2015.06.19.
1985 Monor – Vitaindító
A mai magyar társadalom
kultúrája egy vesztes, agonizálgató és ugyanakkor önkizsákmányoló
és idegbeteg társadalom kultúrája, egy úgynevezett kvázikultúra.
Ennek a kultúrának éppen az a legjellemzőbb tulajdonsága,
hogy a maga kvázi mivoltában maga is besorol, s nem is az utolsó
helyen, a társadalom betegségei közé. A kultúrának ez a kvázi
mivolta fejezi ki leginkább a nemzet vesztes voltát, függetlenség-
és szabadsághiányát. Mint a halálos beteg, akinek vannak jobb
napjai, világosabb pillanatai, ez a kultúra is képes ragyogó
teljesítményekre, kiállít magából értékes alkotásokat, de
a kérdés nem ez, hanem az, hogy ez a kultúra milyen erővel
fejezi ki, hatja át a társadalmat, és megadja-e a korszerű válaszokat.
Egy egészséges nemzeti kultúrának sajátosnak és összetéveszthetetlennek
kell lennie, saját kérdésekre saját válaszokat kell adnia. A
mai magyar kultúra nem működik rendeltetésszerűen.
Ez nem kirívó
jelenség a
mai Európában
, amely tele van vesztes államokkal, amely egészében véve maga
is szörnyű nyomás alatt van és beteg. A mai magyar táradalomnak
van azonban egy sajátos, csak reá jellemző betegsége.
A mai magyar társadalom
a rossz, egyoldalú, megalkuvó, de ugyanakkor sok vonatkozásban
eredményes és hasznos kényszeregyezség társadalma. Ez a kényszeregyezség
a forradalom és szabadságharc leverése után következett. A
magyarság ekkor belekényszerült ebbe a dicstelen alkuba, de ez
az alku nem volt teljesen haszontalan és eredménytelen. A nemzet
kapott is. Az a bizonyos „legvidámabb barakk” titulus ennek a
kényszermegegyezésnek eredményeként ragasztódott rá az országra.
Az élet a hatvanas, hetvenes években itt valóban emberibbé és
elviselhetőbbé vált. Egy-egy pillanatra és egyes rétegek számára
még a fogyasztói társadalom anyagi bőségének a
legalacsonyabb foka is elérhető közelségbe került. A kulturális
élet is felpezsdült. A határok majdnem felnyíltak. Mindennek
azonban nagy ára volt, mert mindaz voltaképpen az ideiglenesség
és a napról napra élés csodaváró és rémült szájtátisága
közepett, a képtelenség talaján, avagy inkább színpadán és
deszkáin játszódott le. Egy nagy cefréskád, egy vastag födővel
letakart dézsa és ezen a deszkafedőn, az erjedő lé fölött
folyt percről percre a táncikáló, vidám barakkélet.
1956.
november 4-e után ebbe a dézsába hánytak bele mindent: vért,
hősi halált, munkástanácsot, a forradalom gyönyörű mámorát,
az egyhetes szabadság eksztázisát, az öntudatot, majd
valamivel később az akasztottak ezreit és a börtönviseltek
megveretéseit és megaláztatásait s az egészet lefödték a
felejtéssel. Az alku legfőbb kikötése ez volt: felejts,
hallgass! „Aki nincs ellenünk, az velünk van” – mondta Kádár
János. Ám nem ellene lenni az új rendnek csak úgy volt képes
az ember, ha kitörölte az emlékezetéből azokat a napokat, szájából,
lelkéből a szabadság ízét, az utcasarki Szózat-éneklést,
és nem beszélt gyermekeinek az akasztott barátról. Nemzedékek
nőttek fel makacsul hallgató szülők oldalán. S a hatalom –
nem mondjuk, hogy a győztes, mert nem volt az, csak győztesnek
kinevezett kényszergyőztes – kegyes volt. tessék ezen a
platzon, ezen a fedőn új életet kezdeni. Majdnem mindent
szabad, csak a fedőt emelgetni nem, alákukucskálni nem.
Mostanra
azonban – s ez mára a mai társadalom egyedi betegségtünete
– ez a fedő, a dézsában megindult erjedés hatására, meg
egyszerűen a természet rendjéből következően, elkorhadt és
elrothadt. A szagok, a hullabűz és a mérges gázok már felpárolognak
és felböffennek.
S mindenkinek, aki
fent ágál, táncol, átkozódik vagy konformistáskodik, avagy
egyszerűen csak éli szürke mindennapjait a fedőn, az az érzése,
hogy a dekli beszakad alatta, és belezuhan a bűzhödt lébe. A hősi
halottak, kivégzettek temetetlen hulláinak és a sok elintézetlen,
félrelökött nemzeti szerves anyag keservesen megerjedt levébe,
s bele is fog fulladni, mert senki nem lesz, aki kihúzza őt
onnan – „a sírt, hol nemzet süllyed el, népek veszik körül”…–,
mert iszonyodva fordul el mindenki a Hieronymus Bosch-i jelenettől.
A magyarság átélt
már ehhez hasonlót. Az 1867-es kiegyezés után is felpezsdült
az élet, Magyarország a Monarchia egyik súlypontja lett, de a
kiegyezést, az alkut megkötő magyar vezető osztály éppen úgy
a megoldatlan nemzetiségi kérdés és a korhadt társadalmi
rendszer fölött élte tivornyás életét, mint ez a mai. Annak
a dézsafödőnek a beszakadása a mélybe rántotta az egész
Szent István-i Magyarországot, hozta meg Trianont. Ez a most
esedékes beroggyanás pedig még ennél is végzetesebb fenyegetésű:
az önálló magyar nemzeti lét teljes megszűnése.
Az
a tény, hogy itt 1956 óta minden erre az elhallgatásra épül,
s hogy ennek mindenki részese, haszonélvezője, akármelyik
oldalon áll is, azt eredményezi, hogy ma már senki nem mer
megmoccanni sem ezen a korhadt silófedőn. Minden áll, mert a
szereplőknek, a statisztáknak éppen úgy, mint a főhősöknek,
az a kényszerképzete, hogy a deszka egyetlen határozott toppantástól
is beszakad. Ez a beteges félelem még azokra a gyér létszámú
fiatal nemzedékekre is átragadt, amelyek valójában nem felelősek.
Ők is tartózkodóan viselkednek, mert nincs is más lehetőségük,
hacsak nem leugrani a fedőről, a hazátlanságba, a semmibe. Üvegesedő
szemmel, bénán áll ez a nemzet most itt Európa közepén, s a
deszka pedig szépen korhad és rothad alatta. Itt semminek sincs
legalitása, itt minden mozdulat félszeg és visszafogott, csak
olyan, mintha mozdulat volna. Lehet más, mint kvázikultúra ezen
a deszkán?
1956
és ami utána következett, a magyar történelem máig fel nem mért,
a maga valójában fel nem fogott cezúrája és vízválasztója.
A forradalomnak nemcsak hogy a története nincs kellőképpen
feldolgozva, hanem történelmi fordulópont-jellege sincs
kimutatva, s talán még csak megsejtve sem a gondolkodásban. Szép
és komoly szavak persze elhangzottak, de a forradalom és a
forradalom leverésének fordulópont-jellege már csak azért sem
lehet kimutatva, mert hiszen a dolog lényege, legalábbis a felszínen
az volt, hogy folytatódott, restaurálódott, ha humánusabb formában
is, a szovjet típusú rendszer, a szocializmus. A látszat az
volt, hogy nem változott semmi.
Pedig minden megváltozott.
