2015.05.01.
A
magyar tejipar nyertese lesz a változásoknak
A hazai termékeket továbbra is népszerűsítenünk kell
Czerván György,
a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős
államtitkára úgy véli, hogy a tejkvóta megszüntetése új
kihívásokat jelent, de egyben új lehetőség is a magyar tejágazat
számára. Rámutatott: alapvetően kiszámítható támogatási
rendszerre van szükség, és ez 2020-ig rendelkezésre áll.
Mit jelent a magyar tejipar számára, hogy április 1-jével
megszűnt az EU-ban a tejtermelés mennyiségi szabályozására
harmincegy évvel ezelőtt létrehozott kvótarendszer?
– Az Európai Unió 2015. április 1-jétől megszünteti
a 30 éve működő tejkvóta rendszert, így Magyarországról is
kivezetik ez a piacszabályozási elemet, amely eredendően termeléskorlátozó
szerepét hazánkban sosem töltötte be.
Nemzetközi
viszonylatban elmondható, hogy a legutóbbi lezárt kvótaévben
7 tagállam lépte túl a kvótáját, amely összesen mintegy 410
millió euro illeték megfizetését vonta maga után. A többi 20
tagállam tejtermelése elmaradt a megállapított nemzeti kvótától.
Magyarország kvótakihasználása a 2013–2014-es kvótaévben
72,3%-os volt. Az EU-28 együttes termelése 4,6%-kal maradt el az
EU teljes kvótájától. Az utolsó, 2014–2015-ös kvótaévben
a bizottság előzetes várakozásai szerint 13 tagállam lépheti
túl a kvótáját. A kvótájukat túllépő, vagy ahhoz közel
termelő tagállamok több javaslatot tettek illetékfizetési kötelezettségük
csökkentése érdekében. Végül sikerült megvédeni azt a szabályrendszert,
amely a kvótájukat túllépő tagállamok termelőit illetékfizetéssel
bünteti, így megelőzve azt, hogy az utolsó kvótaévben a túltermelő
tagállamok termelői indokolatlan versenyelőnyhöz jussanak a
szabályokat betartó, kvóta alatt termelő tagállamokkal
szemben. Magyarország az elmúlt években jellemzően 20-25%-kal
maradt el a kvótájától. A tejkvóta rendszer 2015-ös megszűnésével
a versenyhelyzet számottevő erősödésével lehet számolni, de
úgy véljük, hogy a rendszer megszűnése lehetőségeket is
jelent a magyar tejágazat számára. A kvóta megszűnése után
a tejágazat legnagyobb kihívása a jelenleginél is erősebb
import tejtermék beáramlásának enyhítése lesz. Ez a folyamat
azonban nem a kvóta megszűnésével indul el, az elmúlt években
már egyre erősebben tapasztalhattuk. Az importnyomás kezelésének
egyik jó eszköze a tejcsomag, amely megteremti a hatékony
termelői és szakmaközi együttműködés lehetőségét, és a
szerződéses kapcsolatokat az eddigieknél szigorúbban szabályozza.
Az új szabályozás, mely a kvótarendszer megszűnése előtt közel
3 évvel már hatályba lépett, és legalább 2020-ig életben is
marad, előtérbe helyezi a tagállam szabad döntését az egyes
intézkedések tekintetében, és erősen ajánlja a szakmaközi
szervezetek aktív szerepét az ágazat piacorientáltságának
megszervezésében. Az erősödő importnyomásra a választ elsősorban
a nemzeti szabályozásban kell keresni. A tejtermékszállítmányok
fokozott ellenőrzése mellett új eszközöket is kell keresni,
hogy az EU szabad árumozgásra vonatkozó alapelvének sérelme nélkül
Magyarországon a hazai tejtermékek kerüljenek az áruházak
polcaira, és a magyar tejtermékek határainkon túl is népszerűek
legyenek. A kormányzat az elmúlt években kiemelt feladatként
kezelte az ágazat felkészítését a kvótaszabályozás megszűnése
utáni időszakra. Ezen munka eredményeként az alábbi intézkedésekre
került sor. Az EU-ban 2012 márciusában elfogadásra került a
tejcsomag, amely az ágazat szervezettségét, valamint a termelők
alkuerejének javítását szolgálta. Magyarországon a tejágazatban
életbe lépett a kötelező szerződés, valamint állami elismerést
kapott a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. 2012.
