2015.06.19.
A kommunizmus diplomatái
A Veritas Történetkutató Intézet vitaestje a Gazdasági Főiskolán
Június 2-án
tartották az idei tanév utolsó Veritas-estjét. S ha nem is márciusban,
de októberben újra kezdik, amire meg is van az igény. A történelmi
forrásokhoz és a múlthoz való viszonyt szeretné megváltoztatni
a Veritas, amelynek alapkövetelménye a tárgyilagosság. A történész
sem tévedhetetlen, de ha létrehoznak egy intézetet, nem szabad
rögtön arra gondolni, hogy a történelem eltorzítására jött
létre. A mostani est célja a legfrissebb kutatási eredmények
bemutatása, újszerűségét pedig az jelenti, hogy először
szemléli történeti egységben Magyarország szovjet megszállásának
kérdését.
Dr. Zinner Tibor
bevezetőjében elmondta, hogy a történész a tényeket vizsgálja,
és így próbálja a történelmi múltat feltárni. „Mi azt
mutatjuk be, hogy mi történt az egyes korszakokban, s utána
arra a kérdésre kell választ adni, »hogyan tovább?«. Erre a
kérdésre nyilvánvalóan nem nekünk, történészeknek kell
megadni a választ, hanem a kormányzatnak.
Ahhoz, hogy
ugyanabba a folyóba nem szabad még egyszer belelépni, a mostani
beszélgetés kíván némi háttér-információt adni. Mégpedig
úgy, hogy a Kominformról most csak nagyon röviden szólunk. A
Kommunista Tájékoztató Iroda, rövidítve Kominform (teljes nevén
Kommunista és Munkáspártok Tájékoztató Irodája) Moszkvából
irányított nemzetközi kommunista szervezet volt 1947 és 1956 között.
Az 1943-ban feloszlott Kommunista Internacionálé (Komintern)
helyett hozták létre 1947 szeptemberében az európai kommunista
pártok vezetőinek Szklarska Poreba lengyel városban összeült
konferenciáján. Az alakuló ülésen a Szovjetunió Kommunista Pártját
képviselő Andrej Alekszandrovics Zsdanov adott elő referátumot,
amelyben a világ két táborra szakadását fejtegette. E beszédet
sokan a hidegháború nyitányának tartják szovjet részről, bár
a világpolitikai feszültségre szovjet vezetők már korábban
is többször utaltak. Például maga Sztálin, a szovjet diktátor
már 1946 februárjában, amikor a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának
elnökévé választásakor azt mondta, „új háború előtti időszak”
kezdődött. A Zsdanov-beszéd abból a szempontból mindenképpen
fontos állomás volt, hogy a külső veszélyre hivatkozva
megadta a jelt a közép-európai kommunista uralom megszilárdításának
felgyorsítására. Ez a következő hónapokban meg is történt.
A nyugati hatalmak részéről Winston Churchill 1946. március
5-i fultoni beszédét szokták a hidegháború nyitányának
tekinteni. A Kominform a sztálinista külpolitika eszköze volt
és nem is élte túl sokkal Sztálint. 1956-ban oszlatták fel,
amikor a Szovjetunió a desztalinizáció útját választotta és
jugoszláv kapcsolataiban is enyhülés állt be. Utolsó titkos
tanácskozását 1953 júliusában, Sztálin halála és Berija
bukása után tartották. Most azt vizsgáljuk, hogy 1944-től
Magyarország számára megvolt-e az esély a független, saját külpolitika
megvalósítására.”
Dr. Sáringer János
a Kállay Miklós vezette kormány külpolitikáját vette górcső
alá. Ez a kormány 1942 júliusától Lisszabonon keresztül
kapcsolatba lépett az angolszász hatalmakkal, s az előzetes
fegyverszünet megkötését szerette volna elérni. Jan
Kowalewski ezredes a lengyel emigráns kormány lisszaboni képviselője
volt, s a brit kormánnyal állt igen szoros kapcsolatban. Főleg
vele tárgyalt a Kállay-kormány. 1943 szeptemberében a Földközi-tenger
medencéjében igen kedvező katonai eredményeket értek el az
angolszász hatalmak, s reális esély volt Közép-Kelet-Európába
történő behatolásnak. 1943. október 10-én de facto életbe lép
az előzetes fegyverszünet. Azonban október végén Moszkvában
a brit, az amerikai és a szovjet külügyminiszter olyan titkos
jegyzőkönyvet írt alá, amelynek lényege a normandiai partraszállás
melletti döntés volt.