1956. november 4-e óta a magyarság nem a saját történelmét
éli. Ilyen fordulat még egyetlenegy történelmi fordulópontján,
egyetlenegy szabadságharcának bukása, egyetlenegy háborúvesztése
után sem következett be. Ez a fordulat ugyanis a lelkekben állt
be. Meglehet, nem vizsgálható szigorúan tudományos módszerekkel,
meglehet, hogy jobbára csak a művészi érzékelés által
felfogható és éreztethető, mégis elsőrendű történelemalkotó
tényező valamely nép lelki viszonyulása egy bizonyos
korszakhoz, állapothoz. Mind vereségeket, mind győzelmeket átélhet
egy nemzet, nagyjából azonos tartással. 1956 után a magyarságnak
nem a viszonyai és a helyzete fordult meg soha nem tapasztalt módon,
hanem a lelke. A viszonyulása saját magához, történelméhez,
a magyar lélekben minden érvénytelenné vált. A vidám
barakkban nihilisták vigadoztak.
1945-ben, a magyar történelem eddigi legnagyobb cezúrájakor,
az ezeréves Magyarország porba hullásakor, amikor az ország
elvesztette a háborút, és felszabadult – egyszerre! –, nem
szakadt meg a magyar lelkekben a folytonosság tudata. Sem
azokban, akik vesztettek, sem azokban, akik felszabadultak. A
nemzettest egyik része vesztett és elhalt, a másik része új
erőre kapott és megelevenedett. Mind a két folyamat végzetes
erejű volt. Az is pillanatokon belül kiderült, hogy az ország
voltaképpen csak az egyik függőségből a másikba került át.
Mindez együtt azonban éppen a társadalmi változások óriási
horderejénél fogva nem keltette fel és nem is kelthette fel a
saját történelem megszakadásának a képzetét. 1945-ben a
magyar történelem folytatódott. Egyszerre vesztesként és
felszabadulva. Ami akkor történt, az egyszerre volt külső erőszak
által kikényszerítve és egy nagyon széles és egy nagyon
szenvedélyes népi akarat által végbe vive. A földhöz
juttatott paraszt, a munkaszolgálatból, haláltáborból
hazavergődött zsidó bizakodással, reménnyel nézhetett a jövőbe.
A saját jövőjébe. S még akkor is, amikor a nemzet nyakára ültetett
bábok elkezdték véres és kegyetlen színjátékukat a
politikai porondon, még az iszonyatos szenvedések és megaláztatások
közepett sem támadhatott a nem a saját életemet élem érzete
a megalázott magyarságban, éppen azért, mert a helyzet annyira
nyilvánvalóan képtelen volt, s annyira erőszakos és
lehetetlen, hogy csak mint egy, az isten által reá mért büntetést,
amit túl kell és túl is lehet élni, akármennyire is nem látni
még a végét, élhette át a Sztálin–Rákosi nevével jelzett
korszakot. A nemzetbelső szervezete, öntudata, ha nem is érintetlen
és sértetlen, de valójában ép maradt. S éppen mert ép és
lelkében szuverén maradt, tudta véghezvinni 1956 lélegzetelállító,
világraszóló csodáját. Felkelt, felegyenesedett, s ha csak két
hétre is, de nyilvánvalóvá tudta tenni, hogy ennek a kicsiny
darab európai földnek jogos ura, méltó művelője, s hogy szavának,
jellemének, gondolatainak tisztes helye van az európai népek
parlamentjében. S éppen mert a forradalom ilyen volt, rendkívüli
világesemény, az uralmi rendszerek lényegét leleplező rakétafény,
mert tragikusan szép és nagyszerű volt, egyszeri és megismételhetetlen,
mert egy nemzet élni akarásának utolsó fellobbanása volt, éppen
azért, ami utána következett: a bukás, az eltiprás, a magára
maradás is végzetes volt. Csak az lehetett.
Ami
eladdig csak magányos zsenik tragikus sejtelme volt, hogy
tudniillik „kompország” vagyunk, végzetesen magunkra
hagyatottak, porszemek, vagonkérdés, az most milliók számára
vált kézzelfogható valósággá. A lánctalpak legelemibb
emberi mivoltában taposták le a magyarságot. A jelentéktelenség
tudatát és a kilátástalanságot mintázták bele roppant tanksúlyukkal
a magyar lélekbe. A nihilt.
A magyarság eben
a korszakában hagyott fel évszázados magatartásával, azzal a
hovatovább már nemzeti sajtosságnak ítélt ellenállási formájával,
ami eleddig – legalábbis részben – a fennmaradását biztosította
(és persze gátolta is a haladásban), a passzív rezisztenciával.
Hogy
miért? Mert már annak sem látta értelmét.Ez a magyar lélek
1956 utáni pálfordulása. Ez az az eddig még meg nem világított
rettenetes fordulat, ami a magyar történelemnek ezt a szakaszát
élesen elválasztja minden előzőtől. Eme korszak elemzésekor,
kultúrájának vizsgálatakor és a jövő tennivalóinak meghatározásakor
ebből lehet elindulni.
Természetesen nem
lett mindenki nihilista. Az élet ment tovább. Az anyák
gyermeket szültek. De ettől a legázolástól kezdve, akár
tudva, akár tudat alatt, minden magyar tettben, munkamozdulatban,
minden hegedűszóban, minden szülésben és minden abortuszban
benne volt a végső kiábrándulás és eltehetetlenülés, a kilátástalanság
és a megalázottság nihilje. A gazdagodásban, a vagyonszerzésben,
az ellenállásban és a párttitkári munkában, a papi imában
és a besúgói jelentésben egyaránt benne volt és benne van a
tanknyomaték. A „nincs mese”. Az „ez van”.
A
mai magyar élet minden őrülete, lehetetlensége, tudathasadásossága
ebből az évszázadok óta begyakorolt életmentő magatartástól
való elfordulásból, ebből a végső elkeseredésből, mely már
a végső elkeseredést is értelmetlennek és hiábavalónak
tartja, vezethető le. A disszidálási hullámok, a gyerekszülési
hajlandóság végzetes elapadása, a mértéktelen iszákosság
és a kiugróan magas öngyilkossági arányszám, a nemzeti
mivolt iránti nagyfokú közömbösség mind-mind innen ered.
Ez a mai magyar élet
alfája. Minden törekvésnek, amely meg akarja állítani a
magyarság szellemi elsivárosodását, amelyik új horizont felé
óhajtja vezetni, vagy legalább az arra vezető út tekintetében
javaslatokat akar tenni, ennek tudomásulvételével kell
elkezdenie munkálkodását, ennek a szomorú ténynek számbavételével
kell kitűznie saját feladatait.
Ez aztán mindjárt
nemcsak azért üdvös, mert a „dolgokat a maguk mivoltában”
tekinteni mindig célravezető, hanem azért is, mert felszabadító-
és lendítőerővel bír. Ez a szomorú tény ugyanis nem csupán
szomorú. A begyakorolt magatartás feladatában kétségkívül
van önfeladás, van végső hullásba való beletörődés, de
van benne pozitív elem is. Avagy talán nem éppen ez a megtartó,
passzív rezisztencia fékezte le itt a társadalmi haladást, az
országépítést? Nem emiatt nem vált ez a nép igazán európai,
előretekintő, emelt fővel járó néppé? Ami megtartott a századokon
át, az ugyanakkor meg is kötött, bele az ázsiai mozdulatlanságba,
a „magyar ugar”-ba.
A passzív
rezisztencia nem volt más, mint egy nagy megátalkodottság,
makacsság. Aki rászokott, nemigen tudta abbahagyni még akkor
sem, amikor már értelmetlen volt. A konok csakazértis-es ellenzékiség,
a semmire nem tekintő, bősz kuruckodás, a nyitottság lebecsülése
mind-mind ennek a konokságnak és makacsságnak a terméke.
A nihilista
viszont nem konok és nem makacs. Vele talán könnyebb lesz
boldogulni.
Aki az 1956 utáni
magyarság életével foglalkozik, látnia kell, hogy ez egy új
érzületű, a régebbinél tartástalanabb, képlékenyebb, de
ugyanakkor – éppen mert a szocializmus rengeteg ócska, rossz társadalmi
betegségéből mégiscsak kikezelte – a jóra, a demokráciára,
az előrenézésre is jobban megszervezhető lett. Hiába, hogy a
nagy nihil minden mögött ott van, mégsem mindenki nihilista
ebben az országban. Kis közösségek, kevesek szívéből kisugárzó
jóakaratok már jobban át tudják hatni ezt a merevségéből
lassan kigyógyuló népet. Képletesen szólva talán arról van
szó, hogy a mai magyarság ezzel a fordulásával az eddigi hátranéző,
múltba meredő állásából most mintha egy előreforduló alapállást
vett volna föl – csak még nagyon le van hajtva a feje. Üres
tekintete a semmibe réved. Mintha még csak a testével tette
volna meg ezt a fordulatot. A feladat az, hogy emelje fel a fejét.
