2015.06.26.
Mentőöv az eladósodottaknak
Hogy a család ne maradjon fedél nélkül
Június 10- én
kezdődött el az általános vita a parlamentben a családi csődvédelemről
szóló törvényjavaslatról. Milyen adósoknak segíthet a magáncsődvédelem,
és mi lesz a vagyonfelügyelő szerepe? – kérdeztük Szászfalvi
Lászlótól, a javaslat egyik benyújtójától.
Mi vezérelte a KDNP-t, hogy megalkossa a magánszemélyek
adósságrendezéséről szóló törvényjavaslatot?
– Európában ez nem egyedi dolog; számos EU-s tagállamban
évek, évtizedek óta be van vezetve a magánszemélyek csődvédelméről
szóló, illetve a természetes személyek adósságrendezésével
kapcsolatos jogszabály. Magyarországon eddig nem volt olyan jogi
intézmény, amelynek a tárgyalt törvényjavaslat teremtené meg
az alapjait, szabályzórendszerét. Előzményként mindenképpen
fontosnak tartom elmondani, hogy 2010-re Magyarország végzetesen
eladósodott állapotba került. 2002 és 2010 között az államadósság
GDP-arányosan 53%-ról 81%-ra nőtt, egekbe szökött az önkormányzatok
adóssága: 1400 milliárd forintra nőtt. Ekkora összeget vont
ki a szocialista kormányzat az önkormányzatok finanszírozásából,
s a családok eladósodottsága az említett nyolc év alatt megötszöröződött.
Többek között azért, mert a szocialisták megszüntették a
kedvezményes lakásépítési és lakásvásárlási hitelezést.
A baloldali kormányok semmit sem tettek az állami, az önkormányzati,
és a családokat érintő eladósodási folyamat megfékezése érdekében.
2010-ben a polgári kormány feladatául tűzte ki, hogy különböző
jogszabályokkal kivezesse az országot abból az eladósodottsági
szakadékból, amibe a szocialisták taszították bele. Az államadósság
mértékét 4%-kal csökkentettük, konszolidáltuk az eladósodott
önkormányzatokat. Az árfolyamgát, a végtörlesztés, a
Nemzeti Eszközkezelő Zrt. létrehozása, a forintosítás, a
bankok elszámoltatása mind-mind a családok érdekében
meghozott intézkedések. 1500-1600 milliárd forintos átcsoportosítást
valósítottunk meg a bankoktól a családok irányába. De
ezekkel az intézkedésekkel nem tudtunk mindenkin segíteni, s ezért
döntöttünk a törvényjavaslat benyújtása mellett, ami legalább
50 ezer családot érinthet. A csődvédelem ideje alatt nem
lesznek kitéve a családok végrehajtásnak, kényszer-értékesítésnek.
Sőt felfüggesztésre kerülnek a már elindított végrehajtások
is. El szeretnénk érni, hogy azokon, akik önként csatlakoznak
ebbe a programba, bírósági eljáráson kívül, szerződés
alapján tudjunk segíteni. A részvétel tehát önkéntes, de
együttműködést kíván az adós és a Családi Csődvédelmi
Szolgálat munkatársai között. Amennyiben a programban részt
vevő betartja a megállapodásban foglaltakat, megszabadul az adósságától,
ezáltal új életet képes kezdeni. Nemcsak anyagi segítségről
van szó, hanem mentális és lelki értelemben is nagyon fontos változás
következhet be az adósságuktól megszabaduló családok életében.
Milyen adósoknak segíthet a magáncsődvédelem?
– Az összes adós problémáját ez a törvényjavaslat
nem tudja orvosolni. Olyan családokon tudunk segíteni, akiknek még
megmaradt az ingatlanjuk, ugyanakkor adósságcsapdába kerültek.
Azokon, akiknek van bizonyos vagyonuk, jövedelmük, de azt
meghaladja az adósság mértéke. Az adósságrendezés akkor
kezdeményezhető, ha a tartozás minimum kétmillió forintos,
legfeljebb pedig hatvan. További feltétel, hogy a tartozásoknak
legalább 80%-át az adós elismerje. Ahogy az is, hogy a tartozások
összege nem haladhatja meg az adós hozzáférhető vagyonának
200%-át. Az Igazságügyi Hivatalon belül felállításra kerül
a Családi Csődvédelmi Szolgálat, amely kijelöli azt a családi
vagyonfelügyelőt, aki segít a bírósági döntéshozatal előkészítésében,
az adós pénz- és vagyongazdálkodásának felügyeletében, a tárgyalások
lebonyolításában, és a vagyontárgyak jogszabályban szabályozott
értékesítésében. Öt éven belül kell lebonyolítani az adósságrendezést,
s ez kivételes esetben két évre meghosszabbítható. A hitelező
számára ez azért kedvező, mert kiszámítható határidőn belül
jut a pénzéhez. A hitelező tehát örülhet, hogy visszakapja a
pénzét, a család meg boldog lehet, hogy nem marad fedél nélkül.
Több médiumban a vagyonfelügyelő szerepét tartják
problémásnak. Egyesek szerint ez a személy minden nap vizsgálja
az adós pénztárcájának tartalmát. Tehát milyen jogosítványai
lesznek a vagyonfelügyelőknek?
– Állami szerepvállalás, tehát vagyonfelügyelő nélkül
a családi csődvédelem intézményét nem lehet működtetni. A
családi vagyonfelügyelőnek koordináló szerepe van. Az a család,
amely belép a csődvédelmi rendszerbe, vállalja, hogy öt évig
a vagyonát átlátható és ellenőrizhető módon az adósságainak
törlesztésére fordítja majd. A vagyonfelügyelő nem az adós
ellenfele, hanem segítő szándékú szakember. Közvetítőszerepet
tölt be a család és a hitelező között. Nyilvánvalóan nem
szól bele, hogy hány deka párizsit ehetnek meg a családtagok.
Ez viccesen hangzik, de sajnos ilyen ostobaságok is megjelentek a
sajtóban.
Mi a véleménye arról a jobbikos vádról, miszerint
„mindössze 25 ezren élhetnek ezzel a lehetőséggel, ám az ő
számukra sem tud kormány olyan hosszú távú segítséget nyújtani,
ami kihúzná őket a hitelcsapdából”?
– A Jobbik az elmúlt öt esztendőben nagyon sok olyan
intézkedést nem szavazott meg, melyek a polgárok százezrein
tudtak segíteni. A mi kalkulációink szerint nem 25 ezer, hanem
annál jóval több családon tud segíteni a magáncsőd intézménye
az adósságcsapdából való kikerülésből. Tehát a Jobbik
ezzel az állításával félrevezeti az embereket. Azt tudjuk,
hogy ez a javaslat nem jelent mindenki számára megoldást, mert
sokan olyan helyzetbe kerültek, hogy elveszítették
ingatlanjaikat, és jövedelmüket. A kormány ezért döntött úgy,
hogy a Nemzeti Eszközkezelőre vonatkozó szabályok módosításával
segít azokon, akiken a családi csődvédelemről szóló törvényjavaslat
már nem tud.
Medveczky Attila
|