Zinner professzor
úr erre fölvetette, hogy Magyarország a Nyugattal megállapodott,
s utána a nemzetközi helyzet úgy alakult, hogy a szövetségesek
– ne feledjük el, hogy ebbe a szövetségesi körbe a
Szovjetunió 1941 júniusát követően került bele, mert addig
Sztálin Hitlerrel volt szívélyes viszonyban – döntése nyomán
hazánk egy másik szituációba kerül bele. A történész úgy
véli, hogy ezt a helyzetet a magyar történetírás a mai napig
nem taglalta kellőképpen. Ezért sem lehet Magyarországot a
vonakodó csatlós címkével illetni. Szintén nem lehet
figyelmen kívül hagyni a Vörös Hadsereg katonai tevékenységét,
amely a Szovjetuniót a nemzetközi nagyhatalmak szintjére
emelte. Azt is tudni kell, hogy a debreceni Ideiglenes Nemzetgyűlésről
egyetlenegy fotó maradt fenn, amelynek közepén ott áll Erdei
Ferenc, a Nemzeti Parasztpárt politikusa. Nem csupán Kovács
Imre visszaemlékezéséből tudjuk, hanem egyéb iratokból is,
hogy Erdei kriptokommunista volt. Tehát ő megtévesztette a pártját
és a benne bízókat is. Ennél sokkal fontosabb, hogy 1944 végén
sokan azt hitték a keleti országrészben, hogy új élet veszi
kezdetét. Majd teherautóval keresték azokat, akik egyetértettek
Erdeiékkel, s így toborozták az Ideiglenes Nemzetgyűlés
tagjait. Ez a Nemzetgyűlés kormányt választott, és kiküldte
Moszkvába Gyöngyösi János külügyminisztert, a kisgazdapárt
tagját. De neki semmilyen lehetősége sem volt arra, hogy megállapodjon
Moszkvával a fegyverszünetről, vagy a békeszerződésről. Az
1945. január 20-ai fegyverszüneti szerződés igen megalázó
volt. Többek közt ezeket a passzusokat tartalmazta:
„Magyarország kormánya kötelezi magát, hogy lefegyverzi a
Magyarország területén levő német fegyveres erőket és
hadifoglyokként átadja azokat az Egyesült Nemzeteknek. Arra is
kötelezi magát, hogy internálja a német állampolgárokat.
Magyarország kormánya kötelezi magát olyan szárazföldi,
tengeri és légi haderő fenntartására és rendelkezésre bocsátására,
amelyek a Szövetséges (szovjet) főparancsnokság fő vezetése
alatt is szolgálatra rendeltethetnek. Ezzel kapcsolatban
Magyarország legalább 8 nehéz fegyverzettel ellátott
gyalogoshadosztályt állít ki. Ezek az erők szövetséges területen
nem használhatók fel, csak az érdekelt szövetséges kormány
előzetes beleegyezésével. Magyarország kormánya kötelezi magát,
hogy a Szövetséges Ellenőrző Bizottság által megállapított
határidőben teljes épségben kiszolgáltatja a Szovjetuniónak,
valamint Csehszlovákiának és Jugoszláviának, az összes Egyesült
Nemzeteknek mindazokat az értékeket és anyagokat, amelyek állami,
társadalmi és szövetkezeti szervek, vállalatok, intézmények
vagy polgárok tulajdonában voltak, mozdonyokat, vasúti
kocsikat, traktorokat, gépkocsikat, történelmi emlékeket, muzeális
értékeket és mindent, amit a háború folyamán az Egyesült
Nemzetek területéről Magyarország területére szállítottak.
