2015.05.15.
Aki nem követi a divatos elméleteket
Ha egy képből eltűnik az ábrázolás, akkor számomra az érdektelen
Nagy Előd festő-
és éremművész 1942-ben született Budapesten. 1967-ben végezte
el a Magyar Képzőművészeti Főiskolát. Mesterei Kmetty János,
Eigel István, Szentiványi Lajos, Barcsay Jenő és Szabó Iván
voltak. Tanulmányúton járt Európa legtöbb országában,
valamint Grúziában, Örményországban, Törökországban, az
Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában. A Művészeti Alap
(most MAOE – Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete), a
Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége festő szakosztálya,
a Magyar Képzőművészek Szövetsége éremszakosztálya és a
Mednyánszky Társaság tagja. 1972-ben Derkovits-ösztöndíjat
kapott, 1984-ben a Művelődési Minisztérium nívódíját
kapta, 1997-ben a főváros Budapestért díjban részesítette.
2002-ben megkapta a Pro Palota Díjat, 2004-ben pedig a Királyhágómelléki
Református Egyházkerület „A közjó szolgálatában” díját.
Alapító tagja a Nyíregyháza-Sóstói Nemzetközi Művésztelepnek
(1970), a Salgótarjáni Nemzetközi Művésztelepnek (1974), a
Mezőtúri Művésztelepnek (1981), a Természetbarát Képzőművészek
Telepének (Kán, 2000) és a Kárpát-medencei Magyar Festők
Telepének (Balatonvilágos, 2000). 1991-ben részt vett a Tiszapéterfalvi
Nemzetközi Művésztelep (Kárpátalja) munkájában.
2001–2002: a Felsőbányai Művésztelep résztvevője. Alapító
tagja a Kárpátaljai Hollósy Simon Nemzetközi Képzőművészeti
Tábornak (2004. Rónafüred, Lumsori). 1994-ben Dunaszerdahelyen
(Felvidék) részt vett a Kortárs Magyar Galéria első kiállításán.
88 önálló kiállítása volt, a legutóbbi 2015 tavaszán a Rákospalotai
Múzeumban.
Fontosabb
csoportkiállítások külföldön: Schlieren, Bern, Genf, Basel,
Aarau, St. Gallen (Svájc) és Chisinau (Kisinyov – Moldávia).
Az országos kiállítások rendszeres résztvevője: Hódmezővásárhelyi
Őszi Tárlat, Pasztell Biennále, Soproni Érembiennále, Alföldi
Tárlat, Balaton Tárlat, stb. Alkotásait a Magyar Nemzeti Galéria,
a Budapesti Történeti Múzeum, a Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériuma, a Jósa András Múzeum, a Tornyai János Múzeum,
a Vízügyi Múzeum, a Magyar Színházi Intézet, a Kárpátaljai
Magyar Kulturális Szövetség, a Paksi Atomerőmű Rt., az
Ericsson Magyarország Kft., a T-Mobile Magyarország Távközlési
Rt., a Kortárs Magyar Múzeum (Dunaszerdahely), a DHL Magyarország
Kft., az Internationale Treuhand A.G. (Basel), a Zürcher
Kantonalbank, Kiste (Berlin), a Budapesti Műszaki Egyetem, a Királyhágómelléki
Református Egyházkerület Képtára, a Pannonhalmi Bencés Apátság,
a Petőfi Irodalmi Múzeum, a budapesti XII., illetve XV. kerületi
önkormányzat, Budapest Főváros Közgyűlése, a Civis Hotels,
a MAL Rt., a Jókai Bánya (Ajka) valamint számos külföldi és
magyar magángyűjtemény őrzi. 2005-ben jelent meg a munkásságát
bemutató képzőművészeti album a szegedi Grimm kiadó gondozásában,
Feledy Balázs művészeti író ajánlásával.
Részt vett a Nyíregyháza-Sóstói Nemzetközi Művésztelep
alapításában, de ugyanilyen szerepet vállalt Salgótarjánban
és Mezőtúron is. Mennyire inspirálják önt a művésztelepek?
