2015.06.19.
Kinek a Monarchia, kinek a nemzet egysége
Techet Péter hol
a Magyar Nemzetben, hol a HVG-ben publikál, legutóbb a vállaltan
liberális újság internetes oldalán jelent meg igen érdekes írása
Trianonról és a bevándorlásról. Röviden összefoglalva, a
szerző szerint, aki elutasítja Trianont, az a nemzetiségekre és
a Habsburgokra is igent mond Nagy-Magyarország mellett. Továbbá
aki ma elutasítja a bevándorlókat, az elutasította volna a
soknemzetiségű Magyar Királyság dualizmus kori fejlődését
is. Techet gondolatai hajmeresztőek, nem kis dolog ennyi ostobaságot
összehordani történelmi csúsztatásokkal teletűzdelve. A gond
csak az, hogy vannak, akik osztják véleményét.
Szerzőnk, mint
oly sokan, multikulturálisnak nevezi a Szent István-i Magyarországot,
ezzel odaszúrva a nemzeti hagyományokat ápoló és bevándorlás-ellenes
politikát folytató kormányzatnak. Csakhogy a mai, mondjuk
Berlinben tapasztalható multikulturalizmusnak köze sincs például
az erdélyi magyarok, szászok és románok együttéléséhez.
Utóbbi egészen máshogy
alakult ki, először II. Géza hívott be szászokat erdőirtás
és határvédelem céljából a még messze nem minden szegletében
lakott Erdélybe, majd II. András király telepítette le a
Barcaságban a Szentföldről Európába visszatérő Német
Lovagrendet. A románok bevándorlására pedig a tatár és a török
pusztítás után kerülhetett sor, évszázadok folyamán alakult
ki közép-európai népekből egy-egy soknemzetiségű országrész.
Ez nem állítható párhuzamba az elmúlt évtizedekben teljesen
különböző kultúrájú és vallású népcsoportok Európába
költözésével.
Techet Péter
dualizmussal kapcsolatos állításait sem történelmi alapokra
helyezte. Úgy véli, a Habsburgok miatt lett naggyá Magyarország,
ő vissza is állítaná az Osztrák–Magyar Monarchiát –
kiderült ez már más írásaiból – megfeledkezve arról, hogy
a Habsburg uralkodók legtöbb döntését a maguk haszna vezérelte,
amely hol egyezett a mi érdekeinkkel, hol nem. A Habsburgoknak köszönhető
a dualizmus kori iparosodás? Techet Péter így látja, pedig
nekik az köszönhető, hogy nem történt meg száz évvel korábban,
ugyanis a magyar ipar Nyugat-Európától való lemaradásának
okozója éppen Mária Terézia kettős vámrendelete volt. Európaiságunkat
sem a Habsburgoktól kaptuk, hol volt még a Habsburg-család,
amikor Szent István integrálta hazánkat a keresztény Európába,
melynek védőbástyája lettünk évszázadokon át.
A kiegyezést az
adott körülmények között jónak értékelhetjük, kétségtelen,
hogy a Habsburgokkal kötött béke és gazdasági együttműködés
óriási növekedést indított el. Azonban 1867-et megelőzték
az 1848. évi áprilisi törvények, Magyarország majd’ húsz
évvel korábban elérte önállóságát, amit Habsburg V. Ferdinánd
szentesített is. Mint tudjuk, nem sokkal később Ferdinándot
lemondatták, és az ifjú Ferenc Józsefnek már nem tetszett ez
az önállóság, így orosz segítséggel vérbe fojtotta a
magyar szabadságot.
Sokat segített
rajtunk a kiegyezés, de az áprilisi törvények azonnali életbe
lépése sokkal többet segített volna. A dualizmus kori fejlődés
mérlegelésénél nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy abból
kimaradtak nincstelen zsellérek milliói és az egyre elszegényedő
dzsentri réteg. Tagadhatatlan, hogy a fejlődésben a régóta
itt élő nemzetiségek egy része viszont szerepet vállalt, de
nem a XIX. században bevándorló galíciaiak, ahogy a HVG
publicistája állítja. ők sokkal inkább a Tanácsköztársaságban
„jeleskedtek”.
