2015.06.26.
A bűn a teremtett világot kezdi ki
Ravasz László: Kis dogmatika
Az egyház alapvető
tevékenysége a kijelentésről szóló bizonyságtétel. „A
hit hallásból van, a hallás pedig Isten igéje által.” (Róm
10,17) Ez a bizonyságtétel elsősorban a prédikációban megy végbe.
Alapvetőnek mondhatjuk Ravasz László református püspökkel
együtt ezt a tevékenységet, mert ne úgy képzeljük a dolgot,
hogy adva van az egyház, és egyebek közt prédikál is, hanem
miközben prédikál, úgy születik, úgy van. Ezt ma egy olyan
egyházban mondjuk, amely elbizonytalanodott az igehirdetésben.
Az elbizonytalanodás általános jelenség tünete. Megrendült
az emberi szó hitele a világban. A mögöttünk lévő korszak
ugyanis nemcsak a világháborúk, hanem a különböző, sőt
ellentétes propagandák kora. A propagandaáradatban az egyház
sem maradt sziget: a prédikáció iránt is csappant a bizalom,
gyülekezeti tagokban, igehirdetőkben egyaránt. Látjuk: az
emberi szó devalvációja azért vált veszedelmessé a prédikációra,
mert nem egészséges, hanem beteg egyházi életet talált. Belső
okok miatt nem tudott ellenállni a kívülről jött bajnak. Kétely
mutatkozik tehát a prédikációval szemben, magában az egyházban.
Az ének, az ima, a gyülekezeti közösség kell, ezt szükségérzetből
ma is sokan keresik. A prédikációt pedig gyakran csak mint
felesleges ráadást, megszokásból elszenvedik. Ez azt teszi: az
egyház saját létalapjában kételkedik.
Különböztessük
meg a prédikációt a vallásos beszédtől. A kettőt gyakran össze
szokták téveszteni és fel is cserélik egymással. A vallásos
beszéd tárgya Isten; őróla szól s éppen tárgya folytán különbözik
minden világias beszédtől. Ez a különbség azonban csak
viszonylagos, mert a vallásos beszéd nem zárja magába Istent,
csak utal rá s megelégszik a ráutalással. Tehát a vallásos
beszédnek csak szimbolikus értelemben tárgya Isten. A prédikáció
több a vallásos beszédnél. Nem elégszik meg az Istenre utalással,
hanem azzal az igénnyel lép fel, hogy valóban Isten szavát szólja.
Nemcsak képletes értelemben, hanem valósággal Isten szava. A
vallásos beszéd Istenről, a prédikáció Istenből beszél.
Amannak csak tárgya, ennek meg az alanya Isten. Feltehetjük a kérdést:
mi avatja a prédikációt Isten tulajdon beszédévé? Emberi
tudomány vagy emberi képesség? Nem, nem eszmei gazdagsága vagy
filozófiai mélysége, nem is az a formai műgond, amellyel a prédikációt
megszerkesztik, vagy a meggyőző szónoki erő, mellyel előadják.
A tartalmi érték és a retorikai csiszoltság csak eszköz
lehet, mellyel az ember Isten tulajdon szavát szolgálhatja.
Engedelmes eszközül adja magát, minden tudományával és képességével
együtt a beszélő Istennek s nem az emberi bölcsesség hitető
beszédét hirdeti, hanem az igét. Miért éppen a prédikációnak
van ilyen rendkívüli jelentősége s miért nem igehirdetés az
ima, az ének és a liturgia többi eleme? Azért mert mindez már
felelet a prédikációra.
Az imádságban és
éneklésben nem igét hirdetnek, hanem kérik Istentől az igét
vagy hálát adunk annak megszólalásáért. Isten felé
fordulnak s nem az emberek felé, ezért sem az ének, sem az ima
nem igehirdetés. (Értelmetlenség volna Istennek hirdetni az igét.)
A hitvallás is ilyen Isten felé forduló, felelgető aktus,
szintén nem igehirdetés. A hit megvallásának egyik kiemelkedő
példája: István vértanú. Nem a követ ragadó embereket nézi,
nem dacból vall hitet, hanem a megnyilatkoztatott egekre függesztett
tekintettel, Jézus példája nyomán, ellenségeiért imádkozik:
„Uram, ne tulajdonítsd nékik e bűnt.” (Csel 7) Ha a hitvalló
nem Isten felé fordulna, hanem oldalt pislogna, látnák-e az
emberek hitvallását, a hitvallás egyszerre értékét vesztett,
farizeusi cselekedet lenne, akárcsak a hivalkodó imádkozás és
éneklés.