* * *
Ezek után pedig nézzük
azt a folyamatot, amelynek során ez a fentebb már elkeresztelt
kvázikultúra kialakult. Először is a társadalom szerkezetében
beállott változásokat kell számba vennünk. A legfontosabb
ebben a vonatkozásban a magyar társadalom paraszti társadalom
voltának a megszűnése. A régebben a nemzet felét kitevő
paraszti részarány éppen ezekben az években zsugorodott az egyötödnél
is kisebbre. Ma kevesebb elsőrendűen mezőgazdaságból élő
ember van az országban, mint budapesti lakos. Valódi paraszt
pedig, akire néhány évtizede még mint nemzetfenntartó elemre
hivatkozott a népi irodalom, s nem is csak az, még kevesebb.
A
paraszttársadalom eljelentéktelenedésével természetesen a
paraszti kultúra is, és a paraszti kultúrának az egész kultúrában
elfoglalt helye is összezsugorodott. A folyamat feltartóztathatatlan
és korral járó szükségszerűség volt. Akkor is bekövetkezett
volna, ha másmilyen társadalmi berendezkedés vagy uralmi
helyzet van az országban. Legfeljebb az értékpusztulás nem
lett volna ilyen totális, ha mindez nem a letipratás utáni kiábrándulásban
történik. De ott történt. S így az elpusztított, szétvert,
betagosított, elgépiesített régi magyar paraszti kultúra helyébe
nem állt egy új, öntudatos – szövetkezeti – kultúra, új
viszonyulás az új helyzethez. A falu nem vitte be az erkölcsét
a téeszbe. Aki pedig a városba menekült a megélhetésért, aki
a kétlakiság szörnyű keresztjét volt kénytelen a vállára
venni, még az apját is megtagadta inkább, csak ne kelljen a szétvert
világra emlékeznie. Itt aztán aratott a nihil. Együttműködött
vele, suhogtatta a kaszáját a mértéktelen önkizsákmányolás,
a városba érkező megalázott tanácstalansága, magárahagyatottsága,
kiszolgáltatottsága, a kocsma, a fekete vonat, a munkásszállások
embertelen sivársága. És az a kilátástalanság, ami egy ilyen
páriára minden hajnalban ráköszönt, amikor fel kellett ülnie
a vonatra, amelyik legalább egy hétre elszakította asszonytól,
gyerektől, tanyától. Miért élt, miért dolgozott az ilyen
ember? A betévő falatért. Már nem volt szüksége arra a kultúrára,
arra a műveltségre és arra az erkölcsre, amivel néhány
esztendővel előbb még kis nadrágszíjparcelláját művelte,
amivel helytállt a kubikgödörben, amivel a falu egykori társadalmában
megbecsülést és szerepet szerzett magának. Sivár, kultúra
alatti életet élt, és él még ma is ez az ember. Milliós
csoportról van szó. Tömegről, amelynek igénye sincs a kultúrára,
nemcsak azért, mert nincs rá ideje, nincs szabad ideje, hanem
egyszerűen azért, mert az elsivárosodásnak arra fokára jutott
el, abba süllyedt bele, amelyikben már a legegyszerűbb kulturális
tevékenység elérhetetlen magasságban van. Ez az ember alig tud
írni-olvasni. Ez az ember jóformán nem is érti azt a nyelvet,
amelyet a fölöttes rétegek beszélnek.
Léha és felelőtlen,
sőt mi több, cinikus minden kulturális program, minden kezdeményezés,
amelyik nem ennek a lét alatti létben vegetáló rétegnek a
megindításával, elemi igényeinek a felcsiholásával kezdi.
Természetes,
hogy elsősorban az életkörülményein kell változtatni ahhoz,
hogy megindulhasson a művelődés útján. Először is emberszámba
kell venni. Önállóságot kell adni neki, szervezeteket, intézményeket
létesíteni vagy feléleszteni számára. Kezükbe kell adni munkásszállásaikat,
meg kell szüntetni iszonyatos kizsákmányolásukat, önkizsákmányolásukat,
olyan munka- és bérviszonyokat kell teremteni, amelyek nem igénylik
a maratoni túlmunkát. Meg kell tanítani őket élni.
Mindez
– még egyszer hangsúlyozom – nemcsak elemi erkölcsi kötelezettség
és nemcsak egy demokratikus mozgalom becsületbeli ügye, hanem,
ezen túlmenően, alapkérdés is. Ez a széles és elesettségében
szánalmas réteg ugyanis éppen az egykor nemzetfenntartónak
nevezett, és azt a szerepet valójában be is töltő parasztság
helyébe következett, és mint ilyen, most is meghatározó
jelentőségű a nemzet kulturális arculatának megítélésekor.
Ez a mai élet roppant nehezéke, ami ezt a társadalmat meggörnyeszti.
Ez a réteg ugyanis újratermelődik. Végzetes következetességgel.
Ebből a rétegből származik a kor jellegzetes alakja, mondhatni
végterméke, az elsivárosodott, jóformán csak vegetatíve létező,
hol bunkónak, hol bugrisnak, hol pedig egyszerűen csak ürgének
nevezett ember. A massza, amelyik mindent elnyel. Ha ennek a rétegnek
az újratermelődését nem sikerül megállítani, akkor a magyar
társadalomban egy csúfos kettéhasadás fog bekövetkezni: a társadalom
fölsőbb rétegei kénytelenek lesznek durva és antidemokratikus
intézkedésekkel védekezni és elbástyázódni ettől a „vendégmunkás”-rétegtől,
ahogyan a nyugati demokráciákban a jobboldali elvakultság
akarja megoldani az „arab vagy török” kérdést, vagy
ahogyan az apartheid erőszakszervezetei nyomják el a maroknyi
fehér kisebbség nevében az afrikai tömegeket.
Itt milliókról
van szó, következésképp milliárdokról. Fel kell világosítani
és meg kell győzni az államhatalmat arról, hogy önmagának is
elemi érdeke ennek a bugris-újratermelődésnek a megakadályozása,
illetve ennek a rétegnek a visszaemelése az emberileg elfogadható
élet alsó szintjére. Célkitűzésre és együttműködésre
van szükség.
Pontosan úgy,
mint ahogy ötven évvel ezelőtt vagy még régebben a földreform
volt, most az a nemzet számára létkérdés – éppen ebben a
szorongatott helyzetben –, hogy ne legyen egy széles, alsó rétege
az emberi minimum alatti életre kényszerülve a huszadik század
végén. Hogy ne álljon ez a nemzet kötésig a sárban.
Ennek
a rétegnek nem jut semmi a fentebb említett új alkunak a jövedékéből.
Ez az értelmiségi osztályhatalom felé bóklászó társadalom
mérhetetlenül kizsákmányolja ezt a kétkezi, segédmunkás-réteget.
A kultúrából az emberi élet lehetőségétől, a társadalmi
elismertetésből pedig egyszerűen semmit sem juttat neki. Ebbe a
rétegbe ma beleszületni gyakorlatilag egyet jelent a kilátástalan
zsellérsorba való beleszületéssel.
Ma nincs földkérdés.
Földje lényegében senkinek sincs. A föld, a vagyon helyébe mára
az információ, a szabad idő került. Ez az a magántőke,
amivel mindenkinek kellene rendelkeznie. Ezt kellene igazságosan,
demokratikusan elosztani. Ma viszont információ-nagybirtokosok
vannak, és információzsellérek. Meglehet, ez az állapot legalább
annyira vészterhes a nemzet jövőjének alakulása szempontjából,
mint a földkérdés megoldatlansága volt annak idején.
