2015.06.26.
A közlekedésbiztonságért
Kiemelt feladat a megelőzés
„Vigyázz rám!”
elnevezéssel kampányt indított az ORFK-Országos Baleset-megelőzési
Bizottság. Berzai Zsolt alezredes: az egész évet átölelő
kampánycélja a baleseti kockázat csökkentése, illetve a
partnerségen alapuló biztonságos közlekedés elősegítése.
Kik a közúti közlekedés leginkább veszélyeztetett
szereplői?
– A védtelen közlekedő, akiket ön leginkább veszélyeztetettnek
mond: a gyalogosok, a kerékpárosok, a segédmotoros kerékpárosok
és motorkerékpárosok. A kampány a közúti közlekedésben
leginkább védtelen szereplőkre, a gyalogosokra és a kerékpárosokra
fókuszál. Ennek az az oka, hogy 2014-ben hatszázhuszonhatan –
köztük 152 gyalogos és 98 kerékpáros – veszítették életüket
közúti balesetben. Ez mutatja, hogy a halálos közúti
balesetek 40%-ában érintettek a kerékpárosok és a gyalogosok,
ezért a hazai közlekedésbiztonsági helyzet alakulásának
ismeretében fontos szempontként fogalmazódik meg a gyalogos- és
a kerékpáros-balesetek megelőzését szolgáló propaganda. Tehát
a kampány során ezt a két közlekedő réteget próbáljuk
megszólítani. Ők valóban védtelenek, mert nem védi őket a
karosszéria, s minden balesetben sérülést szenvednek. Ezért
az Országos Baleset-megelőzési Bizottság kidolgozott egy több
pontból álló programot.
Melyek a programelemek?
– A gyalogosok és kerékpárosok szabályos közlekedésére
és a leggyakoribb veszélyhelyzetek bemutatására több száz
City-light plakátot helyeztünk ki. Tudvalévő, hogy a kerékpár
világszerte egyre nagyobb szerepet játszik a közúti közlekedésben.
Napjainkban már nemcsak a szabadidős tevékenységeken belül
van fontos szerepe, hanem egyre inkább a munkába vagy tanintézetbe
járás eszköze is. Passzív védelmi megoldások hiányában
baleset esetén az emberi testet közvetlen behatások érik. Ezért
a kerékpárosok gyakorlatilag minden esetben megsérülnek. A
gyalogosok és kerékpárosok részvételével bekövetkezett halálos
kimenetelű közúti közlekedési balesetek mély elemzése, és
a baleseti helyszínek könnyebb áttekinthetősége, tanulmányozása
érdekében a www.baleset-megelozes.eu honlapon egy publikus, bárki
számára könnyen hozzáférhető és kezelhető baleseti ponttérképet
működtetünk. A honlapon a balesetről egy rövid összefoglalót
is olvashatnak, s közöljük a szerencsétlenség elsődleges
okait is. A térkép maximális technikai adottságait kihasználva,
akár utcanézetben is megtekinthetjük a baleset helyszínét.
Ezenkívül szeretnénk népszerűsíteni a fényvisszaverő mellény
viselését a gyalogosok és kerékpárosok körében – ne csak
akkor hordják a láthatósági mellényt, amikor a KRESZ előírása
szerint kötelező. Természetesen ez csak ajánlás, de a védtelen
közlekedők érdekét szolgálja, hogy minél jobban
kiemelkedjenek a környezetükből. A prevenciós programban
kiemelt szerepet biztosításunk a jelentősebb kerékpáros érdekvédelmi
szervezeteknek, hogy tagságuk körében minél hatékonyabban
terjesszék a kerékpáros közlekedésre vonatkozó közlekedési
szabályokat. Azt is kérjük tőlük, tegyenek javaslatot arra,
miként tudnak együttműködni velünk, s hogyan lehet elkerülni
a baleseteket. A kerékpáros szervezeteken kívül az önkormányzatokat
is megszólítjuk, hogy segítsék a munkánkat. Jól ismerjük a
média hatékony szerepét, ezért a témához kapcsolódóan reklámspotokat,
közlekedésbiztonsági műsorokat készítünk, és azokat levetítjük
a televíziókban, valamint a háziorvosi rendelőkben, kórházakban,
gyógyszertárakban. Az utóbbi helyszínek azért lényegesek,
mert főleg az idős korosztályt nagyon nehéz máshol megszólítani.