augusztus 1-jén új elemként jelent meg a tisztességtelen
forgalmazói magatartás tilalmáról szóló törvényben a
diszkriminatív árképzés tilalma, amelynek értelmében a hazai
előállítású és az import termékeknél a kereskedők azonos
árképzést kell, hogy alkalmazzanak. 2012-ben a szaktárca a
legnagyobb kereskedelmi üzletláncok, valamint a tejfeldolgozók
és termelők között egyeztetéseket folytatott a hazai tej és
sajt népszerűsítése érdekében. Azóta a hazai előállítású
folyadéktej belföldi értékesítési aránya jelentősen
javult. Mára a belföldön értékesített folyadéktej mintegy
3/4-e hazai. A tejcsomag hazai végrehajtása keretében a nyers
tej magyarországi értékesítését előzetesen írásos szerződésbe
kell foglalni (6 hónap minimális időtartammal, meghatározott
tartalommal), elismerhetőek a tejágazatban működő termelői
szervezetek (és társulásaik), melyek tagjaik nevében tárgyalhatnak
a feldolgozóval, ill. felvásárlóval, emellett a Tej Szakmaközi
Szervezet és Terméktanács (TTT) megkapta reprezentatív szakmaközi
szervezeti elismerését.
Több mint három évtizede miért döntött az EU
a kvóta bevezetése mellett, s ezzel mely tagállamok jártak jól?
– A tejkvóta rendszert 1984-ben vezette be az EK tanácsa.
Ennek hátterében a nyolcvanas évek elején felhalmozódó vaj
és tejpor készletek álltak, melyek levezetése egyre nagyobb
finanszírozási problémákat jelentett. A szabályozás az EU
tejpiaci szereplőit közvetlenül érintő és meghatározó elem
volt, mert ez határozza meg a termelő, illetve a tagállam részére
a szankció nélkül értékesíthető tej mennyiségét. A tejkvóta
szabályozáson keresztül az említett piaci problémákat sikerült
hosszú távon kezelni, a piaci feszültségeket jelentősen sikerült
csökkenteni, így elmondható, hogy az intézkedéssel minden tagállam
jól járt.
Ezek után minden adott ahhoz, hogy az importtermékek
helyét a kiváló minőségű magyar áruk vegyék át?
– A hazai tej- és tejtermékpiacra az a jellemző, hogy a
feldolgozott termékek esetében lényegesen több import termék
érkezik a környező országokból, mint amennyit exportálunk.
Ez a nettó importőri pozíció részben ugyan elősegíti a széles
termékválasztékot (különleges sajtok, joghurt-termékek
stb.), azonban alacsony árával egyes szegmensekben (ahol a
magyar termékek is nagy mennyiségben jelen vannak) alkalmas
arra, hogy kiszorítsa onnan a magyar termékeket (pl. félkemény
sajtok, 1,5%-os UHT tej). A kérdés megnyugtató és hosszú távú
rendezésében meghatározó szerepet kapnak a kiskereskedelmi láncokkal
megkötött különböző partnerségi megállapodások, a velük
folytatott egyeztetések, valamint a láncok szakmaközi
szervezeti tagságából fakadó vállalásaik, amelyeknek meghatározó
eleme a hazai előállítású és az import termékek közötti
diszkriminatív árképzés tilalma.
Az importtej viszont sokszor jóval olcsóbb, mint a
magyar. Miként lehet elérni, hogy a magyar vásárló magyar
tejet és magyar tejterméket vásároljon? Reklámmal,
marketinggel?
– A Földművelésügyi Minisztérium számára fontos célkitűzés,
hogy a hazai boltok polcaira a tejkvóta rendszer megszűnése után
is minél nagyobb arányban belföldi alapanyagokból előállított,
jó minőségű magyar tej és tejtermékek kerüljenek. Ennek érdekében
a szaktárca jelentést készített a kormány részére, melyben
ismertette az ágazatban jelenlévő kiemelt kockázati elemeket,
valamint javaslatokat fogalmazott meg az ágazat közeljövőjének
biztosításával kapcsolatban. A kormány a jelentést megtárgyalta.
Az országhatárainkon túlról beérkező tejtermékek (jellemzően
1,5%-os zsírtartalmú UHT tej) alacsonyabb árával kapcsolatban
alapvető félreértés tisztázása szükséges. Az elmúlt hónapokban
tartott NÉBIH- és NAV-ellenőrzések beigazolták azt a korábbi
gyanút, hogy ezek az olcsó és piactorzító termékek többnyire
az áfa befizetésének – esetenként többszöri – elmulasztása
miatt lesznek irreálisan olcsók, és így kerülnek ki az áruházak
polcaira. Ezért továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk az említett
célzott ellenőrzések lefolytatására, de ezen túlmenően több
olyan intézkedés meghozatalára is sor kerül, amelyeknek célja
a piaci szereplők jobb nyomon követhetősége. A hazai termékek
népszerűségének növelésében meghatározó szerepet kapnak
az eddigi és a jövőben tervezett promóciós intézkedések is.