A dualizmus után
eljutunk Trianonhoz. Techet véleménye szerint a magyar
nacionalizmus ügye győzött 1920. június 4-én, elnyervén a
magyar nemzetállamot. Aki Nagy-Magyarországot akar, annak a
Habsburg-birodalmat, annak sokszínűségét, európaiságát is
akarnia kell. Akik viszont a magyar szuverenitást védik, a mai
európai egység ellen érvelnek, a bevándorlók és az országon
belüli kisebbségek ellen heccelnek, azok örüljenek a jelenlegi
homogén, magyar nemzetállamuknak. Ünnepeljék tehát nyugodt szívvel
a trianoni döntést. Kicsi, jelentéktelen, szegény, vacak országuk
lett – de legalább tényleg az övék.
Ez egyszerűen
hazugság és fikció, ki hallott már azokról a magyar
nacionalistákról, akik az I. világháborút követően a
trianoni nemzetállamról álmodtak? Olyan nemzetállamról,
melynek minden határán tömbben élnek magyarok a mai napig?
Trianonban 3,5 millió magyartól vették el a hazáját, ősi
magyar földek kerültek idegen kézbe, ez fáj nekünk, ebbe nem
tudunk belenyugodni. Hiába élt 1920-ban már több millió
nemzetiség a Magyar Királyságban, a magyar közösség akkor is
ott volt a Kárpát-medence minden pontján, és ezt szakították
akkor szét politikai és nem etnikai vagy földrajzi megfontolásból.
Józan gondolkodású
ember számára Trianon elutasítása ma nem egy időutazás, ki
gondol ilyenkor arra, hogy pontosan az 1920 előtti állapotokat
kellene visszaállítani? Talán csak Techet Péter és egy-két
legitimista barátja, akik az Osztrák–Magyar Monarchiában élnének
szívük szerint. Hazánk felemelkedéséhez nem kellenek sem a
Habsburgok, sem a bevándorlók, még ha szerzőnk szerint nemcsak
éhenkórászokat, hanem egy-két Nobel-díjast is elutasítunk
most. Magyarország nagy volt 1526 előtt, és napjainkban is
egyre erősödik, Budapest ma is úgy épül, mint a Millennium
idején, Habsburgok és nemzetiségek nélkül. Természetesen része
vagyunk Európának és az uniónak, de Isten őrizzen attól a
befolyástól, amit a Habsburgok idején kellett eltűrnünk.
Na de mit jelent
2015-ben elutasítani Trianont és miért fontos ez? Annyian mondják
június 4-én, hogy unalmas a siránkozás, nem a múlttal kéne
foglalkozni. A környező népek pedig szeretik félbolondnak nézni
a (határon túli) magyarokat, mondván, a múltba révedve élnek.
Csakhogy aki ma elengedi a múltat, az az asszimilációra mond
igent, aki nem akarja a felnövekvő generációk agyába vésni a
magyarság megcsonkítását, az a külhoni magyarságról mond
le.
Ezért kell ma is
elutasítanunk az 1920-as békediktátumot, mert ezzel nemet
mondunk a nemzet szétszakítására, az elmúlt 95 évben honfitársainkat
ért jogtalanságokra, a mai napig igazságtalan állapotokra, továbbá
ezzel igent mondunk a nemzet egyesítésére akár határok
felett, akár egyszer határokkal. Ahogy Herczeg Ferenc
fogalmazott: valamire való magyar ezt csak átmeneti állapotnak
tekintheti. Felelős nemzetpolitikát pedig csak akkor
folytathatunk, ha mindez bennünk van. A nemzet újraegyesítését
nem lehet elvégezni közös múltunk ismerete nélkül.
Märle Tamás
latin-történelem
szakos tanár
|