vissza a főoldalra

 

 

 2015.06.26. 

A közlekedésbiztonságért

Kiemelt feladat a megelőzés

„Vigyázz rám!” elnevezéssel kampányt indított az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság. Berzai Zsolt alezredes: az egész évet átölelő kampánycélja a baleseti kockázat csökkentése, illetve a partnerségen alapuló biztonságos közlekedés elősegítése.

 Kik a közúti közlekedés leginkább veszélyeztetett szereplői?

 – A védtelen közlekedő, akiket ön leginkább veszélyeztetettnek mond: a gyalogosok, a kerékpárosok, a segédmotoros kerékpárosok és motorkerékpárosok. A kampány a közúti közlekedésben leginkább védtelen szereplőkre, a gyalogosokra és a kerékpárosokra fókuszál. Ennek az az oka, hogy 2014-ben hatszázhuszonhatan – köztük 152 gyalogos és 98 kerékpáros – veszítették életüket közúti balesetben. Ez mutatja, hogy a halálos közúti balesetek 40%-ában érintettek a kerékpárosok és a gyalogosok, ezért a hazai közlekedésbiztonsági helyzet alakulásának ismeretében fontos szempontként fogalmazódik meg a gyalogos- és a kerékpáros-balesetek megelőzését szolgáló propaganda. Tehát a kampány során ezt a két közlekedő réteget próbáljuk megszólítani. Ők valóban védtelenek, mert nem védi őket a karosszéria, s minden balesetben sérülést szenvednek. Ezért az Országos Baleset-megelőzési Bizottság kidolgozott egy több pontból álló programot.

 Melyek a programelemek?

 – A gyalogosok és kerékpárosok szabályos közlekedésére és a leggyakoribb veszélyhelyzetek bemutatására több száz City-light plakátot helyeztünk ki. Tudvalévő, hogy a kerékpár világszerte egyre nagyobb szerepet játszik a közúti közlekedésben. Napjainkban már nemcsak a szabadidős tevékenységeken belül van fontos szerepe, hanem egyre inkább a munkába vagy tanintézetbe járás eszköze is. Passzív védelmi megoldások hiányában baleset esetén az emberi testet közvetlen behatások érik. Ezért a kerékpárosok gyakorlatilag minden esetben megsérülnek. A gyalogosok és kerékpárosok részvételével bekövetkezett halálos kimenetelű közúti közlekedési balesetek mély elemzése, és a baleseti helyszínek könnyebb áttekinthetősége, tanulmányozása érdekében a www.baleset-megelozes.eu honlapon egy publikus, bárki számára könnyen hozzáférhető és kezelhető baleseti ponttérképet működtetünk. A honlapon a balesetről egy rövid összefoglalót is olvashatnak, s közöljük a szerencsétlenség elsődleges okait is. A térkép maximális technikai adottságait kihasználva, akár utcanézetben is megtekinthetjük a baleset helyszínét. Ezenkívül szeretnénk népszerűsíteni a fényvisszaverő mellény viselését a gyalogosok és kerékpárosok körében – ne csak akkor hordják a láthatósági mellényt, amikor a KRESZ előírása szerint kötelező. Természetesen ez csak ajánlás, de a védtelen közlekedők érdekét szolgálja, hogy minél jobban kiemelkedjenek a környezetükből. A prevenciós programban kiemelt szerepet biztosításunk a jelentősebb kerékpáros érdekvédelmi szervezeteknek, hogy tagságuk körében minél hatékonyabban terjesszék a kerékpáros közlekedésre vonatkozó közlekedési szabályokat. Azt is kérjük tőlük, tegyenek javaslatot arra, miként tudnak együttműködni velünk, s hogyan lehet elkerülni a baleseteket. A kerékpáros szervezeteken kívül az önkormányzatokat is megszólítjuk, hogy segítsék a munkánkat. Jól ismerjük a média hatékony szerepét, ezért a témához kapcsolódóan reklámspotokat, közlekedésbiztonsági műsorokat készítünk, és azokat levetítjük a televíziókban, valamint a háziorvosi rendelőkben, kórházakban, gyógyszertárakban. Az utóbbi helyszínek azért lényegesek, mert főleg az idős korosztályt nagyon nehéz máshol megszólítani. Az említett célcsoportokat érintő közlekedési balesetek megelőzése érdekében az Országos Polgárőr Szövetség kerékpáros szolgálatával kívánunk szoros együttműködést kialakítani. A tömegközlekedési vállalatokkal is felvesszük a kapcsolatot, hogy járműveiken reklámozzák az Országos Baleset-megelőzési Bizottság által elkészített anyagokat. Arra is gondoltunk, hogy gyalogos, kerékpáros balesetek megelőzésével kapcsolatos valamennyi nemzetközi tapasztalatot összegyűjtsük, és lehetőség szerint a magyar gyakorlatba átültessük. Felvetődött a közlekedési balesettel érintett személyek megszólítása a prevenciós programokba történő esetleges bevonásuk érdekében. Mondják el ők, miként élték meg a közlekedési balesetet, de beszélhetnek a hozzátartozók, a szemtanúk, vagy éppen a baleset okozói. Minden esetben a meggyőzés erejével szeretnénk élni, és nem a szankciók hangoztatásával. A legtöbbet a gyalogosok és a kerékpárosok tehetnek a baleset elkerülése érdekében. Akár úgy, hogy a fényvisszaverő mellény segítségével láthatóvá válnak, a kerékpárosoknak pedig külön ajánljuk a fejvédő sisak viselését.

 Vannak gyalogosok, akik betartják a KRESZ szabályai, de vannak, akik nem. Sokszor láttam, hogy a Hungária körúton nem a kijelölt gyalogos átkelőn haladnak át az idős emberek, hanem a száguldó autókat próbálják meg kikerülni. Ha ez nem sikerül, akkor az halálos kimenetelű balesethez is vezethet. S akkor, de jure, nem az autós a hibás, mert neki van elsőbbsége. Mégis miként lehet az ilyen eseteket megelőzni?

 – Ezért is lényeges a prevenciós célú üzenetek hatékonyabb eljuttatása érdekében a nyugdíjasokat tömörítő jelentősebb civil szervezetek megszólítása. A közlekedés olyan, mint egy társasjáték. Vannak szabályok, melyeket be kell tartani. Ha valaki a társasjátékban csal, legfeljebb kimarad egy körből. A közlekedésben viszont nem lehet tévedni, mert az adott hiba végzetes lehet. Úgy vélem, még ha az egyik fél elsőbbségi viszonyban van is a közlekedésben, akkor is oda kell figyelnie a másikra. Nem elég csak magunkra vigyázni, hanem a közlekedés többi szereplőjére is. Ezért a kampány fő üzenete a tolerancia, az egymásra figyelés elősegítése a közutakon. Sokszor elfeledkezünk arról, hogy voltunk mi már korábban gyalogosok vagy kerékpárosok, s ezért nem igazán figyelünk rájuk. Ezen a mentalitáson kéne változtatni. Természetesen ez nem következik be egyik napról a másikra.

 Mivel mérhető le a kampány eredménye?

 – Egyrészt azzal, ha megkérdezzük az embereket, hogy egy éven belül változott-e a közlekedési morál. Másrészt a statisztikai adatokból is kivehető, hogy mennyire volt eredményes a „Vigyázz rám” kampány. De a rideg számoknál sokkal fontosabb az, hogy mennyire érzi magát a gyalogos és a kerékpáros a közutakon biztonságban.

 

Medveczky Attila