– A művésztelepeken
való részvételek mindig is nagy hatással voltak munkáimra.
Tematikám pedig látszólag egyszerű: a természet, az ember és
a csendélet. Szöghatárhalom című képem is a természeti
tematikába tartozik. A halom Debrecen és Tiszacsege határát
jelölte. A kép mesterséges dombot, kunhalmot ábrázol egy
elhagyott temető sírjaival, s az országút keresztjével.
Hortobágy környékén több mint száz ilyen kunhalom vagy kurgán
látható. Régóta „üldözött” a téma, többször
megfestettem, de mindig is munkált bennem valamilyen hiányérzet.
Aztán az utolsó, nagyméretű vázlatba mindent beleadtam. De
talán most sem vagyok elégedett vele, bár ez az egyik kedves képem.
Többször elégedetlen a műveivel?
– Általában mindig. Noha kellemetlen érzés, de mindenképpen
jó, hogy szigorú kritikusa vagyok önmagamnak. Ha azt hangoztatnám,
hogy én vagyok a legjobb művész, akkor nagyon elkényelmesednék.
S mindez akadályozna a folyamatos fejlődésben. Sokszor visszaköszön
egy-egy téma, s úgy gondolom, hogy szükséges még festenem
azon belül. Ez nem jelenti azt, hogy sorozatokat készítek, de
azt igen, hogy egy adott téma „vissza-visszatér” nálam
sokszor más formátumban és más anyagban.
Sváby Lajos indított el a pályán
Természeti képeit a tájban festi meg?
– A vázlatokat a tájban készítem el. Érdekes, hogy többször
előfordul, hogy csak évekkel később festem meg a vázlat alapján
a képet. Nagyon nehéz szavakkal kifejezni, hogyan találok rá a
témára… Régebben nagyon sokáig töprengtem azon, hogy elkészítsek-e
egy képet. Erről mondok egy érdekes példát. Egyik hajdani
gimnazista tanítványomat feleségem korrepetálta matematikából.
Készítettem a lányról egy kis vázlatrajzot. Mikor meghirdették
a Derkovits-pályázatot, feleségem arra ösztökélt, hogy
induljak rajta. Erre szükség is volt, mert kissé visszahúzódó
voltam, s nem szerettem, ha meghatározott időre kell elkészülnie
a munkámnak. Elküldtek a kecskeméti művésztelepre, elvittem
magammal a vázlataimat, vásznakat, festékeket. Elvittem az említett
vonalrajzot is, ami alapján festettem egy képet, ami bekerült a
pályázati anyagba, s megkaptam a rá a Derkovits-ösztöndíjat.
S ezt a művet nem sokkal azután megvásárolta a Budapesti Történeti
Múzeum. Hogy az egész így sikerült, abban Sváby Lajos festőművésznek
is nagy szerepe volt, mert a feleségem elpanaszolta neki, hogy én
elég nehezen állok neki alkotni. Sváby erre azt felelte: ebből
elég, szólok a kecskeméti művésztelep vezetőjének, s ott
alkotsz. Tehát Sváby Lajosnak köszönhetem, hogy elindultam a pályán.
Hortobágyról jut eszembe: ön az Alföld szerelmese?
– Nagyon kedvelem az alföldi tájat, ami azért érdekes,
mert huszonéves koromig nem is láttam síkságokat. Később Erdélyben
is sokszor jártam, mert minden táj vonz, ami érzelmileg a
magyarsághoz kötődik. Nemrég azt is mondtam, hogy a Kárpátokon
túlra nem is kívánkozom.
Milyen anyagot visz fel legszívesebben a vászonra?