Van az egyházi életnek
olyan megnyilvánulása is, mely az emberek felé fordul és mégsem
igehirdetés: a szeretettevékenység. Noha az embertársakhoz
fordul, ez is Istennek adott felelet a hirdetett igére. „Vigyázzatok,
hogy alamizsnátokat ne osztogassátok az emberek előtt, hogy lássanak
titeket; mert különben nem lesz jutalmatok a ti mennyei Atyátoknál.
Azért mikor alamizsnát osztogatsz, ne kürtöltess magad előtt,
ahogy a képmutatók tesznek a zsinagógákban és az utcákon,
hogy az emberektől dicséretet nyerjenek. Bizony mondom néktek:
elvették jutalmukat. Te pedig amikor alamizsnát osztogatsz, ne
tudja a te bal kezed, mit cselekszik a te jobb kezed.” (Mt 6) A
szeretettevékenység egyszerűen felelet Isten szavára. Ha ennél
több akar lenni, ha versenyre kél a világ szociális intézkedéseivel,
vagy tüntetni iparkodik Isten segítő ereje mellett, ha
igehirdetés akar lenni, akkor nem több, hanem kevesebb lesz: nem
igehirdetés, hanem csak propaganda. Az Isten melletti propaganda
a farizeusság kollektív formája. A vallásoktatásnak sem az
igehirdetés a feladata. Csak tanítani akar, az igehirdetés megértésére
előkészíteni. Ha ezt jól végzi, többet tesz, mint ha erőltetné
a megtérést. Az igazi tanítómunka azonban időnkint válhat
igehirdetéssé. A teológiák munkájáról hasonlót mondhatunk,
mint a vallásoktatásról. Az igehirdetés a teológiának csak
előfeltétele, tárgya, célja, de nem tartalma és feladata.
Voltaképpen magasabb fokú konfirmációoktatás, leendő
igehirdetők részére. Jóllehet, a teológia is átcsaphat az
igehirdetésbe, mégpedig nemcsak a dogmatika, hanem bármely más
tárgy területén is, de ez mindenkor csak kivétel. A szabály,
hogy a teológia nem igehirdetés, hanem tudományos kutatás és
oktatás. Módszeres kritikai munkával vizsgálja a mai prédikációt,
abból a szempontból, hogyan függ össze az eredetivel, a Jeremiások
és Pálok prédikációjával, s útbaigazítást ad az
eredetinek megfelelő folytatásra. Tehát a maga módján ez is
az egyházi élet úgynevezett „felelgető elemei” közé
tartozik.
Miután megkülönböztettük
a prédikációt a vallásos beszédtől és megkülönböztettük
az egyházi élet más megnyilvánulásaitól is, adódik a kérdés:
Milyen címen tulajdonítunk a prédikációnak különös hivatást
az igehirdetésre? Emberi vakmerőségből, mert mi így akarjuk,
mert kedvünk tartja, hogy a prédikációt ezáltal kiemeljük? A
megkülönböztetést nem valami ingatag emberi önkényből csináljuk,
hanem azért, mert az egyház ura, az úr Jézus Krisztus így
akarta és rendelte. Ő ugyanis nemcsak azt parancsolta nekünk,
hogy higgyünk, reméljünk, szeressünk, a felebaráti szeretet
munkáit gyakoroljuk, keresztet hordozzunk és imádkozzunk, hanem
azt is, hogy az Ő igéjét hirdessük: „Elmenvén, tegyetek tanítványokká
minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, Fiúnak és a
Szentléleknek nevében, tanítván őket, hogy megtartsák
mindazt, amit én parancsoltam néktek: és íme én tiveletek
vagyok minden napon, a világ végezetéig.” (Mt 28,19k.) Mi
ennek a krisztusi parancsnak engedelmeskedünk, amikor prédikálunk,
és a szakramentumokat kiszolgáltatjuk. Ennek a parancsnak jegyében
különböztettük meg a prédikációt, mint aminek sajátos
hivatása van az ige hirdetésére.
