2015.05.01.
Hagymakupolás honfoglalás
Szégyenteljes a romániai restitúció
Szilágyi Zsolt,
az Erdélyi Magyar Néppárt (EMNP) elnöke szerint felháborító,
hogy 25 évvel a rendszerváltás után Romániában még mindig
nem zárult le a kommunista diktatúra során elkobzott ingatlanok
ügye.
Az erdélyi sajtóorgánumok arról számolnak be, hogy a
magyar nemesek leszármazottjai visszakapják kastélyaikat. Akkor
mi a gond a restitúcióval?
– Huszonöt évvel a rendszerváltozás után kijelenthetjük:
a kommunizmus idején államosított ingatlanok visszaszolgáltatásának
ügye Románia szégyenfoltja. Még mindig nem történt meg a
teljes körű visszaszolgáltatás, és úgy tűnik, hogy az állam
több problémát okozott ezen a területen is, mint amennyit
megoldott. A tulajdonos személyétől függetlenül Romániának
már a ’90-es évek elején nagyon gyorsan vissza kellett volna
szolgáltatnia az elkobzott vagyonokat, s ahol ez nem lehetséges,
ott a kárpótlás valamelyik formáját alkalmaznia. Mivel erre
nem volt politikai akarat, mindez nem történt meg; az elkobzott
ingatlanoknak kevesebb, mint a fele került vissza a volt
tulajdonosokhoz.
Romániát milyen törvények, egyezmények kötelezik
arra, hogy visszaadják a kommunista diktatúra során elkobzott
ingatlanokat?
– Elsősorban Románia alkotmánya kötelezi az államot a
restitúció végrehajtására. Hiszen az alkotmány tartalmazza a
tulajdonjog „szentségét”. Ezenkívül Romániát a nemzetközi
integrációs intézményekhez való csatlakozása alkalmával, már
a ’90-es évek elejétől több jelentés figyelmeztette és kötelezte
arra, hogy adja vissza az elkobzott vagyonokat, ingatlanokat. Románia
1993-ban csatlakozott az Európa Tanácshoz, később a NATO-hoz.
Az EU-hoz való csatlakozás előtt pedig Románia kormányai
folyamatosan vállalták azt, hogy az országjelentésben
foglaltaknak megfelelően, több más üggyel együtt, megoldják
a restitúcióét is. Azonban függetlenül attól, hogy mit
mondanak a nemzetközi intézmények, a kérdés az, hogy Románia
1989 utáni kormányai erkölcsi, politikai, jogi közösséget vállalnak-e
a korábbi kommunista rendszerrel. Nem lehet jogállamot, demokráciát,
piacgazdaságot építeni egy olyan rendszerre, amelyik nem tartja
tiszteletben a tulajdonhoz való jogot. A nyugat-európai országok
a Románián belüli etnikai vagy felekezetek közti feszültségeket
gyakran belpolitikai perpatvarként kezelik, s azt mondják, amíg
az ország gazdaságilag stabil, addig nincs semmi probléma. Ám
amikor felveti valaki azt, hogy Romániában nem tisztelik a
tulajdonhoz való jogot, rádöbbennek arra, hogy ez valóban így
van. Romániában a volt tulajdonosokat képviselő érdekvédelmi
szövetségek, illetve a vagyon-visszaszolgáltatásért küzdő
szereplők, valamint a kormányok között nem jött létre
semmilyen megállapodás arról, hogy milyen ütemben, s milyen módon
kellene lefolytatni és befejezni a restitúciót. Sok mindent elárul
az a tény a vagyon-visszaszolgáltatásról, hogy az elmúlt
nyolc évben az Európa Tanács 47 tagállama közül Romániából
érkezett a legtöbb beadvány az Európai Emberi Jogi Bírósághoz.
Ezért öt évvel ezelőtt a grémium akkori elnöke, Jean-Paul
Costa Bukarestben tett látogatást, és az Emil Boc által
vezetett kormánynak kifejtette, hogy az Európai Emberi Jogi Bíróság
nem akar többé ilyen tömeges Romániából érkező peráradattal
foglalkozni. S arra kötelezte a román kormányt, hogy változtasson
a jogszabályon, vagy az eljárás menetén. Erre az akkori kormány
18 hónapos moratóriumot kapott, ami az Ungureanu-kabinet kérésére
meghosszabbíttatott, majd végül a jelenleg is tisztségben levő
Victor Ponta kormánya módosíttatta a restitúciós jogszabályt,
sajnos úgy, hogy a visszaszolgáltatás jogi és gyakorlati értelemben
még körülményesebbé és bizonytalanabbá vált. Joggal vetődik
fel a kérdés, hogy mindez hogyan történhetett. A ’90-es évek
elején Ion Iliescu mondta egy bizalmas megbeszélésen: „nem
adhatjuk vissza az erdélyi történelmi egyházak ingatlanjait,
mert akkor az erdélyi városok többségének központja magyar kézbe
kerül.” Tehát a rosszul értelmezett román nemzeti érdek az
elmúlt 25 évben szinte mindig felülírta a demokrácia, a jogállam,
az alkotmány, a jogszabályok tiszteletének elveit. A román
politikum – a nemzetközi szervezetek ajánlásait és elvárásait
ügyesen kijátszva – a vélt nemzeti érdek előtérbe helyezésével
folyamatosan gátolja az ingatlanok visszaszolgáltatását. A
kommunista állam mintegy 2140 ingatlant tulajdonított el a történelmi
magyar egyházaktól, s ezeknek még a felét sem adták vissza.