Nem
is indulhat tehát más zászló alatt új magyar szellemi
mozgalom, csak ennek a helyzetnek a felszámolására harcba szólítva.
A másik, a megmaradás szempontjából az előzőhöz hasonlóan
létfontosságú átgondolni és áthatni való terület a család
és az iskola együttese. Az elmúlt harminc-negyven év, de különösen
az 1956 utáni kiábrándulásos évek éppen a családra mint intézményre
nézve voltak végzetesen romboló hatással.
Pontos
és árnyalt megkülönböztetésre van azonban szükség. Óriási
hiba, az orvoslást is akadályozó volna a család felbomlási
jelenségeiért mindenestül akár a politikai rendszert, akár a
fentebb vázolt sajátos magyar nemzeti pálfordulást okolni. A
család felbomlása vagy legalábbis felborulása ugyanis világjelenség.
A modern élet keretei, a technikai civilizáció és a nők tömeges
munkába állása mindenütt a világon átalakítják a családot.
A magyar esetre éppen az a jellemző, hogy ezek a technikai
civilizáció, a robbanásszerű városiasodás, városfeldagadás,
vagyis – nagyon vázlatosan szólva – az általános hatóerők
éppen akkor lettek a legerősebbek, Magyarország éppen akkor érkezett
bele ebbe a korszakba, amikor a másik sajátosan magyar családromboló
erő: a magyar nihil is a legerősebben hatott.
Magyarországon az
úgynevezett konszolidáció korában terjedt el a televízió.
Ennek az együtthatását még valószínűleg nem kezdte el vizsgálni
a szociológia. Pedig a béna nemzet ott ült szájtátva a képernyő
előtt, és ott felejtette el igazából, hogy mi is történt
vele. És ott, a képernyő előtt felejtett el beszélgetni, családi
életet élni, hagyományt átadni, ott, a képernyő előtt
felejtette el a múltját. Beszélt – mellé is! – helyette a
doboz.
A
család bomlásának végső soron az az oka, hogy a család többé
már nem gazdasági egység. Létezése és fennmaradása nincs többé
a családfő keresetéhez, vagyonához kötve. És most már valószínűleg
nem is lesz soha. Visszafelé nincs út. A régi családszerkezet
visszaállításáról hiábavaló dolog álmodozni. De mi lehet
az új családösszefűző, családmegtartó, családépítő
elem? Mit javasolhat felelősségteljesen gondolkodó nemzeti élcsapat?
Ha
a munkamegosztásba nem az apa jogán lép bele az utód, akkor
mibe? A kultúrába? Az emberi minőségbe? A nemzeti identitásba?
Igen! A műveltségbe. A munkaerkölcsbe. És egyáltalán az erkölcsbe.
Együttvéve valami újfajta nemességbe, amely újfajta nemesség
éppen ezekben az években töröltetett ki a magyar életből de
amelyik mint minőségigény nem évülhet el soha, amíg Kölcsey
Himnuszát énekeljük.
Ez persze merő
idealizmus és utópia, mégis kimondjuk: legyen a magyar család
laboratórium. Dolgozzon ki családi programot a megmaradáson
gondolkodó csoportosulás. Célszerűt és szerényet. Oltsa be
– Németh László kifejezése – ennek az igényével ezt a
most még eszmény- és hivatásérzet nélküli, szétesőfélben
lévő családot.
Megvan
erre a lehetőség? Milyen laboratórium lehetséges a gyermek több
mint nyolcórai napköziskedése és a szülők második-harmadik
műszakja és a közben ágáló televízió közepett? Mégis,
talán valamilyen lehet, ha az igény felkeltődik iránta. Az
alap megvan: soha nem tapasztalt gyermekkultusz van ma Magyarországon.
Azt a kevéske gyermeket, aki megszületik, kényes, sokszor túlzó
gondossággal táplálják, öltöztetik, babusgatják a sokszor
bizony még egészségesebb ridegtartásban felnevelkedett szülők.
Ezt a most még iránytalan, átgondolatlan szeretetet kellene
okos szeretetté nemesíteni. Erre kellene az új programnak ráépülnie.
Ennek
az úgynevezett családi kulturális programnak a kidolgozása
szakembereket igényel. Megpendítésével mindössze az a célunk,
hogy ebbe az irányba tereljük a gondolkodást. Meglátásunk
szerint ez legalább annyira fontos, mint a politikai rendszer bírálata,
mint értékes elméknek a politikai szerkezet megváltoztatására
való – hiábavaló – törekvése.
Az iskola.
Miközben a magyar
szellemi élet az 1956 utáni letaglózások és megtizedelések
után felegyenesedve vagy legalábbis négykézlábra állva úgy-ahogy
megőrizte hadállásait, mialatt az irodalomban lassan-lassan
minden igazi tehetség és egykor elhallgatott nagyság megszólalhatott,
mialatt végre a legméltóbbak mellére is felkerülhettek a gyémántos
kitüntetések, és mialatt a kultúra más ágazataiban, a zenében
és a képzőművészetben és a színházban és a filmben
lezajlott egy hasonló jellegű elrendeződés – mialatt tehát
ez a magyar magaskultúra szépen beleült a kvázikultúra trónszékébe,
végzetes esemény játszódott le az alapoknál. A magyarság
elvesztette a magyar iskolát.
S hogy mennyire kvázikultúra
ez a mai magyar, arra nézve legyen elég annyi, hogy a szellemi
elitnek jóformán egy szava sem volt ehhez a szörnyű történéshez,
noha itt folyt le a szeme láttára. A hatalom brutális erővel zúdult
be az iskolába. Elfoglalta minden olyan zugát, amit az ötvenes
években még nem tudott elfoglalni. A tanítót és a tanárt
olyan katonai fegyelemre fogta egzisztenciális és hatalmi
fenyegetéseivel, hogy az talpalatnyit sem mert letérni a tanterv
idegenbe vezető mezsgyéjéről. Lényegében kiveszett a nevelőtípus,
aki még a saját egyéniségével, saját tartásával, példájával
nevelt. A pedagógusi pálya megszűnt hivatásbelinek lenni.
Kihalt vagy visszavonult, de legalábbis nagyon megritkult az a
tanárnemzedék, amelyik annak idején egy összekacsintással is
éreztetni tudta a különvéleményét a diákkal. Az iskola üzem
lett, rossz üzem. Sivár üzem. És a magyar identitást száműzték
belőle.
Mit
lehet itt tenni ezek után? A hatalmat kituszkolni nem lehet. A nyúzott,
megélhetési gondokkal küzdő, szerencsétlen pedagógustól
nemzeties heroizmust, további önfeláldozást elvárni képtelenség.
Egyáltalán: a rendőr ott áll az iskolaajtóban. Március 15-én
pedig kettőzött őrségben állig gumibotban és kábítószer-fecskendővel.
Ma az iskolába a
magyarságot, a nyílt, demokratikus szellemet és a műveltség
igényét csak a gyermek viheti vissza, a gyermek, akinek szíve-lelke
otthon feltöltődött.
Először is ki
kell mondani és tudatosítani kell a társadalomban, hogy a
mostani helyzet felelőtlenül jövőellenes. Ez a mai
iskolarendszer, a követelményeivel, felvételi rendszerével, a
státusszimbólumaival, nem a magyar jövő szolgálatában áll,
hanem éppen azt ássa alá.
A szülőnek el
kell fogadnia az iskola nevelési és egyéb elveit, még akkor
is, ha nem ért vele egyet. A gyerek nem az ő gyereke többé,
hanem a hatalomé, az államé. Nincs szabad iskolaválasztás,
mert csak egyféle iskola létezik. Legfeljebb van jobb – de kérdés,
hogy az valóban jobb-e? – és van rosszabb. Van divatos és kevésbé
divatos. A legjobb iskolák pedig egy szűk felső értelmiségi
és vezető-káderutánpótlást szolgálnak, olyképpen, hogy az
alsóbb rétegek gyermekei előtt gyakorlatilag be vannak csukva.