Az említett célcsoportokat érintő közlekedési balesetek
megelőzése érdekében az Országos Polgárőr Szövetség kerékpáros
szolgálatával kívánunk szoros együttműködést kialakítani.
A tömegközlekedési vállalatokkal is felvesszük a kapcsolatot,
hogy járműveiken reklámozzák az Országos Baleset-megelőzési
Bizottság által elkészített anyagokat. Arra is gondoltunk,
hogy gyalogos, kerékpáros balesetek megelőzésével kapcsolatos
valamennyi nemzetközi tapasztalatot összegyűjtsük, és lehetőség
szerint a magyar gyakorlatba átültessük. Felvetődött a közlekedési
balesettel érintett személyek megszólítása a prevenciós
programokba történő esetleges bevonásuk érdekében. Mondják
el ők, miként élték meg a közlekedési balesetet, de beszélhetnek
a hozzátartozók, a szemtanúk, vagy éppen a baleset okozói.
Minden esetben a meggyőzés erejével szeretnénk élni, és nem
a szankciók hangoztatásával. A legtöbbet a gyalogosok és a
kerékpárosok tehetnek a baleset elkerülése érdekében. Akár
úgy, hogy a fényvisszaverő mellény segítségével láthatóvá
válnak, a kerékpárosoknak pedig külön ajánljuk a fejvédő
sisak viselését.
Vannak gyalogosok, akik betartják a KRESZ szabályai, de
vannak, akik nem. Sokszor láttam, hogy a Hungária körúton nem
a kijelölt gyalogos átkelőn haladnak át az idős emberek,
hanem a száguldó autókat próbálják meg kikerülni. Ha ez nem
sikerül, akkor az halálos kimenetelű balesethez is vezethet. S
akkor, de jure, nem az autós a hibás, mert neki van elsőbbsége.
Mégis miként lehet az ilyen eseteket megelőzni?
– Ezért is lényeges a prevenciós célú üzenetek hatékonyabb
eljuttatása érdekében a nyugdíjasokat tömörítő jelentősebb
civil szervezetek megszólítása. A közlekedés olyan, mint egy
társasjáték. Vannak szabályok, melyeket be kell tartani. Ha
valaki a társasjátékban csal, legfeljebb kimarad egy körből.
A közlekedésben viszont nem lehet tévedni, mert az adott hiba végzetes
lehet. Úgy vélem, még ha az egyik fél elsőbbségi viszonyban
van is a közlekedésben, akkor is oda kell figyelnie a másikra.
Nem elég csak magunkra vigyázni, hanem a közlekedés többi
szereplőjére is. Ezért a kampány fő üzenete a tolerancia, az
egymásra figyelés elősegítése a közutakon. Sokszor
elfeledkezünk arról, hogy voltunk mi már korábban gyalogosok
vagy kerékpárosok, s ezért nem igazán figyelünk rájuk. Ezen
a mentalitáson kéne változtatni. Természetesen ez nem következik
be egyik napról a másikra.
Mivel mérhető le a kampány eredménye?
– Egyrészt azzal, ha megkérdezzük az embereket, hogy
egy éven belül változott-e a közlekedési morál. Másrészt a
statisztikai adatokból is kivehető, hogy mennyire volt eredményes
a „Vigyázz rám” kampány. De a rideg számoknál sokkal
fontosabb az, hogy mennyire érzi magát a gyalogos és a kerékpáros
a közutakon biztonságban.
Medveczky Attila
|