2015.06.19.
Az innováció a kitörési pont
A kormány megháromszorozza a kutatás-fejlesztés támogatását
Csepreghy Nándor
helyettes államtitkár: komoly gond, hogy nagyon sok magyar ötlet
külföldi finanszírozással került ki a világpiacra, ezért az
abból származó jövedelem is külföldre kerül.
A magyar vállalkozásokról nem a nagyfokú innovációs
aktivitás jut elsőre eszünkbe. Mennyire szükséges a hazai
innovációs kapacitás megerősítése?
– A gazdasági világválság után nagyon sokan abban bíznak,
hogy hamarosan a válság előtti időszakra áll vissza a gazdaság
állapota. Ezeket a túlzottan optimista várakozásokat hangoztatók
figyelmen kívül hagyják azt, hogy a világgazdaság különböző
ciklusai nem pénzügyi folyamatokhoz kötődnek, hanem a technológia
fejlődéséhez. Ilyen volt az őskorban a kőkorszakról a
vaskorba való áttérés, ilyen volt az ipari forradalom, ami az
addig alapvetően a mezőgazdaságra támaszkodó világgazdaságot
először egy válság közeli állapotba, majd az ipari termelés
időszakába vitte át. Az 1960–70-es években pedig olyan átrendeződés
történt, hogy a szolgáltatói szektorban többen dolgoztak,
mint a klasszikus termelői iparágakban. Jelenleg a digitalizáció
és az automatizáció az emberiség munkához való viszonyát változtatja
meg. Tehát az a kérdés, hogy ugyanazon termékek, javak előállításához
mekkora mennyiségű emberi munkaerőre lesz szükség? A technológiai
fejlődés nagyon sok emberi munkaerőt tesz feleslegessé, s
mikor arról beszélünk, hogy egy ország olyan gazdaságfejlesztés
megvalósítására törekszik, mely által a gazdasági növekedést
és a jólétet szeretné garantálni, akkor a felvetődött kérdésekre
kell hatékony választ adni. Ebből a szempontból lényeges az
innováció. Hiszen az innováció kitörési pont lehet jelenlegi
helyzetünkből. Az innováció az elmúlt években alapvetően
ugyanúgy működött, mint a fejlesztéspolitika vagy bármelyik
gazdasági terület – próbáltuk a rendszert érintő károkat
enyhíteni, s pótolni azokat a forrásokat, melyek kiestek a válságot
követően, hiszen megszűnt a banki finanszírozás. Ezen a
rendszeren változtatnunk kell. A kormány egyrészt a tartalmi
oldalon – az innováció belső szerkezetében – is jelentős
változtatásokat kezdeményezett, és összegszerűségében is
sokkal több pénzt fordít innovációra. Az a teljes tizenkétezer
milliárd forintos keretösszeg, amely Magyarország rendelkezésére
áll 2020-ig, lényegében az innovációról szól. Tehát arról,
hogy miként leszünk képesek a magyar gazdaságot olyan növekedési
pályára állítani, mely 2020 után már a saját maga termelőkészségének
köszönhetően állít elő olyan jövedelmeket, melyek az utána
esedékes fejlesztéseket finanszírozni tudják. Tehát csökkentik
az ország európai uniós vagy egyéb forrásoktól való függőségét.
Ezért lényeges, hogy megháromszorozták a kutatás-fejlesztési
tevékenység támogatását?
– Igen nagy a jelentősége annak, hogy a kormány azt
tervezi, hogy a 2020-ig terjedő uniós költségvetési időszakban
750 milliárd forintot, a korábbi háromszorosát fordítja a
kutatás-fejlesztési tevékenység támogatására. Kiemelendő,
hogy a kormány létrehozta a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és
Innovációs Hivatalt, melyet Pálinkás József akadémikus úr
vezet. A hivatal fő feladata olyan tudományos kutatási,
fejlesztési és innovációs szakpolitika kidolgozása, amely
megalapozza a hatékony kutatásfinanszírozást. Továbbá, hogy
nevezze meg azokat a területeket, ahol optimálisan lehet
felhasználni az innovációs forrást, s ezeket a területeket állítsa
a magyar nemzetgazdaság szolgálatába. Hiszen olyan fejlesztések
szükségesek, melyek valóban versenyképessé teszik a magyar
gazdaságot. Ennek a fejlesztéspolitikai vetülete pénzügyi,
szabályozói, szemléleti váltást igényel. Utóbbi azt
jelenti, hogy mikor a fejlesztési források odaítéléséről dönt
a kormány, akkor ne egy bank módjára viselkedjen, hanem azt
vegye figyelembe, milyen növekedési lehetőséget céloz meg az
adott projekt. Az elmúlt 25 év legnagyobb kudarca, hogy a nagy
magyar világszabadalmak hiába magyar találmányok, hiába
alapulnak magyar ötletekre, sok esetben nem magyar gazdasági körökhöz,
befektetőkhöz kötődnek. Tehát nagyon nagy probléma, hogy sok
magyar ötlet külföldi finanszírozással került ki a világpiacra,
ezért az abból származó jövedelem és hozzáadott érték is
külföldre kerül. A gazdasági szereplőknek pedig sokkal
komolyabb kockázatközösséget kellene vállalniuk az állammal;
ne csak a vissza nem térítendő támogatásokra apellálva kérjenek
pénzügyi segítséget, hanem vállaljanak egy olyan kockázatot,
garanciát, ami azt igazolja, hogy hisznek az adott projekt működőképességében.
