2015.06.19.
Tisztelet
a városnak
Puha Ferenc és Somogyi György kiállítása a Tököli Művelődési
Központban
Szigetszentmiklós
talán testvérvárosa Tökölnek? Ami a szellem átsugárzását
illeti, minden bizonnyal. Ezért is nem véletlen, hogy az a két
szigetszentmiklósi festőművész, Puha Ferenc és Somogyi György
állít ki itt, akik pedagógiai munkásságukkal – a szép önmagában
is lehet szép, de meglátására nevelni kell – nagyon is rajta
hagyták kezüket Tökölön. Most a rokonváros előtt műveikkel
tisztelegnek.
Két festőművész,
két önálló, a kortárs magyar képzőművészetben is
karakternek számító arc. Gondolnánk, könnyű az absztrakt művésznek,
hiszen a figuralitás elkerülése valójában szabaddá teszi a
kezet és az elmét. Ha így van is – a dolog azért ennél
sokkal bonyolultabb –, eme szabadság mögött bravúros rajztudás
rejlik.
Tehát az
alakrajztól, figurától megszabadult – érvénnyel megszabadított
– vászon nem azért mutatja, a nonfiguratív ábrázolásmód
ellenére is, egy tökélyre fejlesztett világ szinte mértani módra
megszervezett talpköveit, mert szépség-koordinátái szinte
megmagyarázhatatlanok, hanem azért, mert a legelvontabb
szerkezeti elemek mögött is – tartóoszlopként – ott az
invenciózus rajzi biztonság.
Puha Ferencben és
Somogyi Györgyben ezenkívül közös a kishaza – a couleur
locale – egyetemessé emelése. A szigetlétből – éltető közegükből
– úgy lépnek ki (ez a „kilépés” valójában a helyi szín
érvényessé tétele több sugárban), hogy minden ízükben
visszacsatolnak a furamód víz (Duna) meghatározta anyaföldhöz.
Egyetemes igazságaikat, látványtörvényeiket itt próbálgatják.
S evvel a nem akármilyen, az önálló arc megteremtéséért sok
szenvedést is magában foglaló gesztussal el tudták érni, hogy
színeik, illetve szerkezeti világaik az időfaktort szinte időtlenné
teszik. Hogy azt ne mondjam, amit a csaknem tapintható faktúrával
sugallnak, az örök érvényű.
Puha a mítoszhoz
közelibb, helyenként az ősember barlangfaláról ellesett jelirányú
bábukkal mint ősképlettel operálva a nyitottabb (Csillagképek
– 2012, olaj, vászon). Somogyi – lásd a kompozíción belüli
földszelvény mint érzelemfaktor látványnak sem utolsó kisüléseit
– a rejtélyesebb (Kis kép a Szigetről IX. – 2014, olaj,
farost). Némelykor közelítenek egymáshoz – például Puha
Bajnokok reggelije című táblája (2007, olaj, farost) csaknem
Somogyi-képnek is elmenne –, ám a világról való, ecsettel közvetített
látomásuk a maga nemében öntörvényű.
Puha Ferencet, jól
látható, megigézte az Észak. A finn és svéd szigetek egymáshoz
való viszonya, a norvég fjordok drámai-mesebeli kacskaringója,
a Kalevala emberléptékű természeti hűsége. A vízről,
barlangfalról, de leginkább az égről leolvasható
rajzolataiban – jelképtári kiterjesztéssel – ott a mesébe
burkolódzó lélek összes kívánalma. Az ösztönös, harmóniát
sugalló jelvilág mintha a rovásírást (is) magukba foglaló
piktogramok (ecsettel festett pálcikabábuk, -figurák) gyűjtő
medencéje volna. A vertikális, nem szabályos osztású színkalitkák
attól izgalmasak, hogy a magyar hitvilág szarvasát – szarva közt
a Nappal vagy a Holddal – éppúgy szimbólumértékű mezővé
tágítják (Királymese I. – Király; Királymese II. Királynő
– mindkettő 2011), mint az egyénivé tett más régiók ősi
jelképeit.
A Király, Királynő
attól izgalmas, hogy a szín- és formavilág (kék, piros,
illetve szék és sárkány) egymás ellenében fejti ki hatását
(jelszimbolikáját). Aligha érdekes, hogy a zöld tengerben úszó
embriókat, ha nem tévedek, Deim Pál életművéből is
ismerhetni, hiszen a festőművész a diagonális rajzásban oly
nyugodt hátterűvé tette a csoportos létben is erős „mellékszereplőket”,
hogy a rájuk telepedő erős kontúrú fő motívumok valósággal
élnek.