Minderről
hallgatnak a kvázikultúra orgánumai. Ez ugyan nincs
lajstromozva az úgynevezett nagy tabutémák között, de aki ezt
megpróbálná szóba hozni, azt felnégyelnék. De hát nem próbálja
senki. Ez a legkényesebb kérdés. Az értelmiségen belül is
nagy felzúdulás fogadná a tények nyers kiteregetését. Pedig
bűn erről tovább hallgatni.
Először is ezzel
a gondolattal kell beoltani a családot: a gyermeked a tiéd,
jogod és kötelességed megkövetelni, hogy úgy neveljék, ahogy
te akarod. Ez legalább annyira fontos, mint a gazdasági reform.
S aránytalanul kevesebbet töri rajta a fejét a magyar értelmiség.
Ez rossz luxus.
Most
pedig tegyünk egy kis kitérőt. Szóljunk néhány szót a fő
kultúrahordozóról, az értelmiségről. Alapjában véve egyetértünk
Konrád–Szelényi fejtegetéseivel, amelyekben ezt a modern, a létező
szocializmus keretei között működő társadalmunkat egy értelmiségi
osztályuralom felé haladó társadalomként írják le. Az értelmiségről,
tevékenységéről, kultúra- vagy kvázikultúratermelő tevékenységéről
ma ennek az új meglátásnak a saját gondolkodásunkba építésével
célszerű beszélni. Ez az értelmiségi osztályuralom a munkásság
kizsákmányolására épül – mondja Konrád–Szelényi.
A sajátos magyar
helyzet elemzésekor két dolgot kell hozzátenni ehhez.
1. A
fentebb vázolt kényszeregyezség, melyet 1956 eltipratása után
a nemzet egésze kötött, a dolog természeténél fogva, azért,
mert a szabadság mindig elsősorban a szellem szabadsága, és
sokkal kevésbé a szántás-vetés szabadsága, és mert az értelmiség
már akkor is és éppen a forradalomban mutatta meg, hogy már
nem egyszerű középosztály, rétegecske, hanem a társadalom
sorsára a leginkább befolyással bíró osztály, a kényszeregyezséget
leginkább a bőrén is érezve az értelmiség írta alá. S ő
lett a fő vesztese, majd haszonélvezője is. Éppen ebben a
korban, a nagy pálfordulás korában szerveződött meg az a
fajta társadalom, amelyet Konrád–Szelényi értelmiségi osztályuralom
felé haladóként írt le.
A kor lánctalpbilloga
tehát éppen az értelmiség bőrébe és lelkébe van legmélyebben
beleégetve. Kettős lelkű, túlérzékeny, gyámoltalan és
dekadens ez az értelmiség, hasadt lélekkel termeli ezt a kvázikultúrát.
Naponta látnia kell – és hivatásánál, tanultságánál
fogva látja is –, hogy amit szolgál, az rossz, az kvázi, az
idegen, mégis naponta leteszi a garast. Létrehozza, javítja,
csiszolja, építi, hangszereli, eljátssza a kvázikultúrát,
pedig a lelke mélyén tudja, hogy ez majdnem árulás. Létezéséhez
napról napra megújuló önbecsapásra és önfeladásra van szüksége.
A pap nemcsak a gyülekezetnek prédikál, hanem a „téglának”
is. A tanár tudja, hogy a tanterv hamis, de betartja, a mérnök
tudja, hogy nem is volna szabad elkezdeni annak a sorozatgyártását,
amiért a prémiumot kapja. Az írónak be van építve a cenzor
az agyába és a tolla hegyébe, a színész pontosan tudja, hogy
mit nem szabad hangsúlyoznia, a rendező, hogy mit kell a háttérbe
rendeznie, a gondolkodó, hogy min nem is érdemes gondolkodnia.
2. A
kontraszelekció, amely ebben az egész társadalomban érvényesül,
az értelmiség körében a legerősebb. A magyarság történelme
során sajnos sok kontraszelekciós hullámot megélt. A magyar történelemben
elsősorban a forradalmak és szabadságharcok bukása után
szoktak előállni azok a helyzetek, amelyekben a rátermettséget,
a hivatásbeliséget, a tehetséget egy időre másodrendű
fontosságúvá tudja tenni az új rend iránti lojalitás, a
beilleszkedés, a meghajlás avagy éppen a gerinctelenség. Ebben
a történelemben gyakoriak az emigráló tehetségek is. A passzív
rezisztencia bajnokai.
Talán soha nem
volt ilyen bőséges aratása a kontraszelekciónak, mint az 1956
utáni konszolidációs években. Vezető beosztáshoz, s ennek következtében
sokszor alkotó értelmiségi munka lehetőségéhez, szószékhez,
katedrához, színpadhoz, kutatóintézeti vonalzóhoz, megjelenéshez
elsősorban azok jutottak, főként a korai években, amikor a zöm
még börtönben volt, vagy passzívan rezisztálásának utolsó
napjait töltötte, akik elismerték a történteket annak, ami
nem volt. A hatalomnak megbízható emberekre volt szüksége, s a
megbízhatóság mint követelmény messze megelőzte a hozzáértést,
a tehetséget. Minden ágazatban.
Rettentő
pazarlás, rombolás, iszonyatos züllés és működésképtelenség
származott a kontraszelekció lovagjainak dáridójából. A
vezetés először a mezőgazdaságban tért jobb belátásra. Itt
volt a legégetőbb. Be kellett látni, ha továbbra is dilettáns
káderekre bízzák az erőszakkal megszervezett szövetkezeteket,
ha nem hagyják, hogy a földműves dolgozzék úgy, ahogy ő
akar, akkor éhen hal az ország. A háztáji, mint gondolat,
korszakalkotó volt. Vele egy kis darab hatalom került vissza
emberi kezelésbe. Egy kis darab önállóság. És ez a kis darab
önállóság, iszonyatos önkizsákmányolás árán, de mégiscsak
megmentette a magyar gazdaságot.
S a példa
elterjedt. Általános társadalmi gyakorlattá vált, hogy a
kontraszelekciós vezetési hibákat a lassan-lassan odaengedett,
szóhoz juttatott hivatásbeliek korrigálják. Megnyíltak az üzemek,
intézmények, egyetemek, művészeti szövetségek kapui.
A felsőbb körökben
sikké, erénnyé vált bizonyos liberalizmus. Ez abból állt,
hogy az intézmény vezetője engedte dolgozni az addig elnyomott,
háttérbe taszított szakembereit, hivatásbelijeit. Megelégedett
azzal, hogy felügyel rájuk, hogy időnként végigvág rajtuk
egy puha bőrből font ostorral. Vagy csak pattint egyet vele.
(Van olyan ló, amelyiknek csak megmutatja a zsoké az ostort, és
már húz és nyer…)
Így aztán szép
lassan kialakult egy olyan szakembergárda, nevezhetjük őket akár
technokratáknak, akik ennek a liberalizmusnak köszönhették a
munkalehetőségüket, sokszor még a vezető beosztásukat is.
Tanácsaikat meghallgatták. Anyagilag kielégítették őket. Tőlük
már nem az egykori vizsgakérdésben vártak hitvallást. Az már
feledésbe merült. Nekik ehhez az új liberalizmushoz kell hűnek
lenniük. És miért is ne lennének, amikor ez ad nekik kenyeret,
és valóban sokkal elviselhetőbb a régi parancsuralomnál.
Ez a réteg ma
egyre vastagodik, de ugyanakkor egyre inkább korrumpálódik is.
Tevékenysége még mindig inkább abból áll, hogy helyreigazít.
Rendesen azonban nem tehet a helyére semmit. Sikertelenül próbálgatja
a valódit becsempészni a kváziba. A valódi kérdésekkel való
szembenézést ez a liberalizmus sem engedi meg neki.
