2015.06.19.
Fogadjuk be II. János Pált!
A szobrok jelentőségét,
erejét éppen az bizonyítja, hogy minden korszaknak és
rendszernek baja van velük. Az emberiség évezredes
tapasztalatokkal rendelkezik a szobrok ledöntéséről, szétveréséről,
szakszerű feldarabolásáról. Legtöbbször az előző
rendszerek idején állított köztéri szobrokat tüntetik el,
cserélik le egy „időszerűbbre”, a hatalom szemében
rokonszenvesebbre. Különösen őrült pillanatokban megesik,
hogy a múzeumokban található műalkotások is nemkívánatosakká
válnak, több ezer évre visszamenőleg – mostanság éppen ez
folyik az Iszlám Állam által felügyelt városokban. Olykor
pedig egy jobb sorsra érdemes szobornak nem is kell „kivárnia”
a következő korszakot, mert már a saját évtizede kitermel
kekec, ellenséges alakokat, törekvéseket.
Most éppen egy
olyan személy szobra minősült nemkívánatosnak, aki néhány
esztendeje még közöttünk volt, és világszerte hatalmas népszerűségnek
örvendett. Korunk egyik legnagyobb erkölcsi-szellemi tekintélyéről,
Szent II. János Pál pápáról van szó – bizony, éppen róla…
Nem gondoltam volna, hogy mindössze tíz évvel a halála után
le akarják dönteni a szobrát; gyanítom, mások is hasonlóan
megrökönyödtek. Ha viszont elárulom, hogy az egyházellenes
akció helyszíne Franciaország, döbbenetünk máris kisebb…
Az északi Bretagne megye tízezer lakosú településén,
Ploermelben járunk. A városka kulturális öröksége gazdag:
területén áll egy XIII. századi kármelita kolostor, egy XII.
századi vár romja és egy XV. századi gótikus templom, melynek
kriptája két breton herceg, II. János és III. János végső
nyugvóhelye. (Bár a „végső” szó lassan megkérdőjelezhető,
mert itt már semmi sem biztos.) A százéves háború több
fejezete is Ploermelhez köthető. 2006-ban a város egyik központi
terén egészalakos szobrot állítottak a lengyel születésű pápa
tiszteletére – idén tavasszal a rennes-i közigazgatási bíróság
jogerősen úgy döntött, hogy a művet fél éven belül el kell
bontani. Az ítélet indoklása szerint „az alkotás elhelyezéséből
és méretéből adódóan feltűnő, ezért ellentétes a francia
köztársaság világi jellegét előíró alkotmánnyal, továbbá
az állam és az egyház szétválasztásáról rendelkező 1905.
évi törvénnyel.” Mit lehet erre mondani? A köztéri szobrok
már csak ilyenek: elhelyezésükből és méretükből fakadóan
feltűnőek. Éppen ez a feladatuk, ezért készítik őket: a járókelők
felfigyeljenek rájuk, tekintetüket felemeljék, eltöprengjenek
róluk. A rennes-i bíróság számára persze nyilvánvalóan nem
a méret a legfőbb baj, hanem az, hogy a szoborkompozíció tetején,
a boltív csúcsán egy kereszt van – nem eltúlzott méretű,
arányos és puritán kőkereszt.
A szobor nyolc méter
magas: a szentté avatott pápa imára kulcsolt kézzel áll egy kő
boltív alatt. A talapzaton az egyházfő jelmondata olvasható:
Totus Tuus, azaz Egészen a Tiéd. Egy grúz születésű, orosz
állampolgárságú művész, Zurab Cereteli alkotta, aki nem mellékesen
Ploermel díszpolgára. (Érdekesség, hogy e világhírű alkotó
az ezredforduló óta kizárólag irdatlan méretű szobrokat készít:
Sevillában álló Kolumbusz-alakja ötven méter magas; moszkvai
Nagy Péter-szobra kilencvennégy méteres; a moszkvai Győzelem
parkban felállított második világháborús emlékműve majdnem
142 méteres. Szerényebb méretűnek nevezhető munkája, az
Egyesült Államokban, Bayonne városkában létrehozott
szeptember 11-i emlékműve is harminc méter magas. Ehhez képest
nyolcméteres pápa-kompozíciója törpének számít. (Képzeljük
csak, mit szólt volna a francia bíróság egy százméteres II.
