt. Egyrészt egy kutatás-fejlesztési projekt keretén belül valósult meg a NETFIT-program. A legelismertebb szervezet a fittségi mérés területén a világban az amerikai Cooper Intézet, melynek a minőségbiztosítása alapján történt az a kutatás-fejlesztési projekt, amelyben 2700 gyereken végeztük el a megalapozó vizsgálatokat, méréseket. Így tudtuk – amint említettem – meghatározni az átlag magyar tanuló fittségi állapotát. Ez alapján határoztuk meg a különböző zónákat; az egészségzónát, a fejlesztés szükséges zónát és a fokozott fejlesztés szükséges zónát. Fontos, hogy nem normatív alapon állítottuk be a méréseket, tehát nem osztályozzuk a gyerekeket, különösen nem célunk a megszégyenítésük, így nem is hasonlítjuk egymáshoz őket. A paramétereket, zónákat a gyermekek nemi és életkori sajátosságához mérten állítottuk be. Emellett 8000 pedagógus számára szerveztünk akkreditált továbbképzéseket, mely során a résztvevők elsajátították a NETFIT-tel való méréshez szükséges ismereteket. Azt, hogy nem rögzítettek hamis adatokat, jól tükrözik a területi összesítők, hiszen az egyes térségekben megfigyelhető eredmények reálisnak mondhatók.

 Mire figyelmeztetnek a régiós adatok?

 – Az összesítés kimutatja, hogy Észak-Magyarországon kevésbé fittek a tanulók, mint Nyugat-Dunántúlon. Hozzávetőlegesen 10%-os eltérésről beszélhetünk. Persze elképzelhető, hogy bizonyos mértékben az iskolai mozgásprogramok, vagy helyi tantervek közötti minőségi különbségek okozzák ezt, de nyilvánvalóan a gazdasági és a szociokulturális tényezők állnak leginkább a különbségek hátterében.

 A teszt eredményéből következtethetünk-e arra, hogy nem eléggé eredményes a mindennapos testnevelés óra?

 – Éppen a mindennapos testnevelés az egyik eszköz arra, hogy javuljanak a fittségi mutatók. A kormány szövetségünket uniós forrásokkal támogatta abban, hogy tartalmilag is fejlesszük a mindennapos testnevelést, és dolgozzuk ki az említett fittségi mérési rendszert.

 Milyen módszerekkel lehetne elérni a tornaórákon kívül azt, hogy fittebbek legyenek a magyar diákok, amikor a szülők – tisztelet a kivételnek – arra törekednek, hogy kielégítsék gyermekük média által sugallt igényeit?

 – Nagyon nehéz helyzetben vannak azok, akik a fiatalok egészségfejlesztéséért, sportolásáért felelnek, mert az infokommunikáció fejlődése miatt a gyerekek idejük nagy részét virtuális világban élik. Ez nem jelenti azt, hogy a gyermekekben nem lenne meg a mozgás iránti igény. Ezért meg kell találnunk azokat a módszereket, programokat, melyek által a gyerekek fittebbekké válnak. A mozgás élmény és egyben szoros kapcsolat egy értékes közösség tagjai között, ezért szeretne szövetségünk „A Sport Legyen a Tied” programmal segíteni a választásban, hogy megtalálják a gyerekek a kedvenc sportágukat. A Magyar Diáksport Szövetség „TE IS” programja pedig a diáksport általi önkéntesség kereteit teremtette meg Magyarországon a hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű térségekben lakó iskolások számára. Ezekkel a módszerekkel együttesen elérhető, hogy javuljanak az egészségügyi és fittségi mutatók.

 

Medveczky Attila