– Szinte mindig olajjal festek, ami hagyományszeretetemből
táplálkozik. S inkább támaszkodom a tradíciókra, mint a
divatos trendekre. Festettem néha akrillal is, de mindig csak
„kínomban”, többnyire kisebb képeket, mert ennek a metódusnak
az egyetlen előnye, hogy gyorsabban szárad meg a festék. Az
olajfestéket azért kedvelem, mert szinte mindent kibír. Olajjal
olyan hígan is lehet festeni, mintha akvarell lenne, de úgy is,
hogy szinte plasztikai vastagságú mű jön létre, sőt évekkel
később is lehet folytatni egy olajképet. Nagyon szeretem a
pasztellt is, s az egyik ilyen anyaggal készült alkotásom egyik
témája a gyergyószárhegyi művésztelep ablakából látható
erődtemplom. Szintén gyergyószárhegyi téma az elhagyatott gótikus
kápolnát ábrázoló képem. Rendszeresen feljártam a kápolnához,
pedig nem volt veszélytelen, mert medvék is előfordultak a környéken.
Úgy érzem, hogy ez a mű még nincs teljesen kész – általában
akkor fejezek be egy képet, amikor már nem tudom tovább
festeni. Föladom. Egry József mondta, hogy a legtöbb mű csak
technikailag lehet kész. Gyergyószárhegyen készítettem egyik
önarcképemet, s kipróbáltam azt, hogy nézek ki kalapban, öregesen
– ami sajnálatos valóság. A kép, az Öreg bagoly tavaly a
Csili Művelődési Központ önarckép-biennáléján is
szerepelt. Érdekessége, hogy egyszerű szénrajz, pedig évekig
viszolyogtam ettől a műfajtól, mert a főiskolán ezt erőltették
ránk a stúdiumokon. Mégis rájöttem, hogy ennél szebb festői
anyag talán nem is létezik. Nem csak Erdélyben, hanem Kárpátalján
is sokat festettem. Így a Fekete-Tisza forrásvidékén, Kőrösmezőn,
ahol a huculok laknak. Ők a hegyvidéki ruszinok három nyelvjárásának
egyikét beszélik, s nagyon kedves emberek, és szeretik a
magyarokat. Ott rajzoltam egy híd lábánál, mikor odajött hozzám
egy férfi, és azt közölte, hogy a hósipkás hegy, a Hóvár
az ő kertjéből a legszebb. Igaza volt; több napon át
festettem a kertjében, vendége voltam, elhalmozott minden jóval.
Oda szívesen visszamennék.
Csak azt festem le, amit igaznak érzek
Műtermében beszélgetünk, s képeit nézve kiviláglik,
hogy figurális alkotásokat készít, de a színek mégsem valósághűek.
– Mindig az ösztönömre építek, és kerülöm a
spekulativitást. Azt festem le, amit saját meglátásom szerint
igaznak érzek. Tehát a magam módján szeretném, ha képeim a
valóságot tükröznék, ha nem is fotószerűen, vagy
naturalista stílusban. A hiperrealista ábrázolásmód igen távol
áll tőlem, tisztelem azokat, akik ilyen jellegű képeket
alkotnak. Számomra rendkívül „fárasztó” dolog lenne ilyen
stílusban alkotni, nem vinne rá a lélek, s úgy vélem: a festészet
egyfajta expresszivitás, lendület, festői értelemben vett
meggyőző erő.
Másik alkotásán fákat látok.
– Ez a kép a hortobágyi fákat ábrázolja téli, zimankós
időben. A címe sem véletlen: Fák jég alatt. Ezt a képemet láthatták
a legutóbbi vásárhelyi őszi tárlaton.
A terem másik sarkában csendéletek sorakoznak. Íme,
egy szép, virágos kép.
– Tudja, nekem nincsenek korszakaim, számomra mindig a
valóság szeretete és a festészet öröme a meghatározó. Így
aztán nem mondható el, hogy fiatalon csendéletet festettem,
majd később tájképeket. Az önnek tetsző képnek a címe:
Ilus csokra. Feleségemet születésnapjára mindig egy szép
csokorral ajándékozom meg. S a csokorba akkor bekerültek
liliomok is. S ez a színkavalkád nagyon megérintett.
A csendéletről térjünk rá az aktokra.
– Aktjaim inkább grafikák, de eléggé kedvelem a Timi vörösben
című olajfestményemet is.
Nincs abban ellentmondás, hogy aktokat és templomokat
is fest?
– Szó sincs róla, hogy pornográf alkotásokat készítenék.