2015-ben erre a célra 420 millió Ft forrás elkülönítésére
kerül sor. Ebben szerepet kap majd a korábban elnyert és EU-s társfinanszírozásban
lebonyolódó „Sajtra fel!” elnevezésű promóciós program,
amelynek elsődleges célja a tejtermékek szerepének erősítése
a hazai gasztronómiában, a sajtkultúra és tejtermék-fogyasztási
kultúra további fejlesztése. Ezen túlmenően tovább erősödik
a „Tej-szív logó” védjegy, amelyet szigorú feltételek
mellett, kiváló minőségű tejtermékeken lehet alkalmazni.
Nagy hangsúlyt fektetünk az óvoda- és iskolatej programra,
annak további erősítésére és szélesítésére, amelyre
2015-ben 2,3 milliárd forintot biztosítunk. Az elmúlt években
a program népszerűsítését erősítő intézkedéseinknek köszönhetően
jelentősen nőtt az ellátottak köre (míg 2009-ben 140 ezer
gyerek ellátására, addig 2013-ban 340 ezer gyermek ellátására
került sor). Terveink között szerepel az óvoda- és iskolatej
program edukációs jellegű bővítése is. Nem elhanyagolható a
közétkeztetés szerepe sem ezen a téren, mivel becslések
szerint mintegy 300 millió liter tejnek megfelelő folyadéktej
és tejtermék kerül felhasználásra. Az új közétkeztetési törvény
szerint a jövőben a közétkeztetésben 1,5%-os UHT tej várhatóan
nem lesz kiosztható. További törekvésünk egyrészt az is,
hogy lehetőség szerint friss, helyi termelőktől származó
tejet használjanak fel, másrészt pedig, hogy egyes növényi
eredetű zsírokból készült alapanyagok (margarin, növényi fölök,
növényi zsiradékból készült sajtok) alkalmazásának egy része
kiváltható legyen igazi vajjal, tejföllel, sajttal.
Mélykuti Tibor, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács
elnöke szerint többen vásárolnák a magyar terméket, ha megtörténne
a tej általános forgalmi adójának 5 százalékra csökkentése.
Egyetért ezzel a felvetéssel?
– A Földművelésügyi Minisztérium, valamint a Tej
Szakmaközi Szervezet és Terméktanács áfakulcs csökkentésével
kapcsolatos álláspontja és céljai teljes mértékben
megegyeznek. A tárca az elmúlt évek során folyamatosan jelezte
a Kormány számára a feketegazdaság, azon belül is az áfacsalások
okozta problémákat, egyúttal kérve az áfacsalás fő okaként
megnevezhető magas áfakulcs csökkentését is. A tárgyalások
során kiderült, hogy számos akadály áll az intézkedés
elfogadása előtt. Ezek közül a költségvetési fegyelem
fontossága, valamint a jövedelmi és fogyasztási típusú adókkal
kapcsolatos gazdaságpolitikai álláspont a legjelentősebbek. Az
FM részéről, alkalmazkodva ezen feltételrendszerhez, sikernek
tekintjük a köztes termékek esetében elért eredményeket
(sertés-, szarvasmarha-, juh- és kecskeágazatok). Ugyanakkor
tisztában vagyunk azzal, hogy a teljes agrárium kifehérítéséhez
elengedhetetlen az ellátási láncon továbbvitt áfacsökkentés.
Ezzel kapcsolatban fontos lépés az FM által is jó kezdeményezésnek
tartott, ütemezett áfacsökkentéssel foglalkozó
munkacsoportot, amely a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara kezdeményezésére
jött létre. A munkacsoport célja, hogy a fokozatosság elvének
betartásával, bizonyos makrogazdasági feltételek teljesülése
esetén, ütemezett áfacsökkentési javaslatokat dolgozzon ki.
Ahhoz, hogy a tejtermék ára is versenyképes legyen a
magyar piacon, szükséges fejleszteni a feldolgozóipart, s ha
igen, akkor ehhez milyen források állnak rendelkezésre?
