2015.05.15.
Semmelweis szülőháza nemzetközi zarándokhely
A múzeumot nem a tárgyak sokasága, hanem a szellemisége határozza
meg
A Semmelweis
Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár is Millenniumi
Díjat kapott a szellemi tulajdon világnapja alkalmából. Az
ENSZ genfi székhelyű Szellemi Tulajdon Világszervezete 2000-ben
döntött arról, hogy április 26-át a világ társadalmi fejlődéséhez
és haladásához meghatározó módon hozzájáruló műszaki
alkotók és művészek munkássága és eredményei védelmének
szentelt világnappá nyilvánítja, amely tisztelgés az emberi
tudás és képzelőerő, a kreativitás előtt. Varga
Benedeket, a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és
Levéltár főigazgatóját az intézmény fő feladatairól,
a névadó emlékének ápolásáról és a Semmelweis-emlékévről
kérdeztük.
Mennyiben függ össze a Millenniumi Díj azzal, hogy idén
a nemzetközi Semmelweis-emlékévben ünnepli megnyitásának 50.
évfordulóját a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum (SOM)?
– Nem könnyű erre a kérdésre felelni. Talán a díj átadása
összefügg a múzeum 50 éves születésnapjával, de nem ismerem
a bizottság értékelési szempontjait. Az oklevélen az
szerepel, hogy a magyar orvosi tudás megőrzéséért, átadásáért
kaptuk meg a Millenniumi Díjat. Ez a születésnap nagyon komoly
momentum az intézmény életében. Már 1963-ban kezdték el
szervezni a múzeumot, míg a könyvtárunk korábban, az 1950-es
években jött létre. A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum és Könyvtár
1965-től működik, s ezért tartjuk idén az 50. évfordulót.
Elődeim olyan híres személyek voltak, mint Antall József vagy
Schultheisz Emil a későbbi egészségügyi miniszter. Az elmúlt
50 évben változtak az intézmény célkitűzései, ami főleg a
kiállítások tematikájának változásai alapján és a tudományos
konferenciák alapján érthető meg.
Főleg orvosok látogatják a múzeumot?
– Manapság már nem. S erősen törekszünk is rá, hogy
mindenki magáénak érezze a múzeumot, ne csak az orvosok,
medikusok és az egészségügyben dolgozók. Persze ők továbbra
is első számú célcsoportunk, de látogatói körünk mára
sokkal szélesebb lett. Ennek okai összetettek. Az egyik a történettudomány
és így az emlékezet átalakulásával függ össze. A XX. század
derekáig az orvostörténelem lényegében a medicinának, az
orvostudománynak volt az egyik ága. A ’60-as években viszont
az orvosi történetírás fő szempontjai közé bekerültek a járványok
történetei, a demográfiai változások, az egészséghez és a
betegséghez való viszony története és a tudományos gondolkodás
fejlődése is. Kitágult az orvostörténelem tematikája, ami
egy szokatlan szemszögből, az egészség és a gyógyítás kultúrájának
szempontjából mutatja meg egy-egy ország vagy civilizáció
fejlődését. Mindez intézményünk esetében is jelentkezett, sőt
a Semmelweis Múzeum nemzetközileg tekintve többször is élen járt
ebben a változásban. A másik változás a múzeumok megváltozott
szerepéből következik. Ez a folyamat a’80-as években az
USA-ban indult és a posztkommunista térségben a 90-es évek végétől
figyelhető meg. Az új múzeum gyakorlata szerint a gyűjtemények
már nem a tudás templomai, ahol áhítattal lépked a tudatlan látogató,
és ahol egyébként vélhetően poros raktárak húzódnak a háttérben.
Hanem friss, közérthető, releváns, derűvel tanító intézmény,
ahol folyamatos párbeszéd folyik a látogatók, a hallgatók és
a kurátorok vagy az előadók között. A változás a Semmelweis
Múzeumra is jellemző. A ’80-as években célközönségünk még
elsősorban az orvostársadalom volt, addig a 2000-es évektől
kezdődően változás figyelhető meg, s az utóbbi 8 évben ez a
változás erőteljessé vált. Az volt a célunk, hogy minél szélesebb
réteget szólítsunk meg kiállításainkkal. Örülünk, és törekszünk
rá, hogy az óvodásoktól egészen a nyugdíjasokig az ország
minden részéből látogassák a múzeumot. Ne csak az állandó
vagy időszaki kiállításokra jöjjenek, hanem az előadásokra,
foglalkozásokra, koncertekre, különféle programokra is.
A díj által, s azzal, hogy az UNESCO célja, hogy felhívja
a figyelmet Semmelweis Ignác halálának 150. évfordulójára,
elképzelhető, hogy idén egyre többen látogatják a múzeumot?
