2015.05.08.
Csorja Gergely: Cigányügy és gazdaság
A cigánysággal
kapcsolatos ügyeket alapvetően három síkon illik tárgyalni. A
legnagyobb nyilvánosságot ma már a bűnözés kérdése kapja.
A médiából korábban ezt az összefüggést kitiltották –
egy hosszabb időszakban több tévécsatorna is tiltotta a cigányokról
szóló bűnügyi beszámolókat, miközben a délutáni
talkshow-kban (Mónikashow és társai ) cigányokat 10 ezer
forintért mutattak idiótának – a közbeszédben a cigányság
és a bűnözés összekapcsolása (sokszor tapasztalati alapon)
mindennapos volt.
Ezt a nyilvánvaló
ellentétet, vagy kettőséget lovagolta meg a Jobbik, népszerűsége
lényegében ennek köszönhető.
A másik, az ún.
kulturális megközelítés egy fokkal előrevivőbb az előzőnél,
mégis ott van benne egy komoly, a valóságtól teljesen elszakító
csavar. A cigányság kulturális különbségei miatt vannak a
problémák, azért, mert nem tudnak, sőt nem is akarnak
beilleszkedni a többségi társadalomba kulturális különbözőségük
miatt. Ezt a megállapítást aztán habitustól és politikai beállítottságtól
függően lehet a cigányok felmentésére, vagy éppen bűnéül
beállítani.
A harmadik sík
valójában az előző kulturális síkba tartozik, de mégis különvált.
Az oktatás és iskolázottság kérdése. Az a probléma, hogy a
cigányok rendkívül aluliskolázottak, ezért nem tudnak állást
találni és ennek következtében kétharmaduk a mélyszegénységben
tengődik.
Ez a harmadik megközelítés
már pedzi a valóságot, de még mindig csak egy szűk felületen.
A valóság ugyanis ennél lényegesen bonyolultabb. Annak
megismerése valahol ott kezdődhetne, hogy nincs is egységes cigányság.
Vannak erősebben
pigmentált bőrű csoportok Magyarországon, akiket úgy általában
cigánynak szoktunk nevezni és egy jelentős része magára is
cigányként tekint, de ezen a csoporton belül olyan nagyok az
eltérések minden szempontból, hogy a cigányok ügyeit egységnek
kezelni badarság.
A vidéki elcigányosodott
falvak lakói és a városi gettókban, vagy a cigánysorokon élők
problémái között hatalmasak a különbségek. Hogyan lehet egy
Gáborcigányt összehasonlítani egy beással vagy a főleg észak-magyarországon
élő lovárikkal, kalderásokkal, vagy csurárikkal. De még a beások
között is óriásiak a különbségek. A kosárfonó, fafaragó
kereskedő ticsánok között jómódú családokat találunk, míg
az északon élő, általában oláhcigánynak nevezett csoportok
a mélyszegénység legalján tengetik életüket. (Most az oly népszerű
témáról, a muzsikus cigányokról szándékosan nem beszélek.)
A cigányok közül
ma jó páran eldobták cigányságukat és magukat színmagyarnak
vallják, egyesek ősmagyarnak, kunnak vagy besenyőnek, vagy
egyszerűen csak nem vesznek tudomást cigányságukról és lehetőleg
nem cigány feleséget, férjet választanak.
A cigány közegből
– főleg ha az a putriszegénységben található – kitörő
ember menekül, esze ágában sincs közösséget vállalni a hátramaradottakkal.
A cigány tanárok nem akarnak cigány gyerekeket tanítani –
tisztelet a kivételnek –, a cigány vállalkozó nem akar cigányokkal
dolgoztatni, a cigány értelmiségi nem akar cigányok között
élni.
A magukat cigánynak
valló magyar állampolgárok között kevesebb, mint 1 százaléknak
van érettségije. Abban az országban, ahol a teljes lakosság
majd 35 százaléka rendelkezik érettségivel.
A cigányok átlagban
kevesebbet költenek, kevesebb pénzt keresnek és tulajdonképpen
semmilyen érdemleges gazdasági erővel sem rendelkeznek. Persze
ezeket a megállapításokat részadatokból, ezer fős mintavételekből
tudjuk, mert valós statisztikáink, kutatásaink nincsenek, annak
ellenére, hogy a cigánytémára elképesztő mennyiségű pénzt
költünk, hogy ösztöndíjak, kutatási támogatások és tudományos
programok sokasága foglalkozik a cigánysággal.