A
kontraszelekciós liberalizmusnak lételeme a kvázi. Minél „kvázibb”
az, amit a szakember termel neki, annál elégedettebb, mert a valódi
termékek, a valódi alkotások a múltjára emlékeztetik, s vele
a kontraszelekciós, illegitim voltára. Igen ám, de a
technokrata nap mint nap érintkezik, sőt barátkozik a vezetőjével,
urával és parancsolójával, sőt rokonságba is kerül vele, s
érdekszövetségbe is. Lassan elmosódnak a különbségek. A
kontraszelekciós liberalizmus majdnem akkora, sőt nagyobb érték
lesz, mint a szaktudás, a hozzáértés, a tehetség. A kvázitermelő
technokrata szép lassan elfelejti, hogy kvázitermelő
technokrata lett.
Csakhogy
ez a liberalizmus ingatag. Fennáll a veszély, hogy – esetleg kényszerből
– visszaveszi a koncessziókat. Jobb tehát minél szorosabban
hozzásimulni, kiszolgálni, megnyugtatni, kegyeibe férkőzni, és
elkergetni az új, feltörekvő, többnyire fiatal és rebellis
tehetségeket, akik még nincsenek benne a tojásban, akik még
nem értik az egymásrautaltságot, az összefonódást. Vagy éppen
nagyon is jól látják, s emiatt veszélyesek.
Így aztán egy óriási
körforgás van ebben az értelmiségben: hivatásbeli tehetségek,
szakemberek nyomulnak feljebb és feljebb, tartják működésben
az üzemeket és az intézményeket, s közben maguk is
hasonlatossá válnak kenyéradóikhoz, beleszagolnak a hatalomba,
a felébe-harmadába, és elzüllenek. Kevesebbet dolgoznak, nem
újítanak, hátat fordítanak az avantgárdnak, nem tanulnak, és
csak a helyzetükkel, a presztízsükkel, a hatalomnak való
megfelelésükkel és beilleszkedésükkel törődnek.
Hovatovább
akadályaivá válnak a rendszer normális működésének. Az ifjúság
már alig tud különbséget tenni köztük és kontraszelekciós
őslovagjai között. De akármennyire is be van reteszelve az ajtó,
jönnek és jönnek az újak. Az új tehetségek, az új törtetők,
és szépen elindulnak a felemelkedés és a züllés párhuzamos
útján. Borzalmasan tékozló malom ez.
Az értelmiségi
kontraszelekciónak van aztán egy másik érvényesülési formája
is, amely sokkal inkább a közvetlen jelen gyümölcse. A kvázikultúra
valójában nem szükségel igazi szakértelmet, tehetséget,
ugyanakkor pedig maga a tehetség, a tudás irtózik mindentől,
ami nem valódi, ami álságos, ami haszontalan, ezért aztán a
kvázikultúra felszíni halai, díszpintyei, termelői, napszámosai,
pallérjai és haszonélvezői természetszerűleg a silányak, a
fél- vagy negyedtehetségek, a középszerűek és konformisták
lesznek. A Parkinson törvényei által leírt módon felduzzadó
intézményeket, kulturális termelőhelyeket, a tömegkommunikációt
elözönlik a senkik. Akik most már nem azért kedvesek a
hatalomnak, mert felesküdtek rá, mert kimondták a boldogító
igent, hanem egyszerűen azért, mert tehetségtelenek: ideális
kvázitermelők. És előtérbe állításukkal, favorizálásukkal
kordában lehet tartani a mindig is lázadásra hajlamos
igaziakat.
Ez
a fajta kontraszelekció aztán veszélyesebb, mint gondolnánk.
Ez ugyanis nagyon szapora réteg, és burjánzik, mint a dudva. Éber
figyelemmel gondoskodik a saját újratermelődéséről. Az ő
gyermekének feltétlenül értelmiségi pályára kell mennie a tőle
örökölt tehetséggel. Klikkeket alkot, amelyeknek egyetlen
jelszava van, a kvázi szent!
Ez a
kontraszelekciós réteg áll az útjában minden egészséges társadalmi
mozgásnak, a „népi emelkedés liftjének” húzóköteleit ez
vágta el. Ez csapja be az értelmiségivé levés ajtaját az úgynevezett
alsóbb néposztályok fiai előtt. Ez alkot merev falanxot minden
kezdeményezés előtt. Korunk szomorú véglénye ő. Neve: kultúrbugris.
Értéktelenebb, visszataszítóbb, mint a korábban említett
bugris, az alanti. A valódi tehetségnek, a valódi szándéknak
ebben a bugrissokadalomban kell mozognia, ebbe ütközik bele
minduntalan. Ez fojtja meg a kezdeményezéseket a maga közönyével
és cinizmusával.
A kultúrbugrisnak
nincs hite, eszménye, nincs felelősségérzete, következésképp
teljesen közömbös működésének pusztító hatása iránt is.
Egy célja van: érvényesülni a kváziban.
Karriert csinálni.
Volt már ilyen a
magyar ég alatt? Kétségtelen, hogy az előző kiegyezés is
termett ilyen bolondgombát. Sokan leírták, legjobban Mikszáth,
a léha, elvtelen, aljasságtól sem visszariadó, csak a könnyű
élet igézetében élő, voltaképpen dekadens dzsentrit. Ilyesféle
ez a mai kultúrbugris is. Csak nem annyira egy rétegből regrutálódik,
mint elődje. A népi és az egykori úri elem szépen keveredik
benne a polgárival – a volt polgárival, az urbánus a népivel,
a párttag a pártonkívülivel. Az alsó bugrisra pedig a
tekintetben hasonlít, hogy ő is elromlott ember.
Elembertelenedett ember. S ez a veszélyessége is. Ha ugyanis egy
társadalomban nagyon elszaporodnak a kiégett, cinikus, öntudat
és felelősség nélkül élő egyedek, akkor a társadalom
merevvé és halottá válik még akkor is, ha anyagi, civilizációs,
technikai tekintetben többé-kevésbé lépést tart a világgal.
Ha valami
eljuttatja – még azért nem juttatta el – a magyarságot ebbe
a végsően merev, alávetettségébe beletörődött és
belenyugodott, mozdíthatatlan állapotba, nem a politika, nem a
nemzetközi helyzet és a geopolitikai állapot, az elnyomás
juttatja el, hanem ez a büdösszendvics-állapot, az a tény,
hogy a jobb indulatú, emberi arcú társadalom, a tisztességesen
dolgozó és jó akaratú egyének tömege e közé a két bugrisréteg
közé van beszorítva.
Ha
létezik egy olyan történelmi akarat, amelyik a magyarságot, a
környező közép-európai államokkal együtt magához hasonlóvá
akarja lapítani, akkor ennek a szándéknak nem a nyomás a
leghatásosabb eszköze, hanem ez az elbugrisodás. Csak a végképp
elsivárosodott nemzeteket lehet feltűnés nélkül lenyelni.
Illetve azokat már nem is kell: mivel nincs semminemű önálló
akaratuk – hullanak. Észrevétlen.
Sok tépelődésre
idő már nincs. A magyarság a fogyás állapotába jutott. Az elöregedés
a jövő riasztó valósága. Hogy milyen lesz itt az élet néhány
évtized múlva, amikor a népességben irtózatos túlsúlyba
jutnak az öregek, annak elképzeléséhez még szegényes a mai
futurológia képzelete. Egy azonban bizonyos: sokkal nehezebb
lesz minden kezdeményezés, változtatás. Az ember úgy van
megalkotva, hogy nyugdíjas korában nyugodni akar.
Az elbugrisodás
elleni fellépés, az elsivárosodás elleni mozgósítás
halaszthatatlan. Most még talán van annyi életerő, jó szándék,
áldozatkészség a nemzeti értelmiség javában, kicsiny magjában,
és most még tud maga köré tábort, erőket gyűjteni tiszta
lelkű fiatalokból, hogy a siker reményében megindíthatja küzdelmét
az elbugrisodás ellen.
Kicsiny mag említődött
fentebb. Bizonyára összehozott az olvasóban legalább egy
homlokráncolást. Mi ez már megint?
