vissza a főoldalra

 

 

 2015.05.08. 

Ha nem adósodott el, támogatást kap az önkormányzat

Az adósságkonszolidációban nem részesült települések kötelező önkormányzati feladataikhoz kapcsolódó tevékenységekre használhatják fel a forrást

A kormány döntése értelmében 9,6 milliárd forintot kapnak azok a kétezer lakosnál nagyobb települések, amelyek kimaradtak az adósságkonszolidációból, a pályázatok a nyár elején jelennek meg – tudatta szerkesztőségünkkel Pogácsás Tibor, a Belügyminisztérium önkormányzati államtitkára.

 Eddig úgy tudtuk, hogy az összes település adósságát átvállalta a kormány. Mennyi önkormányzat maradt ki az adósságkonszolidációból?

 – A kormány az elmúlt években kétezer önkormányzat 1370 milliárd forint adósságát vállalta át. Volt azonban 1176 település, amely ebből kimaradt, mert nem halmazozott fel adósságot. Tehát nem vett föl hitelt. Az adósságátvállalással kapcsolatban a kormányzat úgy döntött, hogy nem vizsgálja azt, hogy a hitelek felvételének volt-e egyáltalán valamilyen társadalmi hasznossága. Az önkormányzatok abból indultak ki, hogy a hiteleket a fejlesztésekhez és a működéshez vették föl, s ezért adósodtak el. Ezenkívül 2014-ben arról is határozott a kormány, hogy azok az önkormányzatok, akik nem vettek fel a fejlesztéshez hiteleket, támogatást kapjanak. S ezt a pénzt szabadon használhatják fel fejlesztésekre. Kiemelendő, hogy a közel 3200 önkormányzatnak majdnem a kétharmada vett fel hitelt. Azok az önkormányzatok, melyek nem adósodtak el, lakosságarányosan támogatást kapnak. Négyéves programról van szó; a kétezer és háromezer lakosú települések 44 millió forintot, a 3-5 ezer közötti települések 112 millió, az 5-10 ezer közöttiek 181 millió, a tízezer feletti települések 200 millió forintot kapnak. Tavaly a kétezer lakosnál kisebb települések kaptak 12,1 milliárd forint támogatást és még jutott forrás 38 kétezer lakos feletti településnek is. 2015-ben azok a kétezer lakos feletti települések kapják meg támogatás első felét, akik még eddig nem részesültek belőle. Jövőre ismét a kétezer lakos alatti településekhez juttatjuk el a támogatás másik felét, és 2017-ben a kétezer lakos felettiek kapják meg a támogatás második részét.

 Az önkormányzatoknak csak azt kell vállalniuk, hogy ezt a pénzt fejlesztésre fordítják?

 – Formálisan pályázatot nyújtanak be, amelyben az önkormányzatok leírják, hogy a támogatást mire kívánják fordítani. Nagyon tág a lehetőség: belterületi út-, híd-, járdaépítésre, csapadékvíz-elvezetésre, településrendezési tervek kidolgozására, temetők, ravatalozók, önkormányzati tulajdonban lévő épületek felújítására, energetikai fejlesztésekre használhatják a támogatást. Azért kell pályázniuk a településeknek, mert az alapján tudjuk ellenőrizni, hogy valóban a megjelölt célra használták-e föl a pénzt.

 A formális jelző azt jelenti, hogy minden pályázó település megkapja a pénzt?

 – Az a település, aki pályázaton kéri a támogatást, megkapja a forrást.

 A szükséges forrást a Belügyminisztérium biztosítja?

 – A támogatást a Belügyminisztérium 6 milliárd forint értékben saját forrásból, valamint a költségvetés más fejezeteiből átcsoportosított 3,6 milliárd forintból biztosítja. A kormány döntött arról, hogy a költségvetési átcsoportosítást májusban végrehajtja, a pályázatok május végén, június elején jelennek meg, és várhatóan a nyár végén tudják folyósítani a támogatásokat.

 Maradjunk az önkormányzatoknál. Érdekes hír, hogy csaknem 1,8 milliárd forint támogatást adnak a játszótérépítések támogatásának visszafizetésére. Mi volt a probléma a játszóterek építésével?

 – Pontosítanék: 1 milliárd 789 millió forint értékű működési támogatást adunk azért, mert ekkora összegű EU-s támogatást, illetve annak a kamatait kell visszafizetnie 140 önkormányzatnak és 2 alapítványnak 145 felépített játszótér után. 2008-ban írták ki játszótérépítésre a vidékfejlesztési támogatást, és 2010-ig építették fel azokat. Az áfát visszatérítették az önkormányzatoknak a kivitelezőkkel kapcsolatban állók, s így megsértették a támogatás szabályait. Az EU csalás elleni hivatala állapította meg az áfatrükközést. Ezért kamatostul vissza kell fizetniük az önkormányzatoknak a támogatást. Mivel kistelepüléseket érint a probléma, ahol a visszafizetendő összeg akár a költségvetés kétharmadát is érintheti, a kormány úgy döntött, hogy ezeket az önkormányzatokat – hogy ne jussanak csődbe – rendkívüli működési támogatásban részesíti. A szükséges forrást a Belügyminisztérium saját fejezeti tartalékából biztosítja. A legkisebb visszafizetendő összeg 4,2 millió forint, a legnagyobb 29,8 millió forint. Az ügyészségen nyomoznak, hogy kiderítsék, ki követte el az áfacsalást.

 Nem tart attól, hogy azt mondják majd: csalókat támogat az államtitkárság?

 – Egyelőre még nem tudni pontosan azt, hogy ki a hibás; a pályázat kiírója – tehát a Vidékfejlesztési Hivatal –, vagy az önkormányzatok. Az EU csalás elleni hivatala szerint az önkormányzatok jóhiszeműen jártak el. Felvetődhet a kérdés, hogy miért támogatunk olyan önkormányzatokat, akik áfával trükköztek. Viszont 2010-ben és 2014-ben is voltak helyhatósági választások, így az érintett önkormányzatok jelentős részénél más a testület összetétele, mint 2008-ban. Ennél is lényegesebb, hogy a települések működésképtelenségének a lakosság a kárvallottja. A minisztériumnak pedig kötelessége forrást biztosítania, hogy az érintett falvak lakóit ne érje hátrány azért, mert 7-8 évvel ezelőtt valaki szabálytalanságot követett el.

 

Medveczky Attila