2015.05.08.
Gyorsforgalmi
utak, gazdaságfejlesztés – dinamikusan fejlődő város
Stratégiai együttműködési megállapodás született
Zalaegerszeg és a kormány között
Orbán Viktor
miniszterelnök úr kijelentette, hogy a vidék fejlődésének
kulcsa a vidéki városok fejlődése, ezért útjára indítják
a Modern Városok elnevezésű programot. Ennek keretében a
miniszterelnök mind a 23 megyei jogú városba ellátogat, ahol
együttműködési megállapodásokat köt a helyi vezetőkkel. Április
14-én együttműködési megállapodást írt alá Zalaegerszegen
a kormányfő és Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere. A
Modern Városok Program keretében kormányzati támogatással
megvalósuló zalaegerszegi fejlesztésekről Balaicz Zoltán tájékoztatta
olvasóinkat.
A sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy új
korszak veszi kezdetét Zalaegerszegen ezzel az együttműködési
megállapodással. Mekkora összegről, milyen beruházásokról
van szó? Milyen elemeket tartalmaz a megállapodás, s azokhoz a
kormány adja-e a forrást?
– Gazdasági értelemben Zalaegerszeg legnagyobb hátránya
a közlekedési infrastruktúra állapota. Azért, hogy javuljon a
helyzet, a kormány vállalja, hogy még a mostani fejlesztési
ciklusban bekapcsolja Zalaegerszeget a gyorsforgalmi úthálózatba,
vagyis 2018-ig teljes szakszán kétszer kétsávossá,
gyorsforgalmi autóúttá válik a 76-os főút. Emellett még
2018 előtt megkezdődik a Zalaegerszeget Vasvárral, illetve a fővárossal
összekötő szakasz építése a 8-as és 86-os utak elérése érdekében.
A két beruházás százmilliárdos nagyságrendet jelent. A kormány
1 milliárd forintot ad Zalaegerszegnek az inkubátorház fejlesztésére,
2,5 milliárd forintot biztosít egy 10 pályás, 50 méteres,
tanmedencés uszoda megépítésére és 1,5 milliárd forinttal támogatja
egy, az Alsóerdőn létesítendő különleges sport-, szabadidős-
és rekreációs központ létrehozását. A miniszterelnök örömmel
fogadta a Mindszenty-zarándokközpont felépítésére irányuló
tervünket is. E látogatóközponttal kapcsolatban a részletek
kidolgozása még várat magára – ezt a feladatot egy
munkacsoport végzi majd el.
Önök új cégeket szeretnének
Zalaegerszegre csábítani. Milyen feltételek hiányoztak eddig a
cél megvalósításához?
– A közúti, illetve a vasúti elszigeteltség a
legnagyobb probléma, mely helyzeten azonban alapvetően változtat
a megkötött stratégiai együttműködési szerződés. Egyrészt
a már említett módon, vagyis azzal, hogy a város csatlakozik a
gyorsforgalmi úthálózathoz. Zalaegerszeg ugyanakkor ígéretet
kapott arra, hogy befektetői igény esetén a kormányzat forrást
biztosít az északi ipari parkot a nemzetközi vasútvonallal összekötő,
körülbelül 4 kilométeres iparvágány építésére. Ez
Zalaszentivánról indulna, és a jelenlegi számítások szerint
5,5 milliárd forintba kerülne.
Miniszterelnök úrral, még a megállapodás aláírása
előtt egyeztetett arról, milyen fő témákat érintsen az együttműködés?
– A szerződés aláírását megelőzően Orbán Viktor
miniszterelnökkel egyeztetéseket folytattunk a városházán, a
tárgyaláson Lázár János Miniszterelnökséget vezető
miniszter, Rákossy Balázs uniós források felhasználásáért
felelős államtitkár is részt vett, illetve Zalaegerszeg képviseletében
Vigh László országgyűlési képviselő, Gecse Péter alpolgármester,
valamint Bali Zoltán, a gazdasági bizottság elnöke volt jelen.
A kemény, de jó hangulatú megbeszélés eredményeként született
meg a végleges megállapodás, mely az eredeti hárompontos
tervezethez képest hétpontosra bővült. A tárgyalás tehát
sikeres volt, a szerződésben foglaltak pedig illeszkednek a
jelen európai uniós fejlesztési ciklusra kitűzött céljainkhoz,
hiszen 11,2 milliárd forint áll Zalaegerszeg rendelkezésére,
melyet elsősorban gazdaságfejlesztésre, munkahelyteremtésre
fordíthatunk.