Nos,
ez is létező és mélyen a magyar valóságban gyökerező képződmény,
mint a fentebb leírt bugris. Igenis van a magyar értelmiségnek
egy kicsiny magja (mely persze nemcsak értelmiségi foglalkozású
egyénekből áll, hanem minden más réteg is küld ebbe a magba
képviselőket), amelyik éppen ebben a pálfordulásos, kiegyezéses,
bugriskodó korban alakult ki, illetve szerveződött újjá. Mert
mindig is voltak valódi negyvennyolcasok, akik nem felejtettek,
voltak, akiknek éji órán visszajárt a halott barát lelke,
voltak, akik tudták, hogy a megmaradás: feltétlen hűség. Hűség
az eszményhez, a bukott forradalomhoz, a mártírokhoz és
halottakhoz.
A
fentebb vázolt 1956 utáni korszakban is létrejött egy ilyen
kicsiny mag. A hűség kovácsolta össze most is. Férfiak és nők,
tanárok és művészek, papok és írók, börtönviseltek és pályaelhagyók,
népiek és urbánusok, hívők és ateisták, ifjak és öregek,
akik sokféle együttműködésre hajlandók voltak a hatalommal,
végezték a munkájukat, tették a dolgukat, de egy szót, azt a
szót soha ki nem mondták, le nem írták. Ez volt a hűségük
és az önbecsülésük.
Kicsiny
ez a mag, de jelentősége, súlya, nyomatéka a magyar életben
óriási. A puszta létezése bénítólag hat a hatalomra. Az
igazán nagy alkotásokat ez a kicsiny mag termelte ki magából.
Az érvényes szót – már amit kimondhatott – ez mondta ki.
De ez úgyszólván mellékes. A kicsiny mag félelmetes jelentősége
abban áll, hogy van; hogy mindennek ő a mértéke, kimondatlanul
is. Hogy a társadalom, sokszor a tudatosságnak csak mérhetetlenül
alacsony szintjén, de rá figyel. S amíg érzi a létezését, a
szíve dobogását, addig nem fél. Vagy nem fél annyira.
Ha
egy ember, egy társadalom elkezd félni, annak vége. Ennek a
kicsiny magnak ez az elévülhetetlen érdeme: állhatatos hűségével,
bátor makacsságával megakadályozta, hogy a félelem marka összeroppantsa
a magyarság szívét.
Ez most már történelmi
tény, de a kicsiny mag ezzel még nem teljesítette, nem fejezte
be küldetését. Új feladatok várnak rá. Belső megújulásra
van szüksége. Új programot, új eszméket kell kidolgoznia a
saját maga számára.
Erre a kicsiny
magra vár most a feladat, hogy kidolgozza az önépítés új
magyar programját. Mégpedig nem kiáltványszerűen, hanem elsősorban
is a saját maga által megélhető, lebonyolítható és
kivitelezhető életprogramként. Persze megfogalmazásra is szükség
van, de végső soron ennek az új magyar önépítésnek hittel
megélt életek példájával kellene szétsugárzódnia a bús,
eszménytelen, vergődő, de mégiscsak fogékony magyar társadalomban.
A magatartás mintaéleteit kellene felmutatnia.
Milyen
alapelvekre lehetne ennél az új programkidolgozásnál
tekintettel lenni?
1. Ki kell lépni
a politikai-hatalmi koordináták közül. Belátva, hogy a
hatalmi viszonyokon, még a belsőkön sem tud a magyarság önerejéből
gyökeresen változtatni, ki kell dolgozni a politikától függetlenült
ember életstratégiáját. Annak a szorgos, szolid állampolgárnak
az életelveit kell kidolgozni, aki az uralom kérdéseit nem
vitatja, s ezáltal nem is készteti félelem szülte erőszakos lépésre
a hatalmat, de aki a saját belső függetlenségét, önépítő
munkáját, egyéni életének a kiterjedését maga szabja meg.
Aki úgy áll ellen a minden oldal felől rázúduló befolyásolásnak,
hogy nem ellenállása tényét tolja előtérbe, hanem egyszerűen
csak éli függetlenült önépítő életét. Arra a nagy
felismerésre kell rávezetni napjaink mindennapi emberét, hogy
nemcsak homo politikusként, a hatalom antagonistájaként vagy
szolgájaként, hanem saját belső emberi valója hitelesítőjeként,
kultúrája elmélyítőjeként és utódaira hagyományozójaként
válhat történelemalakító tényezővé. Ebben a felismerésben
az is benne van, hogy a hatalomból kiszorítottság avagy kivonulás
éppen hogy nem a felelősség áthárítása, hanem vállalása.
Ha így – hát így vállalja a modern ember a felelősséget a
történelemért. Mintegy azok helyett a hatalmak helyett, amelyek
a történelemalakítás lehetőségét önző módon kisajátították
ugyan, de végső kérdések megoldására képtelenek. Avagy mit
tudnak ezek a bősz hatalmak? Globális képtelenséget teremteni.
S mit tud az egyes ember, minden hatalmi eszköztől megfosztva?
Megmosolyogni ezt a globális képtelenséget. Túllátni rajta,
és a való élet nedveivel megitatni ezt a szomjas glóbuszt.
Ivan Illich, a
katolikus papként indult, bécsi születésű filozófus, aki
most Mexikóban egy saját intézetben próbálja ezt az új létezési
formát kitapogatni, a laikusok forradalma című művében az
emberi életet háromtengelyű koordináta-rendszerbe helyezi. Az
x tengelyen vannak szerinte a társadalmi hatalommal és az elosztással
kapcsolatos élettények, emberi döntések, amelyek tekintetében
jobb- vagy baloldali, szocialista vagy kapitalista választási
lehetőségekről szoktak beszélni, az y tengelyre helyezi az
embernek azokat a döntéseit, amelyekben a termelési és szolgáltatási
technikák közt disztingvál, vagy a kemény vagy a szelíd
technikát és szolgáltatást választja. A döntések harmadik típusát
a z tengelyre helyezi. Itt nem kiváltságokról és technikákról,
hanem az emberi élet minőségéről van szó. Ez a lényeges
meglátása Illichnek. Ezen a z tengelyen ugyanis az emberi kielégülés,
az élet kiteljesedése az önálló tevékenységben, alkotásban,
egyfajta önépítésben van felfogva. Meglehet, Illich távol-keleti
társadalmakat, egészen más hagyományú közösségeket tekint
e tekintetben mintának, olyanokat, amelyek most érkeznek a növekedés
kapujába, z tengelyének mégis van jelentése számunkra,
amennyiben a homo oeconomicus helyett a homo habilist kínálja
nekünk.
A homo habilis,
aki öntevékenyen és öntudatos, lemondásra is kész merészséggel
szervezi meg a saját életét, elképzelhető a mi társadalmunkban
is. Legalábbis el kellene képzelni. Emlékezzünk csak! Nem
voltunk mi lelkes ökonomikusok, amikor a politizálásért, a
hatalomban való részesedésért, a beleszólás és alakítás
lehetőségéért a víkendházban, kocsiban, nyugati utazásban
megnyilvánuló javakat, illetve a javak megszerezhetőségét
elfogadtuk? Nem éppen ez volt az a rossz üzlet, ami ide, ebbe az
elsivárosodásba torkollott? S miért ne lehetne ezt a szerződést
most átírni? Az egyik tétel változatlan maradna: nem zavarom köreidet,
ellenben azt a lehetőséget, amit eddig anyagi javaim gyarapítására
használtam fel, ezentúl, legalábbis részben, az önépítésemre
használom. A homo oeconomicus ebben a világban soha nem lehet
igazán független, és mindig manipulálható, mert csecsszopóként
csüng az áruin, az elosztáson. A javak megszerzése és birtoklása
körüli mindennapos küzdelemben végképp kiszolgáltatottá válik.
Az x koordináta mindkét végén, egyformán. A homo habilis
azonban nemcsak azért, mert kevesebbel is beéri, hanem elsősorban
azért, mert élete értékeinek nem a birtoklást és az előnyöket,
a szolgáltatásokból való részesülésének minőségét és mértékét,
hanem a saját alkotótevékenységét és önépítését tartja,
sokkal függetlenebb lehet.