– Bízom benne. A Semmelweis-emlékév előzménye, hogy
2012-ben múzeumunk kezdeményezésére, s a mi általunk őrzött
anyag alapján a Magyar UNESCO Bizottság beterjesztett az UNESCO
közgyűlése elé egy olyan javaslatot, hogy a világemlékezet
katalógusába vegyék fel Semmelweis Ignác életművét. Az
UNESCO Világemlékezet Programja (Memory of the World) a világ
szellemi örökségének megőrzésére és terjesztésére jött
létre. Így vált 2013-ban a világemlékezeti lista magyar elemévé
Semmelweis felfedezése a gyermekágyi lázról és az aszeptikus
prevenció bevezetéséről. Névadónk alakja előtt 2013-ban A
Semmelweis ikon című kiállítással tisztelegtünk. Olyan kiállítást
rendeztünk, amely bemutatta a felfedezés történetét és
jelentőségét, de egyúttal reflektált a Semmelweis-kultuszra
is. Nevezetesen, hogy a kultusz mikor, miért és milyen alakot
formált az orvosból, és ez milyen viszonyban állt, áll a valósággal.
Ebből a festményeket, szobrokat, grafikákat felvonultató kiállításból
készítettünk idén az emlékév kapcsán egy gazdag poszter
verziót, amelyet a Külgazdasági és Külügyminisztérium számtalan
külföldi helyszínen bemutat.
S persze egyéb kiállításaink
is lesznek: májusban nyílik Az izgalom biológiája. Selye János
és a stresszelmélet dimenzió című új tárlatunk. Selye élete
átfogja a XX. század nagy részét. Komáromban nőtt fel, Prágában
diplomázott, majd 1931-től Kanadában, a montreali McGill
Egyetemen kutatott, ahol számos tanítványából is világnagyság
lett. Az ő szellemi támogatásukkal születik meg ez a kiállítás,
amely azt idézi fel, hogy Selye milyen szellemi környezetben és
mit fedezett fel a sejtek fiziológiájának elméletében, s
milyen hatást gyakorolt a medicina fejlődésére. Novemberre SOM
50 munkacímmel egy olyan kiállítást tervezünk, amely az intézmény
fél évszázadát mutatja be. Nézetünk szerint a múzeumot
nemcsak a tárgyak, a gyűjtemények teszik azzá ami, hanem a
benne dolgozó emberek munkája, gondolkodása is. Az a szellemi közösség,
amely gyűjti és értelmezi a tárgyakat, és ezen keresztül
mutat be gondolatokat és eszméket. A SOM 50 azt mutatja majd be,
hogy kik dolgoztak itt, mit gondoltak a világról, a gyűjteményről,
a tudományról, mit akartak megvalósítani, és hogyan látta
mindezt a szakmai közönség, a sajtó és a laikus látogató.
Kiemelendő, hogy múzeumunk időszaki kiállításait az utóbbi
nyolc évben több magyar és külföldi városba is elvittük.
Ennek köszönhetően az elmúlt pár év alatt több mint 40
alkalommal nyitottunk kiállítást szerte az országban. Sőt még
Erdélyben és Rómában is szerepeltünk különféle kiállításokkal.
A SOM-nak otthont adó tabáni épület Semmelweis szülőháza
és az 1960-as évek óta végső nyughelye is. A Várkert Bazár
rekonstrukciójához kapcsolódva a múzeum épülete is megszépült?
– A Várkert Bazár
rekonstrukciójához kapcsolódva tavaly a múzeum teljes
homlokzatfelújításon esett át, majd a Lánchíd utcával együtt
a környezete is megszépült. A munkálatok tavaly komolyan
megnehezítették az intézmény látogatását, most azonban már
egy megújult környezetben található az épületünk, mely éppen
Semmelweis hamvai miatt nemcsak mint múzeum érdekes, hanem az
orvosok számára gyakorlatilag nemzetközi zarándokhelynek is számít.
Biztos vagyok benne, hogy a Vár felújításával is egyre többen
látogatják majd a múzeumot. Az építkezés előtt évente
25-30 ezren keresték fel intézményünket, s bízunk benne, hogy
ez a szám idővel 20-25%-kal növekszik, mert a múzeum területe
már a város élő részévé vált. A belső felújítás még
nem történt meg, arra majd néhány év múlva kerül sor.
Emellett szeretnénk kávézót, és múzeumboltot is kialakítani
az intézményben. További célunk, hogy az országban lévő
patikamúzeumok között együttműködést hozzunk létre, ami
hasonló lesz, mint a skanzenek szövetsége.
Miből finanszírozzák a tárlatokat?
–A Semmelweis Múzeumot országos múzeumként az EMMI
Kulturális Államtitkársága működteti. Persze működésünkben
szerepet kapnak a pályázati források a Nemzeti Kulturális
Alaptól, vagy a különféle uniós projektektől, s nyilván a
saját bevételeink és a szponzori támogatások is.
Medveczky Attila
|