A KSH adatai
szerint alig több mint 200 ezer magát cigánynak valló ember él
Magyarországon. A különböző kutatások félmillió és kétmillió
között becsülik a cigányok számát. Azaz azt sem tudjuk hány
emberről beszélünk, azt sem tudjuk valójában kik a cigányok.
A különböző
cigányprogramokra 1000 milliárd forint feletti pénz folyt ki a
költségvetésből anélkül, hogy a cigányok helyzete a
legkisebb mértékben javult volna, vagy anélkül, hogy tudnánk
egyáltalán, hogy mi a cigányok helyzete.
Tiszta
lelkiismerettel annyit állapíthatunk meg, hogy az országot járva
egyre több és egyre lepusztultabb cigánysort, cigánylakta
településrészt, gettót, pérót láthatunk. Ezekben a szegregátumokban
a fiatalok, gyerekek aránya látványosan magasabb, mint a nem
cigánylakta részeken.
Ezen túlmenően
azt láthatjuk, hogy ezekben a szegregátumokban rendkívül
kevesen dolgoznak, akik mégis, azok között feltűnően sok a közmunkás.
Ezekből a tényekből
indulhatunk ki. Ha a nyomortelepekhez közel eső iskolákat
felkeressük, akkor szinte egységes képet kapunk. A telepekről,
szegregátumból származó gyermekek lényegesen rosszabb teljesítményt
nyújtanak, mint a többiek. Komoly eredménynek tekinthető ha
egyikük-másikuk valamilyen szinten megtanul írni, olvasni.
Innen kitörési
lehetőség szinte nincs, csak a különleges tehetségek képesek
kikerülni. A többiek tudás, ismeret, családi és anyagi háttér
híján szüleik, nagyszüleik sorsára vannak ítélve. Ebben a társadalomban
a kitörést – az előbb említett különleges embereken túl
– az uzsorásság, a sikeres bűnözés jelenti.
Az itt felnövő
gyerekek számukra érthető mintát nem kapnak. Ugyanis számukra
a gádzsók, vagy ahogy gyakrabban mondják, a parasztok világa
egy másik, távoli univerzum.
Pedig többségük
képes, sőt tud dolgozni. A közmunkaprogram jól mutatja, hogy
mennyire akarják az állást. A nagyobb telepeken a gyerekek ma már
arról beszélnek, hogy majd ők is közmunkások lesznek.
A kép tehát
lehangoló. De mégis mit lehet csinálni?
Úgy tűnik a nagy
általános programok, ahol milliárdok tűnnek el, vagy a látványos
„cigánysimogató” megnyilvánulások kudarcot vallottak.
Ezekkel szemben
eljött az ideje annak, hogy ne egységes cigányprogramokkal bajlódjunk,
hanem azokat a kezdeményezéseket vegyük komolyan, melyek kisszámú,
belátható területre korlátozott, maximum néhány tucat embert
érintő célokat fogalmaznak meg, és melyeknek a gazdái hajlandóak
a program résztvevőivel együtt élni, azokkal közösséget vállalni.
A Rózsadombról nem lehet a cigányságnak reményt adni.
Vannak ilyen
kezdeményezések. Hogy ne menjünk messzire, itt vannak rögtön
Rostás Árpád nagyszerű programjai. Ezt írja szakmára nevelő
programjáról: Fontosnak tartom, hogy segítsek kiutat találni
azoknak a szegénységben élő cigányoknak, akik ugyanabból a
reménytelenségből indulnak ahonnét én indultam, és ahonnét
sok segítséggel és kitartással sikerült eljutnom idáig. Példát,
segítséget akarok nekik adni, hogy képesek legyenek magukon segíteni,
szakmát tanulni és nem másoktól, az államtól várni a megváltást.
Ezért olyan cigányok lakta részeket keresek, ahol kiválasztunk
egy rászoruló családot, odaköltözök, megtanítom őket az
asztalos mesterség alapjaira, kiválasztunk néhány tehetséges
gyereket, akit felviszek Budapestre a műhelyembe, és megtanítom
őket, hogyan készíthetnek ablakot, ajtót maguknak, hogyan
rakhatják rendbe környezetüket. Megmutatom nekik, hogy van
lehetőség, érdemes szakmát tanulni.
Ezek a programok
jelenthetik a reményt, ezekkel mutathatunk kiutat a nyomorból, a
bűnözésből, ezeken nőhet fel egy új, boldogabb generáció.
Ehhez persze kell
egy új, boldogabb magyar világ, de erről majd máskor.
|