A Pálinkás professzor úr által vezetett hivatal ezért az
innovációs források felhasználásában hármas célrendszert
fogalmazott meg. Az egyik a felsőoktatási intézményekben folyó
alapkutatás, az ezt kiegészítő alkalmazott kutatás és az
erre ráépülő piaci innováció. Ezek közül egyiket sem lehet
negligálni, mert ha például az alapkutatást megszüntetjük,
akkor az innováció gyökerét vágjuk el.
Az is probléma lehetett, hogy a szocialista kormányok
idején a vissza nem térítendő támogatások kiosztásának fő
szempontja a versenyképtelen piaci szereplők életben tartása
volt?
– A kérdésében megfogalmazott támogatási módszert a
válság kitörését követően nemcsak Magyarországon, hanem
szerte a világban alkalmazták. Nagyon sok olyan életképtelen vállalkozást
és projektet tartottak életben a vissza nem térítendő támogatásokkal,
melyeket a piaci logika alapján inkább ki kellett volna vezetni
a gazdasági életből. Sokáig a forráselosztásra, mint szociális
kérdésre tekintettek, pedig a fejlesztéspolitikai források nem
lehetnek részei a szociális ellátórendszernek. A kommunizmus
egyik legrosszabb metódusa – mely a bukása után sokáig tovább
élt – az egységesítés volt. Az, ami pont az innováció lényege,
hogy a kiválóságot, az egyediséget próbálja meg díjazni, előtérbe
helyezni és annak adjon kibontakozási lehetőséget, nem volt az
állami kultúrrendszer elfogadott része. Ehelyett az átlagosításra
törekedtek a társadalom mindegyik szegmensében, s nem helyezték
előtérbe a kiválóságokat.
A magyar egyetemek jól működő nemzetközi
kapcsolatrendszerrel rendelkeznek ahhoz, hogy a hallgatók vagy a
kutatók megismerjék a legmodernebb technikai megoldásokat?
– Az EU sok esetben túlbürokratizált, nehezen értelmezhető
feltételeket szab, azonban az uniós létnek vannak előnyei is.
Ilyenek az uniós diákcsere- és kutatási programok. A
legfontosabb ezen a téren a hálózatosodás felépítése. Nem
kell minden egyes tudományos központban kifejleszteni párhuzamosan
azonos képességgel bíró kapacitásokat. Vizsgáljuk meg, hogy
Magyarországon vagy akár az Európai Unióban, a régióban
milyen adottságokkal, specifikációval rendelkező felsőoktatási
intézmények vannak, azokat fejlesszük célirányosan, és
ezeknek az egyetemeknek az eredményei épüljenek be a többi
tudományos műhely működésébe. Tehát olyan specifikált tudásbázisú
kutatóintézményeket kell létrehozni, amelyek egymással szoros
kapcsolatban erősítik föl a szinergiákat.
Nemrég azt nyilatkozta: az Európában működő jóléti
rendszer csak akkor lesz fenntartható, ha az EU gazdasági működését
teljesen új alapokra helyezik. Milyen új alapokra gondol?
– Kijelentésemet arra alapoztam, hogy az EU-s országok
színvonalára vágyik igen sok harmadik országbeli állam.
Ismerjük az Európai Unió hibáit, de látni kell az EU pozitívumait
is. Ez a rendszer csak akkor lesz fenntartható, ha a gazdasági működés
területén változások következnek be. Az EU-s piac 500 millió
embert fed le, így a világgazdaság vezetője. Ezt a vezetői
szerepet úgy tudja megőrizni, ha az új kihívásokra a
leggyorsabban adja meg a választ. Emellett olyan programokat kell
kidolgozni, amelyek vállalható körülmények közt tartják
otthon azokat, akik a jobb kereset reményében illegálisan
szeretnének beutazni az unió területére. Erre csak egy olyan
gazdasági szövetség képes, amelynek megfelelő erőforrásai
vannak. Ezek a források csakis akkor állhatnak rendelkezésre,
ha új alapokra helyezzük az unió gazdasági működését.
Medveczky Attila
|