2015.06.19.
Megszűnt a tejkvóta
A szomszédos Ausztriában elképzelhetetlen, hogy egy osztrák vásárló
magyar tejeket keressen a boltokban
Áprilistól már
csak a tagállamok szabnak határt a termelésnek. Harcz Zoltán:
az importtejtermékek a mostani változtatással még nem
szorulnak háttérbe.
Mit jelent a hazai iparágnak a kvóta megszüntetése?
– A kvóta
kivezetése élesebb versenyt és lehetőséget jelent a magyar
tejipar számára. A kvóta megszüntetésétől függetlenül
viszont számos negatív piaci folyamat és jelenség tapasztalható
a tejpiacon az elmúlt fél éves időszakban. Ezeket nem szabad
összemosni a kvótakivezetéssel. Az egyik ilyen az orosz embargó
közvetett hatása, a másik, hogy az időjárási viszonyok miatt
a tejtermelés mennyiségi és minőségi vonatkozásban 2 éve
tartósan magas szinten maradt, a harmadik pedig az áfacsalás.
Magyarország teljes mértékben kihasználta a kvótamennyiséget?
– Hazánk
rendelkezésére álló kvótáját csak 70-75%-os mértékben
tudta kihasználni. A magyar félnek még a csatlakozási tárgyaláskor
sikerült kiharcolnia az éves 2 milliárd literes kvótát, amely
még a rendszerváltás környéki rekord tejfogyasztáshoz és
termeléshez igazodott. Viszont azóta csökkent idehaza a
tejtermelés és a tej-, illetve a tejtermék fogyasztása is. Az
is bonyolítja a képletet, hogy az unió az utóbbi időben
minden ország kvótáját évente 1,5%-kal automatikusan megnövelte.
Mégis mi az oka annak, hogy 30%-ban nem sikerült
kihasználnunk a rendelkezésünkre álló kvótát?
– A fogyasztás visszaesése egyértelműen a belföldi vásárlóerő
visszaesésével magyarázható. Ezenkívül azzal, hogy a tejimitátumok,
a növényi zsírokból készült „sajtok”, „fölök”,
reggeli italok, margarinok azzal, hogy olcsóbbak, a tejtermékektől
jelentős piaci részesedést hódítottak el, annyira, hogy például
a hazai vajfogyasztás az uniós átlag 10-15%-át teszi csak ki.
Sajnálatos tény emellett az is, hogy nem vezettek be hatékony
tejmarketinget az utóbbi évtizedben. Így sokan nem tudták,
hogy az áron kívül mi a különbség az imitátumok és a
tejtermékek között.
Nagyon sok magazinban írnak arról, hogy a növényi zsírokból
készült áruk egészségesebbek, mint a tejtermékek. Ez a
propaganda is befolyásolta a tejfogyasztást?
– Kétségtelen tény, hogy a növényi zsírokból készített
termékeknek nagyon erős a marketingjük. A Tej Terméktanács
hivatalból nem foglal állást egészségügyi kérdésekben, azt
viszont kijelenthetjük, hogy a tej és minden tejtermék ideális
kalciumforrás, mert benne optimális és jól emészthető formában
van jelen fehérje, tejzsír, D-vitamin, foszfor, valamint egyéb
vitaminok és ásványi anyagok. Ezért is örülünk az
iskolatej-program bevezetésének. Ez a pohár tej megfizethető,
és életfontosságú a beltartalma.
Ha már a megfizethetőséget említette. Azt
tapasztalom, hogy a nagyobb élelmiszerboltokban egyik nap 205
forintba kerül ugyanaz a márkájú tej, amely két nappal később
30 forinttal olcsóbb. Mi az oka a tejárak folyamatos ingadozásának?
– A megtermelt nyers tej ára – Európában és
Magyarországon is – folyamatosan ingadozik. 2009-ben jelentős
piaci válság miatt a tej ára csökkent, ám 2013-ban az árak
nagyon magasra emelkedtek. Mostanra viszont ismét történelmi mélységekben
vannak a tejárak. A kiskereskedelemben ez a változás gyakran hónapokkal
később jelenik meg. Egy tisztességes piacon – tendenciájában
– a nyers tej ára meghatározza a végtermék árát. Több oka
is lehet a nagyon olcsó árnak. Az egyik lehet egy
kiskereskedelmi akciós időszak (például egy hétvége), a másik,
hogy olyan importtermékről van szó, mely jobb esetben dömpingáron
került az országba. Sajnos nagyon sok olyan termékről is
tudunk, mely áfacsalással érkezhetett be. Ezt példázza, hogy
a szlovák dobozos tej közel kétszer annyiba kerül Szlovákiában,
mint Magyarországon. Ennek a fő oka a vélhetően a többkörös
áfa csalás. Ha az árut külföldről, az Európai Unió tagállamából
szerzik be, akkor hosszú számlázási láncot építenek fel.