– A tejágazat jelenleg főként alacsony hozzáadott értékű
termékeket (folyadék tej, UHT tej, tejföl, túró) állítanak
elő. Ezenkívül az országhatáron túlra jellemzően az
azonnali (spot) piacokra értékesítenek nyers tejet. Ezen okok
miatt hazánkban a feldolgozott termékek importjának aránya
viszonylag magas. Ezért olyan termelési-értékesítési struktúra
kialakítására van szükség, amelyben az itthon megtermelt tej
mennyiségének nagyobb része Magyarországon kerülne feldolgozásra,
és készülne belőle különféle tejtermék. Az ágazatban az
utóbbi időben többször felvetődött további tejpor gyártó
kapacitás létesítésének kérdése. A jelenlegi kis kapacitások
nagyobb mennyiségű felesleg levezetésére nem alkalmasak, és
árban sem versenyképesek. A támogatási lehetőségek (Vidékfejlesztési
Program, GINOP) sajnos nem teszik lehetővé, hogy egy nagyobb,
kellően modern technológiával felszerelt porító üzem épüljön,
mivel azok a kis és középvállalkozások támogatását valósítják
meg. Egy ilyen beruházást egyedi kormánydöntés alapján
lehetne támogatni. A kormány a kérdést napirenden tartja, és
amennyiben az szükséges, döntést hoz a kérdésben. Jelenleg
az ágazat kis területét képezi a különböző kézműves termékek
gyártása. E terület erősítése megítélésünk szerint
fontos, jelentős kitörési pont lehetne az ágazat számos
szereplője számára.
A fejlesztések mellett fontos a piac tisztítása is?
– Az országhatárainkon túlról áfacsalással beérkező
termékek visszaszorítását kiemelt feladatként kezeli az FM. A
piaci visszásságok csökkentése érdekében az elmúlt hónapokban
többször tartott kiemelt ellenőrzéseket a NÉBIH és a NAV.
Azt olvasom, hogy Olaszországba és Horvátországba irányuló
exportunk döntő hányada nyers tej. Lehet-e ezen változtatni?
– A kérdést jellemzően a piaci viszonyok határozzák
meg, erre a kormányzatnak közvetlen ráhatása nincsen. Megítélésünk
szerint a problémát nem az jelenti elsősorban, hogy ebbe a két
országba jelentős mennyiségű folyadéktejet adunk el, hanem
az, hogy ezek a tranzakciók jellemzően hosszú távú szerződések
megkötése nélküli spot piacokon valósulnak meg, amely jelentősen
növeli a tejtermelők kiszolgáltatottságát. Éppen ezért
szerencsésebbnek tartanánk, ha a nyerstej-export vonatkozásában
a spot értékesítés visszaszorulna, és a kivitel a magasabb
feldolgozottsági szintű tejtermékek felé tolódna.
A statisztikák azt mutatják, hogy tavaly újra növekedést
mutatott a magyar gazdaság. Ebben mekkora szerepe volt a mezőgazdaságnak?
– A mezőgazdaság 2013-hoz hasonlóan 2014-ben is pozitívan
járult hozzá a GDP növekedéshez. Az ágazat bruttó hozzáadott
értékének volumene 12,6%-kal nőtt, és a magas bázis ellenére
a növekedés mértéke megközelíti az egy évvel ezelőtti
15,1%-ot. Ennek köszönhetően az ágazat 0,5%-kal járult hozzá
a 3,6%-os GDP növekedéshez. A mezőgazdaság részesedése a
bruttó hozzáadott értékből 4,4% volt, nem változott egy év
alatt.
Mi áll mindennek a hátterében?
– A mezőgazdaság pozitív hozzájárulása a GDP növekedéshez
elsősorban a szántóföldi növények, és gyümölcsfélék
kedvező termésmennyiségének köszönhető. 2014-ben rekordtermést
takarítottak be kukoricából, napraforgóból és repcéből, de
kedvező volt a búza, a cukorrépa, a burgonya, valamint az alma
és a meggy termésmennyisége is. Emellett az is pozitív tény,
hogy jelentős mértékben nőtt az állattenyésztés kibocsátása
is (főként a sertés-, a baromfi-, a juh-, és a tejágazatoké),
illetve nőtt a szarvasmarha-, a sertés-, a tyúk-, a kacsa-, és
a pulykaállomány. Több éves távlatban az agrárium kiemelkedő
teljesítményének hátterében mindenekelőtt a növekvő hatékonyság
és versenyképesség, illetve az értékesítési és finanszírozási
feltételek javulása áll.
Mi mindent köszönhet az ország a magyar agrárkutatásnak?