Ez nem lemondás
és nem lefegyverzés. Nem is bánatos belenyugvás a megváltoztathatatlanba,
az elfogadhatatlan elfogadása, a törvénytelen törvényesítése,
hanem éppen a kívánatos változás kicsikarása. Az emberi kultúra
megmentése. Meglehet, nem ez az egyetlen út. De ez még nincs
kipróbálva, és ez még nem bukott meg, és nem lett leverve. A
változtatásnak, a megszabadulásnak sok formájával próbálkozott
a magyarság is, a környező népek is, amelyeket ugyanez a cipő
szorít. Eredményre sajnos egyik sem vezetett. Ezeket a társadalmakat
nem lehetett sem fegyverrel, sem magából a pártból kiinduló,
nagy körültekintéssel egyeztetett és a nemzetközi erőviszonyokat,
status quót nem érintő reformokkal, és nem lehetett alapvetően
munkás jellegű, önkorlátozó, nemzeti mozgalommal sem változásokra,
a változások életben tartására szorítani. A küzdelmek
mindig erőszakos beavatkozásra vezettek, amelyek után ugyan átszíneződött
a hatalom, Magyarországon még az élet is sokkal kényelmesebbé
vált, keserűbbek, kiábrándultabbak, ennélfogva rosszabbak és
züllöttebbek lettek az emberek. A szabadság hiánya mély barázdákat
vont nemcsak az arcukra, hanem emberi értékük belső imágójára
is. Az úgynevezett fő veszély az, hogy ezekben a társadalmakban
s különösképpen Magyarországon végzetesen elromlik az ember.
Beköszönthet egy olyan helyzet, amikor egy esetleges véletlen,
csodaszerű, kedvező változással sem tud élni a nemzet, mert
nincs hozzá elég emelt fej, önálló elme, nincs hozzá elég
tiszta lélek.
Az önépítés
tehát a megmaradás ultima ratiója.
2. Az önépítés
programjának alapvetően és hangsúlyosan magyar programnak kell
lennie. Ezt a magyar nemzeti jelleget nemcsak a veszélyeztetettség
indokolja, hanem a siker igénye. Nem lehet sikeres itt a Duna-tájon
semmilyen mozgalom, amelyik nem nemzeti. Mélyen igazak Karácsony
Sándor szavai: „a nemzet közös vállalkozás”, s ennek a közös
vállalkozásnak, a nemzeti önépítésnek is csak magyar voltunk
adhatja hitét, motorját.
A mostani kiábrándultságnak
éppen az az egyik oka, hogy a magyarság mint életlehetőség,
mint jövő, tragikusan csökkent értékűvé vált. Magyarnak születni
nem kimondottan szerencse. S ezt maguk a magyarok érzik
legjobban. Szenvednek tőle, még akkor is, ha nagyokat tudnak
kacagni sorsuk képtelen fordulatain. Ettől a szenvedéstől, ettől
a kisebbrendűségi érzülettől kellene megszabadítania ennek
az önépítő mozgalomnak a következő nemzedékeket.
Mi teheti vonzóvá
a magyart önmaga előtt? Ha megtalálja önmagát, ha ráébred
feladata különös szépségére: megmaradni, európai sajátosságként
fennmaradni, az emberi élet egyik szép és nemes formáját adni
a világnak, megalkotni egy új, érvényes életstratégiát. Mégiscsak
alkotni egy ilyen zárt és igen súlyos atmoszférájú
rendszerben. Ez méltó föladat. Még az a bizonyos magyar virtus
is elkel hozzá. Erre 1956 hősies véráldozata után feltétlenül
hivatott itt a Kárpát-medencében a magyarság.
3. A
politikától függetlenült, magyar tudatosságú önépítő
programnak harmadjára pedig szeretettel kell átitatódnia. Világosabban
szólva, ennek egyszerűen a szeretet programjának kell lennie.
Szeretet. Nincs
semmi szükség az azonnal felágaskodó berzenkedések lecsillapítására,
nincs szükség az elhatárolódásra ennek a programnak keresztényi
jellegétől. Nincs, mert ezt a célkitűzést is a szükség
parancsolja. A mai ember egyszerűen ki van ábrándulva mindazokból
a harcias vagy kevésbé harcias, anyagelvű vagy nem anyagelvű
ideológiákból, amelyek legfeljebb szükséges rosszként,
mintegy taktikai megfontolásból tapasztanak magukra némi
szeretetszerűséget, de voltaképpen nem is tudnak az embernek
erről az egyedülálló képességéről, amely kiemelte és
felemelte.
Ez itt most nem bölcseleti
kérdés. Az önépítés a magyarság ultima ratiója a megmaradásra.
Az önépítés fundamentuma pedig nem is lehet más, mint a
szeretet. Benne van ez tulajdonképpen minden környezetvédő és
öntevékeny kezdeményezésben világszerte. Az önépítés, a
„szelíd technikák” használata, a szolidság, a kis méretek,
a kis lépések szerénysége, a hatalmi szféra önkéntes átengedése
és a homo oeconomicus áthangolása homo habilisszá, mind-mind
feltételezi és meg is követeli a szeretet különböző fokú
jelenlétét az ekképpen választó emberben. A szeretet voltaképpen
Ivan Illich z tengelye. Minden, ami ezen a z tengelyen történik,
minden, ami oda van képzelve, a szeret jegyében áll.
Mindazonáltal e
tekintetben mintha valami gyámoltalanság volna érezhető. Nehéz
ebben a világban szeretetről beszélni. Sokat beszéltek már
– és nem csupán a papok – a szeretetről, és a világ mégis
ide jutott, ahová jutott. A technika és az ipar, a tudomány
pedig egyre aratja a látványos sikereket. A magenergiát nem a
szeretet fedezte fel – mondják.
Itt azonban másról
van szó. Most egy nemzet számára kell ajánlatot tennünk.
Hogyan élj, hogy megőrizhesd önmagadat, hogy kibontakoztathasd
a természettől vagy az Istentől neked ajándékozott képességeket,
hogyan élj, hogy életeddel, kiteljesedéseddel is szolgáld
nemzeted megmaradását, az egyetemes emberi kultúrát? Hogyan
legyél homo oeconomicusból homo habilis?
Milyen lehetőséged
van a rád ásító fenyegetésekkel való szembenézésre? Mi módon
lábolhatsz ki a saját nihiledből? Mi módon tudod iskolaszerszámokkal
felmálházott gyermekedet meleg, boldog, erős családi fészkedből
útjára bocsátani, hogy ő alakítsa át a jövő követelményeinek
megfelelően az iskolát?
Hogyan teremtsd
meg az új, demokratikus magyar minőség társadalmát?
S végül: nincs
fegyvered, nincs semmid, annyira egyedül vagy, mint talán még
sohasem voltál, kicsiny vagy és leigázott: mi tarthat meg?
Mit
tehetsz, amikor a hatalom igénybe vesz mint munkaerőt, igénybe
vesz mint katonát, igénybe vesz mint hűséges alattvalót, s végül,
illetve mindezek előfeltételeként, kiveszi a fejedből az
agyadat. Mert legjobban az érdekli. Elsősorban is afelől akar
megbizonyosodni, hogy nincs-e az agyadban rebellió, hogy teljesen
hasonult-e az agyad.
Mit tehetsz? Vedd
észre, hogy a szíved nem kell neki. Ezt az x koordináta mindkét
végén kihagyják a számításból. Hál’ Istennek! Így könnyebbedik
meg a munkája a magyarság kicsiny magjának, amikor szívre ható
programot keres magának és a nemzetnek. A szívre pedig egy
dolog hat: a szeretet.
Az új magyar önépítés
programjának a szeretet programjának kell lennie. Sem időszerűbb,
sem nagyobb, sem mélyebb, sem átfogóbb gondolat nincs ennél a
világon.
S ezt még csak vállalni
sem kell, hiszen ő vállal bennünket.
Csurka István
|