Ami érdekel, az a test gyönyörű formája, és szinte szobrászi
karaktere. Tehát az aktokat gyönyörű jelenségnek tekintem.
Tervbe vettem, hogy az aktokból dombormű-sorozatot készítek.
Miután elkészül egy kép, nehéz neki címet adni?
– A címadással mindig bajban vagyok. Talán a
legnehezebb egy jó címet kiötleni.
A verista művekre szokták mondani: nem a valóság,
hanem annak égi mása. Ez igaz az ön művészetére is?
– Örülnék neki, ha alkotásaim a valóság égi másai
lennének, de lehet, hogy csak közepes teljesítmények. Ennek
ellenére nem szabok határokat a művészetemnek, hanem arra törekszem,
ne csak nézzek, hanem lássak is, és az életet próbálom
„magamhoz ölelni”, amennyire sikerül. Ezt azért mondom,
mert nemcsak a „Parnasszuson járok”, hétköznapi feladatokat
is el kell végeznem, ahogy embertársaimnak, hiszen négy gyermek
édesapja, és hét unoka nagypapája vagyok.
Ritkán találkozom ennyire szerény képzőművésszel.
Mi jellemzi a munkafolyamatát?
– Annak idején, a kecskeméti művésztelepen az volt a
szokásom, hogy délelőtt kevésbé foglalkoztam művészettel,
inkább délután alkottam. Azóta is délután festek, amikor már
végeztem a napi feladatokkal. Egészen sötétedésig dolgozom,
amikor már szinte csak az ecset végét látom. Festettem is
olyan képet, aminek az a címe, A kék órában, amikor az est
leszállta előtt a természet kékes színt ölt magára.
Festés közben csendre vágyik, vagy hallgat közben zenét?
– Mivel fontos számomra, hogy megtudjam, mi történik a
nagyvilágban, festés közben szól a rádió. Ennek egyszer meg
is volt a haszna, mert hallom, hogy egy felvidéki festő arról
beszél, hogy kortárs galériát létesítenek Dunaszerdahelyen.
Felismertem Luzsicza Lajos felvidéki festő és grafikus hangját.
Felhívtam, és az első kiállításukra küldtem nekik egy képet,
melyet a galériának ajándékoztam. Zenét nem hallgatok festés
közben, mert annyira oda kell rá figyelnem, hogy abbahagyom a
munkát. Így előfordul, hogy csak a „csend szimfóniája”
vesz körül…
A társművészetek inspirálják?
– Főleg az irodalom. Megismerkedtem Ratkó Józseffel,
aki Tiszadobon alapított művésztelepet, s meg is hívott oda a
’70-es években. Bisztray Ádám a közelünkben lakott, s vele
jó kapcsolatot ápoltam, ahogyan Ladányi Mihállyal is. Bisztray
legjobb barátaim egyike volt. Érmet készítettem róla, ahogy
Ratkó Józsefről is.
Pusztulásra ítéltek több művésztelepet
Nézem a műtermében lévő képeket, s felvetődik
bennem a kérdés: mikor utazik legközelebb Erdélybe vagy Hortobágyra?
– Sajnos egyre ritkábban járok művésztelepekre. Nem azért,
mert nem szeretnék. Egyre inkább pusztulásra vannak ítélve a
művésztelepek, és sajnos alig foglalkoznak velük az illetékesek.
A Hortobágyi Művésztelep, ha annak előzményeire is tekintünk,
90 éves lenne. A ’30-as években hozták létre programszerűen
a telepet. Majd 1970 után több neves művész kezdeményezésére
nagyon komoly művészteleppé vált a hortobágyi. Az egész
telep mecénása a debreceni Aranybika Hotel volt. A gazdasági válság
miatt a művésztelep megszűnt, bár maga a falu próbál alkotótáborokat
szervezni. Nem vagyok a stadionépítések ellensége, de örülnék
annak, ha a debreceni önkormányzat felélesztené a művésztelepet,
ahová nemcsak magyarok, de külföldiek, így japánok és
amerikaiak is jártak. Sajnos a Gyergyószárhegyi Nemzetközi Művésztelep
sorsa is kétséges. Ezt a telepet Erdély legnehezebb éveiben
hozta létre a székely találékonyság és elszántság. Évtizedek
alatt kétezernél több mű került a művésztelep tulajdonába.
