2015.06.26.
Több segítség a civileknek
A határon túli magyarokkal közösséget építő civilek az egész
nemzet számára hasznos tevékenységet végeznek
Már senkit sem
tudnak megtéveszteni az 1%-os felajánlások és más adományok
kamataiból ügyeskedni akarók. Amelyik civil szervezet nem tud
elszámolni, annak vissza kell fizetnie az adófizetők pénzéből
nyert támogatást – közölte lapunkkal Dr. Deák Imre
helyettes államtitkár.
„A civil szervezetek képesek összegyűjteni a társadalomban
meglévő jó szándékú energiákat, és oda irányítani, ahol
erre a legnagyobb szükség van” – mondta Nyíregyházán az
Észak-Alföld régióban működő Civil Információs Centrumok
találkozóján. Mit nevezünk jó szándékú energiának, és
konkrétan azokat hová szükséges irányítaniuk a civileknek?
– Jó szándékú energiák alatt azt értem, hogy
Magyarországon számos ember és közösség tevékenykedik önzetlenül,
az idejéből és sokszor a pénzéből is áldozva mások javára,
egy-egy közösségi cél érdekében. Teszik mindezt úgy, hogy
ez egyébként nem lenne a kötelességük. Azt tapasztaljuk, hogy
a közösségeket építő, a családokat segítő, a szociális
segítséget nyújtó, a rekreációt (sport, szabadidő) szervező
és a határon túli magyarokkal közösséget építő civilek az
egész társadalom, sőt az egész nemzet számára hasznos tevékenységet
végeznek. A kormány ezért elsősorban őket szeretné támogatni.
Azt, hogy egy településen vagy egy helyi közösségben mire van
a legnagyobb szükség, mihez kell civil összefogás, azt sokszor
az ott élő emberek, a civilek tudják a legjobban. Éppen ezért
a helyi igényekre a civilek tevékenysége hatékony és spontán
válasz.
Ha már a
civileket említettük; mára megerősödtek hazánkban a civil
szervezetek?
– Úgy gondolom, hogy igen, és ez a 2010 óta megtett intézkedéseknek
köszönhető. A 2011-ben elfogadott, új szemléletű civil törvényen
túlmenően két fontos pillért emelnék ki: a Nemzeti Együttműködési
Alap (NEA) pályázati alapját és a civileket segítő Civil
Információs Centrumok (CIC) hálózatát. Ezeket azért működtetjük,
mert az a szándékunk, hogy segítséget nyújtsunk minden jó szándékú,
tenni akaró civil szervezetnek, amelyik értékteremtő tevékenységet
folytat a helyi közösségben.
Elmondható, hogy 2010-től sikerült olyan környezetet
teremteni az EMMI-nek, mellyel segíti a civil szervezeteket társadalmi
küldetésük kiteljesítésében?
– A visszajelzések alapján egyértelműen igen, de természetesen
folyamatosan azon vagyunk, hogy még kedvezőbbé, még inkább
„civil-baráttá” alakítsuk a jogszabályi vagy intézményi
hátteret. A Nemzeti Együttműködési Alap pályázati rendszere
úgy került kialakításra, hogy a szűkös forrásból működő,
jellemzően kisebb civil szervezetek is tudjanak pályázni,
hiszen az így nyert támogatás számukra sokszor a működés
vagy a fennmaradás garanciája. A Civil Információs
Centrumokban pedig olyan szolgáltatásokat vehetnek igénybe térítésmentesen
a civil szervezetek, melyeket piaci alapon nem engedhetnének meg
maguknak.
2013-ban kirobbant egy olyan botrány, mely nagyon komoly
árnyékot vetett az egyébként tisztességes civil szektorra; néhány
civil szervezet szándékosan megtévesztő nevet használva olyan
társadalmi célokat hirdetett meg, amelyekre az emberek általában
fogékonyak. Sikerült azóta jogilag megakadályozni azt, hogy ne
fordulhassanak elő ilyen megtévesztések?
– Ami az emberek
megtévesztésére apelláló, reklámra sokat költeni tudó, valójában
az 1%-os felajánlások és más adományok kamataiból ügyeskedni
akaró szervezeteket illeti, már nincs módjuk arra, hogy jelentős
összegeket parkoltassanak a számlájukon. A kormány korábbi döntésének
köszönhetően ugyanis az adott évben kapott támogatást egy éven
belül el kell költeniük. Törvénymódosítással maximáltuk,
hogy mennyit költhetnek saját magukra, illetve reklámra.
Ki ellenőrzi, hogy a civil szervezetek valóban arra költik-e
az elnyert forrásokat, amit a pályázatokban megjelöltek?