Az intermodális csomópont is része a megállapodásnak?
– A tárgyaláson terítékre került a városon belüli közlekedés
helyzete is. Gond a széttagoltság, az, hogy távol van egymástól
az autóbusz-pályaudvar és a vasútállomás, melyet ráadásul
nem érint nemzetközi vasútvonal. Az intermodális, vagyis a
modern közúti, vasúti, gyalogos, kerékpáros és közösségi
közlekedési csomópont megtervezésére szakértői munkacsoport
alakul. Terveink között szerepel a ZeBi, a városi közösségi
kerékpáros közlekedés fejlesztése, és a belső tehermentesítő
út építésének folytatása is.
Az együttműködés azt jelenti, hogy helyben döntenek
a lényeges beruházásokról, és nem a kormány erőlteti rá önökre
azt, milyen fejlesztéseket valósítsanak meg?
– Orbán Viktor miniszterelnök a sajtótájékoztatón is
hangsúlyozta, a kormánynak alapvető célja, hogy a városokban
olyan fejlesztések történjenek, melyeknek irányát az adott
településen határozzák meg, hiszen az érintettek vannak azzal
leginkább tisztában, mire is van szükségük. A fejlesztési
forrásokat pedig annak megfelelően igazítják, hogy a megyei
jogú városok saját forrásaikkal tudjanak gazdálkodni.
Zalaegerszegen mennyire vált be az inkubátorház-modell?
– A zalaegerszegi inkubátorház szerencsére nagyon jól
működik, a zalai megyeszékhelyen működő, illetve a városba
településen gondolkodó középvállalatok igénylik a hosszú távú
bérleti konstrukciót, saját erőből ugyanis nem tudnának építkezni.
A duális központot is érinti a megállapodás?
– A szerződés értelmében a Tudományos és Technológiai
Park címet az országban elsőként elnyert északi ipari parkban
egy logisztikai központot alakítunk ki, új csarnokok is létesülnek,
kutatás-fejlesztési és innovációs bázist hozunk létre.
Mindehhez szakemberekre van szükség, tehát szeretnénk
fejleszteni az országban elsőként létrehozott duális felsőoktatási
központot, továbbá megalapíthatjuk a duális szakképző központot.
Ha egy sportlétesítmény építéséről van szó,
akkor az ellenzék rögtön felszisszen, hogy ilyeneket építenek,
ahelyett hogy a szegénységet számolnák fel. Miért is fontos a
fedett uszoda létesítése?
– A beruházás mellett szól, hogy a jelenlegi 5 pályás,
25 méteres fedett medencén sokan, a Zalaegerszegi Úszó Klub
sportolói, a városi amatőr úszók és az úszni tanuló
gyerekek osztoznak. Az eredeti fejlesztési elképzelésünk
kisebb léptékű volt, ám a kormányzati támogatás jóvoltából
újragondoljuk a fejlesztési terveket. A város megújuló létesítménye
akár nemzetközi és hazai versenyeknek is otthonául szolgálhat
a jövőben.
Az alsóerdei sport- és szabadidő központ megépítése
miért lényeges a város számára?
– A gazdaság részeként a turizmust is fejleszteni
szeretnénk, Zalaegerszeg értékei között pedig adott a természeti
környezet. Az alsóerdei beruházással, vagyis egyebek mellett
extrém kaland- és sportparkkal, a futó-, kosárlabda- és
futballpálya felújítással, szárazbob-, mountainbike-pálya,
illetve libegő építésével szeretnénk vonzóbbá tenni a
zalai megyeszékhelyet.
Térjünk rá a vallásos részre: Mindszenty életműve
mennyire kapcsolódik a városhoz?
– Mindszenty József 1917-től 1944-ig élt
Zalaegerszegen, nagyon sok jelentős fejlesztés kapcsolódik a
nevéhez. Modern, interaktív múzeumegyüttessel tisztelegnénk a
bíboros emléke előtt, a katolikus hívek régi vágyának is
eleget tennénk.
Mikor kerül sor a szerződésben szereplő egyes pontok
részleteinek kidolgozására?
– A Miniszterelnökség szakemberei véglegesítették a
szerződést, kormányülésen már tárgyalták az abban
foglaltakat, az egyes pontok végrehajtásáról pedig kormányhatározat
született. Ez már meg is jelent a Magyar Közlönyben.
Medveczky Attila
|