De a restitúció elmaradásának a legnagyobb kárvallottja az a
görög katolikus egyház, amelyet 1948-ban az akkori kommunista
rendszer megszüntetett, vezetőit bebörtönözte, megkínozta,
esetenként kivégezte. A hívőket üldözték, és a görög
katolikusok templomait átadták az ortodox egyháznak. A román
állam a mai napig nem hajlandó orvosolni az 1948 után elkövetett
törvénytelenségeket, mert azt mondja, hogy a görög
katolikusok egyezzenek meg az ortodoxokkal. Ennek az abszurditását
egy példával illusztrálom: ellopják a kerékpáromat, s a
tolvaj azt azért nem adja vissza, mert azt mondja, használja a
biciklimet.
A restitúciós eljárás során különbséget tesznek
magyar és román visszaigénylő között?
– Nagyon nehéz ezt bebizonyítani. Azonban ha összehasonlítjuk
az erdélyi történelmi egyházak és a többségi egyház vagyonát,
akkor megállapíthatjuk, hogy mi nemcsak az államosítás kárvallottjai
vagyunk, hanem a restitúciós eljárásé is. Hiszen az
ortodoxoknak 1945 előtt Erdélyben sokkal kevesebb vagyonuk volt,
mint a történelmi egyházaknak. 1989 után, míg egyházaink államosított
ingatlanjaiknak csak a felét kapták vissza – s ezek közül
sokat csak papíron, de a gyakorlatban nem –, addig az ortodox
egyháznak a román állam a kormány éves sürgősségi alapjából
külön juttatásokat adott. Ennek lett az eredménye az úgynevezett
hagymakupolás honfoglalás. Még olyan helyre, például a
Gyimesekbe is építettek ortodox kolostort vagy templomot, ahol
egyáltalán nincsenek ortodox vallásúak.
Mit tud tenni az EMNP parlamenten kívüli pártként
annak érdekében, hogy törvényes keretek között történjen a
romániai restitúció?
– Mi eddig is következetesen támogattuk történelmi
egyházainkat és a volt a tulajdonosokat ingatlanjaik visszaszerzéséért
folytatott küzdelmükben. Az ingatlan-visszaszolgáltatás ügye
politikai kérdéssé vált Romániában. Ezért nem szabad, hogy
egyházainkat a politikum magára hagyja. Keményen kell
harcolniuk az erdélyi magyar politikusoknak a restitúció ügyében,
függetlenül attól, hogy parlamenti, megyei vagy helyi képviselettel
rendelkeznek. Jelenleg konzultálunk a történelmi egyházak
vezetőivel, hogy átfogó képet kapjunk a visszaszolgáltatási
folyamat jelenlegi állapotáról és legfrissebb részleteiről,
és majd tájékoztatjuk minderről a nemzetközi szervezeteket,
valamint a romániai államelnöki hivatalt. Azért is tesszük
ezt, mert egyre világosabb, hogy a teljes körű restitúció
elmaradása és a Romániában túlburjánzott korrupció kéz a kézben
járó jelenségek, amelyek elleni fellépés – a közösségi
tiltakozás különböző formái mellett – eddig is leginkább
nemzetközi nyomásra történt. Ugyanakkor felhívjuk a figyelmet
arra a veszélyre is, hogy az amúgy helyénvaló és kívánatos,
az egész ország közigazgatását behálózó, a legmagasabb
szintekig nyúló korrupció elleni küzdelem felhasználható
arra is, hogy az ellenérdekelt rejtett hatalmi centrumok lelassítsák
a kommunista rendszer által kisajátított vagyonok visszaszolgáltatását,
vagy – ami még veszélyesebb, a Székely Mikó Kollégium esetében
ezt már megtapasztaltuk – újraállamosítás induljon el.
Medveczky Attila
|