vissza a főoldalra

 

 

 2015.06.19. 

Budapest központi szerepének feloldása a közlekedésfejlesztésben

Gyorsítani kell az engedélyezési eljáráson

Tasó László államtitkárt arról faggattuk, hogy a tervezett beruházások megvalósítását mennyire veszélyezteti a lassú engedélyeztetési rendszer, s megközelíti-e a magyar közlekedés fejlettsége az európai uniós átlagot.

 Az előző uniós fejlesztési ciklusban mekkora összeget fordítottak közlekedésfejlesztésre, s milyen lényeges beruházások valósultak meg?

 – A 2007 és 2013 közötti időszakban hozzávetőlegesen 2600 milliárd forintot tett ki a közlekedésfejlesztésre fordított forrás. Az összeg kétharmadát 2010-től tudtuk lehívni. Elég jók a felhasználási mutatóink, több területen túl is teljesítjük az eredeti vállalásokat. A fontos beruházások körébe tartozik a Kelenföld–Tárnok vonalszakasz átfogó rekonstrukciója. A 2015 végére megújuló 322 kilométernyi vasúti szakasz közül kiemelendő még a Gyoma–Békéscsaba, a Szolnok–Szajol, a Lepsény–Szántód-Kőröshegy, a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vagy a Budapest–Esztergom szakasz. Jelentős tétel a MÁV-START által beszerzett 42 korszerű elővárosi motorvonat. Örömmel számolunk be a miskolci, debreceni, szegedi kötött pályás közlekedés fejlődéséről – összesen 50 kilométernyi szakaszt tudtunk felújítani. A villamos beszerzések is sokat javítottak a helyi tömegközlekedés állapotán. A közút is fontos eleme a közlekedésfejlesztésnek; rövidesen átadjuk az M43-as befejező szakaszát, megépült az M3-as Nyíregyháza és Vásárosnamény közti szakasza, ahogy az M86, M85 fejlesztése Szombathely–Csorna–Győr közt is jelentős előrelépés a korábbiakhoz képest. Jelenleg csupán 30-40 milliárd forint nincs még lekötve az előző fejlesztési időszak uniós közlekedésfejlesztési forrásaiból.

 Ez a közel 40 milliárd forint elveszett?

 – Ez az összeg az uniós forrás körülbelül 1,5 százaléka, de minden fillér számít, és természetesen ezt sem hagyjuk veszendőbe menni. A napokban megszületett támogatói döntéseknek köszönhetően több települési önkormányzat, mely már megkapta az engedélyeket egy-egy kerékpárút megépítésére, részesülhet a maradék forrásból azzal a feltétellel, hogy még idén befejezi a beruházást.

 Miért döntött úgy a kormány, hogy 2020-ig mintegy ezermilliárd forintot fordít hazai költségvetésből a közlekedés fejlesztésére?

 – 2014–2020 között az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) és az Európai Hálózatfejlesztési Eszközből (CEF) a magyar közlekedésfejlesztésre összesen nettó 1605 milliárd forint keretösszeg áll rendelkezésre, amit további uniós források egészítenek ki. Az ezermilliárd forintos hazai forrás, még nem végleges szám. A kormány már elindította az országhatárokat és a megyei jogú városokat elérő gyorsforgalmi útfejlesztési programját, amelyre a következő években 750 milliárd forint nemzeti forrást lehet fordítani. De ez az összeg sem elegendő ahhoz, hogy minden jogos igényt teljesítve kiegészítsük az uniós közlekedésfejlesztési forrásokat. Hiszen az uniós pénzek 60 százalékát közvetlen gazdaságfejlesztésre használjuk. Több térségbe, így a Viharsarokba, a nem megfelelő útszakaszok miatt nem érkeznek beruházók. Tehát lényeges, hogy minél több utat építsünk és újítsunk fel; ezek a beruházások javítják a gazdaság és egyes térségek versenyképességét, ezért döntöttünk arról, hogy 2020-ig mintegy ezermilliárd forintot fordítunk közlekedésfejlesztésre.

 Ebből a pénzből főleg fenntartható közlekedési beruházások valósulnak meg?

 – A fenntarthatóság minden beruházás alapkritériuma, mert működtetnünk kell a fejlesztésekből származó közlekedési elemeket és rendszereket.

 Magyarországon minden út Budapestre vezet – nem Rómába. Folytatódnak a főváros-központúságot mérséklő útépítések?

 – El szeretnénk érni, hogy akik nem a fővárosba szeretnének utazni, azoknak oda ne kelljen betérniük. Az M4-es autóút építése és az M8-as fokozatos megvalósítása is ezt a célt szolgálja.

 Hogyan tudják a jövőben jobban kiaknázni a vízi-közlekedés lehetőségeit?

 – A Duna magyar szakaszán körülbelül 8-10 millió tonna áru halad át, míg a Rajnán 120-150 millió tonna. Ebből is következik, hogy van hová fejlődnünk, s bízom benne, hogy a mostani mennyiséget legalább megduplázzuk a ciklus végéig. Ennek érdekében a kikötőinket fejlesztjük, folytatjuk a hajóút-kitűzési rendszer eszközeinek korszerűsítését és a jelenlegi kitűzési gyakorlat felülvizsgálatát. Ez a gyakorlat a jól járható mederrész, a műtárgyak és a hajózást veszélyeztető akadályok megjelölésére szolgál, a tájékoztató funkció mellett nemcsak szabályozza, hanem vonzóbbá is teszi a vízi közlekedést. Erre rendelkezésre állnak az uniós források, ahogy az új komáromi Duna-híd megépítésére is.

 Államtitkár úr egy előző interjúban kiemelte, hogy 2020-ig elsőbbséget élvez a közlekedés fejlesztésében a vasút. A cél elérését mennyire veszélyezteti a lassú, bürokratikus engedélyeztetési rendszer?

 – Már a parlament előtt van az a gyorsító csomag, amely a beruházások engedélyezésénél párhuzamosan futó engedélykiadást ír elő. A 2007-ben kialakított jelenlegi rendszerben ugyanis a hatósági engedélyezési eljárások egymást követik, így az átlagos előkészítési idő hat és fél év, a kormány ezt akarja két évre csökkenteni. Reményeink szerint a gyorsító csomagot még a tavaszi ülésszakon elfogadja a parlament.

 Megközelíti a magyar közlekedés fejlettsége az európai uniós átlagot?

 – Amennyiben kitűzött terveinket megvalósítjuk, akkor néhány éven belül még jobban megközelítjük az uniós átlagot. Ehhez nélkülözhetetlen már meglévő beruházásaink megfelelő együttműködése, a közlekedési rendszer összehangolása. A közösségi közlekedési rendszereket úgy kell fejleszteni, hogy együtt tegyék lehetővé a mobilitási igények fenntartható kielégítését, az összehangolt, egymásra épülő és egymást kiegészítő hálózatok működtetését a közszolgáltatási személyszállításban, a magasabb színvonalú utaskiszolgálást. A vasúti és buszközlekedés jövőbeni fejlesztéseinek alapvető célja a komfortos utazás feltételeinek megteremtése.

 

Medveczky Attila