Különös érték a szoborpark hatalmas kőtömbjeivel. Valódi
kitüntetésnek számított, ha egy művész meghívást kapott, részt
vehetett a művésztelep munkájában. De amit a diktatúra nem
tett tönkre, napjainkban megsemmisülhet. A Lázár-örökösök
visszakapták a kastélyt, és kapkodva, szakszerűtlenül
kipakolták a majdnem fél évszázad alatt született műveket, sőt
darabokban, fölszeletelve szállították el a kőszobrokat.
Annak viszont nagyon örvendek, hogy a XV. kerületi önkormányzat
Hajdú László korábbi polgármester kezdeményezésére megalapította
a Bernecebaráti Nemzetközi Művésztelepet. A nógrádi
Bernecebarátiban, csodálatos természeti környezetben áll az
önkormányzat üdülőhelye, amely évente két hétre művészteleppé
alakul át. Az itt alkotók csapatához férfi és nő, festőművész,
szobrász, grafikus, zománcművész és fotós is tartozik. Különböző
korosztályok, különböző technikák és művészeti ágak, mégis
egységet, kitűnő egységet alkotó csapat. Külön öröm, hogy
azóta fejlődött a telep; hosszabb ideig tart a foglalkozás, és
drága anyagokat kapunk a munkához. Ezek már László Tamás
polgármester úr segítőkészségének bizonyítékai.
A művésztelepeken a résztvevők hatnak is egymásra,
vagy bezárkózva dolgoznak?
– Mindkettő
igaz. Amikor a művészek dolgoznak, nem igénylik azt, hogy közben
valaki feltartsa a munkában. S mikor elkészülnek az alkotással,
akkor megmutatják egymásnak. A művésztelep eredményeiről időről
időre kiállításokon számolunk be, a legutolsó ilyen tárlat
most volt, januárban. A művek a tervezett kerületi kortárs galériába
kerülnek majd, a művészek így köszönik meg a városrész
vezetésének a nyugodt alkotói munka lehetőségét.
Ki szokta kérni mások véleményét alkotás közben?
– Nem jellemző.
Bár talán érdemes lenne. Úgy érzem, tudom, hogy mikor készítek
jó, s mikor rossz művet, tehát tisztában vagyok a szándékaimmal.
Annak örülök, ha olyan ember mond jó véleményt képeimről,
akire hallgatni kell, mert ritkán találkozom segítő kritikával.
Sok műértő él Magyarországon?
– Műítészek vannak, de igazi műértők alig. Lehet,
hogy csak engem nem találnak meg a műértők, de általában
nagyon kevesen tudják azt, hogy mi az igazi érték. Nemrég
megismerkedtem egy férfival, aki aukciókon is vásárol, és azért
is van olyan sok képe, mert költöztetéssel foglalkozik, és
azokat a festményeket, melyeket megbízói a falon hagytak, röstellte
kidobni. Mára jó érzékű, jó szemű műgyűjtővé vált. Az
ilyen emberek vannak kisebbségben. Mások pedig még a családi
örökséget is kukába dobják, mert fogalmuk sincs, hogy mennyit
ér például egy dagerrotípia.
A nézők visszajelzése mennyire érdekli?
– Természetesen nem magamnak festek, hiszen azt szeretném,
ha képeim másoknak is örömet okoznának. Viszont a munkám során
nem befolyásol a közönség véleménye. Mikor elkészül a képem,
nem arra gondolok, hogy kinek nyeri el a tetszését, hanem a következő
munkámra.
Azt panaszolta, hogy alig vásárolnak öntől képet.
Akkor nem lenne helyesebb odafigyelni a közönség véleményére?
– Festés közben eszembe sem jut, hogy ezt a képet
megveszik-e tőlem. Lehet, hogy konoknak tűnök, de nem alkuszom.
Bár festészetem természetelvű, művészetem és magatartásom
mégsem kommercializálódik a piaci szemlélet térnyerésével.