János Pál-szoborhoz!) Cereteli ezt a művét ajándékba adta
Ploermelnek, és az önkormányzatnak csak a talapzatról kellett
gondoskodnia. A rendkívül éber rennes-i bíróság ebbe már öt
évvel ezelőtt belekötött: 2010-ben magas összegű büntetést
szabtak ki Ploermelre azért, mert a szobor talapzatának elkészítését
közpénzből támogatta. Ám nem ez volt az első támadás,
ugyanis 2008-ban helyi anarchisták vécépapírral tekerték be a
pápa szoboralakját.
Egy vallásellenes,
provokátor francia civil szervezet diadalittas közleményben ünnepelte
az elbontásról szóló bírósági döntést, a modern emberiség
győzelméről harsogva. Sajnos várható, hogy a francia fővárosban
újabb eljárás indul, mert Cereteli művének kisebb másolata
2014 ősze óta Párizsban áll, méghozzá a Notre Dame-székesegyház
mögötti téren. Igaz, II. János Pál ott még egyszerűbben, a
boltív és a kereszt nélkül álldogál imára kulcsolt kézzel.
Érdekesség, hogy a teret a szintén tavaly áprilisban szentté
avatott XXIII. János pápáról nevezték el. A műalkotás
lengyel kezdeményezésre került oda, az avatáson még Párizs
első női polgármestere, a szocialista pártállású Anne
Hidalgo is jelen volt. A Notre Dame előtti tér pedig II. János
Pál pápa nevét viseli, már 2006 óta. Ennek háttere meglepő:
az akkori szocialista polgármester, a nyíltan homoszexuális
Bertrand Delanoé nagyon határozottan kiállt a lengyel pápa
tisztelete érdekében. A vallásellenes francia körök persze
akkor sem hazudtolták meg magukat: kétszáz díszpinty tüntetett
a Notre Dame előtt, kezükben óvszerekkel teleaggatott feszületeket
tartottak. Ez ám a liberalizmus és a tolerancia magasiskolája…
Ploermel városka
polgármestere, a jobboldali pártállású Patrick Le Diffon azt
nyilatkozta, minden tőle telhetőt elkövet azért, hogy a pápa
szobra a helyén maradhasson. Mindazonáltal a vereséget, az
elbontást is számításba kell venni. Néhány elkötelezett
honfitársunknak eszébe ötlött, hogy a száműzött, voltaképpen
halálra ítélt szobornak menedéket nyújthatnánk magyar földön.
Elhatározásuk néhány nap alatt mozgalommá terebélyesedett,
azzal a mottóval, hogy Fogadjuk be II. János Pál pápa szobrát.
Lapjuk megtalálható a Facebook közösségi oldalon, jelenleg több
mint 2100 követőjük van. Érdemes felkeresni őket, csatlakozni
hozzájuk. A mozgalom egyik ötletgazdája és alapítója egy kiváló
férfiú, Gyulai György politológus; minden követ megmozgat az
ügy sikere érdekében. A mostani helyzet szerint két magyarországi
önkormányzat nyitott a száműzött szobor befogadására:
Budapest nyolcadik kerülete, Józsefváros, illetve Tata vezetői
jelezték, hogy szívesen biztosítanának közterületet II. János
Pál emlékének ápolására. Józsefváros polgármestere,
Kocsis Máté arról nyilatkozott, hogy az alkotást stílszerűen
a II. János Pál pápa téren állítanák fel, és a Magyarországra
szállítás költségeihez is szívesen hozzájárulnának. Michl
József tatai polgármester pedig úgy fogalmazott: meg kell
menteni ezt a műalkotást, ha már „Franciaországban, a
szabadság országában” nincs helye. A határozott magyar szándékról
már a francia illetékesek is tudnak, megtörtént a hivatalos
kapcsolatfelvétel.
Zsille Gábor
|