Ravasz László könyvében
ír a bűn lényegéről és következményeiről értekezik:
Isten az emberrel szövetséget kötött. Ezért teremtette az
embert. Erre készítette elő, mikor a maga képére és
hasonlatosságára teremtette. Ezért adta a szabadságot, hogy
szabadon dönthessen az ember; azért jelentette ki magát, hogy
az ember megismerhesse, ki Ő; azért szerette, hogy szeretetet ébresszen
benne; azért alkotta személlyé, hogy vele, a szuverén személlyel,
az ember én és te viszonyba kerüljön. Mindezzel azt a célt
szolgálta, hogy az ember olyan legyen, mint Krisztus, az egyszülött
Fiú, akiben Isten emberré lett. Ilyen-e az ember? Nem. Miért
nem? Mert megrontotta a bűn. Mi a bűn? Mondanom sem kell, hogy
nem büntetőjogi, hanem hittani szempontból felelünk rá. A
hittan azt tanítja, hogy a bűn az Istennel kötött szövetség
megrontása azáltal, hogy az ember pártot üt Isten ellen, tőle
elfordul, s az ellenség zsoldjába adja magát. Lázadás, hűtlenség,
felségárulás Isten szuverenitása, a velünk szövetséget kötött
Istennel szemben. Istennek a legvakmerőbb megsértése, a
legnagyobb hálátlanság és Isten atyai szeretetének megcsúfolása,
az engedelmesség megtagadása. Tehát a bűn nem fejlődésbeli
elmaradottság, olyasvalami, amit az ember kinő; nem is rossz
szokás, mit ki lehet nevelni; nem a tudatlanságból eredő
fogyatkozás, amit helyes belátással, kellő megvilágosítás
után meg lehet szüntetni, hanem olyan állapot, amelyben az
ember az Isten szövetségéből az Isten ellensége lett. A tékozló
fiú megszakította a viszonyt atyjával, kivette örökségét és
búcsút mondott a kapufélfának. A gonosz szőlőművesek fellázadtak
a gazda ellen, küldötteit megölték, s mikor az örökös érkezett
hozzájuk, azzal is így cselekedtek. Világos, hogy ez a lázadás,
csak személyes formában mehet végbe. A bűn sohasem tárgyi,
dologi tényező, mindig személyes magatartás, azaz; szabad,
felelős személynek, a következmények tudatában hozott döntése.
Továbbá: a bűn személyek között jelentkezik. Ember és ember
között, ember és az Isten között. Sőt tulajdonképpen csak
ember és Isten között, mert minden bűn Isten uralma elleni lázadás,
az ő szeretetének, szentségének és akaratának megsértése.
Magunk és felebarátaink ellen elkövetett bűnökkel is Isten sértjük
meg. „Egyedül ellened vétkeztem” – sírja Dávid az 51.
zsoltárban. Harmadik vonása a bűnnek az, hogy totális. Az
embert nem bizonyos pontokon állítja szembe Istennel, hanem
teljesen. Nem lehetséges az, hogy egy katona az ellenséggel
bizonyos pontokon kooperáljon, másutt nem. Egy ponton megejtett
árulás nem menti azt, hogy száz más ponton nem követtünk el
árulást. A bűn szociális. Olyan, mint egy fertőző betegség,
tovább terjed. Az ember természeténél fogva kettős: férfi és
nő. Lehetetlen, hogy az egyik megromoljon, és a másik nem. Együtt
romlanak, együtt szenvednek s együtt váltatnak meg. A bűnnek
az a természete, hogy társat keres. Lényegéhez az tartozik
hozzá, hogy megrontson másokat. A gyermek úgy táplálkozik a bűnből,
mint az anyatejből, úgy tanulja el, mint az anyanyelvét, és
olyan természetesnek találja, mint a családi szokásokat. De a
bűn csak addig keres társat, amíg elkövetik a gonosztettet, az
elkövetett bűn ádáz ellenséggé teszi a cinkosokat. A bűn
nemcsak szociális, hanem univerzális. Mint a só a tenger vizét,
úgy hatja át az egész emberiséget. Nem foltonként pusztít,
magát a teremtett világot kezdi ki. A bűn eredetére, természetére
és következményeire vonatkozó tanítást az esetről és az
eredendő bűnről szóló kijelentés adja elénk. Az ember nem
volt megelégedve azzal, hogy teremtmény; több akart lenni. Ez
az akarás érzéki vágyat indított el bennük, s megtörték
Isten akaratát.