– A mező- és élelmiszer-gazdaság stratégiai ágazat
– termőhelyi és geográfiai adottságaiból adódóan – a
gazdaság egyik meghatározó kitörési pontja. Az ágazat
versenyképességének és tartós növekedésének meghatározó
tényezője a tudomány és az innováció, valamint a magas színvonalú,
fejlettségű eszközberuházás, technológiai fejlesztés. Az élelmiszerek
iránti fokozódó keresletnek köszönhetően Magyarország
kedvező mezőgazdasági adottságai mind a gazdasági növekedés,
mind a munkahelyteremtés számára komoly lehetőségeket
hordoznak magukban, melyeket úgy kell kihasználni, hogy mindeközben
a természeti erőforrások ne károsodjanak, a közjó és a jövő
generációk érdekei ne sérüljenek. Erre az összetett kihívásra
az ágazati irányítás és a gyakorlati gazdálkodás csak egy jól
kiépült, hatékonyan szervezett, rövid távú részérdeket
meghaladni képes, a hazai mezőgazdasági adottságokról részletes
ismeretekkel rendelkező kutatási háttér felelős tudására,
innovatív kezdeményezéseire támaszkodva tud helyes feleletet
adni. Az agrárium területén végrehajtott kísérleti,
megfigyelési tevékenységet, a biológiai folyamatok időben kötött
természete miatt, az összefüggések feltárásához hosszabb távon
szükséges tervezni, szervezni. Számolni kell azzal a körülménnyel,
hogy a kezdeti ráfordításokat az eredményektől és az ezeken
alapuló haszon megjelenésétől több év választja el. Az agrárkutatás
tehát valóban hosszú távú stratégiai befektetői szemléletet,
folyamatos forrásellátást igényel, ahol a határozott és közvetlen
állami szerepvállalás megkerülhetetlen, nemcsak az előbbiekben
vázolt pénzügyi feladat nehézségi fokából adódóan, de a
természeti erőforrások és a gazdaság érdekeinek megfelelő
érvényesítése miatt is, melyek egy kizárólagosan profitszerzésre
specializálódott erőtérben könnyen háttérbe szorulhatnak. A
közszféra ugyanakkor egyáltalán nem zárja ki, hogy az itt
folyó kutatási-fejlesztési tevékenység egyúttal a piaci igényekre
is adekvát választ keressen, a megtérülést mindazonáltal egy
sokkal komplexebb összefüggésrendszerben mérve, mérlegelve.
2014. január 1-jén az agrártárca a vidékfejlesztési
miniszter által irányított integrált agrárkutató hálózat
kialakításáról szóló 1467/2013. (VII. 24.) kormányhatározat
alapján a korábbi szétaprózottan működő agrár-kutatóintézetekből
megalapította a Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központot,
kialakítva ezáltal egy integrált kutatóhálózatot, mely hatékonyságban,
eredményességben a jelenleginél lényegesen magasabb szintre képes
emelni a hazai agrárkutatás és -innováció ügyét, amit a
gazdaság szereplői is – felismerve jelentőségét – egyre
komolyabb elvárásként fogalmaznak meg. A 2013. évben a mezőgazdaság
mintegy 4%-kal járult hozzá a bruttó hazai termék (GDP) termeléséhez,
így jelenlegi és jövőbeli versenyképességét komoly mértékben
befolyásolja az agrárkutatás. Az alkalmazott kutatásokra és a
gyakorlati felhasználás felé mutató fejlesztőmunkára különös
hangsúlyt fektető új szervezeti forma kialakítása azért is sürgető
feladat, mert az Európai Unió az elkövetkező hétéves költségvetési
ciklusban kiemelt módon tervezi támogatni az innovációs törekvéseket
mind kutatási, mind vidékfejlesztési programjában. Tudományos
kutatások alapján (Szűcs István–Mohamed Zsuzsanna–Takács
Szabolcs: Az agrárkutatás-fejlesztés GDP-re gyakorolt hatása
az EU országaiban) az agrár K+F szerepe az agrár GDP képződésében
EU-szinten 2000-ben 11%, 2007-ben 14% körüli volt, tehát a K+F
fejlesztési törekvések lényegesek az agrárgazdaság fejlődése
szempontjából. Kimutatták, hogy Európában az agrár K+F kiadás
növekedésével határozott agrár GDP növekedés párosul.
Kimutatták továbbá azt is, hogy minél gazdagabb egy ország,
annál többet áldozhat kutatási aktivitásának növelésére,
ami egyúttal azt is jelenti, hogy a kevésbé fejlett országoknak
nagyon csekély a felzárkózási esélyük. A magyar mező- és
élelmiszer-gazdaság álláspontunk szerint nem kerülhet ebbe a
csapdahelyzetbe.
Medveczky Attila
|