vissza a főoldalra

 

 

 2015.05.01. 

Rendőrségi hírek

Zajlik az élet, és különös módon párhuzamos szálakon futnak az események a két országban. Elsőként lássuk a magyarországi fejezetet! Március 18-án az M3-as autópályán, Gyöngyös térségében, a Miskolc felé tartó irányban egy rendőrautó beállt a belső forgalmi sávba, és ott kilométereken keresztül lassan haladt, indokolatlanul feltartva másokat. Megkülönböztető jelzést (sziréna, villogás) nem használt. Nem volt hajlandó lehúzódni a teljesen szabad külső sávba, és cseppet sem zavarta, hogy néhány perc alatt több tucat gépkocsi torlódott fel mögötte. A rendőrök mögé elsőként „beszorult” kocsi utasa minderről háromperces videofelvételt is készített – ez a világhálón megtekinthető. A film végén az állapot nem szűnik meg, a rendőrautó még további perceken keresztül feltartotta a forgalmat. Ugyebár a közlekedési szabályok értelmében tilos tartósan, előzés szándéka nélkül a belső sávban haladni. Jobbról előzni viszont szintén tilos, a feltorlódott kocsiknak ezért kellett engedelmesen kullogniuk a rendőrök után.

A világhálóra feltöltött videót több ezren megtekintették, köztük néhány hivatalos személy is. Pausz Ferenc közlekedési szakértő, aki nyugdíjba vonulása előtt évekig irányította az ORFK közlekedésrendészeti osztályát, megállapította: a rendőrautó egyértelműen szabálytalanul közlekedett. A kérdés az, hogy ilyen esetben mit lehet tenni? A KRESZ vonatkozó előírásai szerint a külső sávban elhaladás ilyen esetben előzésnek számít, ezért büntethető. Az egyik lehetséges megoldás, ha a helyes követési távolság megtartásával haladunk a rendőrök mögött, és ha nem mennek a megengedett legnagyobb sebességgel, egyszerűen addig nyomjuk a dudát, amíg le nem húzódnak a külső sávba. Na persze, ha merjük… Pausz Ferenc azt tanácsolja: semmiképpen ne próbáljunk a külső sávon elhaladni a belsőn közlekedő rendőrkocsi mellett. Ám ha ezt mégis megtennénk, és a rendőrök megállítanának jobbról előzés miatt, akkor mondjuk azt nekik, hogy csak tessék, jelentsenek fel. Ugyanis akkor hivatalos eljárás indul, amely fényt derít a rendőrök szabálytalanságára. Jobbról előzésünk esetén semmiképpen ne fogadjuk el a szabálysértés tényét, mert akkor fizetnünk kell.

Ismétlem, ez az eset március 18-án történt. A világhálóra feltöltött háromperces bizonyíték egy hét alatt akkora nyilvánosságot kapott, hogy a BRFK vezetői is értesültek róla. A szabálytalan kocsi a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság állományába tartozik. Az illetékes megyei rendőrkapitány március 26-án hivatalos közleményben tudatta: a videofelvétel alapján vizsgálatot rendelt el „az M3-as autópályán ok nélkül és huzamosan a belső sávban haladó rendőrautó ügyében. A rendőrségi vezető a vizsgálat eredménye alapján dönt a szükséges és indokolt felelősségre vonásról és annak mértékéről.” Éljen, éljen, mondhatnánk erre, íme a kisember győzelme a hétfejű sárkánnyal szemben. Az ügy aprócska szépséghibája, hogy időközben eltelt csaknem egy hónap, és a vizsgálat eredményéről még semmi hír – az egyenruhások nyilván napi nyolc órában, megfeszített munkával dolgoznak ezen a roppant bonyolult ügyön… Józan ésszel azt gondoljuk, a nyomozás körülbelül tíz perc alatt rövidre zárható: a videofelvétel önmagáért beszél, a bizonyítás megtörtént, a kocsi sofőrje a szabálytalanságot elismeri, kiszabható a büntetés, készen is vagyunk, jöhet a sajtóközlemény, ámen. Ezt persze csak mi, korlátolt civilek gondoljuk így – a hihetetlenül szakmai rendőrségi szempontok mások…