– Minden civil szervezettel egyedi támogatási szerződést
köt a minisztérium háttérintézménye, amelynek részét képezi
a költségterv és a szakmai program. Minden programra természetesen
nem tudnak eljutni a munkatársak, de rendszeresen tartanak helyszíni
ellenőrzéseket teljesen véletlenszerűen. A projekt végén
pedig szigorúan ellenőrzik a benyújtott pénzügyi és szakmai
beszámolót. Amelyik civil szervezet nem tud elszámolni – akár
pénzügyileg, akár a megvalósult programmal –, annak bizony
vissza kell fizetnie az adófizetők pénzéből nyert támogatást.
A tárca 2012-ben kialakította a Civil Információs
Centrumok hálózatát. Három év alatt ez a hálózat beváltotta
a hozzá fűzött reményeket?
– Épp a közelmúltban fejeztem be a centrumok végiglátogatását.
Jól látszik, hogy a civil szervezetek egyre jobban ismerik a
mind a 19 megyében és a fővárosban működő civil centrumokat
és egyre inkább igénylik a segítségüket. Több olyan megyénk
is van már, ahol több irodával működnek. Ezek a centrumok az
elmúlt években rengeteg hasznos segítséget nyújtottak az értékes
munkát végző civileknek. Bár nem volt fenntartási kötelezettségünk,
a kormány úgy döntött, hogy az EU-s projekt lezárulása után
hazai költségvetési forrásból tovább működteti ezt a hálózatot.
A Civil Információs Centrumokat felkereső civilek térítésmentesen
kaphatnak segítséget jogi és pénzügyi kérdésekben, a
megalakulás, működés vagy éppen a pályázatírás területén.
Miként lehet a Civil Információs Centrumokat hosszú távon,
hatékonyan támogatni és fejleszteni?
– A lehetőség
adott a civil szervezetek számára, csak élniük kell vele.
Szeretnénk minél több civil szervezetet elérni és segíteni,
ezért arra kértem a Civil Információs Centrumok vezetőit,
hogy tartsanak minél több kihelyezett tanácsadó napot, illetve
fejlesszék a centrumok internetes kommunikációját. Ami pedig
rajtunk áll, azt megtesszük: az Emberi Erőforrások Minisztériuma
biztosítja a centrumok finanszírozását és megadjuk számukra
a működésükhöz szükséges szakmai segítséget.
Jelenleg milyen pályázati lehetőségeket hirdetett a
civil szervezetek támogatására a Nemzeti Együttműködési
Alap?
– A Nemzeti Együttműködési Alap kollégiumai az év
elején írják ki pályázataikat, működésre és szakmai
programok megvalósítására pályázhatnak a civil szervezetek.
A pályázatokat témájuk szerint kell benyújtani az azokat elbíráló
öt szakmai kollégiumhoz. A kollégiumok tagjai az országos,
illetve területi hatáskörű civil szervezetek képviselői közül
kerülnek ki, a szakszerűség biztosítása érdekében ők az
adott kollégium tevékenységi körébe tartozó civil
szervezetek delegáltjai.
Mi bizonyítja a Nemzeti Együttműködési Alap sikerességét?
– A számok. A 2012 óta működő NEA a civil szervezetek
támogatásának legjelentősebb színtere. Az a célunk, hogy minél
több civil szervezet tudjon pályázni. Ezért átláthatóbb és
egyszerűbb pályázati rendszert hoztunk létre, minden korábbinál
kevesebb adminisztrációval. Az idő minket látszik igazolni,
hiszen emelkedik a pályázók száma. Míg 2014-ben több mint 12
ezer, 2015-ben már közel 16 ezer civil szervezet pályázott a
NEA-ba. Az idei pályázatokkal kapcsolatos eredményhirdetés éppen
ezekben a napokban zajlik. Nem mellesleg a NEA pályázati alapja
a korábbi 3,38 milliárdról 5,408 milliárd Ft-ra emelkedett az
idén, köszönhetően annak, hogy 2015-től a NEA kapja meg a
civil szervezetek részére felajánlható és a kiutalt SZJA
1%-ok közötti különbségnek megfelelő összeget. Azt remélem,
hogy a pályázati alap összegének emelkedése magával hozza a
nyertes pályázatok számának emelkedését is. Mint az általam
említettek is mutatják, a kormány partnernek tekinti az értékteremtő
munkát végző civil szervezeteket, melyeknek legnagyobb részével
kifejezetten jó a kapcsolata. Az ország különböző részein működő
civil szervezetek visszajelzései megerősítik azt, hogy jó úton
haladunk.
Medveczky Attila
|