vissza a főoldalra

 

 

 2015.05.01. 

Jelenczki István filmkölteménye József Attiláról

Az idei Költészet Napján, pontosabban az azt megelőző napokon – a 110 éve született József Attilát és a 115 éve született Márai Sándort együtt ünnepeltük – tevékeny részvevőként több programon vettem részt. A MOM Kulturális Központban Mohai Gábor és Huzella Péter közreműködésével Nagy László költészetének adóztunk. A törökbálinti Munkácsy Mihály Művelődési Házban pedig az Irodalom a karikatúrában című kiállítást nyitottam meg, a magyar líra vonulatait, sok százados értékeit ecsetelve.

A MOM-ban, jóllehet többszörösen túlléptük az „engedélyezett” időt, alig akartak leengedni bennünket a pódiumról, és Törökbálinton is nagy volt a siker, hiszen a falról csaknem száz élénk szem tekintett ránk. József Attiláé, Márai Sándoré, Kós Károlyé, Krúdy Gyuláé, Berda Józsefé, Örkény Istváné. Juhász Ferencé, Nagy Lászlóé, és hosszan folytathatnám a karikatúrák alanyainak vonulatát.

Megfürödni a magyar irodalomban, a tengernyi értékben nem akármilyen élmény. Viszont nézőként is élvezhetjük a zsenialitást, ha együtt tudunk rezdülni a produkcióval. Tudniillik ez utóbbit az Uránia Filmszínház kínálta, helyet adván Jelenczki István Eszmélet I–IV. című filmjének. Filmjének? Megrázó filmkölteményének. A 2001 és 2004 között készült alkotást, minthogy akkoriban VHS-szalagra vettem, kis képernyőn magam is többször láttam. Nem csupán a dráma – nyugodtan mondhatom így: a világ legnagyobb költőjének a drámája – nyűgözött le, hanem annak képi megvalósítása is. Ami a televízió képernyőjén igencsak hatott, az a filmvásznon szinte százszorosra növekedvén ragadott magával.

Ha tanulmányt írok – hamarosan el fog következni – Jelenczki képzőművészetéről és filmművészetéről, a csodálatos, s eddig aligha az értékén kezelt életműről, lesz rá hely és mód, hogy bemutassam az öneszmélés esztétikailag is hatékony lépcsőit. Az önkifejező erő – a témák szerint nyugodtan nevezhetem így – stációit. Azt a szenvedést sem megkerülő, folyton növekvő, hatékonyságában csaknem kozmoszi méretű boldogságélményt, amely az igazsággal karöltve minden munkájából visszatükröződik.

Fokozottan áll ez József Attila-megidézéseire, azok közül is négyórás (!) – két részben játszott – filmjére, az Eszmélet utánra. Hihetetlenül pontos, megrázó lelet ez arról a korról, amelyben a zseni József Attila vergődött. Tragédiájára saját maga adta meg a költői választ: „Az Isten itt állt a hátam mögött, s én megkerültem érte a világot”. A gondolati példatár elsőbben a versekben él, s a rendező minden ízében ezt hangsúlyozta. Megtalálta – hihetetlenül hangzik – azt a versmondó színészt, Simon Pétert, aki a legnagyobbakhoz (Latinovits Zoltán, Ruttkai Éva) mérve is felejthetetlent nyújtott. Szuggesztív alakja, versértelmezése, némelykori – a Megfeszítettet idéző – testjátéka, belülről jövő, sorról sorra kibomló filozofikus fénye olyan plusz, amely nélkül az Eszmélet után döcögő megidézés volna.

Erre a kitűnő alapra építkezett a képzőművészetileg is elsőrangú látomásos világ. Zuhatagaival, lépcsőivel, árva padjával, robogó vonataival, organikus orkeszterével, tárgyi és mesei valóságával (zeneszerző: Hortobágyi László). A dokumentumrészeket – Fehér György valahai filmjének József Attila-ismerőseit megszólaltató, kopogóan egyszerű fekete-fehérét – ez a művészi kontraszt tette leginkább élővé. Szó se róla, az elhangzott vallomássor nyersen is maga volt a döbbenet, mégis ezt kellett elégikus hangsúllyal művészivé emelni. Jelenczki érzékeny, nyitott szemű és nyitott lelkű megvalósítója a csodának.

Abban különlegesen elegáns, hogy nem foglal állást a megszólaltatott szakemberek meglátásaival kapcsolatban, hanem hagyja, hogy mindenki fussa ki a maga formáját. Irodalmilag az életutat Tverdota György irodalomtörténész fogja keretbe, s a szakemberek egész hada (író, orvos, pszichológus, asztrológus) – Fejtő Ferenc, Czeizel Endre, Bagdy Emőke, Németh György, Beöthy Mihály – kísérli megfejteni a zseni „betegségének”, kedélyváltozásának, ég és föld közötti, olykor a poklot is megjáró vesszőfutásának megmagyarázható és megmagyarázhatatlan kanyarjait. Az életutat tekintve fontos a szerepük, hiszen – miközben saját ítélettel bírnak – véleményeket ütköztetnek, ismert és kevésbé ismert „adatokat” világítanak meg. Látható, József Attila és az életmű nem csupán szakmai érdeklődésük, hanem csodálatuk tárgya is.

Ám eme villanásokat is, miként a fekete-fehér dokumentumrészeket, valójában a képileg invenciózusan megjelenített versmondás – említettem, Simon Péteré a pálma – teszi gondolkodtatóan elevenné. Mert a vers nem betegség, hanem esztétikailag kikezdhetetlen világcsoda. Nem megfejteni kell, hanem fölülni áramára – és lebegni (minden zseninél így van) lélekgazdagító módon az érzelmek tengerén. (Dunatáj Alapítvány, Angelus Bt., 2001–2004)

 

Szakolczay Lajos