Ennek első magyarországi láncszeme egy olyan kereskedő, aki
nem nyújtja be az áfabevallást, így nem vallja be, és nem
fizeti meg az általános forgalmi adót, sem a beszerzés, sem a
belföldi továbbértékesítés után. Ez jellemző csehországi,
szlovákiai, lengyelországi, de egyes németországi tejtermékekre
is. A magyar terméken nem lehet az áfát elcsalni, mert a magyar
feldolgozó a dobozos termékre ráteszi az áfát, és ki kell,
hogy fizessék. A magyar tejnek és magyar sajtnak – melynek népgazdasági
szempontból számtalan előnye van – egy olyan importtal kell
versenyeznie, amely nagyon olcsó lett. Amennyiben beváltja a
hozzá fűzött reményeket az illegális áruk mozgását is
nyomon követő Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző
Rendszer (EKÁER), akkor a kvótakivezetésnek több pozitívuma
is lehet. Emellett nagyon fontos lenne, ha minden évben jelentős
közösségi marketingösszegből tudnánk kommunikálni a
fogyasztók felé, hogy magyar terméket válasszanak. A szomszédos
Ausztriában elképzelhetetlen, hogy egy osztrák vásárló
magyar tejeket keressen a boltokban. Nem állítjuk azt, hogy az
import ördögtől való, de a vélhetően az áfacsalások miatt
olcsó külföldi termékek arányát a nullára kell szorítani.
Mekkora segítséget jelent, hogy létrejön egy 420
millió forintos marketingalap, amely a tej és tejtermék
fogyasztásának népszerűsítését hivatott szolgálni?
– Ez az összeg
egyes külföldi érdekeltségű multik marketing-költségvetésénél
vélhetően alacsonyabb. Amennyiben azonban minden évben ekkora
összeg állna rendelkezésre, akkor valóban kialakulhat
Magyarországon a tudatos vásárolói attitűd. A marketingalap
felhasználásával a fogyasztókon túl szeretnénk eljutni például
a kisiskolásokhoz is, hogy már a gyermekek is megértsék azt,
miért jobb, ha magyar tejet fogyasztanak.
Akkor naivitás abban bízni, hogy ezentúl az olcsó
import tejek helyett a magyar termékekkel töltik föl a boltok
polcait?
– Nagyon hatékonyan termelik meg a hazai tehenészetekben
a nyers tejet, hiszen az állattartó telepek nagy része megújult,
továbbá magas az állatlétszám. Ennek a következménye, hogy
Magyarországon a környező országokénál olcsóbb, azaz
versenyképesebb a nyers tej ára. Tehát az elsődleges
alapanyagban már versenyképesek vagyunk. Ha az EKÁER megtisztítja
a piacot, ha a promóciós célú félmilliárd forintot hosszú távon
megfelelő módon, évente el tudjuk költeni, ha a kormányzat az
élelmiszeripar fejlesztésére szánt 300 milliárd forint legalább
15%-át a tejfeldolgozóknak adja, akkor az ágazat mutatói a kvótakivezetést
követően akár kismértékben javulhatnak is.
Segítene a hazai iparágnak az orosz embargó megszüntetése?
– Jelentős mértékben nem szállítottunk Oroszországba
tejterméket. Viszont az orosz piacra nagy mennyiséget szállító
más országok termékei az elmúlt egy évben az EU-ban ragadtak.
Ezek a termékek túlkínálatot okoznak, s emiatt következett be
például egyes importáruk olcsósága. Tehát közvetve lenne
pozitív hatása az orosz embargó megszűnésének a magyar
tejiparra.
A szaktárca meghallgatja az önök véleményét?
– A Tej Terméktanács 2013 óta a minisztérium által
elismert reprezentatív szakmaközi szervezet, ezért a tárcával
folyamatosan egyeztetünk piaci, szabályozási és az agráriumot
– így többek között a tejfeldolgozókat is – érintő támogatásáról,
és a szükséges fejlesztésekről. A közelmúltban a kormányülés
is foglalkozott a tejágazattal. Jelenleg azon is dolgozik a Földművelésügyi
Minisztérium, hogy a következő uniós ciklusban ne csak a kis-
és közepes, hanem a nagyvállalati tejfeldolgozók is
kaphassanak fejlesztési támogatást. Ez azért lényeges, mert a
hazai nyers tej 70-80%-át a nagyvállalatok vásárolják fel, s
ők juttatják el a fogyasztókhoz, ráadásul ők egy piaci válság
esetén is hatékonyabban tudnak – átmenetileg – segíteni az
egész hazai tejszektornak.
Medveczky Attila
|