Magyarország kormánya köteles rendszeres magyar pénzértékben
pénzösszegeket kifizetni és árukat, üzemanyagot, élelmiszert
stb., eszközöket és szolgáltatásokat rendelkezésre bocsátani,
amelyekre a Szövetséges (szovjet) főparancsnokságnak, valamint
a szövetségesek ama misszióinak és képviseleteinek, amelyek a
Szövetséges Ellenőrző Bizottsággal kapcsolatban állanak, szükségük
lesz. A magyar kormánynak szükség esetén biztosítania kell az
ipari és szállítási vállalatok, posta, távíró, távbeszélő,
rádió, erőművek, közművek, fűtőanyag és egyéb anyagraktárak
felszerelését és munkájának szabályozását, azoknak az utasításoknak
értelmében, amelyeket a fegyverszünet idején a Szövetséges
(szovjet) főparancsnokság, vagy a Szövetséges Ellenőrző
Bizottság kiad.”
Soós Viktor
Attila Gyöngyösi János személyére, habitusára világított rá
a külügyminiszter 1945. májusi beszédének idézetével: „a
letűnt feudális Magyarország miniszterelnöke mondotta
1943-ban, hogy a külpolitikát bízzák azokra, akik arra
hivatottak, s akiket erre neveltek. Kállay Miklós volt
miniszterelnöknek ez a megállapítása mutatja azt, hogy
mennyire az osztályuralomra épült a magyar külpolitika és külügyi
szolgálat. Csak arisztokraták és dzsentrik lehettek a hajdani Külügyminisztérium
tagjai. A világ most rohamléptékkel halad egy egészen új,
szocialista fejlődés felé, amikor mi még nem jutottunk el a
polgári demokrácia színvonaláig sem. Ezért, amikor a most
meginduló külpolitikai tanfolyamot megnyitom, szükségesnek
tartom mindjárt kihangsúlyozni, hogy szívesen látom, és a jövőben
még szívesebben látnám, ha erre a külügyi szolgálatra való
kiképzésre nagy számban jelentkeznének munkás- és paraszti
családból származó értelmes, és kiképzésre alkalmas
fiatalemberek. Akik valóban a leghivatottabbak a külföld munkástömegeivel
és a dunai parasztállamok hatalmas paraszttömbjeivel az érintkezést
felvenni.” A történész szerint igen hamis dolog azt hinni,
hogy 1945 és 1948 között demokrácia uralkodott hazánkban. Gyöngyösi
ominózus beszédét követően a szocdemek már javaslatot tettek
arra, hogy kiket vegyenek föl a Külügyminisztériumba. Így
tett mindegyik párt. S a szocdemek éppen Szakasits Györgyöt,
Árpád fiát ajánlották be a Külügyminisztériumba.
Az előadóktól
megtudtuk, hogy az 1945. november 4-i választások eredményeképpen
a magyar kormány négy egymással versengő párt képviselőiből
tevődött össze, amelyek a legalsóbb szintig elosztották egymás
között a magyar közigazgatási pozíciókat, így a külügyi
igazgatást is. 1946-ban a külügyi tárca személyi állományát
párthovatartozás szerint vizsgálva a 151 fő külügyi
tisztviselőből 81 fő volt párton kívüli. A kisgazdapárt ajánlására
31 fő, a szociáldemokrata párt ajánlására 17 fő, a
kommunista párt ajánlására 11 fő és a nemzeti parasztpárt
ajánlására ugyancsak 11 fő dolgozott a Külügyminisztériumban.
Tehát, a párton kívüliek aránya 53% volt. A pártajánlásra
érkezettek 45%-át a kisgazdapárt képviselői, 25%-át a szociáldemokrata
párt képviselői, és 15-15%-át a kommunista és a nemzeti
parasztpárt képviselői adták. 1946-ban a Külügyminisztériumban
dolgozók több mint a fele párton kívüli, a pártajánlásra
érkezettek közül a legnagyobb arányban a kisgazdapárt és a
szociáldemokrata párt képviselte magát. A párton kívüliek
és a pártajánlásra munkát vállalók közül többen a két
világháború közötti Külügyminisztériumban is szerepet
kaptak, így például Velics László, Szondy Viktor,
Rubido-Zichy Iván, Kertész István, Szegedy-Maszák Aladár,
Szent-Iványi Domonkos vagy Pödör László. Összevetve az 1946.