S azt látom, hogy ma szinte mindenki arra koncentrál, hogy
meglegyen a napi betevője, s így igen kevesen vásárolnak képeket.
A ’70-es évek óta kiállító művész. Régebben egy
kiállítás-megnyitó fontos társadalmi eseménynek számított?
– Biztos vagyok benne, hogy igen. A ’80-as években nem
volt olyan tévéhíradó, amelyben ne számoltak volna be egy kiállításról.
Régebben számtalan alkalommal csináltam közművelődési céllal
kiállítást. Akkor annyira ismertek, hogy mikor a korcsolyapályán
bemutatkoztam az egyik alkalmazottnak, tudta, hogy ki vagyok, mert
a férje mesélt neki az egyik képemről. Nemrég egy USA-ból időről
időre visszajáró festőnő említette, hogy amikor a ’90-es
években megemlítette Magyarországon, hogy művész, akkor arra
felfigyeltek. Ma már ez senkit sem érdekel. Sajnos mára a művészetnek
nincs társadalmi megbecsültsége.
S mitől válik valaki igazán művésszé?
– Számomra teljesen természetes ez az életforma, ezért
nem tudok erre a kérdésre válaszolni. Sosem akartam más lenni,
mint művész. Bár a Képzőművészeti Gimnáziumban nehezen döntöttem
el, hogy végül is melyik művészeti ágat válasszam. A festészet
mellett kötöttem ki, bár egy ideig tanítottam, és a művelődési
házak képzőművészeti szakfelügyelője is voltam.
Pályáján voltak „holtpontjai”?
– Sokszor. Mivel a társadalom nem érdeklődik annyira a
művészet iránt, s úgy érzem, hogy szinte csak magamnak, vagy
jó esetben kiállításra festek, ezért nem dolgozom nap mint
nap. Télen érmeket készítettem, s tudom, kellene még
festenem, van mit, de nehezen állok neki a munkának. Tudom, ez
hiba, mert az idő múlik, s nem tudhatom, hogy mikor fut ki alólam
az élet, mennyi időm van még…
A modern művészetben könnyű „füstöt” eladni
Mikor kezdett el éremművészettel foglalkozni?
– Már a Képzőművészeti Gimnáziumban is egy éven át
tanultunk mintázást. Anyai nagynéném ötvösművész volt –
ritkán domborműveket készített –, s a főiskola elvégzése
után abból éltem, hogy neki segítettem. Bár a főiskolán,
mivel kötelező volt a rajztanári szak, ott is oktatták az
agyaghasználatot. Szabó Iván tanította a mintázást, és talán
én voltam az egyedüli festő szakos, akit mindez érdekelt.
Egyszer aztán úgy döntöttem, hogy komolyan kell foglalkoznom
az érmekkel, már csak azért is, mert fölvettek a Magyar Képzőművészek
Szövetsége éremszakosztályába. Ennek dacára számtalan nehézséggel
küszködtem, például a gipszöntés sem ment könnyen. Érmeim
jellemzően portrék, s rendszeres résztvevője vagyok a soproni
érembiennálénak. Már-már azt érzem, hogy az érmeimet inkább
elfogadják a kiállítások rendezői, mint a festményeimet.
Beszélgetésünk elején említettük a különböző stílusokat.
Mára megszűnt az egységes művészeti kánon. Ez problémát
jelent?
– Bizonyos szempontból igen, mert bármire rámondhatják,
hogy művészet. Ezért mondta Amerigo Tot, hogy a modern művészetben
könnyű „füstöt” eladni. Úgy látom, felhígult a szakma.
Viszont ma már annyira a saját munkásságomra ügyelek, hogy
ezt a kérdést inkább egy művészettörténésznek kéne
feltennie. Ami tény, hogy engem a nagybetűs valóság éltet,
abba „kapaszkodom” minden munkám elkészítésekor. Ha egy képből
eltűnik az ábrázolás, akkor számomra az egész érdektelen.
Ezért sem gyártok divatos elméleteket, és nem is követem
azokat.
Medveczky Attila
|