Puha természetesen
a „szociografikus”, formavilágában és történéseiben jócskán
agresszív látványvilágtól sem idegenkedik (Éjszakai látogató
– 2011, olaj, farost) – a madárijesztő lét bizonyos fokig
borzalmakat takar –, de lelke szivárványüstjét leginkább
akkor önti ki a látogatóra, amikor a kalligrafikus jelmozgások
ellenére is lírai absztrakt érzelemtükörként működik. Az
utánozhatatlan kék-zöld mező, mozgásaival egyetemben, erre példa
(Lappföldi képeslap – 2010, olaj, karton). A Király (2012,
olaj, karton) pedig arra, hogy az egész testtel töredék-foltok
révén is harmóniában álló korona, miképp válik a figura
elidegeníthetetlen részévé. A Cím nélkül (olaj, vászon)
homályfátyla mögött ki tudja mily titok rejtőzik – az egymásba
folyó foltrétegek csak erősítik megérzésünket –, hiszen
felülnézetből csupán egy földnyelv harap a körkörös
organikus terepbe, míg az elölnézet egy ormótlan bábu
stabilitását vizionálja. Igen szép a Tavaszi zsongás (2007,
olaj, farost) szerkezeti belsejének katedrálisa.
Somogyi György
fessen vagy rajzoljon akármit, par excellence festő. Isteni
adottságát nyilván az égiektől örökölte. Azt nem mondanám,
mert nem tudhatom, hogy sámáni varázsolással lát-e a föld kérge
alá. De úgy tesz, mintha életigenlő fűcsomói, a szigetlét
boldogságát és gyötrelmét megjelenítő zsombékosai csak azért
kerültek volna vászonra (vagy farostra), hogy életvitel-szimbólumként
– a zártságból kitörő rab szabadságát hirdetve – kis és
nagy közösségekben egyformán hassanak.
Mert csak az látja,
hogy mi van fölül – „Aki dudás akar lenni, pokolra kell
annak menni” –, aki nem ódzkodik a mélybe merüléstől.
Golgotai mellékzöngéje is van – vagy lehet – az ilyesfajta,
testet-lelket megrázó kirándulásnak, ám a tisztítótűz csak
azon személyen fejti ki hatását, aki bátrabbnál bátrabb
lelki titkainak a kivallásában. Mitől szenzációs – külön-külön
is, de még inkább együtt – a Kis kép a Szigetről című
sorozata (két kivétellel mind 2014)? A beléje rejtett időtől.
Kronosz ebben az ecset vizionálta világban – mert az alkotó
szépségkívánalma megköveteli – végigalussza a történelmet.
Így sosem sorsképletekről,
sorsharcokról van szó, hanem valaminek – lett légyen az élő
vagy élettelen – az örökérvényűségéről. Talán arról,
hogy a csönd mint szerkezetet „irányító” elem, miképp lopódzik
a foltok által kirajzolt érrendszerbe (Kis kép a Szigetről
XVIII.); hogy az okker-mozgású, csaknem futurista lázat involváló
mező és fekete holdkaréja miként űzi az egymástól elszakadt
elemeket valaminő harmóniába (Kis kép a Szigetről IX.); hogy
a házak marionett-rendje, melyben nem csupán a szélmozgás
(vihar?) játszik szerepet, hanem a földfoglaló isteni alázat
is, mennyire hat ki az ember szépségkívánalmát közvetítő
szerkezetre (Kis kép a Szigetről XV.).
Természetesen régebbi
képek is – Cím nélkül (2005, olaj, farost), Kompozíció kékben
(2003), Kompozíció (2006, olaj, papír) – erősítették
Somogyi György térképet belakó, a felülnézetben tobzódó
fantáziáját. Előzményként? Nyilván úgy is, de még inkább
biztos alapként. A feszített szerkezeten belüli pálcikák,
vonalkák, pontok mint érzelmi vivőerek rajzolták ki, hol mértani
alakzatba (kör) kerülvén, hol szabad mozgású riadalomként
(farkasfog), az érzelmi kilengések határait.
Ha a 2002-es évek
Somogyija érezte az organikus nyüzsgés elementáris erejét (Úszó
láp), hogyne érezné ezt fokozottabban a tragikus betegségből
való fölgyógyulása után bölcsebbé vált, de ugyannyi munkát
megkívánó ecsetmozgatással a ma művésze. Így lett a tárlat
legkiválóbb darabja kék és barna élethimnuszként az Úszó láp
III. és az Úszó láp IV. (mindkettő 2015).
Szakolczay Lajos
|