évi személyi állományból a kommunista párt ajánlására érkezett
személyeket az 1951. évi személyi állománnyal egy személyt,
Sík Endrét találjuk meg 1951-ben a Külügyminisztériumban. Sík
Endre 1945. november 1-jén lépett be a külügy központi szolgálatába
tiszteletdíjasként és négy évvel később, 1949-ben már a
Politikai Főosztály élén találjuk. Arról pedig szó sem
lehetett, hogy a klasszikus értelemben vett külügyi diplomácia
kialakuljon Magyarországon. Minden külügyérnek Moszkva parancsát
kellett teljesíteni. A világháború után a szövetséges
nagyhatalmak, Washington és Moszkva viszonyrendszere kezdett megváltozni,
de a megjelenő ellentétek ellenére 1947. február 10-én Párizsban
még sikerült megkötniük a békeszerződést a legyőzött
Olaszországgal, Bulgáriával, Finnországgal, Romániával és
Magyarországgal. 1947–1948-ban azonban már szemlátomást
kezdett kettészakadni és kialakulni a két szembeforduló tömb
Európában. A formálódó a szovjet blokk országaihoz hasonlóan
a kommunista párt Magyarországon is egyeduralomra tört. 1947 ősze
és 1948 tavasza között az ellenzéki pártokat szétverték,
vezetőiket elüldözték, letartóztatták. 1948. júniusra
megvalósult a Rákosi Mátyás vezette Magyar Dolgozók Pártjának
egyeduralma. 1947. szeptemberben Wroclaw közelében megalakult a
közép- és kelet-európai országok, valamint az olasz és
francia kommunisták részvételével a Tájékoztató Iroda. 1948
tavaszán és nyarán a berlini válság és a szovjet–jugoszláv
összeütközés miatt Magyarország felértékelődött Moszkva
számára. Közben a magyar kommunisták 1949-re megszervezték a
teljes államhatalom feletti ellenőrzést. A külügyek nem szűntek
meg, a diplomáciai és a külügyi tevékenység azonban az 1946.
évihez képest is jelentősen degradálódott. A külügyminiszteri
tisztség nem számított jelentős beosztásnak, de magában a Külügyminisztérium
rendszerében sem. Magyarország nemzetközi kapcsolatait a Rákosi-rendszerben
Moszkva irányítása mellett az MDP vezetése koordinálta. A
magyar kommunisták fokozatos hatalomátvételével párhuzamosan
zajlott a magyar közigazgatás „megtisztítása” is. Az
1945-ben létrehozott úgynevezett B-listázással 1948-ra több
mint 80 000 embert bocsátottak el a közigazgatásból. A külügyi
igazgatás átszervezését pedig 1950–1951-ben hajtották végre.
A politikai államtitkár mellett felállításra került a külügyminisztériumban
az államtitkárság. Boldizsár Iván államtitkár titkára
Hlinyánszki Valéria volt, akinek a munkáját két fő segítette.
A Tájékoztatási Főosztályt főosztályvezető-helyettes
vezette – ekkor Száll József –, akinek közvetlen irányítása
alá tartozott a Belföldi Tájékoztatási Osztály, a Külföldi
Tájékoztatási Osztály, a Magyar Bulletin, a Fordítóiroda, a
Dokumentációs Osztály, a Protokoll Osztály, az Étkezde, a
tihanyi és a kenesei vendégházzal kapcsolatos ügyek, a volt
Elnöki Palota, és a garázs. A politikai államtitkártól és
az államtitkártól strukturálisan függetlenül működött a pártiroda
és a szakszervezet. Végezetül Zinner Tibor szólt Száll István
szerepéről. Száll volt az, aki jelentős nyomást gyakorolt
Nagy Ferencre, hogy írja alá lemondó nyilatkozatát. Száll
volt az, aki megírta a gyalázatos Fehér Könyvet, amit aztán
Boldizsár Iván „lenyúlt”, s az abban találhatók alapján
állította össze az Összeesküvés a magyar nép ellen c. kötetét.
Zinner professzor úr azt is megállapította, hogy Sztálint követően
Hruscsov ugyanúgy beavatkozott a magyar belügyekbe, a magyar
diplomáciába, mint elődje.
Medveczky Attila
|