Mindeközben Lengyelországban is történt három botrány, amelyek főszereplője egy-egy rendőrautó. Március elején lefényképeztek egy járőrkocsit, amely megkülönböztető jelzések és utasok nélkül állt egy mozgássérültek számára fenntartott parkolóban. Február legvégén pedig az keltett közfelháborodást, hogy egy zebrás kereszteződésben a piros lámpa dacára átszáguldott egy sziréna és villogó nélküli rendőrkocsi. A legnagyobb vihart kavart eset viszont március derekán történt, vasárnap délelőtt. Egy varsói gyalogátkelőhelyen zöldre váltott a lámpa, a járókelők megindultak a zebrán. A belső sávban elöl egy rendőrkocsi várakozott. A gyalogosok zöldje villogni kezdett, majd pirosra váltott. Egy görnyedten járó, szatyrot cipelő idős asszonynak nem sikerült végigmennie a zebrán, másfél méterre volt a járdától. A kocsik zöldet kaptak – a rendőrkocsi nagy gumicsikorgással kilőtt, és a külső sávba áttérve megpróbálta elsodorni az idős asszonyt: a sofőr úgy gondolta, „megrendszabályozza” a lassan járó nénit, és ráhúzta a kormányt. Az áldozat rémülten elugrott a jármű elől. Szerencsére az eset bizonyítható: a rendőrkocsi mögött várakozó autó fedélzeti kamerája felvette a merényletet. A leleményes (és kellően felháborodott) sofőr, Radoslaw Chutkowski a néhány másodperces filmet közzétette a Facebook közösségi oldalon – néhány nap leforgása alatt több mint 800 ezer személy látta. A felvételt a TVN24 hírtelevízió is bemutatta, ennek köszönhetően az illetékes rendőrségi vezetők is felfigyeltek rá. A gyorsított vizsgálat során kiderült, hogy a kocsit egy rendőrnő vezette. Egyetlen hét alatt megszületett a hivatalos eredmény: a rendőrnő fegyelmit kapott, jogosítványát bevonták, mindamellett bíróság elé kerül. Nos, íme a különbség a két ország között: Lengyelhonban valós következménnyel jár, ha egy egyenruhás tévesen értelmezi a „Szolgálunk és védünk” jelszót. Mindazonáltal nem adom fel a reményt, hogy az M3-ason szabálytalankodó, a mögötte haladók biztonságát kockáztató rendőr büntetéséről is lesz hivatalos sajtóközlemény.

A legfrissebb összesítés szerint a lengyel mozikban már csaknem kétmillióan látták a Varsó 44 című új filmet (eredeti címe Miasto 44, azaz A város 44), amely az 1944-es varsói felkelésnek állít lendületes emléket. Rendezője a 34 éves Jan Komasa, aki a súlyos témát videoklipes eszközökkel, a mai huszonévesek nyelvén dolgozta fel, több százezer fiatal néző számára nyújtva fontos leckét a történelemről. A filmarchívumokban csodával határos módon fennmaradt dokumentumokra támaszkodó alkotás az utóbbi évek legjelentősebb lengyel filmes vállalkozása, elképesztő díszlettel és látvánnyal. A tragikus varsói felkelésből a fiatalság, a szerelem, a bátorság és az önfeláldozás motívumait emeli ki. A forgatás pontosan hatvanhárom napig tartott, akárcsak a varsói felkelés. A történet főhőse a tizennyolc éves Stefan, aki barátai és szerelme oldalán csatlakozik a felkelőkhöz, mert harcolni akar a szülőhazájáért. 1944 augusztusában a náci hadsereg már gyengének tűnt. A felkelés első napjai boldogságban teltek, a németek visszavonulásra kényszerültek. Ám a remény hamar szertefoszlott, Hitler bosszúja rettenetes volt.

 

Zsille Gábor