A református püspök
értekezik a gondviselésről is. Szerinte sokan félremagyarázzák
a gondviselésbe vetett hit értelmét. Úgy gondolják, hogy arra
való a hit, hogy megóvjon minden rossztól, minden bajtól. S
bizony így lehet még egy bibliai igazságot is amulettül, fétisül,
mágikus erőül használni föl. A hívőnek tehát semmi oka azt
hinni, még kevésbé jogcíme elvárni, hogy őt baj ne érje; ne
haljon meg az, akit a legjobban szeret; ne veszítse el minden földi
javát; ne kapjon gyötrő, halálos betegséget. Nincs csúnyább,
mint mikor valaki hite érdemének tudja be azt a jólétet, amit
Isten, ingyen, érdemtelenül adott; az az Isten, aki felhozza
napját mind a jókra, mind a gonoszokra, s erőt ád mind az
igazak, mind a hamisak földjén. Bűn ilyesmit gondolni egy olyan
világban, amelyben elplántáltatott a golgotai kereszt. A választottakat
éppúgy éri mindenfajta nyomorúság, mint a hitetleneket. A
legnagyobb szenvedés, a legnagyobb igazságtalanság az Egyszülött
Fiút érte. A gondviselő Istenbe vetett hit éppen azt míveli a
választottakkal, hogy míg a hitetlenek még jobban megkeményedve
Istennek még ádázabb ellenségei lesznek, a hívők
megtapasztalják, hogy Isten éppen ezeket a rosszakat, fordította
javukra és minden rosszat, ami őket éri, Isten eszközül használ
föl arra, hogy a velük való szövetsége még erősebb, még
boldogabb legyen. Mindezek a keresztyén kegyességnek mindennapi,
gyakorlati kérdései, melyekre az élő hit a legnagyobb biztossággal
és pontossággal megfelel. De ez nem rekeszti ki, hogy a hívő
ember gondolkozása előtt ne bukkanjanak fel problémák, melyek
a gondviselő Istenbe vetett hittel kapcsolatosak, azaz a teremtő
Istennek a teremtett világhoz való viszonyából erednek.
Ilyenek: a csoda, az akaratszabadság, a világkormányzás igazságossága
és a rossz. A Csoda olyan esemény, amelyet Isten közvetlenül a
természeti törvény áttörésével hajt végre avégből, hogy
Igéjének igazságát megbizonyítsa. Ne feledjük, hogy az ember
bűnös. Igazság szerint halált, mégpedig örök halált érdemel.
Isten egyebet sem tesz, csak ettől a következménytől akar
megmenteni. Ha néha megmutatja, milyen az a világ, ahol a
kegyelme nem, csak igazsága érvényesül: azért teszi, hogy
magunkba szálljunk, és hozzá meneküljünk. Ezért a nagy elemi
csapások hívogató jelek a megtérésre. Vegyük ehhez hozzá,
hogy az ilyen csapások esetén Isten különösen gondoskodik arról,
hogy választottjai vigasztalás nélkül ne maradjanak, s Őt a
halál árnyékának völgyében is megtalálják. Mikor pedig nem
természeti csapások, hanem emberi akarás következtében zúdul
mérhetetlen szenvedés az emberekre, ne feledjük el, hogy a
szenvedést megérdemelték azok, akik egyetértettek azzal a
hatalommal, amely ezt a nyomorúságot rájuk zúdította. Azok
pedig, akik ártatlanok a romlás felidézésben, vegyék eszükbe,
hogy a bűn éppen azért bűn és szörnyű, mert ártatlanok
szenvednek miatta. A bűn áldozatot követel éppen azok közül,
akik nem követték el. Az ún. történelmi bűnök az áldozatok
egész hekatombáját követelik. Mind a két csoport lássa meg,
hogy egyetlen menedék Jézus Krisztusban nyílik előttük, mert
benne bűnbocsánat és örök élet vár. A nagy szenvedések
nemzedékeinek kétszeres erővel szól a hívás: Krisztusért kérünk,
béküljetek meg az Istennel!
A cenzúra 45 éven
át kihagyta Szerb Antal irodalomtörténetéből a Ravasz Lászlóra
vonatkozó szakaszokat. „Ugyanolyan mértékben literátor, mint
igehirdető. Mélységes irodalmi kultúra hatja át beszédeit,
filozófiai műveit és irodalomtörténeti essay-it” – írja
többek közt. Most e kései művében újra láthatjuk a nagy püspök
írói talentumát: kristálytiszta stílusát, éles logikáját,
frappáns, terjengősségtől mentes fogalmazását.
(Ravasz László:
Kis dogmatika; Kálvin János Kiadó, Bp. 1996)
M.A.
|