2015.05.08.
Minél több cigányokkal foglalkozó
iskolát!
A nyíregyházi
Huszár-telepen található a Sója Miklós Görögkatolikus Óvoda
és Általános Iskola, mely intézménybe javarészt a környéken
élő cigányok járatják gyermekeiket. Az iskolában kitűnő körülmények
között színvonalas munka zajlik, a pedagógusok szeretettel
fordulnak a diákok felé, akik ezt érzik és szívesen is járnak
ide, a szülők közül pedig egyre nagyobb számban akarják ide
beíratni gyermekeiket.
Soros György által
pénzelt jogvédők (Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek
Alapítvány) mégis perbe fogták a nyíregyházi önkormányzatot
és a görög katolikus egyházat, szegregációval vádolva őket.
Be szeretnék záratni az intézményt és kötelezni arra a családokat,
hogy másik és egyben messzebb található iskolába vigyék
gyermekeiket.
Itt eleve nem jogvédelemről,
hanem jogfosztásról van szó, hiszen a szülők szabad iskolaválasztását
akarják korlátozni. Ráadásul a másik iskola a távolság
miatt további több ezer forintos kiadást róna havonta a mélyszegénységben
élő családokra. A „jogvédőket” senki sem hívta a faluból,
sőt az első per kezdetekor több mint kétszáz szülő írt alá
petíciót az iskola felszámolása ellen. Persze ne csodálkozzunk
a jogvédőkön, elnökük, Mohácsi Erzsébet jelenleg Londonban
él, onnan akarja jobban tudni, hogy mi jó a huszár-telepieknek.
Nem mellesleg az SZDSZ-es Mohácsi Viktória testvéréről van szó,
aki a többmilliárdos roma felzárkóztatási program keretein
belül csak a jogaikkal beszélte tele a cigányok fejét, valódi
segítséget nem nyújtott nekik.
Első- és másodfokon
a bíróság a jogvédőknek adott igazat, de hála Istennek múlt
héten a Kúria alaptalannak ítélte a görög katolikus iskolával
szembeni szegregációs vádat, hiszen a szülők szabadon választhattak
iskolát, az intézmény pedig bárkit felvett, származástól függetlenül.
„A mai ítélet
nem illeszkedik a Kúria korábbi gyakorlatába, annak ellenére,
hogy az elkülönítést tiltó szabályok változatlanok. Csak
remélni tudom, hogy nem szaporodnak el gomba módjára a cigány
gyermekeket oktató egyházi intézmények szerte az országban az
ítélet következtében. Az Európai Bizottsághoz kell
fordulnunk.” – háborodott fel az ítéleten a jogvédők ügyvédje,
Kegye Adél. (Az ország és az egyház beperelésében természetesen
a Demokratikus Koalíció is segédkezik.)
Én viszont azt
mondom, szaporodjanak el gomba módra a cigány gyerekekkel
foglalkozó egyházi vagy állami intézmények. Az erőltetett
integrációnak egyszerűen nincs értelme a cigányok lakta vidékeken.
Miért kellene kiszakítani bárkit is saját környezetéből az
integráció nevében? Ózdon történt, hogy egy cigány gyereket
elvittek az „integrált” iskolába, mikor pedig a nemzeti ünnepen
minden más gyerek élére vasalt nadrágban és fehér ingben
jelent meg, szegény fiú fekete mackónadrágban és fehér pólóban
ment iskolába. Nyilván kellemetlenül érezte magát.
Senkit nem lehet
kiszakítani saját környezetéből, a kis falvak fiait sem
viszik nagyvárosi iskolába, a józsefvárosi nehézsorsú
gyerekeket sem íratják a rózsadombi újgazdagok közé. Nem
fognak tudni beilleszkedni, mivel csak a hátrányukat érzik
minden szinten. A másiknak divatos ruhái vannak, annyi
szendvicset hoz magával, amennyit akar, külön szobája van
otthon, biztosítottak a nyugodt körülmények a tanulásra, és
a különtanár sem okoz anyagi problémát. Ebből nem integráció
lesz, hanem kisebbségi komplexus már kiskorban. Azért, mert
valakit elvisznek máshova, még nem fog megváltozni a tanuláshoz
és munkához való viszonya.
Nem egy cigány,
vagy cigányokkal foglalkozó ember mondta már, hogy a cigány
gyerekek sokkal jobban szeretnek egymás között lenni, mintha másokkal
egy csoportban kéne dolgozniuk. Nincs ebben semmi meglepő, más
csoportok is így viselkednek. Ahogy másokat sem, úgy a cigányokat
sem kell megváltoztatni, felemelésüket nem az iskolai integráció
fogja megoldani. Különben is, aki foglalkozott már gyerekekkel
az tudja: ha egy csoport tagjai hasonló közegben élnek, sokkal
könnyebben dolgoznak együtt, mintha egészen máshonnan származnak.
A cigányság
felemelésének egyik példája éppen Nyíregyházán van, ahol
az intézmény dolgozói pontosan tudják, hogy milyen környezetben
nevelkednek a gyerekek, ismerik a kultúrájukat, értik a
viselkedésüket. Fejlesztéseket, délutáni ingyenes szakköröket
tartanak nekik, hangszereket biztosítanak a zenéléshez és már
tervbe vették egy szakkollégium kialakítását. A kellő alapozás
után bátran mehetnek tanulni, dolgozni az ország bármely pontjára.
Ha vannak olyan
nevelők, akik tiszteletnek és szeretetnek örvendenek a cigányság
körében, akkor ők képesek megértetni velük, hogy a
felemelkedés a cigányok érdeke elsősorban. Segítségükkel és
példájukkal felismerik majd, hogy a szakma, az érettségi, a
diploma az ehhez vezető út. Ezért van szükség minél több
ilyen intézményre, mert az ekképpen megvalósuló felemelkedés
egyenlő a társadalomba való beilleszkedéssel, az igazi integrációval.
Märle Tamás
|